برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

تکلیف عملکردی،رنگین کمان خانه من ،علوم پنجم ابتدایی

دوستان با ساختن و توضیح تشکیل رنگین کمان در خدمت شما هستیم

رنگین کمان یک پدیده نوری است که در اثر شکست ، انعکاس درونی و پراکندگی نور در قطرات آب ایجاد می شود که در نتیجه طیف پیوسته ای از نور در آسمان ظاهر می شود.

[1] رنگین کمان به شکل یک کمان دایره ای رنگارنگ است .

[2] رنگین کمان های ناشی از نور خورشید همیشه در قسمتی از آسمان دقیقاً در مقابل خورشید ظاهر می شوند. رنگین کمان می تواند توسط بسیاری از اشکال آب موجود در هوا ایجاد شود. اینها نه تنها باران، بلکه غبار، اسپری و شبنم هوا را نیز شامل می شود .


رنگین کمان رنگارنگ 
رنگین کمان ها می توانند دایره های کامل باشند. با این حال، ناظر معمولاً فقط قوسی را می بیند که توسط قطرات روشن در بالای زمین [3] تشکیل شده و بر روی خطی از خورشید تا چشم ناظر متمرکز شده است.

در رنگین کمان اولیه، قوس در قسمت بیرونی قرمز و در سمت داخلی بنفش است. این رنگین کمان ناشی از شکست نور هنگام ورود به یک قطره آب است، سپس در پشت قطره منعکس می شود و در هنگام خروج مجدداً شکست می خورد.

در یک رنگین کمان دوتایی، قوس دوم در خارج از کمان اولیه دیده می‌شود و ترتیب رنگ‌های آن برعکس شده و قرمز در سمت داخلی قوس است. این به دلیل انعکاس نور دو بار در داخل قطره قبل از خروج از آن است
رنگین کمان کمان یا کمان رنگارنگی از نور است که پس از باران یا در هنگام باران در آسمان ظاهر می شود. رنگین کمان یکی از نمونه های بارز پدیده های فیزیکی مختلف مانند انعکاس، شکست و پراکندگی نور است. همچنین به تأیید اینکه نور خورشید به رنگ سفید نیست، بلکه شامل طیفی از رنگ ها با طول موج های متفاوت است کمک می کند. برای درک چگونگی تشکیل یک رنگین کمان، باید درک اولیه ای از نور داشته باشیم. نور به دست آمده از نور خورشید سفید به نظر می رسد، اما حاوی تعدادی رنگ است. سرعت نور تقریباً برابر با 3×10^8 متر بر ثانیه است. تشعشعات نوری ساطع شده از خورشید بر اساس طول موج های مربوطه مرتب شده اند و با کمک یک طیف الکترومغناطیسی نمایش داده می شوند. پرتوهای گامای ساطع شده از خورشید دارای بیشترین طول موج و کمترین فرکانس هستند، در حالی که امواج رادیویی کمترین طول موج و بیشترین فرکانس را دارند. امواج نوری موجود در محدوده طول موج 380-740 نانومتر برای چشم انسان قابل مشاهده است. این نوار نور به نور سفید معروف است.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود