برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
bbe00ef1-bd66-4dab-9b19-12ddf15c3320.jpg

علل جیغ زدن کودک نو پا

جیغ زدن در کودک نوپا یکی از دغدغه های رایج خانواده هاست باید بدانیم که جیغ زدن کودک نوپا ممکن است علل متفاوتی داشته باشه که علل رفتاری و علل حسی /حرکتی در حوزه رفتاری رفتار درمانگران و در منشا حسی کاردرمارنگران وظیفه بررسی این موضوع را دارند..

 فریادهای کودک نوپای شما می تواند نگران کننده باشد، اما بخشی طبیعی از رشد است. کوچولوی شما ممکن است جیغ بزند زیرا ناامید است، توجه شما را می خواهد یا چیزی را می خواهد که نمی تواند داشته باشد . اما گاهی اوقات صدای کودک نوپای شما فقط به این دلیل افزایش می یابد که لذت خم کردن ماهیچه های صوتی خود را کشف کرده است.و گاهی اوقات صدای کودک نوپای شما به اندازه ای بالا می رود که شما را آزار ندهد، بلکه فقط به دلیل آن  شور و نشاط فوق العاده کودک نوپا.  کودکان نوپا دوست دارند قدرت صدای خود را کشف کنند و نحوه استفاده از آن را آزمایش کنند.
فریاد زدن بر سر کودک نوپا که صدایش را پایین بیاورد کمکی نمی کند - فقط این پیام را می فرستد که هرکسی که بلندتر باشد پیروز می شود. بهترین کار شما این است که از موقعیت هایی که کودک نوپایتان را وسوسه می کند تا صدایش را بلند کند و شروع به جیغ زدن می کند اجتناب کنید و توجه او را منحرف کنید.

 

در مام پلاس مشاهده کنید:

 

ویدئوی جیغ زدن و کتک زدن کودک

 

بعضی از کودکان در برابر ناامیدی با کلمات واکنش نشان نمی دهند. آنها گاهی اوقات بدون محتوای واضح درباره آنچه می خواهند فریاد می کشند. وقتی این رفتار به عنوان یک الگو تبدیل می شود ، برای والدین ضروری است که بدانند چگونه باید واکنش نشان دهند و کنار بیایند و کودک را به سمت *ابراز* نارضایتی خود سوق دهند.

 

 

اولین قدم این است که  والدین در ابتدا از خود  بپرسند: 

 

1. آیا در خانه فریاد بزرگسالان وجود دارد؟

2. آیا کارهای روزمره و مراقبان(پرستار) روزانه متناقض است ، بنابراین کودک برنامه نامنظم روزانه دارند و نمی داند  که چه کسی و چه زمانی و برای چه مدت از آن مراقبت می کند ؟
 3. آیا در خانه مکالمه ای بین والدین و فرزند کم است یا اصلاً وجود ندارد؟
 4. آیا والدین هر دو با برنامه های دشواری کار می کنند که باعث ایجاد فشار عظیم و استرس می شوند؟ 
5- آیا خواهر و برادرها زیاد هستند ، بنابراین هیچ کودکی توجه لازم را برای گفتن در مورد آنچه در ذهن او  است، جلب نمی کند؟ 

6. آیا والدین در واقع هرگز سعی می کنند افکار ، عقاید ، اهداف ، تصورات کودک خود را بشناسند؟ (یعنی آیا والدین به طور روزمره می دانند که در مقاطع مختلف روز و در شرایط مختلف،در  "ذهن کودکشان" چیست؟) اگر متوجه شدید که به هر یک از این سوالات پاسخ مثبت می دهید ، این می تواند سرنخ بزرگی برای دلیل فریاد زدن باشد.

 

همچنین مشاهده کنید:

 

ویدئوی وقتی کودک جیع میزند، چکار کنیم؟

 

چرا کودک نوپا فریاد می زند

 

 کودک احساس بی نظمی و ناامنی می کند. آنها به عنوان مثال یاد نگرفته اند که چگونه افکار خود را ابراز کنند یا یاد بگیرند که چگونه هنگام ناامیدی خود را آرام کنند.

برخی از کودکان نوپا هر زمان که توجه والدین خود را می خواهند فریاد می زنند . این روش آنها برای گفتن است: "لطفا،، به من نگاه کن!".

 

1/کودک ناامید است.

 

اگر کودک نوپا نتواند کاری انجام دهد، مانند لباس پوشیدن یا ریختن آب میوه، ممکن است بسیار ناراحت شود و جیغ بزند .

آنها چیزی می خواهند که نمی توانند داشته باشند،

ممکن است کودک شما وقتی چیزی را که نمی تواند داشته باشد، مانند یک بیسکویت یا اسباب بازی دوستش می خواهد، جیغ بزند. در این صورت، فریاد به این معناست که "من ان بیسکویت را می خواهم، همین حالا اسباب بازیرا به من بده!".

 

2/کودک گرسنه و خسته است.

 

یک کودک نوپا خسته یا گرسنه، یا کودکی که بیش از حد از اتفاقات اطرافش می گذرد، تحریک شده است، احتمال بیشتری دارد که عمل کند .

 

3/ کودکان میخواهند خوش بگذرانند

 

گاهی اوقات صدای کودک نوپا شما زیاد می شود زیرا آنها پر انرژی هستند. آنها در حال بررسی قدرت صدای خود هستند و آنچه را که می توانند با آن انجام دهند آزمایش می کنند.کودکان نوپا از پزواک صدای خود غرق لذت می شوند


 

 


چگونه می توانم از فریاد زدن کودک نوپا جلوگیری کرد.


در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به جلوگیری از فریاد زدن کمک کند.

اطمینان حاصل کنید که کودک نوپای شما به خوبی استراحت کرده و گرسنه نیست

هر زمان که می توانید، نیاز های کودک نوپا مثل  نیازهای خواب و غذای او را برطرف کنید . سعی کنید قبل از خروج از خانه مطمئن شوید که کودک شما به خوبی استراحت کرده و لقمه ای برای خوردن دارد. اگر خسته و گرسنه باشند  حوصله خرید را هم ندارند.

 

//از حواس پرتی استفاده کنید.

 

 با درگیر کردن کودک نوپا در یک فعالیت، محیط را برای او سرگرم کننده تر کنید. در اینجا دو تاکتیک برای امتحان وجود دارد:

 

//یک بازی انجام دهید.

 

وقتی بیرون از خانه برای خرید هستید با کودک نوپا خود صحبت کنید. به آنها بگویید چه کار می کنید، به آنچه در اطراف شما می گذرد اشاره کنید و غیره. از آنها در انتخاب میوه ها و سبزیجات و اقلامی که در قفسه ها قرار دارند کمک بگیرید تا سرگرم کننده تر شوند. یا آهنگی در مورد کاری که انجام می دهید بسازید. آنها حتی ممکن است خوشحال شوند که قافیه های مورد علاقه خود را برای گذراندن زمان با شما بخوانند.

در مام پلاس بخوانید:

 

تقویت مهارت شنیداری کودک با بازی سایمون 


اسباب بازی و تنقلات ارائه دهید. فقط مطمئن شوید که آنها را قبل از فریاد زدن به کودک خود بدهید. اگر صبر کنید تا آنها فریاد بزنند، به آنها این پیام را می دهید که وقتی صدایشان را بلند می کنند به خواسته هایشان می رسند. در حالی که ساکت هستند به آنها یک میان وعده یا اسباب بازی بدهید. حتی می توانید یک اسباب بازی مخصوص را در ماشین نگه دارید و به آنها اجازه دهید فقط در  ماشین با آن بازی کنند.
 

وقتی کودک نوپا فریاد می زند چه کنم؟


بستگی به این دارد که چرا فریاد می زنند. اگر کودک نوپای شما از چیزی راضی نیست، در اینجا نحوه کنار آمدن با او آورده شده است:

 

تسلیم نشوید

 

تسلیم شدن در مقابل فرزندتان زمانی که او در حال فریاد زدن است می تواند وسوسه انگیز باشد. اما ممکن است به فرزند شما بیاموزد کهفریاد زدن به آن چیزی که می‌خواهد می‌رسد و مشکل را بدتر می‌کند.

اگر می‌دانید صدای کودک نوپایتان به این دلیل افزایش یافته است که فکر می‌کند می‌تواند شما را وادار به تحویل یک بیسکویت کند، تسلیم نشوید. به خود زحمت ندهید که اگر رفتار بهتری داشته باشند، می توانند بعداً بیسکویت را بخورند. تا زمانی که آن را دریافت کنند، به یاد نمی آورند که چگونه آن را به دست آورده اند. وقتی به خانه رسیدید، به سادگی به آنها بیسکویت بدهید.

 

آرام بمانید

 

سعی کنید برای پایین آوردن صدای کودک نوپایتان فریاد نزنید. احتمالاً کمکی نخواهد کرد و به کودک نوپای شما این پیام را می‌فرستد که وقتی احساس عصبانیت می‌کنیم، فریاد زدن قابل قبول است. چند نفس عمیق بکشید و آرام و واضح با کودک نوپا خود صحبت کنید. آنها را تشویق کنید که از شما پیروی کنند، یعنی آرام شدن و کاهش صدا.

حتی اگر از دست فرزندتان ناامید یا عصبانی هستید، سعی کنید از زور فیزیکی استفاده نکنید. تحقیقات نشان می دهد که کتک زدن کودکان خطر ابتلای فرزند شما به مشکلات رفتاری و مشکلات سلامت روانی خود را در آینده افزایش می دهد .

 

احساسات آنها را تصدیق کنید

 

اگر کودک نوپای شما به این دلیل جیغ می‌زند که توجه شما را می‌خواهد، از خود بپرسید که آیا واقعاً ناراحت است یا غرق. اگر فکر می کنید محیطی که در آن هستید برای آنها زیاد است، کاری را که انجام می دهید تمام کنید و سریع ترک کنید. اگر مشکل خرید از یک سوپرمارکت شلوغ است، در زمان‌های شلوغ از آن بازدید کنید، مدتی به مغازه‌های کوچک‌تر بروید یا آنلاین خرید کنید.

اگر فکر می‌کنید که آن‌ها بی‌حوصله( یا گریزلی )هستند، احساسشان را بپذیرید. به آرامی بگویید: «می‌دانم که حوصله ات سر می‌رود و می‌خواهی به خانه برگردی و بعد از اتمام کار، چند دقیقه دیگر خواهیم رفت» و ادامه دهید. آن‌ها از اینکه می‌دانید چه احساسی دارند، تسلی می‌یابند، و همچنین به آن‌ها کمک می‌کنید یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را در قالب کلمات بیان کنند.

 

وقتی کودک نوپایم برای تفریح ​​جیغ می کشد و فریاد می زند چه کنم؟

 

اگر کودک نوپای شما به دلیل خوشحالی فریاد می زند، سعی کنید نظر یا انتقاد نکنید. اما اگر واقعاً شما را آزار می دهد، در اینجا کاری که می توانید انجام دهید تا صدای جیغ کوچولوی خود را کم کنید:

از آنها بخواهید که از "صدای داخل خانه" خود استفاده کنند.

، "آیا می توانید از صدای داخل خانه خود استفاده کنید تا بتوانیم شما را بهتر درک کنیم؟".

اگر فرزند شما موفق شد از صدای داخل خانه خود استفاده کند، حتماً او را برای این کار تحسین و تشویق کنید. کودکان به تقویت مثبت بهتر از تنبیه پاسخ می دهند .

 

از آن یک بازی بسازید

 

اگر جایی ساکت هستید، مثلاً در یک کوه یاجاده پیاده روی یا در خلوت خانه خود، نیاز کودکتان به بلند بودن را با گفتن «بیایید هر دو تا جایی که می توانیم فریاد بزنیم» را ارضا کنید، سپس به آنها بپیوندید. اجازه پاره کردن سپس صدا را با گفتن "اکنون وقت آن است که ببینیم زمزمه چه کسی آرام‌ترین است" را کم کنید. سپس، مانند بازی Simon Says ، به حرکات دیگری مانند قرار دادن دست ها روی گوش یا بالا و پایین پریدن بروید. این باعث می شود که جیغ زدن تنها یکی از بسیاری از کارهای سرگرم کننده ای باشد که می توانند انجام دهند.
 

زمان‌ها و مکان‌های مناسب برای کودکان نوپا را انتخاب کنید

 

وقتی با کودک نوپا در بیرون از خانه هستید، از مکان‌های ساکت، صمیمی یا رسمی که در آن‌ها ممکن است باعث ایجاد احساس خجالت  شما شود، اجتناب کنید. رستوران‌ها، کافه‌ها و مکان‌های عمومی که مخصوص کودکان خردسال هستند بهتر هستند.

اگر در یک رستوران خانوادگی هستید، وقتی کودک نوپایتان فریاد می‌زند، آنقدر ناراحت نخواهید شد. همچنین ممکن است فعالیت‌هایی مانند مداد رنگی و رنگ‌آمیزی یا یک منطقه بازی وجود داشته باشد تا کودک نوپا را سرگرم کند.

 

 

روانشناس و رفتار درمان الگوهایی برای راه حل منشا رفتاری

"جیغ زدن "ارائه می دهد :


 1. در زمان جیغ زدن ، محیط را تغییر دهید.

 

اگر کودک خردسال است ، کافی است او را از مکان فعلی خود خارج کنید تا بتوانید آرامش و چشم انداز خود را پیدا کنید. اگر کودک بزرگتر است ، مودبانه و بی سر و صدا به او بگویید تا وقتی که آرام شود ، اتاق را ترک کند و سپس بحث می کنی. واضح است که هر یک از این دستورالعمل ها باید با لحنی آرام و آرام ارائه شوند


 2. کارهای روزمره یا فقدان آنها را اصلاح کنید.

 

آنها را خیلی واضح و مشخص بیان کنید. برنامه های روزانه غذا خوردن ، خوابیدن ، رفتن به مدرسه ، انجام تکالیف ، فعالیت های خارج از منزل و.. . این روال ها را با کودک خود در میان بگذارید و  سپس با نوشتن و یا نقاشی کردن  ان ها را  در منزل آویزان کنید که زمان وقوع هر مورد را مشخص کند. 


3. واکنش های خود را کنترل کنید.

 

اگر کودک شما جیغ می کشد ، برای شما مهم است که در بیرون آرام باشید حتی اگر از درون عصبانی باشید . شما می خواهید با در اختیار گرفتن بی سر و صدا شرایط ، از جنگ اراده ها جلوگیری کنید.
 کودکان به طور کلی هنگام جیغ زدن "می ترسند "نه 

"عصبانی" که دیدگاه رایج است.


4- ساکت بودن

 

بدون بحث را با کودک خود امتحان  کنید. یاد بگیرید و دقت کنید  که آنها در مورد چه چیزی فکر می کنند. این زمان  می تواند به مدت 5 دقیقه و یا یک ساعت باشد وظیفه شما این است که آنها را بهتر بشناسید.و با سکوت ان ها را زیر ذره بین قرار دهید

سوالات متداول جیغ زدن کودکان نوپا


اگر کودک نوپا شما مرتباً به نظر می رسد که می تواند یک شاهین را در یک مسابقه فریاد شکست دهد، احتمالاً برای پاسخ دادن آماده هستید.

 

//ایا جیغ زدن نشانه اوتیسم است؟

 

از آنجایی که طیف اوتیسم بسیار گسترده است، دامنه شاخص ها گسترده است. ذوب شدن ممکن است برای کودکان مبتلا به اوتیسم رایج باشد. با این حال، این فروپاشی ها معمولاً نتیجه یک شاخص قطعی تر، مانند مسائل حسی یا حساسیت مفرط، کمبود ابزار ارتباطی یا تغییر روال هستند.

فریاد زدن به تنهایی نشانه اوتیسم در نظر گرفته نمی شود  .

 

 

//چرا کودک نوپادر شب ها جیغ می کشند؟

 

زمانی که  جیغ زدن ناگهانی  کودک نوپا در شبهابه فرایند دائمی تبدیل می شود، می تواند واقعا خسته کننده باشد. (و متأسفانه، کودکان نوپا دکمه چرت زدن ندارند.)

اکثر کودکان نوپا به کلمات کافی برای بیان واضح نیازهای خود مجهز نیستند. دلایل مختلفی وجود دارد که کودک نوپا ممکن است در شب جیغ بزند.

بیماری یا عفونت: درد یا ناراحتی اغلب در شب زمانی که بدن کودک شما در نهایت کند می شود، برجسته تر است.


ناراحتی: بیش از حد گرم، خیلی سرد یا حتی فقط خارش می تواند به اندازه ای باشد که کودک شما را در زمانی که خسته است، از خود دور کند.


اضطراب جدایی: کودکان نوپا از حضور شما - یا عدم حضور - آگاه هستند و ممکن است ناگهان احساس ترس از خوابیدن یا بیدار شدن در تنهایی کنند .


وحشت های شبانه : اگرچه این تجارب ترسناک عموماً در حدود سه سالگی شروع می شود، برخی از کودکان آن را در سن هجده ماهگی تجربه می کنند .


دندان درآوردن : کودکان نوپا به طور مداوم در حال رشد دندان های جدید هستند. درد دندان می تواند آنها را در شب بیدار کند یا از خوابیدن آنها در هنگام خستگی جلوگیری کند.
اگر بتوانید علت فریاد زدن را تشخیص دهید، می توانید روی یک راه حل کار کنید. اما اگر فریادهای شبانه کودک نوپا همچنان یک راز باقی مانده است، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید تا دلایل کمتر آشکار را رد کند.

 

//ایا نوزادان مرحله جیغ زدن را پشت سر می گذارند ؟

 

اکثر نوزادان در مرحله ای از مرحله فریاد زدن را پشت سر می گذارند. این با گریه و یا فریاد پراکنده منظم برای برآورده شدن نیازهایشان متفاوت است. مرحله جیغ زدن دوره‌ای از روزها، هفته‌ها یا (لطفاً، نه!) ماه‌ها است که در آن نوزاد زمان غیرعادی‌ای را صرف بالا بردن صدای ریز خود تا سطوحی که پرده گوش می‌شکند، می‌گذارد.

در همان زمانی که نوزادان صدای خود را کشف می کند متوجه افزایش فریاد می شوید . به نظر می رسد نوزادان از درک این موضوع که می توانند صداهایی را که ایجاد می کنند تغییر دهند، لذت می برند. با این حال والدین آنها همیشه آنقدر هیجان زده نیستند.

اگر به نظر می رسد کودک شما از ناراحتی و نه از لذت جیغ می کشد، دلایل معمولی مانند  دندان درآوردن، عفونت گوش یا تحریک بیش از حد را در نظر بگیرید. اگر قادر به تعیین علت یا یافتن راه حلی برای فریاد زدن آنها نیستید، با پزشک اطفال خود صحبت کنید.

 

 

آموزش تکنیک کاربردی به کودک نوپا

 

/// تکنیک بیان عاطفی

 

کودکان خردسال راه های کمتری برای شناسایی و مقابله با احساسات خود دارند. یکی از متداول‌ترین روش‌های مقابله با آن‌ها پرتاب عصبانیت یا جیغ زدن است. یک مکان خوب برای شروع این است که به او یاد دهیم احساسات خود را بشناسد و راه های بهتری برای مقابله و بیان بهتر خود بیاموزد. تلاش برای آموزش یا استدلال با کودکان در زمانی که آنها فریاد می زنند احتمالاً شما را خیلی دور نمی کند و حتی ممکن است فریاد زدن را بدتر کند. درعوض، به راه‌هایی فکر کنید که به احساسات خود برچسب بزنید و اعتبار دهید و در لحظاتی که او آرام است، مهارت‌های مقابله را آموزش دهید. می توانید از احساساتی که او دارد، شما دارید یا حتی دیگران دارند استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید "مامان در حال حاضر بسیار ناامید است زیرا ما در ترافیک نشسته ایم. می خواهم سه نفس عمیق بکشم تا آرامم کنم. دوست دارم وقتی نفس عمیق می کشم وانمود کنم دارم شمع های تولد را فوت می کنم.

 

///تکنیک توجه متفاوت

 

استراتژی دیگر استفاده از چیزی به نام "توجه متفاوت" است - توجه بیشتر به رفتارهایی که دوست دارید و توجه کمتری به رفتارهای مشکل ساز یا آزاردهنده ای که خطرناک نیستند. به عبارت دیگر، وقتی دخترتان فریاد می‌زند، او را نادیده بگیرید و وقتی آرام است او را تحسین کنید. حتماً با تمجید خود مشخص، مثبت و فوری باشید. به عنوان مثال، گفتن "کار خوبی است که آرام بمانید و از صدای مؤدبانه خود استفاده کنید!" به او کمک می کند سریعتر از گفتن "کار خوب" یاد بگیرد. یا "ممنون که فریاد نمی زنید." فقط به یاد داشته باشید، زمانی که از این روش استفاده می کنید و شروع به نادیده گرفتن یک رفتار می کنید، مهم است که به آن پایبند باشید و آن را کنار بگذارید. اغلب اوقات، رفتار بد قبل از اینکه بهتر شود بدتر می شود. اما باید بهتر شود! اگر هنوز مسائل را چالش برانگیز می دانید، صحبت با متخصص اطفال فرزندتان می تواند قدم مفید بعدی باشد.

 

//نشانه ای برای توقف جیغ زدن کودک نوپا

 

برای جلوگیری از فریاد زدن کودک نوپا، با زمزمه کردن "صدای خوبت را به مامان بده." یک تکنیک خاموش کردن که بهترین کار را برای ما داشت «امضا کردن» بود. به محض اینکه اولین فریاد به گوشم می خورد سریع انگشت اشاره ام را روی لبم می گذاشتم. در یک حرکت نمایش و گفتن، به ارین اشاره کردم که از صدای زیبایش استفاده کند. از آنجایی که کودکان نوپا دوست دارند حرکات صورت را تقلید کنند، ارین خیلی زود این زبان اشاره را یاد گرفت تا جلوی فریاد خود را بگیرد. دادن علائم به کودکان نوپا برای متوقف کردن رفتار آزاردهنده خود یک ابزار ارزشمند خود انضباطی است.

 

در نهایت

فریاد زدن مرحله ای خسته کننده است، اما این مرحله ای است که اکثر کودکان نوپا آن را تجربه می کنند.

اگر کودک نوپای شما دائماً جیغ می‌زند، ممکن است صدای خود را آزمایش کند یا احساسات بزرگی را تجربه کند.

آرام آنها باش به فریادها واکنش نشان ندهید، حتی زمانی که ناامید هستید که آنها را متوقف کنید. فضای امنی ایجاد کنید و در صورت لزوم کودک خود را از شرایط سخت دور کنید.

به یاد داشته باشید، این یک مرحله است. اگر فریاد زدن را به نبرد تبدیل نکنید، در نهایت محو خواهد شد. تا آن زمان، روی یک مجموعه خوب گوش گیر سرمایه گذاری کنید!

نادیده گرفتن تماشاگران

برای بسیاری از والدین، سخت ترین بخش کنار آمدن با کودک نوپا که جیغ می کشد، است.نگاه قضاوت آمیز دیگران را از بین می برد. اگر جایی مانند یک کتابخانه یا یک رستوران ساکت هستید و فریاد فرزندتان مزاحم است، او را بیرون ببرید. اما در یک سوپرمارکت یا مرکز خرید شلوغ، اجازه دهید نگاه کنند. آنها از آن عبور خواهند کرد!


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود