برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
photo_2021-08-12_15-09-52.jpg

(PSR)توانبخشی روانی - اجتماعی (گروه درمانی در کاردرمانی چه کاربردی دارد؟)

گروه درمانی و انواع آن

 

گروه‌درمانی چیست؟


گروه‌درمانی نوعی از روان‌درمانی است که شامل شش تا دوازده شرکت‌کننده و یک درمان‌گر است. فرق گروه‌درمانی با گروه‌های خودیاری مثل NA در این است که در گروه‌درمانی حتما یک مشاور، روان‌شناس یا کاردرمان‌گر به عنوان هدایت‌گر در جلسه حضور دارد اما در گروه‌های خودیاری معمولا یک راهنما که تجربه‌ی بیش‌تری دارد، این نقش را بر عهده می‌گیرد. جلسات گروه‌درمانی حداقل تا شش هفته ادامه می‌یابند و بسته به نیاز گروه و صلاح‌دید درمان‌گر تا یک سال و بیش‌تر هم ممکن است ادامه یابد.
گروه‌درمانی معمولا به عنوان گزینه‌ی اول درمانی پیشنهاد نمی‌شود؛ درمان ابتدا به صورت فردی است. هم‌چنین افراد ممکن است در کنار گروه‌درمانی، درمان فردی هم داشته باشند. 


انواع گروه‌درمانی: 


گروه‌درمانی انواع مختلفی دارد که با توجه به مشارکت درمان‌گر و افراد و هم‌چنین هدف درمان، متفاوت هستند.

۱. گروه‌درمانی مبتنی بر آموزش: 


در این گروه درمان‌گر نقش معلم را ایفا می‌کند و گروه را مدیریت می‌کند. در این نوع از گروه‌درمانی ارتباط بین اعضا کم‌تر است و بیش‌تر با درمان‌گر ارتباط برقرار می‌شود. هدف در این‌جا افزایش آگاهی شرکت‌کننده‌ها است. به عنوان مثال جلساتی که برای بالابردن مهارت‌های والدگری، مهارت‌های فردی، اجتماعی، مدیریت استرس، افزایش خلاقیت، کنترل خشم، رهایی از خجالت و اعتماد به نفس پایین برگزار می‌شوند، نمونه‌هایی از گروه‌درمانی مبتنی بر آموزش هستند.

۲. گروه‌درمانی مبتنی بر درمان (پردازش‌محور):


نقش درمان‌گر در این نوع از گروه‌درمانی، پیش‌برنده است و دخالت فعالی در بحث ندارند، بل‌که اعضا به صورت فعال به بحث و گفت و گو می‌پردازند. هدف از گروه‌درمانی مبتنی بر درمان ایجاد حس همدلی است و موجب افزایش اعتماد به نفس و گرفتن حمایت و تشویق دیگران می‌شود. گروه‌درمانی پردازش‌محور پیچیده‌تر است. به عنوان مثال جلساتی که برای درمان بیماری‌های لاعلاج، طلاق، سوءمصرف و اعتیاد، افسردگی، چاقی و گروه‌درمانی کودکان برگزار می‌شوند، نمونه‌هایی از گروه‌درمانی مبتنی بر درمان هستند.

۳. گروه‌درمانی مبتنی بر طرحواره: 


وقتی فرد در مواجهه‌ی مستقیم با محیط اطراف قرار می‌گیرد، طرحواره‌هایی را در ذهن خود شکل می‌دهد و یا استفاده از آن‌ها دنیای پیرامون خود را تفسیر می‌کند. اگر در یک موقعیت جدید، فرد بفهمد که طرحواره‌ی قبلی با موقعیت جدید متناسب نیست، اقدام به تغییر و ایجاد یک طرحواره‌ی جدید می‌کند. در گروه‌درمانی افراد با تصور طرحواره‌های دیگران و رنجی که به خاطر این طرحواره‌ها می‌کشند، نوعی یادگیری نیابتی را تجربه می‌کنند.

گروه درمانی معمولاً در مورد مسائل زیر به کار می‌رود:

  • -سوء استفاده جنسی
  • -طلاق
  • -اضطراب
  • -مشکلات ارتباطی
  • -مهارت والدگری و فرزندپروری
  • -مشکلات خوردن
  • -مدیریت و کنترل خشم
  • -سوگ و از دست دادن عزیزان
  • -ابتلا به بیماری‌های سخت نظیر سرطان
  • -ترک اعتیاد
  • -انواع فوبیا
  • و....

 

فواید گروه درمانی:

گروه‌درمانی در برخی مسائل بسیار مهم است و نقش کلیدی دارد. با گروه‌درمانی می‌توان هم‌زمان به چند هدف رسید و در زمان صرفه‌جویی کرد.

موارد زیر از مزایای گروه‌درمانی است.

۱. گرفتن حمایت و تشویق؛

افراد با شنیدن مشکل دیگران، می‌فهمند که تنها نیستند، قوی‌تر می‌شوند و مشکل خود را کوچک می‌پندارند. این مهم به فرد القاء می‌کند که مشکل قابل حل است و جای نگرانی نیست.

۲.الگو گرفتن از دیگران:

از تجربه‌ی دیگران استفاده می‌کنند و با توجه به راه حل‌های آنان، سعی در حل مشکل خود می‌کنند.

۳.پذیرش آسان‌تر مشکل:

ممکن است فرد حساس باشد و از پذیرش مشکل خودداری کند. با شنیدم مشکلات دیگران، پذیرش مشکل آسان‌تر می‌شود.


۴. صرفه‌ی اقتصادی:

با توجه به گروهی بودن درمان، هزینه‌ی گروه‌درمانی کاهش یافته و معمولا به یک سوم درمان فردی می‌رسد.

۵. افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس:

با بیان مشکل خود در جمع و گرفتن حمایت و جلب توجه دیگران، احساس مهم بودن فرد ارضاء می‌شود و به تدریج بر خود و شخصیت خود تسلط بیش‌تری می‌یابد.

6.افزایش مهارت‌ها و ارتباطات اجتماعی:

ارتباطات اجتماعی به زندگی ما معنا می‌دهند. ارتباطات اجتماعی یک جزء مهم از زندگی هستند که در رشد شخصیت ما مفید و مؤثرند. در واقع شخصیت فرد در تجربه‌های مختلف از ارتباط با دیگران ساخته می‌شود و رشد می‌کند. گروه‌درمانی با برقرار کردن شبکه‌های ارتباطی بین بیماران باعث افزایش مهارت‌ها و ارتباطات اجتماعی افراد می‌شود.

در ادامه به بررسی تخصصی انواع گروه‌درمانی می‌پردازیم:

گروه‌درمانی چاقی:

شروع بحث به این می‌پردازد که چرا افراد نمی‌توانند وزن خود را کم کنند. افراد با هم حرف می‌زنند و تجربیات و شکست‌های خود را مطرح می‌کنند. توصیه‌ها و راه‌کارهای پزشکی برای آگاهی از وضعیت فیزیولوژی بدن ضروری است.مهم‌ترین هدف گروه‌درمانی چاقی افزایش اعتماد به نفس و احساس توانمندی و ارزشمند بودن است. چون کسانی که از چاقی رنج می‌برند و مخصوصا از کودکی درگیر آن بوده‌اند، حس خوبی نسبت یه بدن خود ندارند و اعتماد به نفس پایینی دارند. 
در این جلسات افراد یاد می‌گیرند که خود را همان‌گونه که هستند بپذیرند و دست از سرزنش کردن خود بردارند. بدن خود را دوست بدارند و عشق و علاقه‌ای که لایق آن هستند را از دیگران دریافت کنند.


گروه‌درمانی کودکان:

مناسب‌ترین راه برای درمان مشکلات خلقی در کودکان، گروه‌درمانی است. کودکان دچار وسواس و اختلالات گفتار از گروه‌درمانی بهره‌ی خوبی می‌برند. هم‌چنین برای کسانی که اضطراب اجتماعی دارند و یا نمی‌توانند به همسالان خود ارتباط خوب و مؤثری برقرار کنند، گروه‌درمانی به‌ترین درمان است.
مهم‌ترین تفاوت گروه‌درمانی کودکان با بزرگسالان این‌جاست که درمان‌گر باید مطمئن شود کودک متوجه جلسات درمان است و می‌داند چه اتفاقی در جریان است و نقش و وظیفه‌اش چیست.
درمان‌گر با گروه‌درمانی مهارت‌های جمعی کودک را می‌سنجد و هم‌چنین این جلسات به کودک کمک می‌کنند که احساسات خود را بشناسد.
در گروه‌درمانی کودکان بازی‌درمانی نقش مهمی دارد. بازی‌های گروهی مختلف با اهداف متفاوت می‌توانند خیلی سریع‌تر گروه را به اهداف خود برسانند. 

گروه درمانی در افسردگی:

سه عامل مهم افسردگی انزوا، روابط ناسالم و گفت و گوی درونی منفی است. افراد با گروه‌درمانی این عوامل را کم‌رنگ می‌کنند و کم‌کم از بین می‌برند. با قرار گرفتن در یک گروه حامی که به رشد یک‌دیگر متعهد هستند، افراد از انزوای خود خارج می‌شوند.
ریشه‌ی روابط ناسالم، کمبود عزت‌نفس است. در جلسات گروه‌درمانی، درمان‌گر جلسه را به سمتی هدایت می‌کند که هر یک از افراد تجربه‌ی روابط ناسالم خود را بگویند و دیگران نظر واقع‌بینانه‌ی خود را در آن مورد مطرح کنند و الگوی آن رابطه‌ی ناسالم، دلیل شکست و تله‌ی شخصیتی موجود در فرد توسط گروه و به کمک درمان‌گر توضیح داده شود. هم‌چنین برقراری رابطه‌ی سالم و حمایتی بین اعضای گروه در درمان تأثیر به‌سزایی دارد.

داشتن تجربه بالا در مدیریت گروه و نحوه تعامل اعضا، تنظیم مناسب اهداف گروه و تدوین برنامه‌ های درمان فردی در کنار گروه درمانی از جمله ویژگی‌ های مراکز معتبر گروه درمانی است.​


نرگس برزنونی

نرگس برزنونی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود