برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
c8fda264-7298-44a8-948b-2ea38acbd26e.jpg

هرم نیاز مازلو و رشد کودکان

آنچه مهم است که از بررسی نظریه مازلو متوجه شویم این است که وضعیت مثبت انسان به سلامت جسم و روان بستگی دارد. قبل از اینکه انتظار داشته باشید کودک به ظرفیت کامل خود برسد ، باید به نیازهای اساسی او رسیدگی کنید.

سلسله مراتب نیازهای مازلو

در ادامه متوجه می شوید ،نظریه مازلو چیست و چرا در درک رشد کودک مهم است. 

■برای اینکه کودک در مدرسه موفق شود ، باید خوب تغذیه شود ، خوب بخوابد ، در خانه احساس امنیت کند و به خودش اعتماد داشته باشد.

■ سلسله مراتب نیازهای مازلو یک نظریه مشهور است که برای موفقیت در یک سری نیازها متمرکز است.

 آبراهام مازلو روانشناس آمریکایی بود که در سال 1943 سلسله مراتب نیازهای خود را برای توضیح انگیزه انسان منتشر کرد. وی در نظر گرفت که پنج نیاز وجود دارد 

《فیزیولوژیکی ، ایمنی ، عشق ، عزت نفس و تحقق بخشیدن به خود و آنها را به شکل هرم قرار داده است.》

مازلو این نیازها را در نظمی قرار داد که یکی برای بعدی اتفاق بیفتد. و یک نیاز پیش نیاز نیاز بعدی باشد 

شروع با جنبه های اساسی ونیازهای اساسی ( فیزیولوژیکی و ایمنی و..)
 سرانجام رسیدن به قله های هرم برای تحقق بخشیدن به خود ، که به شخصی گفته می شود که به عنوان یک انسان به کاملترین پتانسیل خود رسیده است. 

نظریه مازلو طرفداران و منتقدان خود را دارد. انتقاد اصلی این است که نظریه او مبتنی بر داده های تجربی دقیق نیست ، بلکه بیشتر بر اساس فلسفه است. 

با این حال ، این تئوری هنوز به عنوان یک چارچوب ساده و یادآوری مفید عمل می کند ، که اگر همه*نیازهای اساسی* یک فرد برآورده نشود ، احتمال موفقیت هم کمتر است.

 سلسله مراتب نیازهای مازلو می تواند به تمرکز بر روی آنچه کودکان نیاز دارند کمک کند و همچنین در شناسایی نقاطی که وجود دارد ، مثلاً صبحانه برای کودکانی که گرسنه هستند و به مدرسه میروند  صروری است در عیر این صورت نیاز اساسی شکل نگرفته است و یادگیری گیفیت پایینی دارد .البته که این که مثال ساده است. 
 
 اگر جزئیات نیازها را مرور کنید ، ممکن است واضح تر شود: نیازهای فیزیولوژیکی در مورد داشتن تغذیه و آب مناسب ، دسترسی به هوای تازه ، استراحت کافی و ورزش است.

 نیازهای ایمنی در مورد امنیت و احساس امنیت است - از نظر جسمی و روحی ، نیاز به داشتن سرپناه / خانه و داشتن ثبات در زندگی فرد.

 تعلق خاطر و عشق و علاقه داشتن به دیگران و...
 
 داشتن احساس موفقیت ، شناخته شدن ، داشتن قدرت در زندگی و شخصی متفاوت از شخص دیگر. 

خود واقعی سازی انجام دستیابی به توانایی های بالقوه فرد ، خلاق بودن و یافتن این ویژگی خاص خود است.

 از هرم مازلو می توان صرفاً رشد کودک و تمام نیازهای رشد کودک را متوجه شد که  شامل ، رشد جسمی ، رشد عاطفی ، رشد اجتماعی ، رشد شناختی و زبانی و رشد زیبایی شناختی.

و همانطور که در ابتدا گفتیم:

 《آنچه مهم است که از بررسی نظریه مازلو متوجه شویم  این است که وضعیت مثبت انسان به سلامت جسم و روان بستگی دارد. قبل از اینکه انتظار داشته باشید کودک به ظرفیت کامل خود برسد ، باید به ●نیازهای اساسی● او رسیدگی کنید》


برچسب ها

مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود