برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
608c378e-2e38-4277-83a5-cd3394cf1339.jpg

دلبستگی کودک و سبک های دلبستگی

سبک های دلبستگی با روش های مختلف تعامل و رفتار در روابط مشخص می شوند. در اوایل کودکی ، این سبک های دلبستگی بر نحوه تعامل کودکان و والدین متمرکز هستند. در بزرگسالی از سبک های دلبستگی برای توصیف الگوهای دلبستگی در روابط با همسر ،همکار و.. استفاده می شود. امروزه روانشناسان به طور معمول چهار سبک اصلی دلبستگی را تشخیص می دهند.

 

دلبستگی یک رابطه عاطفی خاص است که همراه با مراقبت و لذت است.

نظریه دلبستگی به درک جدیدی از رشد کودک منجر شده است. کودکان الگوهای دلبستگی متفاوتی را بر اساس تجربیات و تعامل با مراقبان خود در سنین پایین ایجاد می کنند.

چهار طبقه بندی دلبستگی مختلف در کودکان شناسایی شده است:

۱)دلبستگی ایمن 

۲)دلبستگی مضطرب-دوسوگرا 

۳)دلبستگی مضطرب-اجتنابی

۴) دلبستگی ناسازگار 

🔺خصوصیات دلبستگی امن :

کودکانی که به طور ایمن وابسته هستند ، به طور کلی هنگام ترک مراقبت از کودکان آشکارا ناراحت می شوند و از بازگشت والدینشان خوشحال می شوند. این کودکان هنگام ترس ، از والدین یا مراقب خود به راحتی کمک می خواهند .

 

 تماس برقرار شده توسط والدین به راحتی توسط فرزندان متصل به ایمنی پذیرفته می شود و آنها از بازگشت پدر یا مادر با رفتار مثبت استقبال می كنند. در حالی که این کودکان در غیاب پدر یا مادر یا سرپرست می توانند تا حدودی توسط افراد دیگر راحت باشند اما ، آنها به وضوح والدین را به غریبه ترجیح می دهند.

 

 والدین کودکان دلبستگی ایمن تمایل دارند بیشتر با فرزندان خود بازی کنند. بعلاوه ، این والدین سریعتر به نیازهای فرزندان خود واکنش نشان می دهند و به طور کلی نسبت به والدین کودکان وابسته به ناامن نسبت به فرزندان خود واکنش نشان می دهند. مطالعات نشان داده است كه كودكان با دلبستگی ایمن در مراحل بعدی كودكی همدلی بیشتری نشان می دهند.

در این ویدیو ببینید 

پنج نشانه کودک وابسته به والدین

 🔺خصوصیات دلبستگی دوسویه :

کودکانی که به طور دوسویه وابسته هستند نسبت به غریبه ها بسیار مشکوک هستند. این کودکان وقتی از والدین یا مراقب جدا می شوند پریشانی قابل توجهی از خود نشان می دهند ، اما به نظر نمی رسد با بازگشت والدین اطمینان حاصل شده و آنها را آرام کنند.

 در بعضی موارد ، کودک ممکن است ، آشکارا پرخاشگری مستقیم نسبت به والدین را نشان دهد. دلبستگی دوسویه نسبتاً غیر معمول است .

🔺خصوصیات دلبستگی اجتنابی:

کودکانی که سبک دلبستگی اجتنابی دارند ، از والدین و مراقبان پرهیز می کنند. این اجتناب اغلب پس از یک دوره غیبت به ویژه آشکار می شود. 

کودکانی که دلبستگی اجتنابی دارند ، هیچ ارجحیتی بین والدین و فرد کاملاً غریبه نشان نمی دهند. 

در کودکی ممکن است از والدین اجتناب کنند اولویت والدین را نسبت به غریبه ها کم یا اصلاً نشان ندهند (والدین با غریبه ها برایشان تفاوتی نداشته باشد) 

این‌کودکان در بزرگسالی ممکن است از نظر صمیمیت مشکل داشته باشد در روابط اجتماعی و عاشقانه احساسات کمی سرمایه گذاری کنید نمی خواهند یا نمی توانند افکار یا احساسات خود را با دیگران در میان بگذارند

این کودکان در بزرگسالی احساسات زیادی را در روابط سرمایه گذاری نمی کنند و با پایان یافتن رابطه ، ناراحتی کمی را تجربه می کنند. 

آنها غالباً با بهانه گیری (از قبیل ساعات طولانی کار) از صمیمیت پرهیز می کنند.

🔺کودکان با سبک دلبستگی نابسامان و ناامن

 فقدان رفتار دلبستگی مشخص را نشان می دهند. اقدامات و پاسخ آنها به مراقبان اغلب ترکیبی از رفتارها ، از جمله اجتناب یا مقاومت است. این کودکان به عنوان رفتارهای گیج کننده ای توصیف می شوند که گاهی اوقات در حضور یک مراقب کودک گیج به نظر می رسند. 

 

در سن 1 سالگی ترکیبی از رفتارهای اجتنابی و مقاوم را نشان می دهند ممکن است گیج ، گیج یا عجیب به نظر برسد در سن 6 سالگی ممکن است نقش والدین را بر عهده بگیرد بعضی از کودکان ممکن است به عنوان یک مراقب نسبت به والدین عمل کنند

 

 دانشمندان معتقدند که رفتار ناسازگار از سوی والدین ممکن است عاملی موثر در این سبک دلبستگی باشد 

در مام پلاس ببینید. 

دلبستگی مادر به کودک

 

 والدینی که گاه به گاه به کودک الگوهای رفتاری متفاوتی از جمله ترس و گاهی اطمینان به کودک می دهند و رفتار ثابت و مشخصی ندارند ممکن است این سبک را در کودک ایجاد کنند و این سردرگمی در کودک ایجاد شود

نظریه دلبستگی به نظریه غالبی تبدیل شده است که امروزه در مطالعه رفتار نوزادان و کودکان نوپا و در زمینه‌های بهداشت روانی نوزادان، درمان کودکان و زمینه‌های مرتبط مورد استفاده قرار 

امروزه مفهوم دلبستگی  را به عنوان "پیوند روانشناختی پایدار بین انسانها" توصیف می کنند. 

روانشناسان معتقدند كه تجارب اولیه در كودكی برای تأثیرگذاری در رشد و رفتار در اواخر زندگی مهم است.

 سبک های دلبستگی اولیه ما در دوران کودکی از طریق رابطه کودک و مراقب(مادر،پدر ،اطرافیان و..)ایجاد می شود.

 خصوصیات دلبستگی:
 

1.نگهداری مجاورت:

تمایل به حضور در کنار افرادی که به آنها وابسته هستیم. 

2.پناهگاه امن:

بازگشت و پناه بردن به دلبستگی ها برای راحتی و ایمنی در برابر ترس یا تهدید. 

3.پایه امن: 

شکل دلبستگی به عنوان یک پایه امنیتی عمل می کند که کودک می تواند از آن محیط اطراف را کاوش کند.

4. پریشانی جدایی:

اضطرابی که در غیاب شکل دلبستگی ایجاد می شود. 


🔺دانشمندان  پیشنهاد می کنند 
كه وقتی كودكان با اطمینان پرورش می یابند كه *سرپرست اصلی* آنها در دسترس آنها قرار خواهد گرفت ، كمتر از  كسی كه بدون چنین شرایطی تربیت می شود ترس را تجربه می كند. 

🔺دانشمندان معتقد اند که این اعتماد به نفس در طی یک دوره حساس رشد ، در طول سالهای نوزادی ، کودکی و نوجوانی ایجاد می شود. انتظاراتی که در آن دوره شکل می گیرد تا پایان عمر فرد تقریباً بدون تغییر باقی می ماند .

 ارزیابی وضعیت عجیب و نتایج آن:
 

آینسورث ، روانشناس ، در مطالعه معروف "وضعیت عجیب"  که شامل مشاهده کودکان بین سنین 12 تا 18 ماه بود که در آن کودکان به موقعیتی پاسخ می دادند که در آن آنها مدت کوتاهی تنها بودند. و سپس با مادرشان متحد شدند. 

برای مثال :

 پدر و مادر و کودک در یک اتاق تنها هستند. کودک با نظارت والدین در اتاق گشت و گذار می کند. غریبه ای وارد اتاق می شود ، با والدین صحبت می کند و به کودک نزدیک می شود. پدر یا مادر بی سر و صدا از اتاق خارج می شوند. والدین برمی گردند و کودک را آرام می کنند. 

براساس این مشاهدات در کودکان مختلف  و رفتار های آن ها در شرایط یکسان
دانشمندان نتیجه گرفتند

《تحقیقات نشان داده است که این سبک های دلبستگی اولیه می توانند به پیش بینی رفتارهای بعدی زندگی کمک کنند.》

 

 


برچسب ها

مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود