برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
90a666a9-8f08-4976-8d3c-e82d5b059bc8.jpg

آیا در کودکان و نوجوانان هم افسردگی وجود دارد؟

امروزه مطالب و حرف های زیادی در مورد وجود افسردگی در کودکان و نوجوانان کم سن و سال می شنویم .در این پست میخواهیم به بررسی این گفته ها بپردازیم. ایا در کودکان و نوجوانان افسردگی وجود داره ؟ علایم افسردگی در این افراد چی هست ؟

 

 

●آیا کودکان و افراد کم سن ،واقعاً می توانند افسردگی داشته باشند؟
 

بله!

افسردگی در دوران کودکی با  ناراحتی های عادی و عواطف روزمره ای که کودکان هنگام رشد از آن رنج می برند متفاوت است. صرف این که کودک غمگین به نظر می رسد لزوماً به این معنی نیست که افسردگی قابل توجهی دارد. اما اگر غم و اندوه مداوم شود یا در فعالیت های عادی اجتماعی ، علایق ، کارهای مدرسه یا زندگی خانوادگی تداخل ایجاد کند ، ممکن است به این معنی باشد که آنها یک بیماری افسردگی دارند. بخاطر داشته باشید که گرچه افسردگی یک بیماری جدی است ، اما یک بیماری قابل درمان است.

 


● چگونه می توانم تشخیص دهم که کودک من افسرده است؟ 

 

علائم افسردگی در کودکان متفاوت است. این بیماری غالباً تشخیص داده نمی شود و درمان نمی شود زیرا علائم به عنوان تغییرات عاطفی و روانی طبیعی از بین می روند. مطالعات اولیه  بر افسردگی "نقاب دار" متمرکز بود ، جایی که خلق افسرده کودک با رفتارهای خشن یا عصبانیت شناخته می شود. 
در حالی که این اتفاق می افتد ، به ویژه در کودکان کوچکتر ، بسیاری از کودکان غم و اندوه یا روحیه پایین مانند بزرگسالان افسرده را نشان می دهند. علائم اولیه افسردگی حول غم و اندوه ، احساس ناامیدی و تغییرات خلقی است.

 

■علائم و نشانه های افسردگی در کودکان عبارتند از: 

 

● احساس عصبانیت مداوم 

● احساس مستمر غم و ناامیدی

● کناره گیری اجتماعی

● حساسیت بیشتری نسبت به طرد شدن دارند و این حساسیت در ارتباط هایشان تاثیر میگذارد

● تغییرات در اشتها ، افزایش یا کاهش می یابد

● تغییرات در خواب (بی خوابی یا خواب بیش از حد) 

●طغیان یا گریه به ظاهر بی دلیل 

● مشکل در تمرکز خستگی و انرژی کم 

●شکایات جسمی (مانند معده درد و سردرد) که به درمان پاسخ نمی دهند
● مشکل در حین روابط با اعضای خانه یا با دوستان ، در مدرسه ، در هنگام فعالیتهای فوق برنامه و سایر سرگرمیها یا علایق

●احساس بی ارزشی یا گناه

● اختلال در تفکر یا تمرکز

 

 ■نکته 

 

همه کودکان همه این علائم را ندارند. در حقیقت ، بیشتر آنها در زمان های مختلف و در تنظیمات مختلف علائم مختلفی را نشان می دهند. اگرچه برخی از کودکان ممکن است در محیط های ساختار یافته به خوبی عمل کنند ، اما اکثر کودکان مبتلا به افسردگی قابل توجهی در فعالیت های اجتماعی ، از دست دادن علاقه به مدرسه ، عملکرد تحصیلی ضعیف یا تغییر در شکل ظاهری تغییر می کنند.

 

 

■چه عواملی باعث افسردگی در کودکان می شود؟

 

 همانطور که در بزرگسالان ، افسردگی در کودکان می تواند ناشی از هر ترکیبی از موارد مربوط به سلامت جسمی ، وقایع زندگی ، سابقه خانوادگی ، محیط ، آسیب پذیری ژنتیکی و اختلالات بیوشیمیایی باشد. افسردگی نه خلق و خوی گذرا است و نه شرایطی است که بدون درمان مناسب از بین می رود. 

 

 

■آیا می توان از افسردگی در کودکان جلوگیری کرد؟

 

کودکانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند نیز بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند. کودکانی که والدین مبتلا به افسردگی دارند ، اولین دوره افسردگی را زودتر از کودکانی  که والدین آنها به این بیماری مبتلا نیستند ،میگذارنند.

 

■چگونه افسردگی در کودکان تشخیص داده می شود؟ 

 

اگر علائم افسردگی در کودک شما حداقل به مدت 2 هفته طول کشیده است ، برای اطمینان از عدم وجود دلایل جسمی برای علائم و اطمینان از اینکه کودک شما درمان مناسب دارد ، برای ویزیت با پزشک وی برنامه ریزی کنید. 
مشاوره و ویزیت با یک متخصص روانشناسی که در زمینه کودکان تخصص دارد نیز تاکید می شود

■گزینه های درمان مقابل شما (در صورت تشخیص افسردگی کودک):

 

گزینه های درمانی برای کودکان مبتلا به افسردگی مانند بزرگسالان از جمله روان درمانی (مشاوره) و دارو است.  کودک شما ممکن است ابتدا نیاز به روان درمانی نیاز داشته باشد و در صورت عدم پیشرفت چشمگیر ، داروی ضد افسردگی را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرد. بهترین مطالعات تاکنون نشان داده است که ترکیبی از روان درمانی و دارو در درمان افسردگی بیشترین تأثیر را دارد.

 

 ❌هشدار :

 

به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی بدون تشخیص و بدون نظارت "روانپزشک"از دارو استفاده نکنید .بسیاری از دارو ها عوارض های احتمالی دارند که استفاده ان فقط باید یه صلاح دید روانپزشک و مشورت او با روانشناس باشد .
پس لطفا با تحقیق در اینترنت و مطالعه خودتان، دارو تهیه نکنید.

 

■چشم انداز بلند مدت

 

 مطالعات نشان داده است که افسردگی برای اولین بار در کودکان در سنین بسیار  پایین اتفاق می افتد.  افسردگی اغلب همزمان با سایر بیماری های جسمی ظاهر می شود. و از آنجا که مطالعات نشان داده است که افسردگی اغلب باعث بروز مشکلات در جنبه های زیادی می شود ،و دلیل ایجاد بیماری جدی روانی باشد ، تشخیص ، درمان زودرس و نظارت دقیق بسیار مهم است.

 

 

❌بعنوان یک والدین ، ​​انکار اینکه کودک شما دچار افسردگی شده است ، گاهی آسان تر است. شما ممکن است به دلیل ننگهای اجتماعی مرتبط با بیماری روانی ، درخواست کمک را به تعویق بیندازید.

 برای شما "به عنوان والدین " درک افسردگی و درک اهمیت درمان بسیار مهم است همچنین مهم است که در مورد تأثیرات آینده افسردگی بر روی کودک شما در طول دوره بلوغ و بزرگسالی آموزش ببینید و مطالعه کنید. شما می توانید به ورک شاپ ها و دوره های مادر و کودک که غالبا توسط روانشناس متخصص برگزار می‌شود بروید

 

 

افسردگی در کودکان: 🚫علائم هشدار دهنده🚫

 

 والدین باید نسبت به علائمی که نشان می دهد فرزندشان در معرض خطر خودکشی است هوشیار باشند.  

 

علائم هشدار دهنده رفتار خودکشی در کودکان عبارتند از:


● بسیاری از علائم افسردگی (تغییر در غذا خوردن ، خوابیدن ، فعالیت ها) 
●انزوای اجتماعی ، از جمله انزوا از خانواده 
●صحبت از خودکشی ، ناامیدی یا درماندگی 
●افزایش رفتارهای نامطلوب (جنسی یا رفتاری)
● افزایش رفتارهای مخاطره آمیز تصادفات مکرر
 ● افزایش گریه یا کاهش بیان عاطفی

●بخشش اموال

 

《اگر شک دارید کودک یا نوجوان شما افسرده است ، وقت بگذارید و به نگرانی های او گوش دهید. حتی اگر فکر نمی کنید این مسئله نگران کننده واقعی باشد ، به یاد داشته باشید که ممکن است برای آنها بسیار واقعی باشد. مهم است که خطوط ارتباطی را باز نگه دارید ، حتی اگر به نظر می رسد فرزند شما می خواهد عقب نشینی کند. سعی کنید از گفتن به کودک خود جلوگیری کنید. در عوض ، از نزدیک گوش کنید و در مورد مسائل ایجاد کننده مشکلات اطلاعات بیشتری کسب کنید.
 اگر احساس می کنید بیش از حد احساس ناراحتی کرده اید و نمی توانید به فرزند خود برسید ، یا اگر همچنان نگران هستید ، از متخصص کمک بگیرید》

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود