برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
پراکسیا.jpg

دیس پراکسی چیست ؟

کودکم بهم ریخته و شلوغ پلوغ است ؟ چرا فرزندم اینقد کم توجه و حواس پرت است؟چرا کودکم در راه رفتن مشکلاتی داره و...درین پست قراره جواب این سوال ها پیدا کنیم و هرچی که راجب دیس پراکسی هست رو بدونیم

پراکسیا (برنامه ریزی حرکتی) چیست ؟

برنامه ریزی حرکتی، توانایی تجسم چگونگی انجام کارها و توالی حرکتی مورد نیاز و مناسب برای انجام آن ها می باشد. حتی کوچکترین کارها هم برای کودکی که در تخمین فاصله ها و نیروی لازم برای انجام کارها مشکل دارند، چالش بزرگی هستند. با اینکه برنامه ریزی حرکتی، یک فعالیت حسی نمی باشند، اما اجرای درست و مطلوب برنامه های حرکتی، نیازمند اطلاعات حسی می باشد.

  

 

 

 

پراکسیا به چه دردی میخوره ؟

اگر کودک نتواند اطلاعات را به درستی پردازش کند، مغز نمی تواند تصویری درونی از بدن او ایجاد کند. این امر نیازمند دادن اطلاعات مناسب به عضلات در مورد اینکه کجا هستند و چه کاری باید انجام دهند می باشد. بدون اطلاعات صحیح حسی، برنامه ریزی حرکتی با مجموعه ای از اطلاعات خام و ساده نمی تواند شکل بگیرد. به همین دلیل بسیاری از کودکانی که اختلال پردازش حسی دارند در برنامه ریزی و توالی حرکتی دچار مشکل می باشند.

هر کار شامل مراحل مختلفی می باشد و هر مرحله نیز شامل گام های متعدی است. وقتی کودکی نتواند کاری را انجام دهد، باید با توجه به مراحل آن فعالیت، مشخص کرد که کودک در کدام مرحله مشکل داشته و علت مشکل موجود چه می باشد، تا برای اهداف درمانی روی آن مشکلات تمرکز گردد. می توان برای آموزش کودک از مراحل کارهای ضروری، تصاویری تهیه گردد و روی دیوار اتاق کودک چسبانده شود تا کودک با دیدن آن مراحل را انجام دهد. 

 

 

 

 

 

 

دیس پراکسی یا دیس پراکسیا(dyspraxia)

_دیسپراکسیا چیست؟


یک اختلال رشدی_عصبی بوده که علت قطعی ان هنوز کشف نشده است و باعث عدم هماهنگی و مشکلاتی در حرکات،عدم یادگیری،اختلالات شناختی و اختلال در ادراک و پردازش اطلاعات میشود.در هر دوره سنی ممکن است رخ دهد و دیده شود.در کودکان مبتلا معمولا در سال های اول زندگی تشخیص داده میشود و درمان دایمی برایش وجود ندارد اما انجام مداختلات توانبخشی از جمله کاردرمانی بسیار در روند بهبودی موثر است.


_علایم:

 

 

عوارض:

این اختلال علاوه بر برخی مواردی که در بالا اشاره شد عوارض دیگری هم دارد از جمله؛اضطراب،افسردگی،استرس،ترس،عزت نفس پایین و سرخوردگی،مشکلات گوارشی،تحلیل عضلات و... .

_کاردرمانی و دیس پراکسی:

کاردرمانی کمک ها و خدمات شایانی را میتواند به این دسته از بیماران ارایه دهد:


سینا طوسی

سینا طوسی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود