برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
8bfc1186-2e18-4152-a85a-f81e05dbb331.jpg

نقش پدر بزرگ ومادر بزرگ در دو تربیتی شدن کودک

نمی شود مادر باشی و با این مشکل کمابیش دست و پنجه نرم نکرده باشی. دخالت اطرافیان در تربیت فرزند، خصوصا پدر و مادر والدین، همیشه اذیت کننده و نگران کننده بوده و هست. اگرچه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می توانند نقش حمایتی مفیدی برای کودک و والدین داشته باشند اما گاه همین حمایت، می تواند مضر و آسیب رسان باشد

یکی از مشکلات و دغدغه ها ونگرانی های  همیشگی پدر و مادر دخالت اطرافیان در تربیت فرزندانشان است. 

 

نقش پدر بزرگ ومادر بزرگ 

نقش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به ویژه در خانواده هایی که پدر و مادر هر دو خارج از خانه کار می کنند، یا در خانواده هایی که والدین مجرد یا مطلقه دارند، در صورتی که کودک بیمار باشد یا نیازهای ویژه ای داشته باشد، بسیار مهم است.

مطالعات نشان داده اند که وابستگی عاطفی نوه ها به پدربزرگ و مادربزرگشان در رتبه دوم پس از دلبستگی آنها به والدین قرار می گیرد، زیرا قوی ترین و شدیدترین رابطه عاطفی در کودکان ایجاد می شود (بولجان-فلاندر و کارلوویچ، 2004).

 

اگرچه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می توانند نقش حمایتی مفیدی برای کودک و والدین داشته باشند اما گاه همین حمایت، می تواند مضر و آسیب رسان باشد.

 

بارها دیده شده که پدر و مادر طبق شیوه قدیم با کودک رفتار کرده اند و با تشر پدر یا مادر خودشان مواجه شده اند و همین باعث شده کودک، آغوش پدربزرگ و مادربزرگ را ترجیح دهد.

 

این نگرانی زمانی بیشتر می شود که والدین ناچار شوند کودک خود را ساعاتی از روز برای نگهداری به پدبزرگ و مادربزرگ بسپارند.  کارشناسان معتقدند در نبود پدر و مادر، مادربزرگ و پدربزرگ تا ۳سالگی بهترین جانشین برای نگهداری از فرزند هستند.

 

  • آیا سپردن کودک به مهد کودک بهتر است یا پدر بزرگ ومادربززگ؟ 

 

سپردن کودک به آنها که سرشار از مهر و محبتند، از سپردن به مهدکودک بهتر است. از نکات مثبت سپردن کودکان به مادربزرگ و پدربزرگ این است که آنها از منبع سرشار عاطفه در غیاب والدین محروم نمی‌شوند اما به‌دلیل وابستگی زیادی که پدربزرگ و مادربزرگ به نوه دارند، ممکن است در برخورد با آنها آسان‌گیرتر از والدین باشند.

 

این سهل‌گیری بیش ‌از حد باعث بروز رفتارهای نامناسب از جمله لجبازی و پرخاشگری بیشتر در کودکان می‌شود. این موضوع تقریبا در مورد تمام مادربزرگ و پدربزرگ‌ها صدق می‌کند و کودکان وقتی با آنها هستند رفتارهای نامطلوب بیشتری دارند و متاسفانه مادربزرگ و پدربزرگ چشم‌پوشی کرده و عکس العمل مناسبی نشان نمی دهند و حتی گاه با بسیاری از بی ادبی ها و رفتارهای نامطلوب کودک کنار می آیند.

 

 

 ویدیوی اصل مادر بزرگ چیست؟ 

 

  • تاثیر پدر بزرگ و مادر بزرگ در تربیت کودک

 

ابهری در این باره می گوید: «تاثیر رفتار پدربزرگ و مادربزرگ ها در تربیت فرزند قابل چشم پوشی نیست. در فرهنگ ما، نوه از فرزند هم عزیزتر و شیرین تر است و بنا بر همین موضوع، آنها همواره در صدد محبت بیش از اندازه به نوه هایشان هستند که این اتفاق می تواند در موارد بسیاری ایجاد مشکل کند.» این روانشناس، بزرگترین تاثیر نامطلوب رفتار پدربزرگ و مادر بزرگ بر کودک را لوس شدن کودک می داند و معتقد است کودک تحت این شرایط، «نه» شنیدن را یاد نمی گیرد و صبر و تحملش برای مسائل کاهش می یابد.

دکتر لیلا حیدری نسب معتقد است: «حضور مادربزرگ و پدربزرگ در نحوه تربیت کودک به میزان قدرتمندی آنها و نحوه مدیریت رفتار آنان توسط والدین بستگی دارد. اگر ناهماهنگی بین آنچه که والدین از کودک می خواهند با آنچه که مادربزرگ برای کودک می پسندد وجود داشته باشد می توان شاهد رفتارهایی نظیر لجبازی بود...

 

 

 

ویدیوی  مهارت فرزند پروری

 

  • کمک پدر بزرگ ومادر بزرگ به والدین

 

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توانند از قصه‌گویی برای نوه‌ها، به‌ویژه داستان‌های دوران جوانی، فعالیت‌های مختلف لذت ببرند و دانش و تجربیات خود را از آن دوران منتقل کنند، زیرا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اغلب در مقام مرجعیت در زمینه سابقه خانوادگی هستند. به همین دلیل است که کودکان دوست دارند به داستان های آنها گوش دهند، به عکس های دوران جوانی خود نگاه کنند، در کمدها و صندوق های خود جستجو کنند.

 

با این حال، والدین باید به وقت پدربزرگ و مادربزرگ احترام بگذارند و از پذیرفتن آنها به عنوان پرستار کودک در هر زمان در دسترس خودداری کنند. باید به پدربزرگ ها و مادربزرگ ها فرصت و آزادی داد تا استراحت کنند و از سرگرمی ها و فعالیت های خود لذت ببرند. بنابراین آنها می توانند بدون احساس فشار، وقت خود را به نوه های خود اختصاص دهند.

 

بسیاری از والدین شکایت دارند که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به هر آرزوی فرزندان خود عمل می کنند، در هر شرایطی نرم هستند، نمی گذارند بچه ها گریه کنند و زیاد در تربیت دخالت کنند.

 

 پدربزرگ ها و مادربزرگ ها باید به تصمیمات والدین احترام بگذارند و در صورت عدم حضور والدین از آنها حمایت کنند. در خانواده‌هایی که مرزهای مشخصی بین نقش پدربزرگ و مادربزرگ و والدین وجود ندارد، مشکلاتی که به وجود می آید کم  نیست و  تأثیر منفی بر کودکانی دارد که دستورالعمل‌های روشنی ندارند و کودک  ناامن، مطالبه‌گر و سردرگم می‌شوند.

 

ویدیوی مسئولیت دادن به کودک

 

بسیار مهم است که والدین نقش رهبری در تربیت فرزندان را به پدربزرگ و مادربزرگ واگذار نکنند، مگر در شرایط خاص که والدین توانایی نگهداری از فرزندان خود را ندارند.

 


برچسب ها

مریم عبدالخانی

مریم عبدالخانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود