برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

بازی برای مهارت های حرکتی ظریف و 5 ایده ی جذاب بازی در خانه

بازی برای مهارت های حرکتی ظریف باید به گونه ای باشد که علاوه بر جذابیت بتواند عضلات دست کودک را بخوبی درگیر کند ، در ادامه 5 ایده ی جذاب برای بهبود مهارت های حرکتی ظریف برایتان توضیح داده ایم . جهت مشاهده ویدئو با کیفیت دلخواه روی قسمت تنظیمات سمت راست کادر فیلم کلیک کنید

مهارت های حرکتی ظریف یعنی چی ؟

 مهارت های حرکتی ظریف به کودک شما کمک می کند تا فعالیت های ضروری مانند گرفتن اسباب بازی ها، غذا خوردن، نوشتن، نقاشی کردن، بستن زیپ لباس ها و موارد دیگر را انجام دهد. این مهارتها شامل استفاده از ماهیچه های کوچک است که انگشتان، دست و شست خود را کنترل می کند. توانایی انجام کارهای روزانه و مراقبت از خود به اعتماد به نفس و عزت نفس فرزندتان کمک می کند.

ضروری است که هر چه زودتر با کودک خود برای ایجاد مهارت های حرکتی ظریف کار کنید. با گذر از دوران کودکی، رشد مهارت‌های حرکتی ظریف آنها بهبود می‌یابد - فقط کمی تمرین می‌خواهد.

برخی از بچه‌ها ممکن است با انجام فعالیت‌هایی که از این مهارت‌های ضروری استفاده می‌کنند، دچار مشکل شوند و وقتی نمی‌توانند کارهای روزانه‌شان را انجام دهند، ناراحت و ناامید می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است کودک در گرفتن یک قیچی و بریدن روی خط نقطه‌دار مشکل داشته باشد، که باعث می‌شود از این کار ناراحت شود و اصلاً فعالیت‌های برش را انجام ندهد، زیرا فکر می‌کند خیلی سخت است.

 

همچنین بخوانید : 50 ایده ی تمرین کاردرمانی برای حرکات ظریف دست  wink

 

5 ایده بازی برای بهبودمهارت های حرکتی ظریف کودکان : 

مداخله زودهنگام برای مهارت های حرکتی ظریف می تواند به این امر کمک کند. در اینجا چند فعالیت وجود دارد که به کودک شما کمک می کند تا مهارت های حرکتی ظریف خود را بسازد.

  • 1. تغذیه با انگشت

به کودکتان اجازه دهید تا جایی که ممکن است با انگشت غذا ​​بخورد. هنگامی که آنها می توانند غذا را با انگشتان خود بردارند، به آنها کمک می کند تا  انگشتان گیره مانند خود را تقویت کنند (انگشت اول و شست در کنار هم)، که پیشرو مهمی برای نگه داشتن مداد رنگی است.

  • 2. با خمیر بازی بازی کنید

یک راه عالی برای تقویت قدرت دست بازی با فوم بازی، خمیر بازی یا مواد چکش خوار و غیر سمی مشابه است زیرا باعث افزایش مقاومت و قدرت دست ها می شود.

 

 

  • 3. دکمه زدن و بستن

از آنها بخواهید کارهایی مانند فعالیت های زیر را انجام دهند:

  • زیپ باز و بسته کردن
  • دکمه و باز کردن دکمه
  • تایپ کردن
  • دستکاری کردن بست های قلاب

این نوع فعالیت ها به ایجاد مهارت و قدرت کمک می کند. 

  • 4. رنگ آمیزی

اگر کودک شما به رنگ‌آمیزی علاقه نشان می‌دهد، که معمولاً حدود دو سال و نیم سن دارد، به او مداد رنگی کوچکی بدهید که مناسب دست کوچک او باشد. گرفتن مداد و تعامل با ابزار نوشتاری بهترین تمرین برای شروع نوشتن است ممکن است در ابتدا کودکتان نتواند مداد را بدرستی در دست بگیرد ولی به مرور و با تمرین این حالت اصلاح خواهد شد. نگران نباشید و او را مجبور به انجام کاری نکنید !

 

همچنین بخوانید : نحوه ی آموزش مداد گرفتن به کودکان  angel

 

  • 5. با سنجاق لباس تمرین کنید

به فرزندتان اجازه دهید صفحات رنگ‌آمیزی، عکس‌ها یا لباس‌ها را با استفاده از گیره‌های فنری به بند رخت آویزان کند، که می‌تواند به تقویت قدرت انبر(انگشت اول و شست در کنار هم) کمک کند. 

هر کودک به طور متفاوتی رشد می کند و به همین دلیل با سرعت های متفاوتی به نقاط عطف می رسد. اما، اگر فرزند شما نتواند مهارت‌های خاصی را در یک زمان معقول توسعه دهد، ممکن است با تاخیر حرکتی ظریف روبرو باشد.

 

 همچنین بخوانید : رشد طبیعی کودک از تولد تا 5 سالگی  cheeky

 

با متخصص کاردرمانی کودکان در مورد برخی از درمان‌های بالقوه و برخی فعالیت‌هایی که می‌توانید از کودکتان بخواهید در خانه انجام دهد تا به او در ایجاد مهارت‌های حرکتی ظریف کمک کند، صحبت کنید. 

از آنجایی که همه کودکان به طور متفاوتی رشد می کنند، با سرعت های متفاوتی به نقاط عطف می رسند. با این حال، کسانی که نتوانند مهارتی را در یک زمان معقول توسعه دهند، ممکن است با تاخیر حرکتی روبرو شوند پس پیگیر شرایط فرزندتان باشید اما خبر خوب این است که مداخله زودهنگام از طریق کاردرمانی کودکان می تواند کمک کند. 

(با کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به هر کدام از مطالب گفته شده را در قسمت مربوطه بیابید...)


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود