برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

شناخت اندام خصوصی

شناخت اندام خصوصی ، دوره پیش دبستانی 🔹️🔹️🔹️جهت مشاهده ویدئو با کیفیت دلخواه روی قسمت تنظیمات سمت راست کادر فیلم کلیک کنید .

آموزش شناخت اندام های خصوصی به کودکان پیش دبستانی

به عنوان یک والدین، ممکن است در صحبت کردن با فرزندتان در مورد تفاوت های بین درست و غلط کاملاً راحت باشید. اما صحبت کردن با آنها در مورد اندام خصوصی و رشد جنسی آنها همیشه چندان آسان نیست.

دیدن رفتارهای "جنسی" در کودک خردسال شما ممکن است به خصوص ناراحت کننده باشد. ممکن است نگران باشید که این رفتارها عجیب، انحرافی یا نشانه ای از قربانی شدن جنسی است.

در واقع، رفتارهای «جنسی» در کودکان، به ویژه بین 3 تا 6 سالگی، رایج است. معمولاً آنها بخشی طبیعی از رشد هستند.                           

والدین چه چیزی را باید در نظر داشته باشند؟ 

بچه های پیش دبستانی یاد می گیرند در مورد بدن خود و نیازهای آن ارتباط برقرار کنند. آنها به شما نیاز دارند که کلمات مناسب برای اعضای بدنشان را به آنها بیاموزید. کمک به آنها در برقراری ارتباط مؤثر در حال حاضر به شما کمک می کند تا از آنها مراقبت کنید و آنها را طوری تنظیم کنید که بعداً در زندگی از خود مراقبت کنند.

به این فکر کنید که دوست دارید فرزندتان در بزرگسالی چه احساسی نسبت به بدن خود داشته باشد.  بچه های کوچک معمولاً محدودیت های کمی در مورد بدن خود دارند. بسیاری عاشق دویدن برهنه در اطراف هستند. به عنوان یک والدین، وظیفه شما این است که به آنها کمک کنید تا چیزهای مناسب را بیاموزند و این کار را به گونه ای انجام دهید که باعث شرمندگی آنها از بدنشان نشود. 

در نظر بگیرید که چه کلمات یا لحنی ممکن است باعث شود کودک شما نسبت به بدن خود احساس شرم یا خجالت کند (مثل گفتن: «پیراهن بپوش! این جملات برای کودک آزار دهنده است!») و به روش دیگری فکر کنید که فرزندتان را وادار به رفتار مناسب کنید (مثل گفتن: «از آنجایی که ما در حال خوردن شام هستیم، وقت آن است که پیراهن بپوشیم.) 

برای کودکان پیش دبستانی طبیعی است که اندام تناسلی خود را لمس کنند، بنابراین اگر دست به این کار زدند نگران نباشید.

چگونه با کودک پیش دبستانی در مورد اعضای بدن صحبت کنم؟

در طول سال‌های پیش‌دبستانی، بچه‌ها مهارت‌های بهتری کسب می‌کنند تا به شما اطلاع دهند که در بدنشان چه می‌گذرد. شما می توانید به کودک خود کمک کنید تا بفهمد اعضای بدنش چیست و اینکه بدن او تنها مال اوست. اکنون زمان آن است که آنها را برای یک تصویر بدنی سالم آماده کنید و به آنها یاد دهید که به دیگران احترام بگذارند.

همانطور که کودک شما بیشتر و بیشتر صحبت می کند، باید نام تمام اعضای بدن خود  از جمله اندام تناسلی خود را بداند.
اگر راحت هستید، به جای نام مستعار، از نام های واقعی اعضای بدن آنها (مانند فرج،  واژن ، آلت تناسلی و بیضه ها ) استفاده کنید. استفاده از زبان رمزگذاری شده برای اندام تناسلی می تواند این پیام را ارسال کند که درباره این قسمت ها نباید صحبت کرد یا شرم آور است. نگرش شما نیز مهم است. اگر هنگام صحبت در مورد اندام تناسلی واکنش بسیار شدید (عصبانی یا خجالتی) نشان دهید، کودک پیش دبستانی شما این پیام را دریافت می کند که نباید با سؤال یا نگرانی در مورد بدن خود به سراغ شما بیاید. پس سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و برای پاسخ دادن به سوالات آنها آماده باشید. 

در مورد اینکه چه کسی مجاز است اندام تناسلی آنها را ببیند یا لمس کند، واضح باشید. یک قانون ساده و واضح در این مورد می تواند در پیشگیری از سوء استفاده جنسی مفید باشد. برای مثال، می‌توانید بگویید: «وقتی از شما مراقبت می‌کنیم، فقط من، پدر و یک پزشک یا پرستار مجاز به دیدن فرج شما هستیم. اگر کسی می‌خواهد شما را ببیند یا لمس کند، یا به گونه‌ای که دوست ندارید شما را لمس کرد، فوراً به من بگویید.»
هنگام پاسخ دادن به سؤالات، نگران وارد شدن به تمام جزئیات نباشید.  به عنوان مثال، اگر کودک شما بپرسد آن نقاط روی سینه او چیست؟ می توانید بگویید: «اینها نوک سینه هستند. همه نوک سینه دارند.» نیازی نیست شیردهی را توضیح دهید یا اینکه چرا همه نوک سینه دارند، حتی اگر همه شیر نمی دهند. 
 


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود