برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
floortime.jpg

فلورتایم ،وقتی خانواده درمانگر می شود

روش درمانی فلورتایم یک درمان مبتنی بر رابطه برای کودکان است که باعث افزایش تعامل کودک می شود.

روش درمانی فلورتایم

روش درمانی فلورتایم چیست؟

روش فلورتایم توسط استانلی گرین اسپاین و سرناوایدر در مدرسه ی روانپزشکی و اطفال دانشگاه جرج واشنگتن دانشکده پزشکی در دهه ی ۱۹۹۰ ابداع شد.

این روش بـه نـام هـای مختلفـی شـناخته شـده اسـت، از جملـه ایـن نـام هـا مـی توان بـه مـدل رشـد تفاوتهـای فـردی در برقـراری ارتبـاط، فلورتایم و روش گرین اسـپاین اشـاره کـرد.

این روش هرچند در ارتباط با افراد بزرگسال دارای اختلالات طیف اتیسم نیز کاربرد دارد ولی در اصل برای کودکان  دارای اختلالات طیف اتیسم ابداع شده است .

 

در واقع این روش نوعی درمان از طریق بازی است که در ان والدین،معلمان و درمانگر در بازی که کودک به ان علاقمند است ،مشارکت میکنند و در قالب کارهایی که کودک دوست دارد ( مانند بازی کردن) مهارت های اجتماعی را به او آموزش می دهند.

 

اهداف روش درمانی فلورتایم

هدف فلورتایم برای کودک :

  • فراهم آوردن توجه بدون قید و شرط برای کودک، تسهیل خود آغاز گری و حل مسئله توسط کودک، انگیزش، جرات ورزی و کاوشگری، رشد دلبستگی امن و لذت بخش بین والدین و کودک

هدف فلورتایم برای والدین :

  • افزایش درک بهتر علامت ها و نیازهای کودک، رشد احساس شایستگی والدین به عنوان تسهیل گر ارتباط، لذت بردن از بازی با کودک، افزایش پاسخگویی والدین در ارتباط با کودک

تثبیت  و گذراندن 6 مرحله رشد به کمک فلورتایم

درحین رشد کودک 6مرحله وجود دارد که این مراحل ممکن است در بعضی از کودکان (به خصوص کودکان اتیسم) گذرانده یا تثبیت نشده باشند.به کمک روش فلورتایم میتوان در محیط بازی فرصتی را فراهم کرد تااین 6 مرحله گذرانده و تثبیت شوند.این 6 محله عبارتند از:

  1. خودتنظیمی و علاقمندشدن به محیط خود: داشتن ارامش برای برقراری ارتباط با محیط و مراقبین
  2. مشارکت و ارتباط گرفتن:علاقمند شدن به افراد و برقراری ارتباط با ان ها
  3. ارتباط دوطرفه خودجوش: دادن پاسخ های ارتباطی ساده مانند لبخند
  4. حل مسئله اجتماعی: استفاده از اشاره و صداها برای بیان نیازهای خود
  5. بازی های سمبولیک: استفاده از کلمات و تصاویر برای بیان افکار
  6. پل ارتباطی برای ایده ها: این مرحله پایه ی تفکر منطقی و استدلال است.

نحوه ی اجرا روش فلورتایم

در این روش نخست کودک توسط متخصص بالینی روش فلور تایم مورد ارزیابی و تشخیص قرار می گیرد. حدود ۱۰ تا ۲۰ جلسه آغازین به همراه مشاور و متخصص بازی انجام می پذیرد یعنی مشاور به والدین یاد می دهد که چگونه با اسباب بازی بازی کند و کودکشان را در جریان باز و بسته کردن سیکل های حیاتی و حساس قرار دهند.

در ایـن روش والدین وکودک ضمن برقراری یـک ارتباط طبیعی سعی در انجـام یـک سـری فعالیت طبیعـی دارنـد. والد فعـال اسـت و ضمن انجـام فعالیتهای سـرگرم کننـده و جـذاب کـه اغلـب بـدون برنامـه و به طـور خـودبه خـودانجام می شـوند کـودک را بـرانجام فعالیت هـادرگیرمی کند و پـس از آن والـد هدایـت جریـان تعامـل را بـه کـودک می سـپاردودنبالـه روی وی خواهـد بود.

والدیـن بـا اسـتفاده از سـطح توانایـی فرزنـد خـود سـعی خواهنـد کـرد کـه کـودک مهارت هـای مناسـب سـن خـودرا بـه منظـور برقراری ارتبـاط ونیـزانجـام فعالیت هـای روزانـه کسـب کنـد. هـدف والدین علاقـه مندی کودک بـه برقراری ارتبـاط خواهـد بود.

 

 

پنج گام روش فلورتایم

میتوانیم نحوه اجرای روش فلورتایم را به 5گام تقسیم کنیم که این 5 گام عبارتند از:

  1.  مشاهده: والدیــن کــودک را مــورد مشــاهده قــرار مــی دهنــد تــا مناســب تریــن راه بــرای نزدیکــی بــه وی را بیابــد
  2.  نزدیک شدن به کودک: والدیـن بـا اسـتفاده از کلمـات و حالـت بـدن و عملکـرد مناسـب بـه کودک نزدیک می شـوند.
  3.  دنباله روی از کودک: پیروی از بازی کودک به سادگی به معنای یک شریک بازی حمایت کننده است و به کودک اجازه می دهد تا راه خود را تعیین وکارگردانی کند.این کار باعث افزایش عزت نفس و قدرت ابراز وجود کودک می شود و به کودک این احساس را می دهد که من میتوانم در جهان تاثیر بگذارم.همانطور که والدین از بازی کودک حمایت می کنند،کودک از تجربه احساس صمیمیت ،ارتباط و درک شدن بهره مند می شود.
  4.  گسترش فعالیتها: همانطور که والدین از بازی کودک پیروی می کنند می توانند با اظهارنظرهای حمایتی و بدون سرزنش،مضامین بازی کودک را تغییر دهند.این کار به کودک کمک میکند تاایده های خود را بیان و جهت داستان را تعریف کند.
  5.  بستن حلقه ارتباطی توسط کودک: کـودک بـا اسـتفاده از وضعیـت بـدن یـا کلمـات اقـدام بـه بیـان خـود خواهـد کـرد.

 

 

مثال هایی از انواع فعالیتهای فلور تایم برای کودکان اتیسم

عبور از تونل : به کودکتان نشان بدهید که چگونه یک ماشین اسباب بازی را کف زمین حرکت دهد. با دیگر اسباب بازی هایی که کودک دارد یک تونل بسازید و او را تشویق کنید که ماشین را زیر تونل نیز آورده واز آنجا عبور دهد.

کتاب خواندنبا کودکتان بشینید و کتابی را که او دوست دارد انتخاب کنید.سعی کنید فعل انفعالاتی که در کتاب رخ می دهد مانند صداها  یا لمس ها را برای افزایش تجربیات کودکتان مهیا نمایید.

توپ بازی :به کودکتان امکان دهید که از بین توپهایی با اندازه های گوناگون یکی را انتخاب نماید. به او کمک کنید که توپ را بر روی زمین قل دهد و یا آن را داخل سبدی که بر روی زمین است بیندازد و یا  با شما بده و بستان کند.

خانه سازی:به نوبت با کودک خود به برج سازی بپردازید

پازل: به کودکتان این امکان را بدهید  که از بین پازل های مختلف یکی را انتخاب نماید و تکه های پازل را متناسب با جایگاهشان بر روی پازل قرار دهد.


زهرا ابراهیمی  نژاد

زهرا ابراهیمی نژاد

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود