برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
5e7035e5-643d-4a9d-b938-4b5daa8f85ad.jpg

بیماری هیدرآدنیت چرکی

هیدرآدنیت چرکی یک بیماری پوستی دردناک و طولانی مدت است که باعث ایجاد توده و زخم روی پوست می شود. علت دقیق آن هنوز ناشناخته است، اما در نزدیک فولیکول های مو که غدد عرق وجود دارد معمولا بروز می کند... در ادامه به توضیح کامل این بیماری می پردازیم. پس در مام پلاس با من، همراه باشید...😊

 

هیدرآدنیت چرکی
(Hidradenitis Suppurativa)
 نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد توده‌‌‌های کوچک و دردناک زیر پوست می‌‌شود. توده‌‌‌ها ممکن است باز شوند و ترشحات چرکی از آنها خارج شود، و یا مجراهایی زیر پوست تشکیل دهند.
این بیماری معمولا مناطق چین‌ و چروک دار بدن، مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن و پستانها، را درگیر می‌‌کند. غالبا بعد از بلوغ شروع می‌‌شود و ممکن است با تأثیرات جدی بر زندگی روزمره و سلامت عاطفی افراد، تا سال‌ها ادامه داشته باشد و با گذشت زمان بدتر شود. داروها و جراحی می‌‌توانند به کنترل علائم و پیشگیری از عوارض کمک کنند. این بیماری شایع هر دوجنس را می تواند درگیر کند اما به دلایلی که هنوز ناشناخته است ، زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.
تصور می شود که حدود 1٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم و نشانه های بیماری

هیدرآدنیت چرکی می تواند در یک ناحیه از بدن به صورت یک توده انفرادی یا در نواحی مختلفی از بدن به صورت توده های چندتایی به شکل خوشه ای و در اندازه های مختلف خود را نشان داده و آن ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد. اما به طور کلی علائم و نشانه های این بیماری شامل موارد زیر می شوند:


۱. جوش سرسیاه:
نواحی کوچک فرورفته پوست حاوی جوش‌های سرسیاه که اغلب به صورت جفتی یا الگوی «دو بخشی» ظاهر می‌‌شوند

یکی از ویژگی‌‌‌های شایع این بیماری است.

۲. توده‌‌‌های دردناک به اندازه نخود:
این وضعیت معمولاً با ایجاد توده دردناکی زیر پوست شروع می‌‌شود که هفته‌‌‌ها یا ماه‌‌‌ها وجود دارد. سپس، برجستگی‌‌‌های بیشتری شکل می‌‌گیرد. این توده‌‌‌ها معمولاً در مناطقی با فولیکول‌‌‌های مو و غدد متعدد سباسه و عرق، مانند زیر بغل، کشاله ران و ناحیۀ مقعد، ظاهر می‌‌شوند. همچنین، این توده‌‌‌ها در مناطق چین‌دار، مانند قسمت داخلی ران، پستانها و باسن، ایجاد می‌‌شوند.

۳. تونل:
با گذشت زمان، ممکن است مسیرهایی زیر پوست ایجاد شود که توده‌‌‌ها را به هم وصل می‌‌کند. این زخم‌‌‌ها به‌طور آهسته بهبود می‌‌یابند، و ممکن است همراه با نشت چرک و بوی خاصی باشند.

هیدرآدنیت معمولا از سن بلوغ تا ۴۰سالگی در افراد بروز میکند. این توده های بسیار دردناک که میتوانند هفته ها تا ماهها بر روی پوست باقی بمانند در برخی از افراد بسیار شدید هستند و چند نقطه از بدن را درگیر می کنند و در برخی از مبتلایان فقط علائم خفیفی دارند. اضافه‌وزن، استرس، تغییرات هورمونی، گرما یا رطوبت ممکن است علائم را بدتر کنند. در زنان، شدت بیماری ممکن است پس از یائسگی کاهش یابد.

 

علت ایجاد هیدرآدنیت چرکی

علت دقیق هیدرآدنیت چرکی مشخص نیست.
این بیماری هنگام انسداد فولیکول‌‌‌های مو در پوست ایجاد می‌‌شود. به نظر متخصصان، این بیماری ممکن است با هورمون‌ها، ژن‌‌‌های ارثی و مشکلات سیستم ایمنی بدن ارتباط داشته باشد. سیگار کشیدن، اضافه ‌وزن و سندرم متابولیک نیز ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند.

این بیماری در اثر عفونت یا آلودگی ایجاد نمی‌‌شود و نمی تواند به سایر افراد سرایت کند.

 

عوامل خطر بیماری


ریسک فاکتورها و عوامل خطری که احتمال ابتلا
به هیدرآدنیت چرکی را افزایش می دهند،
عبارتند از:

سن : بیشتر در زنان 18 تا 29 ساله ایجاد می‌‌شود. افرادی که در سنین پایین به این بیماری مبتلا می‌‌شوند ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری گسترده‌تری باشند.

جنسیت♀️♂️ : زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به هیدرآدنیت چرکی هستند.

سابقه خانوادگی👨‍👩‍👧‍👦 : استعداد ابتلا به این بیماری ممکن است ارثی باشد.

چاقی🤢 : مطالعات متعددی حاکی از رابطه‌ای بین اضافه‌وزن و این بیماری بوده‌اند.

سیگار کشیدن 🚬: مصرف دخانیات به این مشکل ربط داده شده است.

 

با عوارض بیماری هیدرآدنیت چرکی آشنا شویم

به صورت مداوم و شدید اغلب باعث ایجاد عوارضی می‌‌شود، از جمله:

عفونت: ناحیه آسیب‌ دیده مستعد عفونت است.

جای زخم و تغییرات پوستی: زخم‌ها ممکن است بهبود یابند، اما جای آنها مانند طناب می‌‌شود یا روی سطح پوست فرورفته و گود شده که نتیجه آن جای زخم یا بافت اسکار خواهد بود.


محدود شدن حرکات: زخم و بافت اسکار ممکن است باعث محدود شدن حرکت یا حرکت دردناک شود، به‌ویژه وقتی بیماری زیر بغل یا در ناحیه کشاله ران بروز کند.

مسدود شدن غدد لنفاوی : معمولا محل‌هایی که هیدرآدنیت چرکی بروز میکند بخش هایی هستند که غدد لنفاوی بسیاری نیز دارند. بافت زخم می‌‌تواند باعث اختلال در سیستم غدد لنفاوی شود، که ممکن است منجر به تورم در دست ها، پاها یا اندام تناسلی شود.

انزوای اجتماعی: محل بروز، تعدد و ظاهر زخم ها، ترشحات چرکی و بوی آنها ممکن است باعث خجالت فرد بیمار شده در نتیجه وی تمایلی به حضور در اجتماع نداشته باشد، و دچار افسردگی و انزوا شود.

تشخیص هیدرآدنیت چرکی

پزشک درباره علائم و نشانه‌هایتان از شما خواهد پرسید، پوستتان را معاینه می‌‌کند و شرح حال می‌‌گیرد.

هیچ تست آزمایشگاهی برای تشخیص هیدر آدنیت چرکی وجود ندارد. اما اگر زخم ها چرک ترشح کنند، پزشک نمونه‌ای از آنها را به آزمایشگاه میفرستد. این آزمایش می‌‌تواند به بررسی عفونت یا دیگر بیماری‌‌‌های پوستی کمک کند.

چه موقع بهتر است به پزشک مراجعه شود؟

تشخیص زودهنگام هیدرآدنیت چرکی مهمترین عامل برای درمان است. در صورت ابتلا به موارد زیر،
به پزشک مراجعه کنید:

⬅️توده دردناک

⬅️توده ظرف چند هفته بهبود پیدا نکند

⬅️توده پس از چند هفته درمان، مجددا عود کند

⬅️توده در بخش های مختلفی از بدن ظاهر شود

⬅️توده اغلب قرمز و ملتهب باشد

اگر ابتلا شما به هیدرآدنیت چرکی تشخیص داده شده‌ است، به خاطر داشته باشید که علائم هشداردهنده بیماری اغلب در زمان عود، مشابه علائم اولیه بیماری می باشند. علاوه بر آن، به هر گونه نشانه یا علامت جدید مربوط به بیماری توجه داشته باشید، که ممکن است نشاندهنده عود بیماری یا عارضه درمان باشند.

ممکن است لازم باشد برای مراقبت درازمدت به متخصص بیماری‌‌‌های پوست(درماتولوژیست) یا جراح مراجعه کنید.

همه چیز در مورد داروها و درمان بیماری

هیچ درمان قطعی برای هیدرآدنیت چرکی وجود ندارد.
درمان با داروها، جراحی یا هر دو ممکن است به کنترل علائم و پیشگیری از عوارض کمک کند. تحقیقات همچنان برای یافتن بهترین روش درمان ادامه دارد.
بنابراین در مورد مزایا و خطرات روش های درمانی موجود و نیز داروها و فرآیند جراحی با پزشک مشورت کنید.
بسته به نوع شدت بیماری پزشک ممکن است یک یا چند نوع از داروهای زیر را تجویز کند:
🔴داروهای موضعی و خوراکی: آنتی بیوتیک ها از جمله
کلیندامایسین، جنتامایسین، ایزوترتینویین از گروه داروهای حاوی ویتامین A
(رتینوئیدها)
⭕داروهایی که باعث کاهش التهاب می شوند:
تزریق مستقیم داروهای استروئیدی به بخش های ملتهب شده موجب کاهش التهاب می شود.

استروئیدهای خوراکی مانند پردنیزون می توانند موثر باشند.
اما در اثر استفاده طولانی مدت می توانند موجب پوکی استخوان شوند.
🔴هورمون ها:
هورمون درمانی نیز می تواند به اندازه ی درمان با آنتی بیوتیک ها در بهبود هیدرآدنیت چرکی موثر واقع شود.
درمان با هورمون ها به دلیل عوارض جانبی در خانم های باردار توصیه نمی شود.

⭕داروهای مهارکننده سیستم ایمنی:
داروهای اینفلکسیماب (Remicade) و آدالی لوماب (Humira) تاثیراتی در درمان هیدرآدنیت چرکی از خود نشان داده‌اند. این داروها مهارکننده‌های TNF هستند و با خنثی‌سازی یک پروتئین در سیستم ایمنی به نام عامل تومور نکروز یا TNF کار می‌کند. محققان به ارزیابی این داروها و داروهای مشابه پرداختند. عوارض جانبی احتمالی عبارت‌اند از افزایش خطر ابتلا به عفونت، نارسایی قلبی و انواع خاصی از سرطان.

🔴مُسکن ها:
برای ناراحتی و دردهای خفیف می توان از استامینوفن استفاده کرد. کدئین، مورفین، گاباپنتین داروهای قویتری هستند که در صورت لزوم توسط پزشک تجویز می شوند.


درمان به روش های جراحی

جراحی برداشتن: در این روش تمام قسمت های آسیب دیده پوست برداشته می شود و برای بهبود زخم نیاز به پیوند پوست می باشد. پس از جراحی امکان بروز زخم ها در بخش های دیگر پوست وجود دارد.
در مردانی که بیماری به ناحیه بین مقعد و کیسه بیضه منتقل شده است تقریبا برداشتن بیضه همیشه ضروری
می باشد.

برش و تخلیه: زمانی که بیماری بخش کوچکی از پوست را درگیر کرده است برش و تخلیه گزینه مناسبی است. این روش درمانی می تواند باعث بهبود کوتاه مدت درد شود و امکان عود زخم ها وجود دارد.

دبریدمان پانچ: این روش که mini-unroofing نامیده می شود برای برداشتن یک توده منفرد ملتهب استفاده می شود.

لیزر درمانی: برای برداشتن توده ها از روی پوست از لیزر کربن دی اکسید استفاده می شود.

برداشتن مقداری از بافت با الکتروسرجری:
این روش گزینه درمانی مناسبی برای حالت شدید هیدرآدنیت چرکی می باشد. در این روش مقداری از پوست و بافت آسیب دیده با استفاده از لایه برداری الکتروسرجیکال STEEP برداشته می شود. هدف از انجام این روش از بین بردن بافت بیمار و حفظ بافت سالم می باشد.
 


چند درمان خانگی که می توانند به بهبود هیدرآدنیت چرکی کمک کنند:

🏊‍♀️در هوای گرم سعی کنید فعالیت کمتری داشته باشید و حتی‌المقدور سعی کنید شغلی انتخاب کنید که با هوای گرم سر و کار نداشته باشید. شنا کردن بسیار خوب است. از کشيدن سيگار جداً خوددارى کنيد.

❌رژیم غذایی خاصی توصیه نمی‌شود مگر این که مجبور به کم کردن وزن خود باشید،
چاقی یکی از عوامل خطر مهم این بیماری است.

🗒یک برنامه روزانه مراقبت از پوست را دنبال کنید: بدن خود را به‌آرامی با یک پاک‌کننده غیر صابونی مانند ستافیل بشویید. استفاده از شستشوی ضدعفونی‌کننده مانند کلرهگزیدین 4٪ ممکن است مفید باشد. ابتدا آن را یک بار در هفته امتحان کنید، سپس اگر پوستتان آن را به‌خوبی تحمل کرد، روزی یک بار آن را مصرف کنید.

🍔🍏رژیم غذایی خود را تغییر دهید: علائم هیدرآدنیت چرکی ممکن است از طریق رژیم غذایی حاوی لبنیات، گوشت قرمز و مواد غذایی پر قند بدتر شود.

😖از آسیب زدن به پوست بوسیله کندن زخم ها و فشار دادن جوش ها خودداری کنید

👌🏻لباس های تنگ و جذب را با لباس های گشاد، سبک و راحت تعویض کنید

یکی از بزرگترین چالش های زندگی مبتلایان به هیدر آدنیت چرکی مقابله با درد و اضطراب ناشی از این بیماری است. زخم های دردناک ممکن است خواب، تحرک یا حتی زندگی جنسی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. چنانچه زخم ها عفونی بوده و مواد بد بود از خود ترشح می کنند باید اقدامات خود مراقبتی و بهداشتی را به طور منظم انجام دهید. گاهی اوقات فرد مبتلا به این بیماری حتی ممکن است دچار علائمی شبیه افسردگی شده و به مرور زمان منزوی شود.

سعی کنید در بین خانواده و دوستان خود حامیانی را برای حمایت از خود پیدا کنید. البته ارتباط گرفتن با دیگر افراد مبتلا به این بیماری باعث می شود تا راحت تر با این بیماری کنار آمده و احساس راحتی کنید. می توانید در مورد افراد مبتلای دیگر یا مراکز و گروه های مخصوص این بیماران از پزشک خود مشورت بگیرید.


منابع:
www.mayoclinic.org
www.nhs.uk 


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود