برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
ماه سوم بارداری.jpg

ماه سوم بارداری

در ماه سوم بارداری چه تغییراتی در مادر و جنین به وجود می آید؟ بایدها و نبایدهای این ماه چیست؟ تغذیه ی مناسب ماه سوم چیست؟ پاسخ این سوال و سوالات بیشتر در مقاله ی زیر...

در پست های قبلی در مورد دانستنی های ماه اول و ماه دوم بارداری به تفضیل صحبت شد اما اینبار در مورد ماه سوم بارداری صحبت میکنیم که یکی از جذاب ترین و شگفت انگیزترین اتفاقات که در ماه سوم بارداری  اتفاق می افتد این است که شما می توانید صدای قلب جنین خود را بشنوید. 

دانستنی های ماه سوم باداری   

 در این ماه حالت تهوع و خستگی شدید شما کاهش می یابد. در این ماه نسبت به خیلی چیزها باید اطمینان حاصل کنیدیعنی پزشک بتواند صدای قلب او را بشنود یا اینکه دستگاه تناسلی خارجی جنین تشکیل شده و می توانید از جنسیت نوزادتان باخبر شوید.

نحوه ی خوابیدن

*در این ماه باید از حالت طاق باز خوابیدن تغییروضعیت دهید و به پهلوی چپ بخوابید.    میل جنسی شما در سه ماهه اول می تواند کاهش پیدا کند .         

*در ماه سوم بارداری می توان ازمایش های غربالگری که شامل ازمایش خون و سونوگرافی است به مشکلات نقص ژنتیک جنین مانند سندرم داون پی برد.       

ماه سوم از هفته 9-12می باشد  .در هفته نهم بارداری غضروف شکل می گیرد و استخوان ها در حال رشد هستند .تشکیل ساختار چشم پیشرفت می کند و زبان شروع به رشد می کندو روده ها که قبلا در بند ناف رشد کرده اند اکنون از بند ناف خارج شده و به داخل شکم جنین می روند.   

* در این هفته سر جنین از نظر ظاهری شروع به بلوغ بیشتری کرده ولی هنوز هم بر روی سینه اش خم است. تکامل چشم ها کامل نشده و هر چشم هنوز یک پلک غشایی است.                 

*در این هفته نوزاد تقریبا 2/5سانتی متر طول دارد و تلاش می کند بیشتر شبیهه یک انسان شود .شما کم کم  متوجه افزایش قطر کمر خود خواهید شد .

*در این هفته شما دو ماهه باردارهستید.در این هفته میزان هورمون حاملگی به بالاترین زمان خود می رسد .حجم خون شما همچنان در حال افزایش است و این اتفاق در سه ماهه دوم به حداکثر خود می رسد و در سه ماهه سوم بارداری کاهش می یابد. شما ممکن است در این ماه دچار نفخ یا باد معده شوید که این امر هم کاملا طبیعی است. در هفته نهم بارداری جنین شروع به لگد زدن می کنداما تا هفته 16-22 آن را احساس نمی کنید .در هفته نهم رحم در حال رشد است تا بتواند جنین رو به رشد شما را دربرگیرد.                                                                                                     

 در واقع اندازه رحم دو برابر شده است هنگاهی که در هفته نهم بارداریشکم را لمس می کنید احتمالا در قسمت پایین شکماحساس سفتی می کنید . در این هفته گوش ها کم کم قابل مشاهده می شوند.                                               

 تغذیه هفته نهم بارداری:                                                                          

 رژیم غذایی سالم و استفاده از مکمل ها مانند مولتی ویتامین و اسیدفولیک لازم است     

علایم طبیعی هفته نهم بارداری:                                                                

افزایش ترشحات مهبلی -نفخ-وزن مناسب-تغییرات مو حالت سینه ها-شهوت جنسی از علایم طبیعی هفته نهم بارداری است.                               

هشدارهای هفته نهم بارداری:   

  اگر خونریزی همراه با درد داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید. اجسام سنگین را بلند نکنید . با سرعت از پله ها بالا و پایین نروید .در هنگام نشستن برای اینکه فشار زیادی به شما وارد نشود زیر پای خود صندلی قرار دهید.    

   هفته دهم بارداری: 

  در این هفته رشد جنین به یک نقطه حیاتی می رسد و ممکن است شما حرکات جنین را در سونوگرافی مشاهده کنید.با وجود اینکه این حرکت بسیار کوچک هستند اما برای جنین بسیار مهم اند.   

    در پایان سه ماهه اول بارداری متوجه تغییراتی به خصوص در شکم خود می شوید و رحمتان اماده بزرگ شدن و ورود به شکمتان می شود . در هفته دهم حساسیت و خونریزی لثه ها بسیار دیده می شوددکه غرغره کردن اب نمک التهاب لثه را از بین می رود .

هفته یازدهم باداری:                                                                               

 احتمال بروز سقط در این هفته  وجود دارد. در این هفته کودک به طور رسمی جنین نامیده می شود .رشد بسیار سریع است.       هفته دوازدهم بارداری :در این هفته اندام ها در حال رشد هستند .جمجمه و استخوان فک و دندان ها در حال رشد هستند در این هفته خطر سقط به طور نامحسوسی کاهش می یابد . در این هفته احتمالا فشاررحم از روی مثانه کم می شود و مشکل تکرر ادرار شما هم رفع خواهد شد.                                                                                                                                                   

علایم طبیعی هفته دوازدهم بارداری:                                                     

درد معده در این هفته وجود دارد به دلیل رشد رحم و ورود ان به داخل شکم و فشاری که رحم به معده وارد می کند درد  حس می شود. خط سیاه نیگرا که همان تیره شدن خط عمودی که در خط وسط پایین شکم به وجود می ایدکه در اثر افزایش پیگمانتاسیون بوده و بعد از زایمان از بین می رود. 

هشدارهای هفته دوازدهم بارداری:

در این هفته به پشت نخوابیدچون وزن رحم به ورید اجوف تحتانی که قسمت های پایین بدن را خونرسانی می کند را محدود می کند و ممکن است احساس تنگی نفس شوید.     

در این هفته سایر علایم باعث سنگین تر شدن شما می شود پس ورزش های سبک انجام دهید .پیاده روی و شنا بهترین ورزش برای این دوره است.در این هفته تمام اندام های اصلی فرزندشما مثل قلب-ریه-کلیه ها -مغزو روده شکل گرفته است.جوانه های دندان ها در حال تشکیل شدن در داخل دهان هستند و فرزند شما رو به تکامل می باشد . در پایان هفته دوازدهم احتمال سقط هم کاهش می یابد . 80 درصد سقط هابه دلایل مشکلات کروموزومی در 12 هفته اول می باشد .                                                                                                                                                        


پریسا ده حیاتی

پریسا ده حیاتی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود