برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
kardarmani.jpg

کاردرمانی چیست ؟

در این پست در مورد این سوال کاردرمانی چیست ؟ و وظایف کاردرمانگر صحبت شده. هم چنین به حیطه های مختلف کاردرمانی نیز اشاره شده است.

کاردرمانی چیست؟

شاید تا الان اسم کاردرمانی به گوشتون خورده باشه. اگه این طور باشه، احتمالا شما هم حسابی گیج شدین که دقیقا این رشته چیه؟ در مورد پیدا کردن کار و شغله؟ یا اینکه کاردانیه؟ و موارد دیگه ای که عموما برداشت های اشتباهی از کاردرمانی هستن. علتش هم مشخصه. چون معادل فارسی که برای این رشته انتخاب شده نمی تونه مفهومشو به درستی برسونه. پس بدون توضیحات اضافه بریم باهاش آشنا بشیم. یه بار دیگه سوالمو تکرار می کنم:

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی یا occupational therapy یکی از شاخه های توانبخشیست که در سه سطح "جسم،ذهن و روان" با ارائه دادن فعالیت های معنادار سعی در کمک به مراجع دارد. کاردرمانی یک رشته ی کل نگره. یعنی چی؟ یعنی تمامی ابعاد جسمی،روانی،روحی بیماری و خود فرد رو مد نظر قرار میده و بهش کمک می کنه تا به پتانسیل کامل خودش برسه. هدف اصلی یک کاردرمانگر به استقلال رساندن مراجعست مخصوصا در انجام فعالیت های روزمره. فعالیت هایی مثل آشپزی کردن، حمام کردن، استفاده از سرویس بهداشتی، لباس پوشیدن، غذا خوردن و ...

حالا بریم سراغ اینکه:

کاردرمانگر کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟

کاردرمانگران به افراد در سنین مختلف کمک می کنند تا بر ناتوانی ناشی از بیماری ، تصادف یا پیری غلبه کنند تا بتوانند کارهای روزمره یا فعالیت های خود را انجام دهند. کاردرمانگر با توجه به دانشی که کسب کرده با طرح ریزی یک برنامه درمانی جامع و با استفاده از رویکردهای مختلف مداخله را آغاز می کند. البته تمام مداخلات کاردرمانگر منحصر به مراجع نیست. گاهی نیاز است که تغییراتی در محل زندگی یا محیط کار مراجع ایجاد شود تا کارایی او به حداکثر برسد. یعنی با توجه به شرایط فرد، تطابقاتی در محیط ایجاد می کنیم که به حداقل وابستگی او منجر شود.

بعضی از افراد ممکن است برای انجام فعالیت های روزمره خود نیاز به استفاده از تجهیزات کمکی داشته باشند. مانند بریس و یا ارتز. از دیگر وظایف کاردرمانگران ، آموزش نحوه ی به کارگیری این وسایل به مراجع و خانواده اوست.

چه کسانی به خدمات کاردرمانی نیاز دارند؟

اول از همه باید بدونیم کاردرمانی مختص به سن و سال خاصی نیست. از یک نوزاد که به دلیل تاخیر رشدی دیر گردن گرفته و یا کودکی که دیرتر از حد معمول راه افتاده تا یک فرد کهن سال که دچار اختلالات ذهنیست می تونن از خدمات کاردرمانی بهره ببرن.

با توجه به توضیحی که در ابتدای این مقاله داده شد، افرادی که دچار اختلال در3 حوزه ی زیر می باشند، نیاز به استفاده از خدمات کاردرمانی دارند.

  • جسمی(جسمی کودکان مانند تاخیر حرکتی، نورولوژیک بزرگسالان مانند ام اس، اختلالات ارتوپدی مانند کایفوز)

  • روانی( مثلا فوبیا در کودکان یا سو مصرف مواد در بزرگسالان)

  • ذهنی( مانند بیش فعالی، اختلالات یادگیری و ...)

کاردرمانی در کودکان؛

چگونه متوجه شویم کودکمان نیاز به کاردرمانی دارد؟

با بررسی بازی کودک می توان اطلاعات بسیار مفیدی به دست آورد. بعضی از کودکان ممکن است به دلیل شرایطی که در آن متولد شده اند، یا به دلیل آسیب دیدگی یا تفاوت در سبک یادگیری و نیازهایشان ، در بازی و یادگیری مشکل داشته باشند. اگر بازی و توانایی یادگیری کودک تحت تأثیر قرار گیرد ، بر استقلال ، سلامتی و احساس او در مورد خود تأثیر می گذارد. ما می توانیم برای ارزیابی مهارتهای کودک برای فعالیتها ، عملکرد مدرسه و کارهای روزمره زندگی به او کمک کنیم. یک کاردرمانگر می تواند علاوه بر کمک به عملکرد بدنی کودک ، عوامل اجتماعی ، روانشناختی و محیطی مرتبط با کودک را نیز برطرف کند.

کودکانی که در حیطه اختلالات جسمی به کاردرمانی ارجاع داده می شوند عمدتا مبتلا به فلج مغزی یا cp، تاخیر حرکتی، اختلالات عصبی عضلانی و دیستروفی عضلانی هستند در حالی که کودکان با اختلالات ذهنی معمولا اختلالاتی از قبیل کم توانی ذهنی، اتیسم، تاخیر رشدی و مشکلات حافظه دارند. گاهی هم مداخلات در هردو زمینه به صورت همزمان صورت می گیرد که بستگی به نوع اختلال کودک و میزان آسیب دارد.

امیدوارم از این به عد کسی پرسید کاردرمانی چیست ؟ بتونید کامل جوابش رو بدین

 

 


کارن کرمان ساروی

کارن کرمان ساروی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود