برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

عبور از مانع بصورت قدم برداشتن

تمرینات عبوراز مانع می‌تواند راه‌های بسیار سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیزی برای فعال ماندن کودکان باشد، اما مزایای آن فقط فیزیکی نیست. چه در فضای سرپوشیده و چه در فضای باز، بزرگ یا کوچک، مزایای تمرینات عبوراز مانع تقریباً بر هر حوزه کلیدی رشد کودک تأثیر می گذارد.

با کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به هر کدام از مطالب گفته شده را در قسمت مربوطه بیابید...

 

15 ایده ساده با موانع برای کودکان پیش دبستانی 

یک مسیر با مانع یک راه فوق العاده برای درگیر کردن یک کودک خردسال در حرکت است. این ایده های عالی ساده هستند و ساعت ها سرگرمی و یادگیری را فراهم می کنند.

اگرچه انواع مختلفی از مسیرهای موانع و راه‌های ساخت آنها وجود دارد، اما شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. آنها از اشیاء و ساختارها به عنوان موانعی برای «فتح» استفاده می‌کنند، و همچنین از مسیر خاصی که کودکان باید طی کنند، به ترتیب معینی استفاده می‌کنند.

در اینجا برخی از مزایای بسیاری از دوره های مانع و همچنین 15ایده مسیر مانع برای بچه ها در فضای داخلی یا فضای باز آورده شده است.

مزایای دوره های مانع چیست؟

فراتر از سرگرمی و استفاده از انرژی، دوره های موانع برای کودکان پیش دبستانی مزایای زیادی برای ایجاد مهارت دارد. برخی از این مزایا می توانند واضح به نظر برسند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تعجب آورتر باشند.

هماهنگی

به دست آوردن کنترل بر حرکات و هماهنگی چشم و پا یک مهارت مهم است که ممکن است توسط بچه ها از طریق یک مسیر با مانع تمرین شود.

این نوع مهارت ها می تواند شامل راه رفتن با طناب بر روی زمین، پرش از نقطه ای به نقطه دیگر و بالا رفتن از نردبان زمین بازی باشد.

استحکام - قدرت

برای انجام موثر فعالیت های حرکتی درشت ، هم قدرت و هم استقامت مورد نیاز است و توسط کودکان تمرین می شود.

به عنوان مثال، توانایی بلند کردن یک جسم مشخص برای پرتاب به سمت یک هدف، مستلزم مقدار مشخصی قدرت است که ممکن است در طول زمان افزایش یابد.

برنامه ریزی

برخی از دوره‌های آموزشی موانع، گزینه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که به بچه‌ها اجازه می‌دهد از قبل درباره تصمیم گیری خود برنامه ریزی کنند.

مسیر می تواند انتخابی برای گردش به چپ یا راست ارائه دهد، به عنوان مثال، یک جهت نیاز به خزیدن بیشتر و دیگری برای دویدن بیشتر دارد. آنها باید برنامه ریزی کنند که وقتی زمانش رسید چه کاری انجام دهند.

خلاقیت

یک راه شگفت انگیز برای تشویق خلاقیت این است که از کودکان بخواهید در طراحی مسیر موانع شرکت کنند. این می تواند شامل طراحی، نوشتن، ارتباط کلامی ایده ها و استفاده از تخیل باشد.

به دنبال دستورالعمل

چه شما و چه فرزندانتان دوره را طراحی کنید، باید راهنمایی هایی در مورد چگونگی ادامه آن بدهید. اینها باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند و نشان داده شوند.

از فرزندان خود بخواهید دستورالعمل ها را مجدداً بیان کنند تا درک کنند. بخشی از چالش پیروی از آن دستورالعمل ها در طول دوره است. این نیاز به مهارت شنیداری خوب دارد .

ریاضیات اولیه

در طول یک دوره موانع، بچه ها مفاهیم مربوط به ریاضیات اولیه را کشف می کنند ، مانند درک و تمرین کلمات موضعی در طول دوره ها: زیر، بالای، پشت، جلو، از طریق، پایین و بالا.

همچنین می‌توان از آن‌ها خواسته شد که تعداد خاصی از اشیاء را برای برداشتن یا تکمیل تعداد معینی جک پرش بشمارند. علاوه بر این، مراحل مختلف دوره ها ممکن است به ترتیب 1، 2 و 3 شماره گذاری شوند.

چگونه یک مسیر مانع برای بچه ها درست می کنید؟

برای فضای سرپوشیده یا داخلی، از اشیاء مختلف خانگی، مبلمان، بالش، اسباب‌بازی، وسایل نقلیه سواری داخلی، کیسه‌های لوبیا ، توپ‌های نرم،جعبه‌های خالی و چیزهای دیگری که در سطل زباله یا بازیافت می‌گذارید استفاده کنید. 

دوره های فضای باز یا خارجی  موانع پیش دبستانی می تواند شامل تجهیزات زمین بازی، مواد طبیعی، طناب پرش، توپ، دوچرخه  باشد.

ایده های مسیر موانع در فضای داخلی

1. مخروط برای علامت گذاری دوره

با بطری های پلاستیکی خالی یا ظروف باقی مانده پر از شن یا آب، مخروط بسازید.

2. تونل یا "آبشار" برای خزیدن

صندلی‌های آشپزخانه/ناهارخوری را ردیف کنید و یک پتو یا ملحفه را برای یک تونل روی آن بیندازید. نوارهای کاغذی  آبی و سفید را به صندلی ها بچسبانید تا جلوه آبشاری داشته باشید.

3. "طناب" برای راه رفتن

برای تمرین تعادل از نخ یا پشم روی فرش برای طناب بند استفاده کنید.

4. روزنامه برای غلت زدن و ضربه زدن

روزنامه ها را رول کنید و آنها را محکم بچسبانید تا به عنوان چوب گلف استفاده کنید. توپ های نرم را بزنید و در یک سبد قرار دهید یا بین مخروط ها بچرخانید.

5. سبد لباسشویی برای پرتاب

توپ های نرم یا کیسه های لوبیا را داخل سبد بیندازید.

6. حلقه برای پرتاب

وسط بشقاب های کاغذی را ببرید و آنها را روی بطری های وزن دار پرتاب کنید.

ایده های مسیر موانع در فضای باز

7. دوره درخشان در تاریکی

از چوب‌ها و حلقه‌های درخشنده به همراه چراغ قوه برای سرگرمی بیشتر به هر دوره آموزشی در فضای باز استفاده کنید.

8. میز آب یا استخر بچه

بچه ها را به چالش بکشید تا تعدادی اردک پلاستیکی یا سایر اشیاء را به عنوان بخشی از دوره از آب بیرون بیاورند.

9. مسیر گچ یا نوار پیاده رو

روی یک منطقه سیمانی بزرگ و ایمن، با استفاده از اعداد، کلمات، شکل‌ها و فلش‌ها، کل دوره را با گچ برای کودکان بکشید. برای آشفتگی کمتر، از نوار رنگی روی سطح برای خطوط، اشکال و فلش ها استفاده کنید.

10. دوره تابستانی مرطوب

در یک روز گرم، کودکان می‌توانند در استخرهای مخصوص بچه‌ها حرکت کنند .

ایده های بیشتر در مورد مسیر موانع کودکان

11. موضوع دوره

موضوعی را انتخاب کنید (سیرک، رژه، وسایل نقلیه، حباب ها، تولد، یا شهربازی) و کودکان را برای کمک به طراحی یک دوره به چالش بکشید.

12. دوره خود را طراحی کنید

پس از تجربه چندین دوره آموزشی، به بچه ها اجازه دهید تا از ابتدا تا انتها خودشان طراحی کنند.

13. مسیر معکوس مانع

هنگامی که یک مسیر مانع مشخصی کامل شد، همان مسیر را به ترتیب معکوس امتحان کنید.

14. مسابقه در دوره

برای یک چالش بیشتر و کمی رقابت، زمان اقدام مسیر مانع را تعیین کنید.

15. سرگرمی حسی

ورودی‌های حسی بیشتری مانند موسیقی یا صداها برای سیگنال‌ها، ایستگاه غذاخوری برای حدس زدن طعم، یا یک کیسه برای دستیابی و حدس زدن اشیا اضافه کنید.

بسته به آنچه فرزندان شما دوست دارند و موادی که در دست دارید، امکانات عملا بی پایان هستند.

 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود