برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
5d3cd45c-55ff-4d8b-ace3-2bfd7735c608.jpg

لباس پوشیدن در کودکان نیاز ویژه

لباس پوشیدن در کودکان یکی از مهارت خودیاری است. داشتن این مهارت در کودکان نقش بسیار مهمی دارد و در کودکان نیاز ویژه این مهارت نیازمند صرف زمان و تمرین بیشتری است .

ناتوانی ها می توانند لباس پوشیدن به طور مستقل را برای کودک شما دشوار کنند. توسعه این مهارتها بیشتر از سایر کودکان در سن آنها ممکن است طول بکشد. در حقیقت ، کودک شما ممکن است همیشه به کمک احتیاج داشته باشد. اما اگر آماده هستید به آنها بیاموزید که هرچه بیشتر خودشان انجام دهند ، این نکات به شما کمک می کند
 بسته به فرزند و توانایی های او ، این جدول زمانی(عکس موجود در بالای پست)ممکن است برای شما متفاوت باشد - و اشکالی ندارد.

از این به عنوان راهنما استفاده کنید تا به شما نشان دهد که از کجا باید شروع کنید و ترتیب پیشرفت مهارت ها ، از در آوردن جوراب گرفته تا لباس پوشیدن به طور مستقل.

🔆 تمرین لباس پوشیدن یک تمرین همه جانبه است
 هرچه کودک شما بیشتر لباس پوشیدن را تمرین کند ، اعتماد به نفس و شایستگی بیشتری پیدا می کند. تمرین لازم نیست خسته کننده باشد. از بهبود مهارت های حرکتی گرفته تا لباس پوشیدن واقعی ، در اینجا برخی از فعالیت ها برای تنوع در تمرین آورده شده است

⭕لباس پوشیدن  مهارت های حرکتی زیادی را می طلبد که کودک شما ممکن است برای پیشرفت در آن کار کند. برای قرار دادن بازوان آنها در یک پیراهن ، هماهنگی لازم است. مهارت های حرکتی خوب به کودک شما کمک می کند تا دکمه ها و سایر اتصال دهنده ها را تسلط یابد. برای پوشیدن شلوار در حالت ایستاده ، کودک شما باید بتواند روی یک پا تعادل برقرار کند. این مهارت ها و مهارت های دیگر برای تمرین قبل از رفتن به لباس پوشیدن مهم هستند. تعادل را می توان با ایستادن روی یک پا و سپس پیشرفت به سمت ایستادن  انجام داد. 
 با استفاده از گچ یا نوار ، یک خط روی زمین ایجاد کنید .
قرار دادن کیسه هایی برای پرش یا استفاده از یک تیر تعادل ، یک چالش اضافه کنید. 

✅آماده کار روی مهارت های حرکتی خوب هستید؟(بخش زیادی از ایجاد این مهارت ها حرکتی  به عهده کاردرمانگر است)

 تعداد زیادی اسباب بازی و فعالیت وجود دارد که آنها را توسعه می دهد. 

رنگ آمیزی یکی از روش های آسان برای کار بر روی این مهارت ها است. قدرت دست قسمت مهم دیگری در دستکاری لباس و بست است. به جای خمیر بازی ، از کودک خود بخواهید خمیر سفت شده رابکوبد ،فشار دهد و له کند .

 

 

 ⭕روش زنجیر رو به عقب


یکی که آماده تمرین لباس پوشیدن هستید ، روش زنجیره ای رو به عقب را امتحان کنید. به شما اجازه می دهد هر بار احساس موفقیت کنید. آنها باید با آخرین مرحله شروع کنند و از آنجا به عقب کار کنند. به عنوان مثال ، اگر به کودک خود یاد می دهید پیراهن بپوشد ، ابتدا بگذارید پایین آن را پایین بکشد. دفعه بعدی ، بگذارید بازوی دوم خود را بگذارند و پیراهن را بپوشند. بعد از آن ، آنها می توانند هر دو بازو را داخل آن بگذارند. و قبل از اینکه شما این را بدانید ، آنها می توانند پیراهن را روی سر خود بکشند ، دستان خود را بگذارند و آن را پایین بکشند. بگذارید هر بار کمی بیشتر کار کنند! 

تمرین را سرگرم کننده کنید اگر کودک شما از انجام تمرینات هیجان زده نیست ، این کار را سرگرم کننده کنید. با لباس عروسک ها یا حیوانات عروسکی آنها شروع کنید تا آنها بتوانند مراحل را تجسم کنند. 

از طریق مدل سازی آموزش دهید اگر فرزند شما یک برادر یا خواهر بزرگتر دارد ، آنها را تشویق کنید تا به آنها بپیوندند. بسیاری از بچه ها دوست دارند از یک خواهر یا برادر بزرگتر تقلید کنند و ممکن است بعد از دیدن خواهر یا برادر خود حاضر به لباس پوشیدن باشند. 
 می توانید اشتباه کنید (پیراهنی را از داخل یا پشت به تن کنید) ، "آیا می توانید به من کمک کنید؟" بپرسید ، و اجازه دهید آنها شما را اصلاح کنند
 ⭕نکاتی برای آسانتر شدن لباس پوشیدن مستقل برای کودک

 تغییرات اندک می تواند تفاوت زیادی در محدود کردن ناامیدی کودک هنگام لباس پوشیدن ایجاد کند. برای آسانتر شدن لباس پوشیدن ، پوشیدن جوراب و کفش و بستن دکمه ها ،  را بررسی کنید و از ان ها شروع کنید 

 کودک خود را جلوی آینه بپوشانید تا او ببیند چه اتفاقی می افتد. از لباس های گشاد و بدون اتصال دهنده استفاده کنید (در ابتدا )
 وقتی وقت و حوصله کافی دارید این کار را شروع کنید. لباس ها را به ترتیب  اولین چیزی که در قسمت بالا قرار می گیرد روی هم قرار دهید. آنها را به شکل بدن دراز بکشید تا به تجسم کمک کند یا یک صفحه تصویر ایجاد کنید تا کودک شما بتواند هر مرحله را ببیند و بداند که بعد چه کاری انجام دهد(می توانید با کل لباس ها یک بدن نمادین روی زمین بسازید )

 به کودک خود بیاموزید تا برچسب را پیدا کند تا بداند کدام طرف جلو و کدام طرف عقب است.
 
 گزینه برای انتخاب  به کودک بدهید
، "شما می توانید پیراهن سبز یا پیراهن قرمز بپوشید"

کمد لباس های مخصوص بازی ، لباس مدرسه و لباس مهمانی و..را از هم جدا کنید. با این کار کودک می تواند بداند در هنگام بیرون رفتن ، آماده شدن برای مدرسه یا رفتن به مهمانی چه گزینه هایی را انتخاب کند.
 درباره اینکه چه لباسی برای هر فصل مناسب است صحبت کنید. "در زمستان ما کت می پوشیم زیرا هوا سرد است. در تابستان می توانیم شلوارک و تی شرت یا حتی لباس شنا به استخر بپوشیم. " به آنها کمک کنید تا متناسب با هوای روز و بهترین لباس را بپوشند.


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود