برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

گروه درمانی چیست ؟

شاید براتون جای سوال باشه که درمان گروهی ، گروه درمانی یا درمان برمبنای گروه یعنی چی

گروه درمانی یا group therapy

گروه در پایه و در روانشناسی به معنای تعداد افراذی است که براساس روابط متقابل و احساس همبستگی و شبیه بودن با یکدیگر همکاری و همیاری میکنند و واژه درمانی به این اشاره دارد که هدف کلی و پایه ای گروه درمانی،افزایش آگاهی افراد از خویش و کمک به آن ها برای روشن ساختن تغییرات و اهدافی است که در زندگی مایلند به آن ها دست یابند و نیز فراهم ساختن ابزارآلات لازم برای انجام این تغییرات.

فضای مناسب برای گروه درمانی : 

مشارکت کنندگان در محیط امن و پذیرا،فرصت تجربه و یادگیری رفتارها و مهارت های جدید و مشاهده بازخورد های مثبت را دارند.

به عنوان مثال در کاردرمانی یکی از رویکرد ها در گروه درمانی،بازی درمانی برای کودکان میباشد؛ایجاد محیط شاد و مفرح برای ابراز هیجانات و رفتار های کودکان و برنامه ریزی صحیح با توجه به اهداف از پیش تعیین شده توسط درمانگر مثل بهبود مشکلات ارتباطی-اجتماعی،بی قراری و بیش فعالی،عدم استقلال در کارها و ... به گونه ای اجرا میشود که کودک بتواند علاوه بر رسیدن به اهداف لازم،استعداد های نهفته خود را شکوفا کند.

انواع دیگر رویکرد ها در گروه درمانی نیز هست که بسته به صلاح دید کاردرمان و نوع اختلال و مشکلات افراد و مراجع تعیین میشود.

گروه درمانی چه کاربردی در کاردرمانی داره : 

وجود زمینه و اهداف و دستورالعمل های درمانی توسط کاردرمانگر با مشارکت والدین و کودک،پیوستگی و احساس صمیمیت و ما بودن،وجود زمان و مکان برای جلسات درمانی.

تمرکز بر انجام فعالیت برای ایجاد تغییر و تاکید بر پروسه درمانی چیده شده.این دو مورد مهم ترین ویزگی های گروه درمانی در کاردرمانی هستند.

علاوه بر موارد بالا،تسهیل رشد شخصیت به دلیل تعامل بیشتر با افراد بیشتر،رشد مهارت های حسی و حرکتی،صرفه جویی در زمان و تسریع بهبودی،مشاهده تجربیات دیگران غیر از خود و رفتار های متفاوت،کشف جزئیات بیشتر از شخصیت و افکار و رفتار و... خود،انجام تمرینات لازم برای حضوری فعال در مدرسه،جامعه و محیط کار و ...،برقراری ارتباط موثرتر با درمانگر بهخصوص برای کودکان،بهبود مهارت های ارتباطی،افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس و خلاقیت کودک،افزایش تمرکز و توجه و بسیاری درگر از موارد که سعی بر ذکر آن ها شد.

شیوه گروه درمانی در کاردرمانی برای برخی بیماری های جدی مثل ام اس،طیف اتیسم و ... میتواند بسیار راهگشا باشد.


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود