برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
01adf691-ee4a-4f47-ad84-311fe984908d.jpg

وظیفه شناسی

سلام دوستان وهمران گرامی مام پلاس اگر اخیراً تست شخصیت داده اید و از نظر وظیفه شناسی نمره بالایی کسب کرده اید ، ممکن است از خود بپرسید که این برای شما چه معنی دارد. با ماهمراه باشید تا انتهای پست ....

روان شناسی افراد وظیفه شناسی

 

وظیفه شناسی یک ویژگی اساسی شخصیت است - یکی از پنج بزرگ - که نشان دهنده تمایل به مسئولیت پذیری ، سازمان یافته ، سخت کوش ، هدفمند و پایبند به هنجارها و قوانین است. مانند سایر عوامل اصلی شخصیت ، چندین وجه دارد. وظیفه شناسی شامل کنترل خود ، سخت کوشی ، مسئولیت پذیری و قابلیت اطمینان است.

یک فرد وظیفه شناس در تنظیم خود و کنترل تکانه مهارت دارد. این ویژگی تأثیر می گذارد که آیا شما اهداف طولانی مدت را تعیین می کنید و نگه

می دارید ، عمداً نسبت به انتخاب ها تصمیم می گیرید ، رفتار محتاطانه یا تکانشی دارید و تعهدات خود را نسبت به دیگران جدی می گیرید. (پنج ویژگی بزرگ شخصیتی دیگر عبارتند از: برونگرایی ، موافقت ، گشودگی و روان رنجوری .) وظیفه شناسی به طور کلی یک عنصر اصلی برای موفقیت است - در عشق و همچنین کار. همچنین پیش بینی کننده عمده سلامت ، رفاه و طول عمر است.

 

روانشناسان معمولاً هنگام مراجعه به آزمون شخصیت بزرگ پنج ، از مخفف OCEAN استفاده می کنند .


حتی اگر ممکن است از نظر وظیفه شناسی نمره بالایی کسب کرده باشید ، این بدان معنا نیست که جنبه های دیگری از پنج بزرگ را در شخصیت خود پیدا نکنید. از این گذشته ، هر بعد در یک پیوستار مشاهده می شود ، این بدان معناست که اگر شما در وظیفه شناسی مسلط هستید ، هنوز سطح دیگری از پنج نمایندگی دیگر را دارید.

خصوصیات مشترک وظیفه شناسی

وقتی کسی وظیفه شناس است ، می تواند در جهت پیگیری و در نهایت رسیدن به اهداف خود ، نظم و انضباط و کنترل خود را اعمال کند.

به طور معمول ، افرادی که از نظر وظیفه شناسی نمره بالایی دارند ، سازمان یافته ، مصمم هستند و می توانند رضایت فوری را به خاطر موفقیت طولانی مدت به تعویق بیندازند.

در حالی که برخی از افراد به احتمال زیاد آنچه که در حال حاضر خوب یا سرگرم کننده است را انتخاب می کنند ، افراد با وجدان تمایل دارند با تلاش مجدانه به اهداف خود برسند. آنها همچنین مسئولیت پذیر ، هدف مدار ، قابل اعتماد ، سازمان یافته و سخت کوش هستند. و آنها برای اطمینان از تحقق وعده های خود به جزئیات توجه می کنند.

بندرت تصمیمی تکانشی یا بی دقتی می گیرند. در اینجا چند روش دیگر برای توصیف افراد وظیفه شناس آورده شده است:

``سازمان یافته

``اصولی

مسئول

``تفکر رو به جلو

``مداوم

``هدف گرا.

 

شیوع وظیفه شناسی

وقتی نوبت به تعیین وظیفه شناسی و چهار ویژگی دیگر در پنج بزرگ می رسد ، اکثر افراد یک پرسشنامه خود گزارش را تکمیل می کنند . این موجودی ها معمولاً

حاوی گزاره هایی هستند که شرکت کنندگان آزمون باید تصمیم بگیرند که در چه درجه ای با این گفته ها موافق یا مخالف هستند.

از آنجا که وظیفه شناسی از طریق موجودی سنجیده می شود و بعنوان یک بعد یا شخصیت شما در نظر گرفته می شود ، تشخیص شیوع وظیفه شناسی در بین عموم مردم دشوار است. به هر حال ، این یک تشخیص نیست بلکه صرفاً جنبه ای از شخصیت است که به افراد کمک می کند تا درک بهتری از دلیل انجام کارهایی که انجام می دهند ، داشته باشند.

 آنها همچنین تمایل دارند که بتوانند انگیزه های خود را کنترل کنند . در حقیقت ، مطالعات متعدد نشان داده است که وظیفه شناس بودن می تواند به سلامت کلی بهتر و بهره وری بالاتر منجر شود. 2 به عنوان مثال ، افرادی که از نظر وظیفه شناسی نمره بالایی دارند ، کمتر از افراد دیگر سیگار ، نوشیدن و مصرف مواد مخدر می کشند.

در ویژگی وظیفه شناسی ، شش جنبه یا ویژگی فرعی وجود دارد که شخصیت فرد را بیشتر توصیف می کند. اینها موفقیت گرا بودن ، محتاط بودن ، باتجربه بودن ، منظم بودن ، نظم درونی و مستعد بودن برای خودکارآمدی است. در اینجا مروری بر این صفات است.

 

موفقیت گرا

افرادی که از نظر وظیفه شناسی نمره بالایی کسب می کنند ، بسیار موفق هستند. آنها همیشه در تلاش برای تعالی در هر کاری هستند. در نتیجه ، آنها اغلب بسیار بلند پروازانه هستند و تمایل به اهداف والایی دارند.

همین حال ، ممکن است کسانی که از نظر وظیفه شناسی امتیاز کمتری دارند ، گاهی تنبل قلمداد شوند. آنها ممکن است بیشتر به انجام کمترین کار یا کوتاهی در مسئولیت ها بسنده کنند.

محتاط

اگر کسی از نظر وظیفه شناسی نمره بالایی کسب کند ، احتمالاً قبل از تصمیم گیری با دقت تمام حقایق را بررسی می کند. آنها تمایل دارند که در اکثر موارد فکر کنند و عواقب آن را قبل از اقدام نهایی در نظر بگیرند.

افراد با وجدان تمایل دارند قبل از حرکت به جلو شرایط را تجزیه و تحلیل کنند و موافقان و مخالفان را بسنجند. از طرف دیگر ، افرادی که نمره کمی دارند تمایل به تکانشگری دارند و بیشتر ریسک می کنند.

 

وظیفه شناس
وقتی کسی از نظر وظیفه شناسی نمره بالایی می گیرد ، معمولاً فردی بسیار قابل اعتماد با احساس وظیفه و تعهد اخلاقی قوی است. آنها به تعهدات خود احترام می گذارند و به وعده های

  •  

خود عمل می کنند.

افرادی که از نظر وظیفه شناسی نمره پایینی دارند تمایل دارند قوانین و مقررات را محدود کننده ، محدود کننده و محدود کنند. آنها ممکن است نسبت به شخص دیگری غیر از خود احساس مسئولیت نکنند. در نتیجه ، ممکن است گلزنان کم به نظر غیرمسئولانه و ناپسند باشند.

منظم

به طور معمول ، وقتی کسی از نظر وظیفه شناسی بالا باشد ، بسیار منظم است و با برنامه ها و برنامه های روزمره رشد می کند. آنها ممکن است از تهیه لیست لذت ببرند و اغلب وقت شناس هستند.

وجدان صفت (کارآمد / سازماندهی در مقابل بی قید / بی دقتی) نشان دهنده تمایل به سازماندهی شود و قابل اعتماد، برای نشان دادن خود نظم و انضباط، به هدف برای موفقیت، و ترجیح می دهند به جای رفتار خود به خودی برنامه ریزی شده. این را می توان با مواردی مانند "من به جزئیات توجه می کنم" ، "من همیشه آماده هستم" و "من یک برنامه را دنبال می کنم" ارزیابی کرد.

 

 

اگرچه بیشتر افراد تصور می کنند که وظیفه شناس بودن امری پسندیده است ، اما این ویژگی شخصیتی نکات منفی نیز دارد. به عنوان مثال ، افرادی که وظیفه شناس هستند می توانند بیش از حد جدی شوند و ممکن است برای سبک شدن و سرگرمی به یک پاروی ملایم احتیاج داشته باشند.

آنها همچنین می توانند با کار زیاد خود را بسوزانند ، بیش از حد سفت و سخت یا انعطاف ناپذیر شوند و برای خودانگیختگی تلاش کنند. در موارد شدید ، آنها ممکن است با کمال گرایی و اختلال وسواس جبری دست و پنجه نرم کنند .

در همین حال ، افرادی که از نظر وظیفه شناسی پایین هستند تمایل دارند که در حال حاضر تفریح ​​را در اولویت قرار دهند. آنها اغلب به صورت گاه به گاه ، آرام و آرام توصیف می شوند. و ، آنها از برنامه ها و برنامه ریزی های گسترده جلوگیری می کنند.

 


مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود