برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کاربرگ و آزمون فصل هفتم علوم پنجم دبستان.jpg

کاربرگ و آزمون فصل هفتم علوم پنجم دبستان به همراه خلاصه درس

کاربران عزیز مام پلاس، در این پست ما برای شما کاربرگ و آزمون فصل هفتم علوم(چه خبر؟( ۲)) پنجم دبستان وهمچنین در آخر فایل pdf پست کاربرگ و آزمون فصل هفتم علوم پنجم دبستان را قرار داده ایم، برای یادگیری بهتر آزمون ها را چاپ کنید.

فصل ۷:چه خبر؟(۲)

حس چشایی :

زبان اندام حس چشایی است. این اندام یک ماهیچه است که به مخلوط کردن غذا با بزاق، حرکت غذا بین دندان ها و حرف زدن کمک می کند. در روی زبان تعدادی برجستگی کوچک وجود دارد که اکثر سلول های گیرنده مزه( سلول های چشایی) روی آن ها قرار دارند.
نکته: سلول های چشایی وقتی می توانند مزه را تشخیص دهند که ماده ی غذایی مایع باشد و یا با بزاق مخلوط شده باشد.این سلول ها نمی توانند مزه ی غذای کاملا خشک را تشخیص دهند.
نکته:مزه های اصلی عبارت اند از :شیرین، تلخ، شور و ترش.
همه قسمتهای زبان همه مزه ها را تشخیص می دهند ولی بعضی قسمت ها به بعضی مزه ها حساس ترند. نکته : حس چشایی انسان ضعیف است و بدون کمک حس های بینایی و بویایی، تقریبا نمی توانیم نوع مواد راتشخیص دهیم.

حس بویایی :

گیرنده های حس بویایی در بالای حفره های بینی قرار دارند. وقتی مولکول یک ماده در رطوبت داخل بینی حل می شود و به گیرنده های حس بویایی می رسد، ما میتوانیم بوی آن را حس کنیم. گیرنده های بو، انواع مختلفی دارند و هر کدام وظیفه ی تشخیص یک نوع بو را بر عهده دارند.

حس لامسه:

تمام بدن ما با پوست پوشیده شده است. پوست علاوه بر حفاظت از بدن نقش اصلی در حس لامسه دارد. در پوست ما گیرنده هایی وجود دارد که می تواند سرما، گرما، لمس، تماس، فشار، درد، زبری و نرمی و سوزش و خارش را تشخیص دهد. در لایه ی روی پوست سلول های مرده وجود دارند که نقش محافظت از لایه های زیرین را بر عهده دارند. در لایه ی زیرین پوست، عصب های مختلف و رگهای خونی قرار دارند، عصب های مختلفی برای حس موارد مختلف مانند دما و فشار و .... وجود دارند.
در زیر پوست لایه ای چربی وجود دارد که درمحافظت از بدن در برابر ضربه، سرما و گرما نقش دارد و همچنین به حرکت روی بدن کمک می کند
.


برچسب ها

نرگس بدخشان

نرگس بدخشان

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود