برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

کلیپ کودکانه آموزش بهداشت فردی

بهداشت فردی به یک سری از روش هایی که سلامت را در برابر بیماری ها حفظ و محافظت می کنند اشاره دارد. از سوی دیگر، بهداشت فردی به حفظ تمیز بودن بدن اشاره دارد.

🔹️🔹️🔹️جهت مشاهده ویدئو با کیفیت دلخواه روی قسمت تنظیمات سمت راست کادر فیلم کلیک کنید.

چرا آموزش بهداشت فردی برای کودکان مهم است؟

بهداشت نقش مهمی در محافظت از کودک در برابر بیماری های عفونی دارد. حفظ تمیز بودن، مهم ترین چیزی است که سیستم ایمنی ما را تقویت می کند.
عادات بهداشتی خوب کلید تضمین ایمنی کودک شما و کودکانی است که با آنها در تعامل هستند.
به قول قدیمی ها پیشگیری بهتر از درمان است. این به ویژه در مورد تمیز نگه داشتن کودکان خردسال بیشتر است.
بچه‌های شما همیشه هیجان‌زده هستند که دنیا را تجربه کنند و آن را با شرایط خودشان کشف کنند،در حالی که اجتناب از همه میکروب ها غیر ممکن است،در نتیجه خطر بیماری برای کودکان از طریق ویروس ها و باکتری ها بسیار بالا می رود.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا کودکان خود را در مقابل بیماری ها حفظ کنید وآنها را برای دنیای بیرون آماده کنید. 

5 نوع عادت بهداشت فردی برای کودکان

۱. مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان

یکی از بدیهی ترین عادات خوب، بهداشت دهان و دندان برای کمک به جلوگیری از بیماری لثه و بوی بد دهان با استفاده از آب تمیز است. این عمل باید بخشی از برنامه روزانه هر کودک باشد و پزشکان حداقل دو بار در روز مسواک زدن خوب را توصیه می کنند. برای شروع باید کودک خود را هنگام مسواک زدن زیر نظر داشته باشید. همچنین می توانید دندان های خود را با آنها مسواک بزنید تا بتوانند از شما تقلید کنند و از شما یاد بگیرند. مسواک زدن دندان ها باید حداقل دو دقیقه طول بکشد و باید روش اصلی تمیز کردن باشد. به راحتی می توانید نخ دندان و دهانشویه را به دلخواه خود اضافه کنید. به یاد داشته باشید که از محصولاتی استفاده کنید که برای کودکان بی خطر هستند.
باید کودک خود را تشویق کنید که دندان های خود را بعد از هر وعده غذایی تمیز کند. این از باکتری ها و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. همچنین باید فرزندتان را تشویق کنید که زیاد غذای شیرین مصرف نکند زیرا این می تواند سرعت پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

۲. عادت حمام کردن

حمام کردن اغلب یک رابطه عشق/ نفرت برای کودکان است. این عادت ضروری تضمین می کند که پوست شما سالم است و آلودگی، گرد و غبار، باکتری ها، شپش سر و سلول های مرده را از بین می برد، فقط بهداشت شخصی را رعایت کنید. از آنجایی که بزرگترین اندام بدن، پوست، بسیار مهم است و حمام کردن تضمین می کند که پوست کودک شما برای مدت طولانی‌تری سالم‌تر می‌ماند.
عادات حمام کردن را زود شروع کنید. والدین باید کودکان کوچکتر را حمام کنند و هرگز آنها را بدون مراقبت در حمام رها نکنند.
هنگامی که فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شد که بتواند خودش را بشود، بر او نظارت کنید و روش صحیح شستشو و تمیز نگه داشتن بدنش را به او آموزش دهید. حتما توضیح دهید که تمیز کردن هر قسمت از بدن انسان چقدر مهم است. 

۳. مراقبت از مو

آموزش مراقبت از مو را از سنین پایین شروع کنید به این ترتیب کودک شما یاد خواهد گرفت که مراقبت مداوم کلید کاهش خطر ابتلا به شپش سر است و به طور کلی احساس خوبی دارد.
برای نوزادان حتما از شامپوهای مناسب استفاده کنید. شامپوهای بچه ملایم‌تر هستند سعی کنید هنگام شستشو شامپو را از چشم دور نگه دارید و برای جلوگیری از گره خوردن موها را حتما شانه کنید. از یک شانه دندان بزرگ یا برس با موهای نرم استفاده کنید.

۴. شستشوی دست ها

شستن دست‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهداشت سالم به‌ویژه بهداشت دست است. اکثر مردم تقریباً برای هر کار روزانه از دستان خود استفاده می کنند. در دست گرفتن، نوشتن، حرکت، غذا خوردن و فعالیت‌های بی‌شماری دیگر نیاز به دست دارد.
شستن دست کاری است که کمتر از یک دقیقه طول می کشد و مؤثرترین و آسان ترین راه برای دور نگه داشتن میکروها و عفونت ها است.

برای نوزادان کوچک‌تر، دست‌هایشان را با یک پارچه تمیز پاک کنید. وقتی فرزندتان مستقل‌تر می‌شود، به او بیاموزید که چگونه دست‌های خود را با صابون و آب ولرم بشوید. حتما شستن دست ها را حداقل به مدت 15 ثانیه به آنها آموزش دهید.

مطمئن شوید که این کار را در زمان های مهم مانند قبل و بعد از غذا و بعد از استفاده از توالت انجام می دهند. اگر کودک شما زمان زیادی را صرف بازی در بیرون از منزل یا با حیوانات خانگی می کند، شستن دست ها ضروری است.

۵. بهداشت در خانه

در نهایت، بهداشت فقط در مورد تمیز کردن بدن شما نیست، بلکه اطمینان از اینکه محیط شما نیز مرتب است. مرتب کردن وسایل، ریختن زباله در سطل‌ها و سایر کارهای ساده، حتی تمیز کردن پارچه‌ها می‌تواند به تمیز نگه داشتن محیط، بوی بدن و کاهش احتمال شیوع بیماری کمک کند. 
اینها تنها چند نوع عادات بهداشتی هستند که می توانند به فرزندانی سالم تر و شادتر منجر شوند. زمان کمتر بیماری، به معنای زمان بیشتر برای رشد، یادگیری و تجربه زندگی است. 


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود