برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
IMG_۲۰۲۲۰۶۱۱_۲۱۵۶۳۳-min.jpg

طالع بینی چیست و چه جایگاه در روان شناسی دارد ؟

.به طالع بینی وسواس داریدطالع بینی ،گرفتن فال روزانه نگاه رواشناسان به فال روزانه دیدگاه علمی به طالع بینی و دیدگاه اسلام به طالع بینی ...دوستانبل ما همراه باشید تا به بررسی نکات جامع در مورد طالع بینی بپردازیم

طالع‌بینی

طالع‌بینی بررسی رابطه زادروز افراد و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها از طریق ارتباط دادن آن به اجرام آسمانی می‌باشد. در این شبه علم با محاسبه نموداری موسوم به زایچه که نحوه قرارگیری خورشید و سیارات در صورت‌های فلکی را در زمان زایش فرد نشان می‌دهد، سعی بر پیش‌گویی سرنوشت و ویژگی‌های اخلاقی فرد می‌شود. کتاب‌های عامه‌پسند بسیاری در این زمینه نوشته شده‌است از قبیل طالع‌بینی و غیره.

به عقیده کارل گوستاو یونگ بخش قابل ملاحظه‌ای از ستاره‌بینی (طالع‌بینی) بر پایه فرافکنی‌های ناخودآگاهانه و احتمالاً هم‌زمان انگاری تصاویر بسیار عاطفی در آسمان شب بوده‌است.

طالع بینی به کمک غیر ستارگان نیز بنحوی رایج است. مانند: طالع عدد، رنگ، اسامی و … که بررسی و پیش‌بینی ابعاد شخصیت آدمی به کمک امور مربوط است که احتمالاً اخیراً بنام طالع دیده می‌شوند.


 طالع بینی سرگرم کننده است.

 

اما آیا وسواس نسبت به ستارگان می تواند ضرر بیشتری نسبت به فایده داشته باشد؟

در اینجا چیزی است که درمانگران فکر می کنند.


هر علامت طالع بینی کلیشه ای دارد.

 

اگر شما یک برج حمل هستید ، پرخاشگر هستید ، در حالی که باکره ها افراد کنترل کننده هستند. ثور قرار است تنبل باشد. دلو، سرد. جوزاها کم عمق هستند، سرطان ها بیش از حد حساس هستند، لئوها خودخواه هستند و ترازوها بی تصمیم هستند. عقرب ها شدت را در آغوش می گیرند. قوس؟ همیشه پرخاشگر در همین حال، برج جدی کوهنوردان اجتماعی و ماهی هستند - آنها سبک زندگی گریزانه را دارند.

در حالی که این دسته‌بندی‌ها نمی‌توانند در برابر موشکافی علم مقاومت کنند، اما برای برخی افراد به عنوان راهی برای درک دوستان و خانواده‌شان آرامش زیادی را فراهم می‌کنند. اما آیا این باور را می توان بیش از حد تصور کرد - و حتی ممکن است مضر باشد؟

طالع بینی در طول اعصار

قدمت علائم زودیاک و طالع بینی به خاورمیانه و یونان باستان باز می گردد. سلطنتی برای کسب اطلاعات در مورد فاجعه ها یا موفقیت های احتمالی آینده به ستاره ها نگاه کرد. اما طالع بینی در قرن بیستم تجدید حیات کرد، زمانی که روزنامه ها شروع به چاپ ستون های فال کردند. برخی از افراد طالع بینی را با استفاده از کارت های تاروت برای به دست آوردن بینش جفت می کنند.

ممکن است فکر کنید افراد کمتری از همیشه برای راهنمایی به ستاره‌ها نگاه می‌کنند، چه در مورد فن‌آوری و علم مدرن - اما اینطور نیست.

در یک نظرسنجی در سال 2017، مرکز تحقیقات پیو دریافت که تقریبا 30 درصد از  به طالع بینی اعتقاد دارند. طبق  مجله اسمیتسونیان ، فدراسیون اخترشناسان آمریکا تعداد آمریکایی‌هایی را که هر روز فال خود را می‌خوانند تا 70 میلیون نفر تخمین می‌زند، یعنی حدود 23 درصد از جمعیت .

سؤال این است که آیا طالع بینی واقعی است یا نه، بلکه این است که باور، خواندن یا تمرین آن چه تأثیری بر سلامتی دارد. و آیا طالع بینی در روان درمانی جایی دارد؟ در اینجا آنچه درمانگران در مورد این روند فکر می کنند و آنچه شما باید در مورد طالع بینی و سلامت روان بدانید آورده شده است.

طالع بینی چگونه می تواند کمک کند

به گفته پل هوک مایر، دکترا، روان درمانگر بالینی و مشاور در نیویورک و نویسنده کتاب قدرت شکننده: چرا همه چیز داشتن ، مردم باید چیزی بیابند که در ناراحتی عاطفی، مالی و جسمی که در آن زندگی می کنند، چیزی پیدا کنند. هرگز کافی نیست

طالع بینی و فال روزانه به افراد این امکان را می دهد که درونی ترین و اغلب ناخودآگاه ترین افکار و خواسته های خود را به چیزی خارج از خود فرافکنی کنند. یکی از عناصر کلیدی تاروت و طالع بینی تمرکز آنها بر آینده است. آنها یک نقشه راه و بینش در مورد بهترین نحوه هدایت امور پیش رو ارائه می دهند. به گفته هوک مایر، این یک حس نظم و جهت را ارائه می دهد که وقتی آینده احساس خطر و نامطمئنی می کند، آرامش بخش است.

هوک مایر می‌گوید: «از طریق این فرآیند، بیمار می‌تواند احساسات خود را روشن کند و زمینه را در عدم اطمینانی که در حال حاضر همه ما در آن زندگی می‌کنیم، بیابد. این امر به ویژه در اخلاق مدرن ما از کووید-19 ، استرس پیرامون انتخابات 2020، و آینده ای نامشخص و وحشتناک مهم است.»

طالع بینی خودآگاهی را تشویق می کند

ماهیت انعکاسی طالع بینی و فال روزانه به افراد کمک می کند تا خودآگاهی را افزایش دهند، توانایی خود انعکاس را فراهم می کند و آگاهی را نسبت به جنبه های فعلی زندگی خود گسترش می دهد.

به گفته مددکار اجتماعی بالینی ، روانپزشک، یک درمانگر غیر متعارف و متخصص تمرکز حواس  هر دوی این شیوه ها به افراد اجازه می دهد تا از جنبه های روزمره زندگی خود فاصله بگیرند و مکث کنند و در مورد آنها فکر کنند. خواسته های آینده آنها، مبارزات گذشته، و کارهای درونی و بیرونی فعلی آنها.

«سال 2020 به ما آموخت که پاسخ‌های بسیاری را برای بسیاری از سؤالات از دست داده‌ایم، و یکی از بزرگترین سؤالاتی که می‌توانیم در طول زندگی‌مان بپرسیم این است که «چرا اینجا هستیم؟» روانکاو  می گوید. ما برای یافتن پاسخ به ستاره ها نگاه می کنیم، زیرا از نظر تاریخی، همیشه این پاسخ را داشته ایم.

بیشتر ادیان حاوی برخی ارجاع به بهشت ​​یا جوهر دیگری از وجود در ماورای سیاره ما هستند.روانکاو  می‌گوید: «طالع بینی و فال روزانه مانند مسیرهای خودتوان برای یافتن پاسخی برای پرسش‌ها و رنج‌های وجودی مردم هستند.

طالع بینی اعتبار دارد و دسترسی به آن آسان است

دکتر کارولین هگزدال، روانشناس بالینی می گوید: بخشی از محبوبیت طالع بینی و فال روزانه امروزه به ماهیت جهانی آنها مربوط می شود.

او می گوید: «تا حدی، این اطلاعات به راحتی در دسترس است. "منابع آنلاین زیادی وجود دارد که رایگان هستند." و دوباره، همه‌گیری جهانی و تقسیم‌بندی سیاسی که کشور ما تجربه می‌کند، انگیزه‌ای برای مردم است تا علاوه بر اشکال سنتی‌تر کمک، مانند روان‌درمانی، به منابع دیگر نیز نگاه کنند.

طالع بینی بیشتر بر موارد مثبت تمرکز دارد

طالع بینی ها معمولاً عمومی و عمدتاً مثبت هستند و معمولاً افراد به دنبال پاسخ هایی می گردند که به آینده ای بهتر امیدوار باشند. هگزدال می‌گوید: آنها اغلب تأییدکننده و اطمینان‌بخش هستند، که به ویژه در طول یک بیماری همه‌گیر، آرامش را فراهم می‌کند.

هگزدال می‌گوید طالع بینی و فال روزانه ممکن است برخی از افراد را به خود جذب کند زیرا محتوا با آنها طنین انداز می‌شود و حس اعتبار برای موانع یا هدایای آنها را فراهم می‌کند. با این حال، آنچه آنها فاقد آن هستند، اکتشافات فردی مهم، مداخلات فردی و عینیت بیشتر است که یک درمانگر می تواند ارائه دهد.

به گفته هوک مایر، اگرچه بسیاری از مردم طالع بینی و تاروت را کمی «وووو» در نظر می گیرند، اما در واقع بر اساس فرمول های روان درمانی ثابتی مانند روانکاوی و روانشناسی عمقی هستند.

طالع بینی ممکن است به شما کمک کند تا اقدام کنید

طالع بینی وفال روزانه فرصتی برای نشان دادن احساسات و افکار به بیرون از خودمان فراهم می کند. در این فرآیند، افراد تمرکز را از سردرگمی درونی به وضوح بیرونی تغییر می‌دهند.

هوکمایر می‌گوید: «با تمرکز بر چیزی خارج از خود، یک کارت خاص، هم‌ترازی نجومی، می‌توانیم آگاهی خود را از شدت و واکنش‌پذیری سیستم لیمبیک خود حرکت دهیم.» ما به قشر جلوی مغز منتقل می‌شویم، بخشی از مغز که به ما اجازه می‌دهد در برنامه‌ریزی و اقدامات عمدی شرکت کنیم.

روانکاو می گوید که هر دو روش - طالع بینی وفال روزانه - می توانند روزنامه نگاری ، جملات تاکیدی مثبت و توجه به سلامت روانی خود را به عنوان یک تمرین روزانه ارتقا دهند. بنابراین این ابزارها ممکن است به افزایش خودآگاهی و خود بازتابی کمک کنند.

طالع بینی وفال روزانه می توانند جرقه بحث در درمان

را برانگیزند

به گفته هگزدال، ماهیت گسترده طالع بینی و خواندن فال روزانه می تواند نقطه شروعی برای مردم باشد تا بفهمند چه چیزی در آنها طنین انداز می شود. آن‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی برای آنچه که می‌خواهیم بیشتر در زندگی‌مان پرورش دهیم، مانند ارتباطات عمیق‌تر با عزیزان یا یک شغل رضایت‌بخش‌تر باشند.

هگزدال می‌گوید: «آنها ممکن است خواننده را از سؤالاتی که پس از خواندن کارت یا طالع بینی دارند بیشتر آگاه کنند که می‌توان آن را نزد یک درمانگر برد تا به فرد کمک کند مسیر مورد نظر خود را تغییر دهد.»

به گفته هوک مایر، رشته روانشناسی به طور پیوسته از علوم انسانی دور می شود و به قلمرو علم می رود. اما اگر درمانگران قادر به ارائه اطلاعات به بیماران خود نباشند، داشتن بهترین علم فایده چندانی ندارد.

گاهی اوقات بحث در مورد فال روزانه و طالع بینی می تواند کمک کننده باشد. هوک مایر می‌گوید: «آنها درمانگر را قادر می‌سازند تا با بیمار درگیر شود و با او به گونه‌ای صحبت کند که برای بیمار طنین و معنای شخصی داشته باشد». "مواردی در تمرین من وجود دارد که توسل به این تکنیک های فرافکنی مفید است." کلید استفاده از آن برای بیمارانی است که به آنها اعتقاد قوی دارند.

ریشه طالع بینی در شفا است

روانکاو خاطرنشان می کند که طالع بینی و فال روزانه اشکال باستانی شیوه های درمانی هستند. و درمان سنتی همیشه برای همه مناسب نیست. طالع بینی و تاروت از کسانی حمایت می کند که به دنبال راهی جایگزین یا پیشرفته برای شفا هستند.

روانکاو می‌گوید: «همانند روش‌هایی که درمانگران و درمان‌های مبتنی بر دین وجود دارند، من همچنین معتقدم که استفاده از هر شکلی از شیوه‌های درمانی که با ترجیحات خود یا مراجعانشان همخوانی دارد، برای درمانگران کاملاً مناسب است.

او می‌گوید: «وقتی یک درمانگر از این فرم‌ها همراه با شیوه‌های مبتنی بر شواهد استفاده می‌کند، اهمیت این است که بدانیم چه زمانی باید به سمت اشکال تشخیصی و سنتی‌تر ارزیابی و حمایت برویم.»

وقتی طالع بینی می تواند صدمه بزند
مهم است که به یاد داشته باشید که طالع بینی و تاروت هیچ مبنایی در علوم شناختی، زیستی یا روانشناسی ندارند. به گفته تریسی، افرادی که دارای علائم سلامت روانی حاد و مزمن هستند، باید قبل از استفاده از طالع بینی یا تاروت به عنوان تنها راه حل، به یک متخصص پزشکی و/یا بالینی مراجعه کنند.

اگر فردی که از آن استفاده می کند از اختلالات روانی مانند افسردگی شدید رنج می برد، می تواند مشکل ساز باشد. هوک مایر می‌گوید: «آنها ممکن است نتوانند امیدی ببینند و از مطالب برای عمیق‌تر رفتن به ناامیدی خود استفاده کنند.

هرکسی که بیماری روان پریشی یا هذیانی دارد ممکن است از طالع بینی سودی نبرد زیرا به طور بالقوه می تواند قدرت مشکل را افزایش دهد.

طالع بینی جایگزینی برای کمک حرفه ای نیست


نمونه دیگری از طالع بینی که بیش از آنکه فایده داشته باشد آسیب می رساند: هوکمایر می افزاید: فرد مبتلا به اسکیزوفرنی که از هذیان های پارانوئیدی رنج می برد، ممکن است مطالب را به شیوه ای مخرب تعبیر کند.

اگرچه ممکن است یک درمانگر از مراجعان در استفاده از تاروت یا طالع بینی خارج از درمان حمایت کند، اما به طور کلی، افراد معمولاً به دنبال حمایت از یک درمانگر هستند زیرا نیازها و اهداف درمانی آنها از طریق طالع بینی یا تاروت برآورده نمی شود یا به آنها نمی رسد.

او می‌گوید: «درمانگران بیشتر از مداخلات مبتنی بر شواهد برای حمایت از نیازهای مراجعان استفاده می‌کنند. "این به این معنی نیست که کسی که از تاروت یا طالع بینی استفاده می کند نمی تواند از یک درمانگر حمایت کند."

افراد ممکن است از هر دو استفاده کنند، و این به درمانگر بستگی دارد که درباره انگیزه‌های مشتری برای جستجوی حمایت هر یک و اینکه چگونه یکی می‌تواند به دیگری اطلاع دهد، بیشتر بیاموزد. هگزدال می‌گوید، همچنین برای درمانگر مهم است که روش‌های درمانی غیرسنتی را که در فرهنگ مراجع استفاده می‌شود، درک کند، زیرا این امر به میزان زیادی بر روابط و نحوه بهترین حمایت از مراجع تأثیر می‌گذارد.

استفاده از طالع بینی به عنوان عصا


هگزدال می‌گوید، زمانی که فردی فقط به طالع بینی و فال روزانه  تکیه می‌کند، می‌تواند مضر باشد، زیرا ممکن است منجر به وابستگی شود، و تشخیص زمانی که آن ابزار دیگر مفید نیست را سخت کند.

خواندن طالع بینی و فال روزانه به معنای واقعی کلمه نیز می تواند منجر به افزایش انزوا، افسردگی، اضطراب و تشدید شرایط روانی زمینه ای شود. همچنین موضوع "مرکز کنترل بیرونی" وجود دارد که اساساً به این معنی است که فرد شروع به این باور می کند که چیزهای زندگی او به نیروهای خارجی بستگی دارد تا رفتارهای خود او که واقعاً می تواند افراد را ناتوان کند.

هگزدال می‌گوید: «اتکای بیش از حد به طالع بینی یا تاروت، یا هر رویکرد معنوی دیگر، برای طرد دیگران، می‌تواند به تداوم علائم یا مشکلات منجر شود، نه اینکه آرامشی را برای فرد فراهم کند.»

به گفته تریسی، بیش از حد احتمال زیاد، طالع بینی و تاروت تا زمانی که مردم به طور کامل از آنها برای جایگزینی کمک های حرفه ای استفاده نمی کنند، مشکلی ایجاد نمی کنند. و تا زمانی که مردم طالع بینی خود را به معنای واقعی کلمه نبینند.

خط پایین
به لطف روانشناسی و درمان مدرن، ما راه های اثبات شده ای برای مدیریت احساسات خود داریم—نیازی نیست برای توضیح احساسات خود به ستاره ها تکیه کنیم. اما هنوز جا برای طالع بینی و تاروت وجود دارد. این شیوه‌ها ممکن است به جرقه‌ی بحث‌ها در درمان کمک کند و درون‌نگری، خودآگاهی و عمل را تشویق کند. فقط زیاد به آن تکیه نکنید - این جایگزینی برای درمان یا کمک حرفه ای نیست.

طالع‌بینی در ایران

ایران قبل از پیدایش ساسانیان آشکارا در معرض نفوذ برخی از نظریه‌های بین‌النهرینی در باب امور سماوی دیگر نشانه‌ها بود. در زمان ساسانی ترجمه اساسی آثار ستاره بینی یونانی و هندی به فارسی صورت گرفت. طالع بینی ساسانی اساساً تقلیدی از طالع بینی هلنیستی بوده (البته بدون تمام مایه‌های فلسفی) که برخی جنبه‌های هندی از قبیل استفاده از تاسوعات (نوامشاها) و تفسیرهای شائویت از عاشرات یونانی مصری بدان پیوند خورده‌است؛ این طالع بینی در شکل تخصصی خود به صورت ستاره بینی پیوسته درآمد. این شکل از ستاره بینی و از این هم بالاتر، آنچه ستاره بینی عمومی نامیده می‌شود، در ایران ساسانی در اجتماع و به ویژه در میان طبقات بالادست نفوذ عمیقی داشت. در متون مانوی و در نظریه‌های هزاره گرایانه زرتشتیان در مورد تاریخ نیز اندیشه‌های ستاره بینی به فراوانی دیده می‌شود؛ اما سطح ستاره بینیی که در نوشته‌های پهلوی دیده می‌شود، سخت نازل است.

طالع‌بینی در اسلام

ستاره بینی مانند ستاره‌شناسی در سه جریان کمابیش توأمان به جهان اسلام رسید. از اواخر قرن هشتم، متون یونانی و سریانی معرف علم هلنیستی، آثار سانسکریت مقتبس هندی از آن علم و کتب پهلوی که تلفیقی از آن دو بودند، به تعداد فراوان به عربی ترجمه شدند. در ستاره بینی اسلامی، مبنای هلنیستی را که با اتکای شدید به تعریف نوافلاطونی مربوط به تأثیر نجومی ارسطو، که صابئیان ساختگی، حران آن را انتقال داده بودند، تقویت شده بود، با ابداعات هندی و تأکید ساسانی بر روی ستاره بینی مداوم ترکیب کردند. این ترکیب به ویژه در نظریه‌های تنجیمی و نجومی ابومشعر (۸۸۶–۷۸۶)، با نفوذترین ستاره بین اسلام آشکار شد. آن‌ها با پیچیده‌تر ساختن قواعد و به تقلید از هندیان و حرانیان، ابداع آیینهای گسترده برای انحراف یا تغییر تأثیرات سیاره ای، این موضوع را به شیوه خود تغییر و گسترش دادند. ابداعات آن‌ها در قرن دهم به بیزانس، در قرن دوازدهم به غرب لاتینی و در قرن سیزدهم به هند وارد گردید و در هرسه منطقه فرهنگی بر تحولات ستاره بینی در دوران ماقبل مدرن، اثری عمیق داشت.

در جهان اسلام نیز، مانند جهان مسیحی، طالع بینی با مخالفت‌های دینی شدیدی در اصل در زمینه مسائل مربوط به اختیار و ماهیت حد ناپذیر قدرت‌الله، روبه رو گردید. حامیان و مدافعان فکری اصلی آن فیلسوفان متأثر از نوافلاطونی گری و رهبران دینی شیعی و خاصه اسماعیلی مذهب بودند. روشنگران عالم اسلام نیز سرانجام مانند روشنفکران عالم غرب و بیزانس، آن را تحت فشار متعصبان دینی کناری نهادند؛ اما هم در میان مسیحیان و هم در میان مسلمانان، در سطح عامه باقی‌مانده و رشد کرده‌است. در هند (جز در میان فرنگی‌مآبها) اعتبار فکری سابق خود را حفظ کرده و در موسسات آموزش عالی به جد بررسی می‌شود و تحول می‌یابد

 


یکی از بزرگ ترین گناهان و کفر ( کفر ) در اسلام ، جادوگری است و طالع بینی نوعی سحر به شمار می رود.

 

عبدالله بن عباس روایت می کند که محمد گفت:
هر که شاخه طالع را آموخت، شاخه جادوگری را آموخت، و هر که بیشتر آموخت، به همان میزان جادوگری آموخت.

- احمد 1/277، ابوداود 3905، صحیح الجامع 11019.
به گفته شیخ سعید متولی الدرش، رئیس سابق شورای شریعت بریتانیا:
در اسلام جایی برای هیچ پیشگویی از آینده نیست. اگر انسان فال بخواند به این گمان که ستارگان زندگی او را به درستی پیش بینی می کنند، نمازش قبول نمی شود طبق حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): «دعای کسى که می آید». به پیشگو در مورد چیزی از او بپرسد و او را باور کند، چهل روز پذیرفته نمی شود .

رابطه علمی با طالع بینی

از آنجایی که این نام از لحاظ تاریخی به طالع بینی اختصاص داده شده است، که شامل ریشه کلمه یونانی "لوگوس" است، و برای تشکیل نام علوم مختلف ("زیست شناسی"، "باستان شناسی" و غیره) استفاده می شود، دانشمندان مدرن باید دائما توضیح دهید که طالع بینی تنها به عنوان ادای احترام به سنت است .

با توسعه علم ، اعتقاد به نادرستی طالع بینی در جامعه علمی قوی تر شد . این باور که طالع بینی یک شبه علم است مبتنی بر این واقعیت است که روش شناسی طالع بینی با روش شناسی علمی مدرن ناسازگار است . طالع بینی به عنوان خرافات ، آموزه های شبه علمی و انواع جادوهای پیشگویی طبقه بندی می شود . اخترشناسان اغلب از اصطلاحات حرفه ای توسعه یافته در روانشناسی استفاده می کنند. همچنین گمانه‌زنی‌هایی از اخترشناسان درباره مشکلاتی وجود دارد که به طور کامل توسط علم بررسی نشده‌اند، و همچنین تفسیر خودشان از اکتشافات علمی .

در سال 1975، 186 نفر از دانشمندان برجسته جهان، از جمله 18 برنده جایزه نوبل، بیانیه ای با عنوان "اعتراض به طالع بینی"صادر کردند و ابراز نگرانی کردند که رسانه ها مایلند صفحات طالع بینی و سایر علوم شبه مشابه خود را ارائه دهند  . بنیاد ملی علوم (ایالات متحده آمریکا) اعتقاد به طالع بینی را به عنوان یکی از رایج ترین تصورات غلط شبه علمی در میان آمریکایی ها طبقه بندی می کند . در روسیه، انتقاد عمومی از طالع بینی به عنوان یک شبه علم توسط کمیسیون مبارزه با شبه علم و جعل تحقیقات علمی زیر نظر هیئت رئیسه آکادمی علوم روسیه انجام می شود.

 

در 21 اکتبر 2013، رئیس آکادمی علوم روسیه، آکادمیسین V. E. Fortov ، خاطرنشان کرد که علم و دین هدف مشترکی در مبارزه با کف بینی و طالع بینی دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 


مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

  • ارسال شده از : مرضیه پورجباری در تاریخ : 1402/06/01
    عالی 👏🏻

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود