برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
bfd3d4bc-6a38-4403-a5a0-f64f88b0fe10.jpg

روش آموزش مدیریت به والدین چیست ؟ارتباط این روش با تجزیه تحلیل رفتار کاربردی (ABA)چیست؟

] PMT در ابتدا در دهه 1960 توسط روانشناسان كودك توسعه يافت كه تغيير رفتارهاي اخلالگرانه كودكان را با مداخله در تغيير رفتار والدين بررسي مي كرد. این مدل از اصول شرطی سازی عملیاتی و تحلیل رفتاری کاربردی الهام گرفته شده است به طور معمول ابن روش ها به چندین ماه برای اثر بخشی نیاز دارند

آموزش مدیریت والدین چیست؟  

 آموزش مدیریت والدین مداخله ای است که به طور خاص برای درمان کودکان با رفتارهای مخالف ، پرخاشگرانه و ضد اجتماعی استفاده می شود.
 آموزش مدیریت والدین یا PMT بر اساس شرطی سازی عملگر انجام می شود. PMT شامل آموزش تکنیک های والدین برای کمک به فرزندان در بهبود رفتارها و یادگیری *مهارت های جدید* است. PMT ، مانند تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (ABA) ، بر آموزش رفتارها و مهارت های مهم اجتماعی  برای بهبود کیفیت زندگی متمرکز است. اگرچه PMT یک مداخله پیچیده است  اما مبتنی بر چهار ایده اصلی است:

اصول چهارگانه مدیریت والدین

  1.  pmt  مبتنی بر یک دیدگاه مفهومی خاص نحوه بهبود رفتارها و مهارت ها در زمینه عملکرد اجتماعی ، عاطفی و رفتاری است.

  2. PMT شامل مجموعه ای از اصول و استراتژی ها (تکنیک های درمانی) است که بر اساس دیدگاه های مفهومی عملکرد انسان است.

  3. PMT شامل روشهای تدریس فعال برای کمک به والدین در یادگیری مهارتهای خاصی است که به آنها در بهبود رفتارها و عملکرد کودک کمک می کند. استراتژی ها شامل تمرین ، بازی نقش و سایر روش های فعال هستند.

  4. PMT شامل ارزيابي و ارزيابي براي هدايت درمان و كمك به پيشرفت در زمينه اهداف درمان است. PMT بر اساس ادبیات و تحقیقات موجود در تئوری یادگیری است. این شبیه به روش ABA است.

نکات روش مدیریت والدین و علم یادگیری و رفتار (PMT & ABA)

ABA مبتنی بر علم یادگیری و رفتار است. PMT ، مانند ABA ، اساساً بر اساس شرطی سازی عملیاتی است که به پیشینیان و پیامدهای رفتار می پردازد. PMT شامل بسیاری از مفاهیم رفتاری است. تمرکز زیادی بر تقویت مثبت است. PMT ، مانند ABA ، شامل جمع آوری داده ها و نظارت بر پیشرفت در طول درمان است تا پزشک بتواند در مورد تغییراتی که ممکن است لازم باشد در استراتژی های مداخله استفاده شود و همچنین برای دستیابی به اهداف درمانی جدید پس از دستیابی به اهداف فعلی درمان ، تصمیم گیری کند. . همانطور که گفته شد ، PMT اساساً براساس تهویه مطبوع عمل می کند. برخی از رفتارها و مهارتهایی که ممکن است شرطی سازی آنها را برطرف کند عبارتند از: بهبود مهارت هایی که کودک در روزمره نیاز دارد ، بهبود رفتارها در محیط کلاس ،بهبود مهارت های اجتماعی، کمک به کودکان  با تاخیر رشد ، جلوگیری از رفتارهای بزهکارانه در جوانان در اینده است.

PMT چگونه با ABA ارتباط برقرار می کند؟

اگرچه اصول PMT ،  بر اساس تئوری یادگیری رفتاری از جمله شرطی سازی عملیاتی استوار است ، در طیف گسترده ای از جمعیت ها و موضوعات اعمال می شود ، اما تمرکز اصلی PMT بر روی درمان کودکان با رفتارهای مخالف و ضد اجتماعی بوده است. از استراتژی های PMT همچنین می توان برای والدینی استفاده کرد که مایل به راهنمایی در مورد مسائل معمول والدین هستند (حتی بدون اینکه فرزندشان تشخیص بالینی یا یک مسئله رفتاری غیرمعمول داشته باشد). PMT از دهه 1960 آغاز شد. PMT تا حدی از این ایده بیرون آمد که والدین ، ​​حتی بدون آموزش حرفه ای ، می توانند بر رفتارهای فرزندشان تأثیر بگذارند و به فرزندانشان کمک کنند تا از چالش ها عبور کنند و مهارت های جدید را بیاموزند. PMT بیش از اینکه فقط یک کودک را در یک کلینیک درمان کند . PMT  به تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی ، جمع آوری داده ها و کودکانی که دارای رفتارهای پرخاشگرانه اند می پردازد .وی به طور خاص مفهوم "اجبار "را مورد بررسی قرار داد. 
"اجبار" به سبک خاصی از تعامل بین والدین و فرزند اشاره دارد. این تعامل شامل توالی رفتارهای هر دو فرد (کنش ها و واکنش ها) است که دفعات و شدت رفتارهای پرخاشگرانه را افزایش می دهد. این در زمینه تعاملات والدین و کودک و اینکه چگونه می توان ماهیت پویای این رابطه را تحت تأثیر مثبت و منفی قرار داد تا کیفیت رابطه و همچنین رفتارهای نمایش داده شده را بهبود بخشد یا بدتر کند ، پیشگام بود.  ABA و PMT هر دو در نظر می گیرند که چگونه تقویت منفی در حفظ رفتارهای پرخاشگرانه برای برخی افراد نقش دارد در PMT ، متخصصان احتمال وقوع یا عدم وجود یک رفتار را در نظر می گیرند. PMT به جای گفتن یک" فرد "باعث شده شخص "دیگری "کاری انجام دهد ، یک" رفتار "را به عنوان افزایش یا کاهش احتمال بروز "یک رفتار دیگر" مشاهده می کند. اگر کودکی رفتارهای پرخاشگرانه یا غیرطبیعی داشته باشد ، PMT و ABA ممکن است روش های موثر برای استفاده در آموزش والدین باشد.

الگوهای PMT

این روش بر سلامت روانشناختی ، رفتاری و سلامت جسمی کودک تأثیر می گذارد. شیوه های منفی فرزندپروری و رفتار منفی کودک در "چرخه اجباری" به یکدیگر کمک می کنند ، در این حالت یک فرد با استفاده از یک رفتار منفی برای کنترل رفتار شخص دیگر شروع می کند. آن شخص به نوبه خود با یک رفتار منفی پاسخ می دهد ، و مبادله منفی اوج می گیرد تا جایی که رفتار منفی یک شخص در جنگ "پیروز" می شود .
 به عنوان مثال ، اگر کودکی برای جلوگیری از انجام کارهای خسته کننده عصبانیت ایجاد کند ، ممکن است والدین با فریاد پاسخ دهید كه كودك باید این كار را انجام دهد ، كه كودك با صدای بلندتر حتی بیشتر جواب می دهد ، در این هنگام ممكن است والدین تسلیم كودك شوند تا اختلالات بیشتری ایجاد نشود. بدین ترتیب خشم کودک تقویت می شود. او با انداختن عصبانیت به هدف نهایی خود یعنی خارج شدن از کار سخت رسیده است. PMT در عوض با آموزش والدین برای تقویت رفتارهای مثبت ، سعی در شکستن الگوهایی دارد که رفتار منفی را تقویت می کنند.  

محتوای PMT و همچنین توالی مهارتها در آموزش ، با توجه به رویکرد مورد استفاده متفاوت است. در بیشتر PMT ، به والدین آموزش داده می شود كه مشاهدات رفتار فرزندشان ، مثبت و منفی را تعریف و ثبت كنند و به رفتار درمان گزارش دهند. این روش نظارت ، اطلاعات مفیدی را در اختیار والدین و درمانگر قرار می دهد تا اهداف مشخصی را برای معالجه تعیین کرده و پیشرفت کودک را در طول زمان اندازه گیری کنند.
 والدین یاد می گیرند با استفاده از تماس چشمی هنگام صحبت ، دستورالعمل های مختصر و کوتاه و در عین حال تاثیر گزاری ارائه دهند

 

 روش(pmt) را برای چه کودکانی می توان استفاده کرد؟؟

  1. این روش برای کودکان و نوجوان 

  2. در کودکان بدون تشخیص خاص بالینی و به منظور بهبود روابط والدین و کودک و فرزند پروری صحیح 

  3. کودکان داری مشکلات و اختلالات رفتاری و... 

  4. کودکان دارایasd (اوتیسم ) و نقص توجه (ADHD)

چه متخصصی این درمان را انجام می دهد ؟؟
این روش در کنار سایر روش ها و تکنیک ها معمولا توسط رفتاردرمانگر و روانشناس انجام می شود

 

 

 

 

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود