برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کاربرگ و آزمون فصل ۶ ریاضی دوم.jpg

کاربرگ و آزمون فصل ۶ ریاضی دوم به همراه خلاصه فصل

کاربران محترم مام پلاس، در این پست شاهد کاربرگ و آزمون فصل ۶ ریاضی دوم به همراه خلاصه و همچنین در آخر پست فایل pdf کاربرگ و آزمون فصل ۶ ریاضی دوم خواهید، برای یادگیری بهتر آزمون ها را چاپ کنید.

خلاصه فصل ششم ریاضی دوم،جمع و تفریق اعداد سه رقمی

اهداف
آشنایی با نحوه مقایسه دو عدد سه رقمی، آموزش جمع و تفریق عددهای سه رقمی بدون انتقال و به روش فرایندی آموزش استفاده از جدول اعداد سه رقمی با شمارش رو به جلو و عقب، الگویابی عددی و هندسی، آموزش جمع و تفریق در جدول ارزش مکانی توانایی درست کردن دسته های صدتایی و ده تایی و انتقال آن ها ، آشنایی با حل مسئله به روش زیر مسئله.

نکات مهم فصل۶ ریاضی دوم دبستان

برای مقایسه دو عدد سه رقمی ابتدا به صدگان دو عدد نگاه می کنیم عددی بیشتر است که صدگان آن بیشتر باشد اگر صدگان ها برابر بودند به ده تایی ها توجه می کنیم عددی بیشتر است که دهگان آن بیشتر باشد. اگر دهگان ها با هم برابر بودند سراغ یکی ها رفته و عددی که یکان بیشتری دارد بزرگتر است و علامت بیشتری را به طرف
آن قرار می دهیم. برای جمع و تفریق فرایندی اعداد سه رقمی همانند دو رقمی ها عمل کرده
و جمع و تفریق را از سمت صدتایی ها مرتبه ی (بیشتر) شروع می نماییم به این مثال توجه کنید.
   ۲۱۴
+۳۵۱
____
۵۱۴
+ ۵۰
____
۵۶۴
  +۱
____
۵۶۵
برای این جمع ابتدا ۲ ده تایی و ۳ ده تایی را جمع میکنیم که میشود ۵ صدتایی سپس ده تایی و یکی را کنار آن قرار میدهیم که میشود .۵۱۴ حال نوبت اضافه کردن ده تاییها است که ۵ ده تایی داریم می شود ۵۰ تا و دقیقا آن را زیر مینویسیم حالا حاصل ۵۶۴ است . سپس نوبت به یکی ها می رسد و ۱۱ ۱۳ ۱۵
یکی را زیر ۴ یکی مینویسیم و جمع می کنیم که حاصل میشود .۵۶۵ برای تفریق هم به این صورت عمل می کنیم فقط هنگام کم کردن یکیها ، شمارش رو به عقب انجام می دهیم. روش دیگر برای جمع و تفریق روش کوتاه یا تکنیکی یا از راست به چپ است. برای جمع و تفریق انتقالی عملیات را از یکی ها و سمت راست شروع می کنیم به این مثال توجه کنید.
۲ ۴ ۵
-۱ ۶ ۸
_____
از یکی ها نمی توان ۸ تا کم کرد بنابراین به ده تایی ها رجوع کرده و یک بسته ی ده تایی باز کرده و روی ۵ یکی می ریزیم بنابراین ۵ یکی می شود ۱۵ تا و ۴ ده تایی می شود ده تایی از ۱۵ یکی ۸ یکی برداریم میشود ۷ تا
ولی از سه ده تایی نمی توانیم ۶ ده تایی برداریم بنابراین به سراغ صدتایی ها رفته و یک دسته صدتایی که ( ده تا ده تایی دارد را باز کرده و روی ده تایی هــای مــی ریزیــم کــه مــی شود ۱۳ ده تایی و ۱ صدتایی برایمان باقی می ماند. حالا از ۱۳ ده تایی ۶ ده تایــی بـر مــی داریم می ماند ۷ ده تایی و از صدتایی ها هم ۱ صدتایی کم می کنیم که صفر می شود . بنابراین حاصل تفریق ۷۷ خواهد شد. برای جمع اعداد سه رقمی هم از یکـی هــا شــروع می کنیم که در شمارش اگر به عدد ۱۰ یا بیشتر رسیدیم آن را به ده تایی ها انتقال می دهیم و بقیه یکی ها را می نویسیم سپس ده تایی ها را می شماریم و اگر لازم بود به صدتایی انتقال یابد این کار را انجام میدهیم به این مثال نگاه کنید:
  ۵ ۷ ۶
+۲ ۴ ۵
______
   ۸ ۲ ۱
در جدول ارزش مکانی در هر مرتبه ۱ عدد قرار میگیرد و نمی توان ۲ عدد کنار هم نوشت بنابراین آن را به دسته ی بعدی مرتبه ی (بعدی انتقال می دهیم.
هرگاه ۱۰ تا یکی داشتیم آن را به دسته ی ده تایی تبدیل می کنیم و
کنار ده تاییها قرار میدهیم و هرگاه بسته های ده تایی هم به ده تا رسیدند.
آنها را دسته بندی کرده و کنار صد تایی ها آنها می گذاریم به این کار انتقال می گویند.
برای تفریق هم از ده تاییها باز کرده و به یکی ها می دهیم و از صدتایی ها هم باز می کنیم و به ده تایی ها کمک میکنیم تا بتوانیم عملیات تفریق را انجام دهیم.
برای پیدا کردن جمع و تفریق مثلا : ....=۱۲۰-۸۴۰
ابتدا عدد اول را در جدول پیدا می کنیم بعد به تعداد صدتایی های عدد دوم در همان ستون پایین می رویم (چون جمع است اگر تفریق بود بالا می آییم بعد به تعداد ده تاییهای عدد دوم در همان ردیف جلو می رویم ( برای تفریق عقب می رویم و حاصل را به دست می آوریم.


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود