برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
c75c0013-20c4-408f-8ae8-5842a79e85d3.jpg

خارش در کودکان، انواع، علائم و درمان هر کدام

خارش پوستی یکی از رایج ترین بیماریهای کودکان است. در بعضی موارد به صورت بثورات پوستی دیده می شود. و والدین بهمراه فرزند خود با مراجعه به پزشک اطفال از خارش، قرمزی و بروز دانه هایی بر روی پوست فرزندشان شکایت می کنند.

خارش پوستی در کودکان 👧👶🧒
خارش یکی از مهمترین علائم شایع پوستی در نوزادان و کودکان است. دلایل بروز آن بسیار است اما در اکثر موارد با معاینه دقیق پوست و گرفتن یک شرح حال دقیق و کامل از والدین کودک توسط پزشک یا پرستار به راحتی دلیل ایجاد آن تشخیص داده می شود.
گاهی اوقات خارش عمومی می تواند نشانه ی یک بیماری سیستمیک( بیماریهایی که همزمان چند اندام و بافت گوناگون بدن را هدف قرار می دهند) باشد. که در اینصورت نگران کننده خواهد بود و نیاز به بررسی بیشتری دارد. خارش یک علامت بسیار ناراحت کننده است که در اثر تحریک کودک برای میل به خراشیدن
می تواند موجب صدمه به پوست شده و شرایط را برای ابتلاء به عفونتهای ثانویه افزایش دهد. در اغلب موارد خارش می تواند منجر به بی خوابی های شبانه کودک شده و نه تنها خواب و خوراک کودک بلکه تمام افراد خانواده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
در این مقاله به برخی از شایع ترین عواملی که
می توانند منجر به خارش پوستی در کودکان شوند اشاره خواهیم داشت و مورد بحث قرار خواهند گرفت.
در ادامه با ما همراه باشید...😍

۱) درماتیت آتوپیک:😖
درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی طولانی مدت و مزمن است که باعث خشکی و خارش پوست می شود.
این بیماری شایع در نوزادان و کودکان برای اولین بار در سنین ۳تا۶ ماهگی ظاهر می شود. علت دقیق درماتیت آتوپیک مشخص نیست اما سابقه خانوادگی، عوامل ژنتیکی و همچنین سیستم ایمنی ضعیف در کودک
می توانند موثر باشند.
🍏درمان:
هیچ درمانی برای درماتیت آتوپیک وجود ندارد.
اما به طور کلی درمان به علائم بیماری، سن کودک شما و همچنین به شدت بیماری بستگی دارد. هدف از درمان کاهش شدت خارش و التهاب و جلوگیری از ایجاد عفونت در کودکان است.
در این نوع بیماری به جزء درمان باید سایر مراقبتهای پوستی نیز به خانواده ها آموزش داده شود.
این مراقبت ها عبارتند از:
◀️کوتاه نمودن ناخن های کودک، با این کار مانع از خراشیدن پوست در هنگام خاراندن شوید.

◀️حمام یا دوش آب ولرم را جایگزین حمام با آب داغ نمایید. یادتان باشد هرگز کودک را با آب داغ حمام نکنید زیرا موجب تشدید خارش و التهاب پوست کودکتان
می شوید.

◀️پوست کودک را خشک کرده و از مرطوب کننده ها و لوسیون های مناسب استفاده کنید.

◀️به جای پوشاندن لباس های تنگ با پشم و سایر
پارچه های زبر و خشن، لباسهای نرم و نخی و گشاد بر تن کودک خود بپوشانید.

۲) خشکی پوست: 😟
خشکی شدید پوست می‌تواند باعث ناراحتی، خارش و ترک خوردن پوست کودک شده و در نتیجه کودک به همین دلیل شروع به بهانه‌گیری و خاراندن پوست خود کرده که می‌تواند پوست را عفونی کند.
خشکی پوست علاوه بر این که با کشیدن دست روی آن مشخص می‌شود، می‌تواند باعث پوسته‌پوسته شدن پوست نیز بشود.

🍏درمان:
در این حالت نیز درمان به صورت مراقبتی خواهد بود
و شامل موارد زیر است؛
🔺️ناخن‌های کودک را همیشه کوتاه نگه دارید تا نتواند با آنها لکه‌های خشکی را بخراشد.

🔺️یک حوله را با آب سرد مرطوب کنید و آن را روی پوست قرار دهید تا خارش پوست کاهش یابد.

🔺️اگر پوست کودک شما به شدت حساس است، به او لباس‌های تنگ و خشن نپوشانید.

🔺️از استفاده از هرگونه لوسیون و مرطوب کننده ای که حاوی الکل باشد خودداری کنید.

۳) درماتیت تماسی:🌵🌵
درماتیت تماسی التهاب پوست است و می تواند در اثر تماس کودک با هرگونه گیاه سمی بوجود بیاید و موجب خارش شدید پوست شود. درماتیت تماسی همچنین ممکن است در اثر تماس مستقیم پوست باهر گونه ماده حساسیت زا مانند؛ فلز نیکل، مواد آرایشی و شیمیایی، کرم ها و مواد شوینده ایجاد شود و ضایعه محدود به نقطه تماس می شود.

🍏درمان:
درماتیت تماسی واگیردار نیست و فقط در تماس مستقیم با گیاهان سمی و مواد شیمیایی حساسیت زا پدید می آید. بنابراین اولین اقدام شناسایی برگها و گیاهان سمی و حساسیت زا بوده
و نیز جلوگیری از تماس کودک با این گیاهان می باشد.
ممکن است کودک شما به پودرلباسشویی خاصی حساسیت نشان دهد و پس از پوشیدن لباس هایی که با این پودرلباسشویی شسته شده اند کودک دچار درماتیت تماسی شود. پس باید در استفاده از این نوع شوینده اجتناب کرد.
مواد شیمیایی گفته شده می توانند در موی گربه و سگ و دیگر حیوانات خانگی یافت شوند بنابراین از تماس کودکتان با حیوان خانگی بهتر است اجتناب کنید.

۴) کهیر: ☀️
کهیر در کودکان بسیار شایع است و حدود۱۵ تا ۲۵ درصد آنها حداقل، یک بار به آن دچار می‌شوند. زمانی‌که کودکان در معرض محرک‌هایی مانند مواد حساسیت‌زا، استرس زیاد، عفونت، دمای هوای گرم و خشک و یا به مدت طولانی در معرض آفتاب شدید و… قرار می‌گیرند، ماست‌سِل‌ها که سلول‌هایی در بافت پیوندی بدن هستند، از خود ماده هیستامین ترشح می‌کنند. این ماده باعث می‌شود تا مایعات رگ‌های خونی نازک و کوچک زیر پوست که سرشار از این سلولها و خون شده اند به سطح پوست نشت کنند. و نتیجه آن لکه ها و برآمدگی‌های قرمز یا صورتی همراه با خارش باشد، این لکه های قرمز رنگ کهیر نامیده می شوند.

🍏درمان:
اگر کهیر در کودکان به شکل محدود خود را نشان دهد و هیج علائم دیگری هم در بدن آنها ظهور نکند، احتمالا مشکل اصلی حساسیت کودکان به گرده گیاهان، بزاق حیوانات یا یک ماده شیمیایی محرک بوده است. پوست کودک را بشویید و برای التیام خارش از قطعات یخ یا کیسه آب سرد استفاده کنید. با این کار، کهیر بعد از چند ساعت، التیام پیدا خواهد کرد.

اگر کهیر در بدن کودک پخش شده و به‌شدت با خارش همراه است، هر چهار تا شِش ساعت به او دیفن‌هیدرامین بدهید. البته این کار به شرطی جایز است که کودک بالای یک سال، سن داشته باشد و علا‌ئم شدید دیگر در بدنش ظاهر نشده باشد. و در صورت بروز علائم شدیدتر حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵)گزش حشرات: 🐜🐝
برای کودکان، گزیده شدن و نیش خوردن توسط حشرات به خصوص زنبورها در فضای باز رایج است و در بیشتر بچه‌ها آزاردهنده می باشد و معمولاً واکنش خفیفی به آن نشان می‌دهند. بیشتر نیش حشرات جدی نیستند و طی چندساعت یا چند روز بهبود می یابند. اما گاهی اوقات نیز ممکن است نیش و گزش برخی حشرات عفونی بوده و در کودک موجب بروز واکنش شدید آلرژیک( آنافیلاکسی) شوند.

🍏درمان:
برای نیش زنبور عادی و معمولی که باعث ایجاد حساسیت نمی شود درمان خانگی کافی است.
در صورتی که نیش زنبور یا حشرات بر روی سطح پوست باشد آن را با ناخن بردارید. اما اگر نیش در زیر سطح پوست کودک باشد آن را خارج نکنید.
ناحیه نیش را با آب و صابون بشویید و کمپرس یخ را برای ۱۰ دقیقه روی قسمت متورم بگذارید.
نیش را با انگشتان یا موچین تحت فشار قرار ندهید زیرا ممکن است زهر را پخش کنید.
از خراشیدن ناحیه و ترکیدن هر گونه تاول خودداری کنید، تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد.
اگر این درمان ها کمکی به بهبودی علائم کودکتان نکرد، به پزشک مراجعه کنید.

۶) گال:🦐  
در این بیماری که توسط کنه ایجاد می شود هیره های پوستی ماده به زیر پوست یعنی جایی که در آنجا تخم ریزی و مدفوع می کنند نقب می زنند.
پس از جفت گیری، کنه نر می میرد اما ماده برای دوماه دیگر زنده می ماند و در طی این مدت او حدود دو هفته به تخمگذاری ادامه می دهد.
گال نوعی آفت روی پوست است که باعث ایجاد بثورات کوچک قرمز رنگ و خارش شدید پوستی می شود.
این عفونت بسیار مسری می باشد و به سرعت از یک فرد به فرد دیگر سرایت می کند. هنگامی که کودکان را باهم در یک تخت می خوابانند و یا وقتی در محیط های عمومی مثل مهدکودک باهم ارتباط نزدیک دارند، این بیماری به راحتی از کودکی به کودک دیگر منتقل
می شود.
اگر کودکتان برای اولین بار دچار گال شده است ممکن است بین زمان سرایت هیره ها به بدن او تا زمان شروع خارش، ۴ تا ۶ هفته فاصله باشد. اما اگر کودک قبلا دچار گال شده باشد، احتمالا زمان واکنش در کودک کوتاهتر و فقط یک تا سه روز خواهد بود.

🍏درمان:
پزشک کودک ممکن است یک داروی موضعی تجویز کند. کرم پرمترین رایج‌ترین داروی درمانی گال است. به‌طورکلی، داروهای دیگر برای درمان گال عبارتند از بنزیل بنزوات، سولفور، کورتامیتون، لیندن و مالاتیون که البته بعضی از این موارد برای کودکان استفاده نمی‌شوند. در میان این داروها کرم پرمترین ایمن‌ترین گزینه برای کودکان محسوب می‌شود.

۷) کرم سنجاقی: 🐛
کرم سنجاقی ( Enterobius Vermicularis) که کرمک یا اُکسیور نیز نامیده می شود یکی از رایج ترین عفونتها در جهان است. انسان تنها میزبان طبیعی این عفونت است. انتقال آن معمولا در تمام افراد خانواده به شکل مسری و نیز در افرادی که در محیط های شلوغ زندگی می کنند اتفاق می افتد. کرم ها ریز، نخ مانند و مایل به سفید هستند. آلودگی کرم سنجاقی معمولا در کودکان اتفاق می افتد و موجب عفونت می شود.
اما هر فرد دیگری نیز مستعد ابتلاء به این عفونت می باشد و افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند و کودکان در مدارس و مهدکودک، از آسیب پذیرترین افراد
به شمار می آیند.
این بیماری به علت عدم رعایت بهداشت به ویژه آلودگی در دست ها و زیر ناخن ها و از طریق آب آلوده، تماس با افراد مبتلا و محیط آلوده در بین افراد بویژه کودکان پخش می شود. تخم های این انگل به راحتی از راه دهان وارد بدن کودک شده و معمولا در هنگام شب به سمت روده بزرگ و سپس مقعد حرکت میکنند و در آنجا به کرم بالغ تبدیل شده و شروع به تخم گذاری می کنند،
که همین امر باعث خارش شبانه کودک در اطراف مقعد شده و کودک را دچار ناآرامی و بدخوابی می کند.

🍏درمان:

درمان آن تک نوبت است و با یک دوره داروی خوراکی و دُز مشخص نسبت به سن و وزن فرد مبتلا، درمان انجام می‌شود. مگر اینکه بهداشت کاملا رعایت نشود و یا اینکه دارو به درستی مصرف نشود. بهتر است مجدد آزمایش تشخیص انجام شود، تا از بهبودی کامل مطمئن شد.

علاوه بر مصرف داروی خوراکی، باید ناخن‌ها را کامل کوتاه کرد. احتمال وجود تخم‌های کرمک در زیر ناخن‌ها بسیار زیاد است.

در صورتیکه عفونت انگل در یکی از اعضای خانواده‌ دیده شود، کل اعضای خانواده نسبت به وزن و سن با تجویز پزشک باید دارو را استفاده کنند. مصرف دارو برای کودکان زیر ۲ سال متفاوت از بقیه افراد خانواده است.

لباس‌های زیر و ملحفه‌ها با آب داغ شسته و جوشانده شوند. حتما در معرض نور خورشید قرار گیرند. نور خورشید می‌تواند آنها را از بین ببرد، ولی اطمینانی نیست که کلر آب بتواند کرمک را کامل از بین ببرد.

با توجه به آنکه ممکن است تخم‌ها چند روز زنده بمانند، بهتر است بعد از دو هفته درمان دوره اول، یک تک دُز دارو مصرف شود تا از بین رفتن تخم ها اطمینان حاصل گردد.

تمامی وسایل در دسترس تا حد امکان ضدعفونی و در معرض نور خورشید قرار گیرد.

۸) عفونت:🤧

عفونت های ویروسی مانند آبله مرغان ، عفونت های قارچی سطحی یا عفونت های باکتریایی پوستی (فولیکولیت) با خارش همراه هستند.

آبله مرغان یک بیماری بسیار شایع در میان کودکان، مخصوصا کودکان کمتر از ۱۲ سال است.
عامل بیماری آبله مرغان  ویروس واریسلا زوستر  است.
ویروس آبله مرغان مسری است، مخصوصا در ۴۸ ساعت اول میزان انتقال آن با احتمال بسیار زیادی برابر است. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست یا قطره‌های پراکنده شده در هوا با سرفه یا عطسه، به راحتی به شخص دیگری منتقل می‌شود.
دانه های قرمز پوستی خارش دار ویژگی بارز این بیماری است. به طور کلی آبله مرغان باعث قرمزی و خارش شدید پوستی می شود. این موارد معمولا از شکم، پشت و صورت آغاز می شوند و به تمام نقاط بدن گسترش میابند.

🍏درمان:

چون آبله مرغان یک بیماری ویروسی است بنابراین پزشک معمولا آنتی‌بیوتیک تجویز نمی کند. فقط در صورتی که کودک بر اثر خاراندن یا کندن تاول‌ها دچار عفونت در محل ضایعات پوستی شده باشد پزشک برای متوقف کردن رشد باکتری‌ها در این محل آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز می‌کند.
منابع:
www.independentnurse.co.uk
www.urmc.rochester.edu
www.ncbi.nlm.nih.gov


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود