برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
‪کاربرگ و آزمون فصل ششم علوم پنجم دبستان.jpg

کاربرگ و آزمون فصل ششم علوم پنجم دبستان به همراه خلاصه درس

کاربران عزیز مام پلاس، در این پست ما برای شما کاربرگ و آزمون فصل ششم علوم(چه خبر؟( 1)) پنجم دبستان وهمچنین در آخر فایل pdf پست کاربرگ و آزمون فصل ششم علوم پنجم دبستان را قرار داده ایم، برای یادگیری بهتر آزمون ها را چاپ کنید.

فصل ۶:( چه خبر؟ «۱» ) :

۱)ما به وسیله ی چشم اجسام پیرامون (اطراف) خود را می بینیم. چشم انسان شبیه کره ای است که بیشتر قسمت های آن درون استخوان های  سر محافظت می شود.بخشهای مختلف چشم عبارتند از : شبکیه، عدسی، عنبیه، قرنیه، مردمک، عصب بینایی.

۲) وقتی به آینه نگاه می کنید بخش کوچکی از کره ی چشم را می توانید ببینید ( مانند عنبیه و قرنیه)و مابقی قسمت های چشم( مانند شبکیه و عدسی و عصب بینایی) را نمی توانید ببینید ، زیرا درون استخوان سر قرار دارند.

۳)بخش رنگی چشم عنبیه نام دارد که در انسان های مختلف رنگ های متفاوتی از جمله آبی ، سبز ، قهوه ای و.... دارد .

۴) در وسط عنبیه ، دایره ی سیاه رنگ کوچکی هست که مردمک نام دارد. نور از طریق مردمک وارد چشم می شود و مردمک میزان نوری که وارد چشم می شود را تنظیم می کند. اگر نور زیاد باشد مردمک تنگ و کوچک تر می شود تا مانع ورود نور اضافی به چشم شود و به آن آسیبی نرسد ، اگر در تاریکی باشیم و نور کم باشد مردمک گشاد و بزرگ تر می شود تا با افزایش مقدار نور دریافتی وضوح تصاویر بیشتر شود و بتوانیم بهتر ببینیم .

۵) پرده ی شفافی که روی عنبیه رامی پوشاند قرنیه نام دارد  .

۶) در پشت مردمک چشم بخشی به نام عدسی وجود دارد . به کمک عدسی چشم ، تصویر اجسام روی پرده ی شبکیه که در عقب کره ی چشم قرار گرفته است ، تشکیل می شود .

۷) پرده ای در عقب کره ی چشم قرار دارد ، شبکیه نامیده میشود . چشم ما وقتی خوب می ببیند که تصویر واضح روی شبکیه تشکیل شود. در عقب کره ی چشم علاوه بر شبکیه ، عصب بینایی نیز قرار دارد.

۸) برای اینکه جسمی را ببینیم ، نور باید از قرنیه ، عنبیه ، مردمک ، عدسی ، عبور کند و به پرده ی شبکیه برسد. در شبکیه سلول های ویژه ای قرار دارند که نور را دریافت می کنند و از طریق عصب بینایی به مغز پیام می فرستند. به این ترتیب ما اجسام را می بینیم و رنگ و شکل آن ها را تشخیص می دهیم .

۹) در بعضی افراد ، تصویر اجسام دور به طور واضح روی شبکیه تشکیل نمی شود و آنها نمی توانند اجسام دور را به خوبی ببینند، اما برای دیدن اجسام نزدیک مشکلی ندارند چشم این افراد نزدیک بین است، یعنی نزدیک را خوب می بینند.

۱۰) بعضی افراد هم برای دیدن اجسام نزدیک مشکل دارند ، اما اجسام دور را خوب می بینند ، چشم این افراد دوربین است.
۱۱) افراد دوربین و نزدیک بین برای اینکه بتوانند تصویر جسم را روی شبکیه به طور واضح بینند از عدسی عینک کمک می گیرند.

۱۲) چشم ها خیلی حساس هستند و برای اینکه همیشه سالم بمانند خداوند ، آفرینش خاصی برای آن طراحی کرد، پلک ها کار محافظت از چشم را انجام می دهند و آن را از گردوخاک و ضربه محافظت می کنند ، با پلک زدن ، اشک چشم روی سطح کره ی چشم پخش می شود و باعث می شود که مرطوب بماند و خشک نشود.

۱۳) بعضی از راه های مراقبت از چشم عبارتند از : معاینه ی چشم توسط چشم پزشک، استفاده از عینک آفتابی در آفتاب ، داشتن تغذیه ی مناسب ، استفاده از عینک ایمنی در هنگام جوشکاری و هنگام انجام آزمایش ، رعایت فاصله ی درست چشم ها در هنگام مطالعه و تماشای تلوزیون و کار با رایانه و....

۱۴) اندام حس شنوایی گوش است. ما به وسیله ی گوشهایمان میتوانیم صداهای گوناگون را بشنویم .

۱۵)بخش های خارجی گوش ( مانند : لاله ی گوش و سوراخ گوش ) را می توانیم ببینیم .

۱۶) لاله ی گوش نقش مهمی در شنیدن صدا دارد ، لاله ی گوش برای جمع کردن و هدایت امواج صوتی و تشخیص جهت صدا به کار می رود . در انسان لاله ی گوش بی حرکت است و جنس و ساختاری غضروفی دارد .

۱۷) مجرای شنوایی و بخشهای دیگر گوش  ( مانند: پرده ی گوش، استخوانهای کوچک، بخش حلزونی وعصب شنوایی )درون استخوان سر قرار دارند .

۱۸) سوراخ گوش در ابتدای مجرای شنوایی و پرده ی گوش در انتهای مجرای شنوایی قرار دارد.

۱۹) وقتی صدا به پرده ی گوش برخورد میکند، آن را می لرزاند ، وقتی پرده ی گوش میلرزد استخوان های بسیار کوچک پشت آن نیز می لرزند . لرزش این استخوان ها به بخش حلزونی گوش منتقل می شود . بخش حلزونی گوش از طریق عصب شنوایی به مغز پیام میفرستد، به این ترتیب ما صداها را می شنویم .

۲۰) سلول های گیرنده ی شنوایی در بخش حلزونی شکل گوش قرار دارند .

۲۱) سمعک وسیله ای برای تقویت صدا است و برای افراد کم شنوا به کار می رود، تا بهتر و واضح تر صداها را بشنوند.

۲۲)در مجرای شنوایی گوش ماده ای چرب و تلخ ترشح می شود. این ماده پرده ی گوش را نرم نگه می دارد و از ورود جانوران ریز و گرد و غبار به درون گوش جلوگیری می کند . گاهی ترشح این ماده زیاد می شود و روی پرده می چسبد و ما نمی توانیم به خوبی بشنویم. در این حالت، پزشک گوش را شست و شو می دهد و ماده ی اضافی را از آن خارج می کند .

۲۳) برای مراقبت از گوش باید گوشهایمان را تمیز نگه داریم. در جاهای پر سروصدا از گوش محافظت کنیم. هرگز اجسام نوک تیز مانند سنجاق سر و مداد وارد گوش نکنیم و هرگز با دست یا کتاب یا چیز دیگر به گوش کسی ضربه نزنیم و ...


برچسب ها

نرگس بدخشان

نرگس بدخشان

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود