برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

تمریناتی برای تقویت حافظه دیداری

حافظه دیداری توانایی به خاطر سپردن جزئیات قابل مشاهده چیزی است. ما همچنین هنگام خواندن و نوشتن از آن استفاده می کنیم زیرا خاطرات دیداری حروف و دنباله ها را برای تشکیل کلمات و جملات تشکیل داده ایم. فعالیت های حافظه دیداری به کودکان ما کمک می کند تا در مدرسه موفق شوند! برخی از فعالیت‌ها همچنین می‌توانند برای کوچک‌ترین بچه‌های شما مفید باشند و مهارت‌های پیش‌خوانی آن‌ها را افزایش دهند.

***جهت مشاهده ویدئو با کیفیت دلخواه روی قسمت تنظیمات سمت راست کادر فیلم کلیک کنید.

دوستان با ما باشید با ارائه چند تمرین جهت تقویت حافظه ی دیداری.

با mamplus همراه باشید.

۵ فعالیت ها و استراتژی های حافظه دیداری برای کودکان

ما به عنوان والدین، دائماً از توانایی‌های باورنکردنی فرزندانمان شگفت زده می‌شویم.از تشخیص چهره های آشنا گرفته تا یادآوری طرح اسباب بازی های مورد علاقه آنها، حافظه بصری نقش مهمی در رشد شناختی کودک شما ایفا می کند. با فهرست فعالیت‌ها و استراتژی‌های حافظه بصری برای بچه‌ها، شما را با نکات و استراتژی‌های عملی برای تقویت این ابرقدرت در کودکان کوچکتان مجهز می‌کنیم.

حافظه دیداری چیست؟

حافظه دیداری یک توانایی شناختی است که به مغز ما اجازه می دهد اطلاعات ارائه شده در قالب محرک های بصری یا تصاویر را حفظ و به خاطر بیاورد. این مانند داشتن یک آلبوم عکس شخصی در مغز است که به کودک شما اجازه می دهد اطلاعاتی را که دیده یا مشاهده کرده است حفظ و بازیابی کند. درست مانند دوربینی که لحظات را ثبت می کند، مغز کودک شما نیز تصاویر را می گیرد و آنها را برای استفاده بعدی ذخیره می کند. هنگامی که آنها نیاز به یادآوری آن اطلاعات دارند، مغز آنها آن را از این انبار ذهنی بازیابی می کند و به آنها اجازه می دهد آنچه را که دیده اند تشخیص دهند یا به خاطر بسپارند.

توانایی فرزند شما در به خاطر آوردن اطلاعات بصری می تواند تأثیر عمیقی بر یادگیری و مهارت های حل مسئله او داشته باشد. به عنوان مثال، حافظه بصری به کودک شما امکان می دهد حروف و اعداد را تشخیص دهد و اشکال را تشخیص دهد. در زندگی روزمره به آنها کمک می کند چهره ها را تشخیص دهند، چیدمان مکان های آشنا را به خاطر بسپارند و اشیا را شناسایی کنند. همانطور که آنها به رشد و کاوش در محیط اطراف خود ادامه می دهند، حافظه بصری آنها به تکامل خود ادامه می دهد.

5 نکته برای تقویت حافظه بصری کودک

با رعایت این 5 نکته می توانید به تقویت حافظه دیداری کودک خود کمک کنید:

۱. برنامه های روزمره را تجسم کنید 

به کودک خود کمک کنید تا کارهای روزمره و فعالیت های خود را تجسم کند. قبل از خواب یا صبح، در مورد رویدادهای روز یا روز آینده صحبت کنید و آنها را تشویق کنید تا هر فعالیتی را در ذهن خود به تصویر بکشند. این حافظه آنها را از وقایع روز تقویت می کند.

۲. تداعی های بصری 

به فرزندتان کمک کنید تا تداعی های بصری برای به خاطر سپردن اطلاعات ایجاد کند. به عنوان مثال، هنگام یادگیری کلمات جدید، آنها را با تصاویر مرتبط کنید یا تصاویری را که بیانگر کلمات هستند بکشید. این تکنیک با پیوند دادن نشانه های بصری با مفاهیم انتزاعی به تقویت حافظه کمک می کند.

۳.ایجاد یک "قصر حافظه" 

تکنیک قصر حافظه یک روش قدیمی است که برای بهبود حافظه استفاده می شود. فرزندتان را تشویق کنید تا فضای ذهنی خود را ایجاد کند تا بتواند اطلاعات را ذخیره و سازماندهی کند. این می تواند یک دنیای خارق العاده یا یک مکان آشنا مانند اتاق خواب آنها باشد. به آنها کمک کنید تا قطعات خاصی از اطلاعات را با اشیا یا مکان های مختلف در قصر حافظه خود مرتبط کنند. این یک راه سرگرم کننده و موثر برای تقویت حافظه بصری آنها است!

۴. تجسم و توصیف کنید 

کودک خود را تشویق کنید تا آنچه را که در موقعیت های روزمره می بیند، توصیف کند. چه سفر به پارک باشد و چه بازدید از باغ وحش، از آنها در مورد تجربیاتشان سوال بپرسید و آنها را تشویق کنید تا با جزئیات توضیح دهند. این تمرین توانایی آنها را برای تجسم و حفظ خاطرات افزایش می دهد.

۵.قصه گویی با وسایل کمک بصری 

قصه گویی یک راه فوق العاده برای تسخیر تخیل کودک شما است. برای تقویت حافظه بصری آنها، هنگام روایت داستان از وسایل و وسایل کمک بصری استفاده کنید. این می تواند به سادگی استفاده از تصاویر دستی یا حتی کتاب های تصویری مناسب سن باشد. تصاویر رنگارنگ تأثیر ماندگاری ایجاد می‌کند و توانایی آن‌ها را برای یادآوری داستان بعداً بهبود می‌بخشد.

5 فعالیت حافظه دیداری برای کودکان

با این 5 فعالیت حافظه بصری برای کودکان، آماده باشید تا حافظه بصری خود را تقویت کنید و شاهد پیشرفت فرزندتان در کاوش های دنیای اطراف خود باشید:

۱. مشاهده در فضای باز 

در فضای باز بروید و مشاهده آگاهانه را تمرین کنید. در طبیعت پیاده روی کنید یا به پارک بروید و فرزندتان را تشویق کنید که اطرافش را از نزدیک ببیند. از آنها بخواهید به جزئیات خاصی مانند رنگ گل ها یا شکل برگ ها توجه کنند و آنها را در مجله طبیعت خود یادداشت کنند . پس از آن، از آنها بخواهید در مورد آنچه دیده اند صحبت کنند و جزئیات را از حافظه به یاد آورند. این فعالیت توانایی آنها را در حفظ اطلاعات بصری افزایش می دهد و کنجکاوی آنها را تحریک می کند.

۲. بازی های تطبیق حافظه 

بازی های تطبیق حافظه نه تنها لذت بخش هستند، بلکه برای توسعه حافظه بصری نیز بسیار مفید هستند. از مجموعه ای از کارت ها با جفت عکس های یکسان رو به پایین استفاده کنید و از فرزندتان بخواهید آنها را برگرداند تا مطابقت پیدا کند. این بازی توانایی آنها را برای به خاطر سپردن مکان تصاویر مختلف افزایش می دهد.

۳. از فلش کارت ها استفاده کنید 

مجموعه ای از فلش کارت ها را برای کمک به تقویت حافظه بصری کودک خود بگیرید. فلش کارت ها ابزارهای موثری برای تقویت حافظه بصری هستند. شما همچنین می توانید فلش کارت های خود را با تصاویر یا کلمات ایجاد کنید و مرتباً آنها را با فرزند خود مرور کنید. این تمرین به تقویت و بازیابی حافظه کمک می کند.

۴.  بازی های پازل

پازل ها برای بچه ها در هر سنی عالی هستند تا به بهبود حافظه بصری آنها کمک کنند. پازل ها را بر اساس سن و توانایی فرزندتان انتخاب کنید. بچه ها عاشق پازل هایی با الگوهای رنگارنگ، پازل هایی با حیوانات مختلف ، یا پازل هایی با شخصیت های کتاب ها یا برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود هستند.

۵. دفترچه رویاها 

وقتی فرزندتان صبح از خواب بیدار می شود، از او بخواهید رویاهای خود را به یاد بیاورد و از چیزهایی که به یاد می آورد، تصاویری را روی یک صفحه طراحی یا در یک دفترچه رویا بکشد . سپس می توانند از نقاشی خود برای یادآوری اتفاقات رخ داده و توصیف رویاهای خود برای شما استفاده کنند.

ما به عنوان والدین نقشی حیاتی در پرورش توانایی های شناختی فرزندمان از جمله حافظه بصری آن ها داریم. با گنجاندن این استراتژی‌های مهم و مشارکت دادن آن‌ها در برخی از این فعالیت‌های سرگرم‌کننده و جذاب حافظه بصری برای کودکان، می‌توانید به آزادسازی پتانسیل کامل ابرقدرت آنها کمک کنید.

 


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود