برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
5e9ff7ef-26e1-4663-a913-4c4541a8af1f.jpg

(PSR)توانبخشی روانی - اجتماعی

توضیحی بر (PSR)توانبخشی روانی - اجتماعی و مداخلات کاردرمانگر در بهبود آن

توانبخشی روانی - اجتماعی (که اصطلاحاً توانبخشی روانپزشکی یا PSR نیز نامیده می شود) بهبودی شخصی ، ادغام موفق جامعه و کیفیت زندگی رضایت بخش را برای افرادی که بیماری روانی یا سلامت روان دارند ، ارتقا می بخشد. خدمات و پشتیبانی توانبخشی روانشناختی مشارکتی ، هدایت شده و فردی است و از عناصر اساسی طیف خدمات انسانی است. آنها بر کمک به افراد برای توسعه مهارت ها و دسترسی به منابع مورد نیاز برای افزایش ظرفیت آنها برای موفقیت و رضایت در زندگی ، کار ، یادگیری و محیط های اجتماعی مورد نظر خود تمرکز کرده و شامل خدمات و پشتیبانی گسترده ای هستند

رویکردهای PSR بهترین و امیدبخشانه مبتنی بر شواهد در زمینه های کلیدی زندگی اشتغال ، آموزش ، اوقات فراغت ، سلامتی و مهارت های اساسی زندگی و همچنین مشارکت در خانواده و پشتیبانی همتایان و خدمات همتا است. این رویکردها به دلیل اثربخشی و بهبودی آنها ، باید به طور گسترده در دسترس افراد مبتلا به بیماری روانی طولانی مدت و / یا مشکلات مصرف مواد باشد.

ویژگی های متمایز و مشخص رویکردهای PSR:

رویکردهای PSR بیش از کمبودها و مشکلاتشان بر اساس نقاط قوت ارزیابی شده افراد است. به عبارت دیگر رویکردهای PSR نقاط قوت هستند - آنها براساس ارزیابی نقاط قوت فرد به عنوان پایه ای برای تعیین اهداف فردی و بازیابی آنها است. این تفاوت عمده ای با رویکردهای مبتنی بر بیماری های سنتی دارد که بر مشکلات و کمبودها تمرکز دارند.

 

رویکردهای توانبخشی روانشناختی مشترک هستند. شخص هدایت شده و فردی است. آنها به افراد کمک می کنند تا مهارت ها را دوباره کشف کنند و به منابع جامعه برای زندگی موفق و با کیفیت زندگی خود نیاز داشته باشند. بر این اساس ، رویکردهای PSR به جای اینکه اهدافی توسط دیگران تعیین شود ، مشتری اهداف تعیین می کند.

 

رویکردهای PSR از افراد حمایت می کنند تا زندگی معنا داری روی عوامل تعیین کننده سلامت روان داشته باشند ، از جمله اشتغال ، تحصیل ، حمایت های اجتماعی ، مهارت های اساسی زندگی ، اوقات فراغت و سلامتی.

 

رویکردهای PSR معمولاً افراد را در تنظیمات هدف انتخابی خود مانند شغل و مسکن قرار می دهند و سپس آنها را در این تنظیمات آموزش و پشتیبانی می کنند. به همین ترتیب ، آموزش های دیگر مانند آموزش مهارت های اجتماعی در محیط های طبیعی فرد صورت می گیرد.

 

رویکردهای PSR توسط شواهد علمی به عنوان موثر پشتیبانی می شوند. رویکردهای PSR شامل تعدادی از بهترین شیوه ها است که به شدت توسط شواهد پشتیبانی می شود ، مانند برنامه های اشتغال و سلامتی حمایت شده ، و همچنین روش های امیدوار کننده با شواهد ظهور یافته ، مانند برنامه های پشتیبانی همسالان. رویکردهای PSR باعث بهبودی با زندگی کامل در جامعه و بهبود کیفیت زندگی می شوند. برخی این را "گرفتن زندگی" می نامند

با احترام 

رضا پرداس _ کاردرمانگر

 

 

 


برچسب ها

کلینیک کاردرمانی آراد مشهد

کلینیک کاردرمانی آراد مشهد

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود