برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

شعر اعضای بدن

حداقل چند ماه پس از تولد نوزاد زمان می برد تا او متوجه شود‌ دست هایی که می بیند متعلق به او هستند و اندام های زیادی وجود دارد که می تواند از آن ها استفاده کند. او به تدریج متوجه قسمت های مختلف بدن می شود که برای یک کودک کوچک بسیار جذاب است. درک هر قسمت و نام بردن آن برای کودکان مهم است. انجام فعالیت‌های مختلف با اعضای بدن برای کودکان پیش دبستانی، تمرینی است که به او کمک می‌کند تا با همان سرعت در مسیر یادگیری قرار بگیرد.

***جهت مشاهده ویدئو با کیفیت دلخواه روی قسمت تنظیمات سمت راست کادر فیلم کلیک کنید.

چرا آموزش اعضای بدن انسان به کودکان مهم است؟

بچه ها کنجکاو هستند که جواب همه چیز را بدانند. در دوران بزرگ شدن، بچه ها در مورد بدن خود نیز سؤالاتی دارند. وقتی بچه های ما شروع به شناختن خود می کنند، در مورد بدن خود بسیار کنجکاو می شوند. بنابراین، آموزش اعضای بدن انسان به کودکان بسیار مهم است. در زیر چند دلیل دیگر وجود دارد که چرا باید اعضای بدن را به کودکان آموزش دهیم:

• می تواند به کودکان کمک کند تا تجربه یادگیری خود را گسترش دهند.

• کلمات جدیدی را به کودکان معرفی می کند که می توانند به دایره لغات خود اضافه کنند.

• به کودکان کمک می کند تا عملکرد اعضای بدن را درک کنند.

از چه زمانی باید آموزش قسمت هایی از بدن به فرزندتان را شروع کنید؟

سن خاصی برای آموزش اعضای بدن به بچه ها ذکر نشده است. اما شما می توانید زمانی که بین 13 تا 15 ماهگی هستند آموزش آنها را شروع کنید. اگر فرزندتان در این لحظه علاقه ای به یادگیری ندارد، او را مجبور به یادگیری نکنید. آنها در نهایت به اطراف خواهند آمد.

نمودار اعضای بدن برای کودکان

بدن انسان پر از شگفتی است! هر قسمت از بدن ما نام و عملکرد خاص خود را دارد. بنابراین ضروری است که اعضای بدن انسان و نام آنها را به کودکان آموزش دهیم و در نهایت آنها را با عملکرد آنها آشنا کنیم. با کمک لیستی از تصاویر اعضای بدن که در زیر آورده شده است، به راحتی به فرزندان خود آموزش دهید.

چگونه می توانید اعضای بدن را به فرزندان خود آموزش دهید؟

به دنبال راه هایی برای آموزش اعضای بدن به کودک خود هستید؟ راه های زیر می تواند مفید باشد.

1. آموزش از طریق آهنگ

می توانید از آهنگ های زیر برای آموزش اعضای بدن به فرزندان خود استفاده کنید:

• بیایید اندازه گیری کنیم
بیایید از سر
تا انگشتان پا اندازه گیری کنیم.
بیایید بازوهایمان را اندازه بگیریم،
بینی خود را اندازه بگیریم.
بیایید پاها،
کمرمان را اندازه بگیریم.
بیایید اندازه گیری کنیم تا ببینیم
آیا قدمان بلند شده است یا خیر.

2. آموزش از طریق داستان

کودکان عاشق گوش دادن به داستان هستند. در زیر نام چند داستان را ذکر کرده ایم که می توانید برای کودک خود بخوانید و اعضای بدن را به او آموزش دهید.

• کلاه آبی، کلاه سبز

• برو، هیولای سبز بزرگ (بخش هایی از صورت)

• بچه من کجاست اثر جولی اشورث و جان کلارک

• از سر تا پا اثر اریک کارل

• بارنی از بینی تا انگشتان پا بازی می کند

3. آموزش از طریق بازی/فعالیت

در اینجا چند بازی و فعالیت برای آموزش اعضای بدن به کودکان آورده شده است.

1. اشاره به قسمت بدن: 

نام هر قسمت از بدن را بگویید، و فرزند شما باید به آن قسمت اشاره یا لمس کند. به عنوان مثال، اگر بگویید «دماغ خود را لمس کن»، کودک شما باید بینی خود را لمس کند.

2. نام قسمت بدن را بگذارید:

برداشتن یک روزنامه یا مجله را به عادت روزانه تبدیل کنید، یک تصویر انسانی را در آن به کودک خود نشان دهید، به قسمت بدن او اشاره کنید و از کودک خود بخواهید نام آن قسمت را بگوید.

3. نام راحدس بزنید: 

در این بازی عملکرد اعضای بدن را به کودک خود می گویید و آنها باید نام آن قسمت بدن را حدس بزنند. به عنوان مثال، از کودک خود بپرسید: "ما با کمک ____مان بو می کنیم؟" و فرزند شما باید پاسخ صحیح را بدهد که "بینی" است.

4. آینه بازی: 

با کودک خود در مقابل آینه بایستید و شروع به اشاره به اعضای بدن خود کنید. نام یکی از اعضای بدن را بگویید، به سمت آن اشاره کنید و فرزندتان را تشویق کنید که همین کار را انجام دهد.

5. دور قسمت های بدن دایره بکشید: 

به کودک خود یک کتاب داستان در مورد اعضای بدن بدهید تا بخواند. از آنها بخواهید که در حین خواندن داستان به دور تمام اعضای بدنشان بچرخند.

6. رسم و رنگ: 

از کودک خود بخواهید قسمت های مختلف بدن مانند بینی، چشم ها، گوش ها، لب ها و غیره را بکشد. همچنین از او بخواهید این قسمت های بدن را رنگ کند.

7. نام را بنویسید:

 نمودار اعضای بدن را بدون نام آنها چاپ کنید. اگر فرزندتان می تواند بنویسد، از او بخواهید که نام هر عضو بدن را بنویسد، در غیر این صورت نام آن را بپرسید، و شما می توانید نام اعضای بدن را برای او بنویسید.
 


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود