برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
16519f36-8765-4b82-baf0-a214fcdcd81f.jpg

فوبیا در کودکان (قسمت1)

در این پست سعی داریم به انواع فوبیا و ترس های کودکان و بررسی علت ان ها بپردازیم

علائم و علل فوبیا:

 

بسیاری از کودکان (و بزرگسالان نیز) از همان چیزهایی که کودکان مبتلا به "هراس" می ترسند ، می ترسند. اما تفاوت بین ترس "طبیعی" و ترس از درجه اضطراب است و مدت زمانی که سطح بالایی از اضطراب ادامه دارد. کودک مبتلا به  هراس ، هنگامی که با شی هراس آنها تماس پیدا کنند ، از اضطراب و ترس بالایی برخوردار می شوند . اگر كودك هراسی داشته باشد ، این مدت ترس را برای مدت شش ماه یا بیشتر تجربه می كند.

فوبیا چیست؟

فوبیا ترس شدید از چیز خاصی است ،

مانند: یک شخص یا یک حیوان یا حشره یک شی یک مکان یا نوع مکان یک موقعیت فوبیا چنان احساس ترس ایجاد می کند که زندگی روزمره و زندگی کودک را مختل می کند.

آنها فراتر از ترس معمول کودکی هستند و حتی با اطمینان والدین یا سایر مراقبان نیز فروکش نمی کنند.

برخی از ترس های شایع در کودکان عبارتند از:

حیوانات/ خون/ تاریکی/ فضاهای بسته/ پرواز کردن/ مریض شدن نداشتن پدر و مادر ، خواهر و برادر/ ترس از اینکه صدمه ببیند/ ارتفاعات/ حشرات و عنکبوت ها/ امپول /رعد و برق...

بسیاری از بچه ها با ترس خاصی از جدایی جسمی از والدین یا سایر اعضای خانواده دست و پنجه نرم می کنند. این به عنوان اختلال اضطراب جدایی شناخته می شود. کودکان مبتلا به هراس ممکن است نگران همان موضوعاتی باشند که کودکانی که اختلال ندارند، نگران اند تفاوت در این است که برای یک کودک هراس ، هیچ سوئیچ "خاموش" برای ترس اش وجود نداردو به قدری شدید است که توانایی او در آرامش ، تمرکز و لذت بردن از فعالیت ها را مختل می کند

 

 

چه عواملی باعث هراس می شود؟

 فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است ، بیماری که پاسخ "جنگ یا گریز" را فعال می کند و احساس خطر قریب الوقوع را ایجاد می کند که با واقعیت اوضاع متناسب نیست.
به دلایل زیادی ، از جمله:
 
عوامل بیولوژیکی: مغز دارای مواد شیمیایی ویژه ای است که انتقال دهنده های عصبی نامیده می شوند و پیام هایی را برای کنترل احساس فرد به عقب و جلو می فرستند. سروتونین و دوپامین دو انتقال دهنده عصبی مهم هستند که وقتی از بدن خارج شوند ، می توانند احساس اضطراب کنند.
 
عوامل خانوادگی: اضطراب و ترس می تواند ارثی باشد. همانطور که کودک می تواند موهای قهوه ای ، چشمهای سبز و نزدیک بینی والدین را به ارث ببرد ، کودک نیز می تواند گرایش آن والدین به اضطراب بیش از حد را به ارث ببرد. علاوه بر این ، ممکن است اضطراب را از اعضای خانواده و دیگران که به طور محسوسی در اطراف کودک تحت فشار یا اضطراب هستند ، آموخت. به عنوان مثال ، كودكی كه والدین او ترس زیادی از عنكبوت نشان می دهند ، ممكن است یاد بگیرد كه از عنكبوت نیز بترسد.
 
عوامل محیطی: یک تجربه آسیب زا (مانند طلاق ، بیماری یا مرگ در خانواده) یا حتی فقط یک واقعه مهم زندگی مانند شروع سال تحصیلی جدید نیز ممکن است باعث شروع یک اختلال اضطرابی شود.
 
 
 
 
 

 

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود