برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی.jpg

روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی همراه با نکات مهم

روانشناسی رنگ در دکوراسیون یک ابزار قدرتمند طراحی داخلی است که بیش از هر عامل دیگری بر روحیه اتاق تأثیر می گذارد. سایه های مختلف احساسات خاصی را برمی انگیزند، بنابراین، هنگام انتخاب رنگ، مهم است که نوع فضایی را که می خواهید ایجاد کنید و رنگ هایی که به شما در رسیدن به این هدف کمک می کند، در نظر بگیرید.

 

چگونه روانشناسی رنگ را در طراحی های داخلی خود اعمال کنید

 

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا پس از گذراندن زمان در یک فضای خنثی و سبک، احساس آرامش بیشتری می کنید؟ یا بعد از حضور در یک اتاق رنگارنگ و پر جنب و جوش انرژی گرفته اید؟ احتمالاً تا حد زیادی به روانشناسی رنگ ها (ارتباط بین احساسات و رنگ ها) مربوط می شود که تأثیر زیادی در طرح های طراحی داخلی دارد.

چه به دنبال اضافه کردن رنگ های عجیب و غریب یا تزئین کل اتاق خود هستید، با کمک ما تأثیر روانی رنگ در طراحی داخلی را کشف کنید:

 

 




 

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی خانه :

 

 

شدیدترین رنگ، قرمز است که سطح انرژی اتاق را بالا می برد و آدرنالین را پمپاژ می کند. جاه طلبی، عمل و اراده, همگی ویژگی هایی هستند که به این رنگ نسبت داده می شود، به همین دلیل است که قرمز یک گزینه عالی برای دفاتر خانگی و فضاهای خلاقانه است. در اتاق نشیمن یا ناهارخوری، رنگ قرمز افراد را به هم نزدیک می کند و گفتگو را تحریک می کند. و در یک سالن ورودی، اولین تصور قوی ایجاد می کند.

 

روانشناسی رنگ  زرد در دکوراسیون داخلی خانه :

 

 

رنگ  زرد گرمای نور خورشید را جذب می کند و مثبت اندیشی را برمی انگیزد. این یک انتخاب عالی برای آشپزخانه، اتاق ناهار خوری و حمام است، جایی که انرژی زا و دلپذیر است. از سایه های طلایی استفاده کنید و از آن برای روشن کردن گوشه های تاریک خانه خود استفاده کنید تا احساس نور و فضا ایجاد کنید.

 

روانشناسی رنگ  آبی در دکوراسیون داخلی خانه :

 

 

رنگ آبی یکی از قوی‌ترین رنگ‌های طیف روان‌شناسی است ، اعتقاد بر این است که آبی فشار خون را کاهش می‌دهد و تنفس و ضربان قلب را کند می‌کند. رنگ های عمیق و پررنگ در ایجاد حس اعتماد موثر هستند و با ویژگی هایی مانند وفاداری، اعتماد، صلح و موفقیت مرتبط هستند. این رنگ که آرامش بخش و آرام در نظر گرفته می شود، اغلب برای اتاق خواب ها و حمام هایی که می خواهید محیطی آرام ایجاد کنید توصیه می شود.

 

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی خانه :

 

رنگ سبز  ترکیبی از کیفیت انرژی بخش آبی و خوش بینی زرد است ، سبز تقریباً برای هر اتاقی در خانه مناسب است. افکار تعادل، رشد و ترمیم را در روانشناسی رنگ تحریک می کند. فوراً دنیای طبیعی را به ذهن متبادر می کند، و آرامش را تشویق می کند، اما گرمای کافی برای ارتقای راحتی و با هم بودن دارد.

 

روانشناسی رنگ  بنفش در دکوراسیون داخلی خانه :

 

 

رنگ  بنفش با طیفی از احساسات مثبت از عمق و خلاقیت گرفته تا فانتزی و اشراف همراه است. این رنگ سبز جذابیت سلطنتی دارد و تجمل را نشان می دهد که حضور واقعی را ارائه می دهد. استفاده از آن را در اتاق رختکن برای حداکثر اثرگذاری در نظر بگیرید، یا از آن در راهروی خود استفاده کنید تا در اولین فرصت مهمانان را تحت تاثیر قرار دهید.

 

روانشناسی رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی خانه :

 

 

خنثی ها  سایه هایی مانند سیاه، خاکستری، سفید و قهوه ای برای پالت طراحان داخلی حیاتی هستند. فضیلت آنها در انعطاف پذیری آنها نهفته است , رنگی را برای زنده کردن چیزها و حذف آن برای زیبایی شناسی ظریف تر، اضافه کنید. خاکستری یکی از آن رنگ های همه کاره است که می تواند گرم یا سرد باشد و می تواند احساس آرامش و امنیت را برانگیزد. بی طرفی سیاه به آن کیفیتی بی خطر می دهد و ظرافتی ایجاد می کند که منجر به قدرت، درام و رمز و راز می شود.

 

مطلب زیر را کلیک کنید:

اثرروانشناسی رنگها در زندگی(روانشناسی رنگها چیست؟)

 

4 قانون روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی خانه :

 

 

این 4 قانون رنگ را که هر کس  طرفدار طراحی داخلی است  باید بداند

 

رنگ اغلب برای طرفداران طراحی داخلی دشوارترین قسمت یک اتاق است. دلیلش این است که رنگ ها بی ثبات هستند. سایه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و باید آنها را با نسبت های مناسب کنار هم قرار داد. در غیر این صورت، آنها با هم در هماهنگی کار نمی کنند. خوشبختانه، چند قانون رنگ وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید تا مطمئن شوید که رنگ های خود هر بار متعادل به نظر می رسندسایت مام پلاس  آنها را در زیر فهرست کرده است . آنها را بخوانید تا یک بار برای همیشه به رنگ در طراحی داخلی تسلط پیدا کنید.

 

قانون 60-30-10 در روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی خانه :

 

 

قانون 60-30-10 بهترین دوست هر طرفدار طراحی داخلی است. مهم نیست که زیبایی شناسی شخصی شما چگونه باشد یا می خواهید اتاق شما چه شکلی باشد، می توانید از این قانون برای اطمینان از متعادل ماندن پالت رنگ خود استفاده کنید. در این تنظیمات از سه رنگ استفاده خواهید کرد. 60، 30 و 10 به درصدهایی از طراحی شما اشاره دارد که هرکدام از آنها را تشکیل می دهد. نحوه کار به این صورت است: ابتدا، یک سایه را به عنوان سایه غالب خود انتخاب می کنید و تقریباً 60 درصد اتاق را اشغال می کنید. معمولاً، این یک رنگ خنثی یا نوعی رنگ ملایم است که می تواند فضای زیادی را بدون احساس طاقت فرسا اشغال کند. رنگ بعدی رنگ دوم شما خواهد بود که معمولاً کمی پررنگ‌تر است و حدود 30 درصد فضا را اشغال می‌کند. در نهایت، رنگ خاص  شما استپررنگ ترین سایه است و باید 10 درصد باقیمانده را تشکیل دهد. برای مثال عکس بالا را ببینید . در این مورد، خاکستری رنگ غالب است. می توانید آن را روی دیوارها و مبل ببینید. سپس، رنگ مشکی رنگ ثانویه است. روی قفسه کتاب، میز کناری، بالش و صندلی ناهارخوری و در فرش قرار دارد. در نهایت، مرجانی سایه برجسته است. این را می توان در بالش های پرتابی و گیاهان گلدانی مشاهده کرد. قانون رنگ گرم

 

 

رواشناسی رنگ های گرم در مقابل سرد در دکوراسیون

 

 

عبارت «رنگ‌های گرم در مقابل رنگ‌های سرد» به جایی اشاره دارد که سایه‌های خاصی روی چرخه رنگ قرار می‌گیرند. به طور سنتی، سایه هایی مانند قرمز، نارنجی و زرد به عنوان رنگ های گرم در نظر گرفته می شوند، زیرا آنها زنده تر هستند. با این حال، رنگ های خنثی مانند قهوه ای و خرمایی نیز در ترکیب گنجانده شده است. در طرف دیگر طیف رنگ های سرد یا آبی، سبز و بنفش و همچنین خاکستری قرار دارند. انتخاب رنگ های گرم یا سرد بر انرژی فضا تأثیر می گذارد. از آنجایی که رنگ‌های گرم حسی شاد و خوشایند به اتاق می‌دهند، در فضاهای سرگرم‌کننده بهترین هستند. به استفاده از این سایه ها در اتاق غذاخوری یا آشپزخانه خود فکر کنید. از طرف دیگر، رنگ های سرد، آرام تر هستند. آنها در اتاق خواب ها و فضاهای اداری، جایی که انرژی آرام بخش قدردانی می شود، بهترین عملکرد را دارند.

 

خواندن این مطلب برایتان مفید و کابردی است.

کلیلک کنید: نور پردازی اتاق خواب

 

طرح رنگ مکمل در روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی :

 

 

از بین تمام قوانین رنگی که طراحان داخلی استفاده می کنند، طرح رنگ مکمل اغلب به عنوان ساده ترین در نظر گرفته می شود. به این دلیل که این طرح رنگی فقط شامل دو سایه است. به طور خاص، از دو سایه استفاده می کند که دقیقاً در مقابل یکدیگر روی چرخ رنگ قرار دارند، به این معنی که ترکیب هایی مانند آبی و نارنجی، زرد و بنفش یا قرمز و سبز را دریافت می کنید. همانطور که از عکس بالا می بینید، این جفت های رنگی فوق العاده هستند. کنتراست بالا، به این معنی که است که آنها بدون شک انرژی قوی را وارد فضا می کنند - در نهایت بهترین استفاده را در دوزهای کوچک دارند. شما باید آنها را به عنوان رنگ های تاکیدی خود در نظر بگیرید و از رنگ های خنثی زیادی برای متعادل کردن آنها استفاده کنید و مکانی برای استراحت چشم فراهم کنید

 

طرح رنگ مشابه در روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی :

 

 

اگر در پیمایش چرخ رنگ مشکل دارید، یک طرح رنگ مشابه ممکن است برای شما مناسب باشد. برای این یکی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک رنگ مرکزی را انتخاب کنید، سپس از رنگ های دو طرف آن نیز استفاده کنید. در اینجا، دو رنگ، رنگ های اصلی و سومی ترکیبی از این دو خواهد بود. به عنوان مثال، قرمز، نارنجی و زرد یا قرمز، بنفش و آبی. از آنجایی که از سه رنگ در این رنگ استفاده می‌کنید، نسبت به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که فضا متعادل می‌شود. ممکن است بخواهید دوباره قانون 60-30-10 را وارد کنید تا نسبت خود را کنترل کنید. و به یاد داشته باشید، همیشه می‌توانید از سایه‌های مختلف یک رنگ به‌عنوان راه دیگری برای ایجاد تنوع بصری استفاده کنید. جالب است که اگر طرفدار رنگ‌های پر جنب و جوش نیستید، می‌توانید با استفاده از رنگ‌های خنثی یک طرح رنگ مشابه انجام دهید. به طور معمول، این به عنوان یک طرح رنگ تک رنگ شناخته می شود. در اینجا، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مشکی، سفید و خاکستری را با هم ترکیب کنید تا ظاهری شیک و مدرن ایجاد کنید.

 

برای اینکه بدانید رنگها چه تاثیری بر کودکان دارند مطلب زیرا بخوانید :

تاثیر روانشناسی رنگها بر کودکان

 

10 نکته مهم روانشناسی  رنگها  طراحی دکوراسیون  داخلی :

 

 

مایکل رابینسون / گتی ایمیجز :  مطمئن هستم که شما همه "قوانین" را در انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی خود شنیده اید. فرقی نمی‌کند رنگ‌های زیادی را با هم جفت نکنید یا اتاقتان احساس سردی می‌کند یا «فقط از رنگ بژ در اتاقتان استفاده نکنید، خسته‌کننده به نظر می‌رسد»، همیشه راه‌هایی برای اصلاح هر افسانه‌ای وجود دارد، درست است؟ اگر سعی کرده اید پالت رنگی مناسب را برای دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید و فکر می کنید که تمام قوانین رنگ را زیر پا می گذارید، در اینجا 10 راه برای اصلاح اسطوره های رنگی طراحی داخلی، یک بار برای همیشه آورده شده است. چه آنها درست باشند یا نه، هر فضای داخلی می تواند استثنایی از قوانین طراحی باشد، درست است؟

 

افسانه 1: برای طراحی اتاق باید سقف خود را سفید رنگ کنید

 

 

در حالی که درست است که رنگ سفید نور را بهتر از هر رنگ دیگری در طیف رنگی منعکس می کند، به این معنی نیست که شما فقط باید از رنگ سفید در سقف خود استفاده کنید. در واقع، افزودن رنگ به سقف می تواند چشم را به سمت بالا بکشد و اتاق شما را بزرگتر نشان دهد. آیا سقف خزانه دار یا بشکه ای یا سقفی دارید که دارای علایق معماری باشد؟ برای ایجاد ظاهری خیره کننده به این "سقف " رنگ اضافه کنید .سقفی غیر سفید را امتحان کنید

 

افسانه 2: اتاقی که از تمام رنگ های تیره استفاده می کند فقط احساس افسردگی می دهد

 

 

به یاد داشته باشید که بسیاری از قوانین رنگ بر اساس نور و میزان نور طبیعی وارد شده به فضای داخلی شما هستند. رنگ‌های تیره زمانی که در اتاق‌های کوچک استفاده می‌شوند، با نور طبیعی بسیار کم می‌توانند «اثر غار» ایجاد کنند. برای اصلاح این موضوع، در اتاق‌هایی با پنجره‌های زیاد از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید و تزئینات، مبلمان و کفپوش‌ها را با رنگ‌های روشن‌تر وارد کنید تا رنگ‌های تیره را متعادل کنید

 

افسانه 3: استفاده از رنگ های پاستلی در دکوراسیون داخلی شما زنانه به نظر می رسد

 

 

از ابتدا رنگ‌ها همیشه احساسات و معانی مختلفی را برانگیخته‌اند و رنگ‌های روشن‌تر زنانه در نظر گرفته می‌شوند در حالی که رنگ‌های تیره‌تر به نظر مردانه می‌آیند. این بدان معنا نیست که نمی توانید رنگ های پاستلی را با رنگ های تیره تر ترکیب کنید تا فضایی شگفت انگیز ایجاد کنید. رنگ پاستلی مورد علاقه خود را برای چند قطعه کلیدی مبلمان انتخاب کنید و از یک فن رنگی برای انتخاب رنگ های تیره تر از این رنگ استفاده کنید تا اتاقی را ایجاد کنید که به زیبایی با هر دو جنس مطابقت داشته باشد.

 

افسانه 4: همه آشپزخانه های سفید رنگ  را دوست دارند

 

 

به نظر می‌رسد رنگ سفید مطلوب‌ترین رنگ در این طیف باشد، اما اگر رنگ سفید را با کرم‌ها، رنگ‌های سفید یا دیگر رنگ‌های گرم نپوشانید، اغلب سرد و ناخوشایند است. به جای اینکه از رنگ سفید در آشپزخانه خود دوری کنید، آزادانه از آن در انتخاب میز، کاشی و کابینت خود استفاده کنید و با استیل ضد زنگ، کف چوبی گرم و منسوجاتی که گرما را به آشپزخانه سفید شما می آورند، جفت کنید

 

افسانه 5: هر اتاق باید رنگ متفاوتی داشته باشد تا فردیت را نشان دهد

 

آیا تا به حال از خانه ای عبور کرده اید که هر اتاق آن رنگ جدیدی را به نمایش می گذارد و وقتی در کل خانه قدم می زنید احساس می کنید به سیرک رفته اید؟ نیازی نیست که فردیت در اتاق ها به اندازه یافتن رنگی کاملاً متفاوت چشمگیر باشد، در واقع انتخاب یک پالت رنگی هماهنگ برای کل خانه در یک زمان به اتاق ها کمک می کند تا از نظر بصری در کنار هم قرار بگیرند و احساس ناراحتی نکنند.

 

افسانه 6: رنگ های تک رنگ نمی توانند احساس گرما و استقبال کنند

 

 

سیاه و سفید هنگامی که با هم استفاده می شوند می توانند یک فضای داخلی با کنتراست بالا ایجاد کنند که اغلب می تواند خسته کننده و ناراحت کننده باشد. اگر سعی می کنید از رنگ های تک رنگ استفاده کنید، مطمئن شوید که آنها را با الگوهای ظریف و بدون ایجاد یک اتاق رنگ مسدود شده از دیوارهای تیره با مبلمان تیره و فقط چند نکته سفید استفاده می کنید. برای متعادل کردن طرح تک رنگ، رنگ‌های خنثی ظریفی مانند برنزه و خاکستری را در نسبت‌های کوچک در نظر بگیرید. این به شما کمک می کند تا اتاق شما را خوشایند و آرام نگه دارید

 

افسانه 7: قبل از انتخاب رنگ باید قوانین طراحی را رعایت کنید

 

 

گرایش ها و طراحان دیدگاه های متناقضی در مورد پیروی از "قوانین" طراحی هنگام انتخاب رنگ در خانه شما دارند. خودتان تصمیم بگیرید که آیا رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید باعث می‌شود اتاق احساس خوش‌آمدگویی و لذت بردن از اقامت در آن داشته باشد یا اینکه باعث می‌شود مهمانان به سمت دیگری فرار کنند! اجازه دهید احساسات شما نشانه های طراحی شما را هدایت کند. اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید تصمیم بگیرید، یک متخصص طراحی را برای کمک به پیدا کردن رنگ‌هایی که با هم کار می‌کنند و با سبک زندگی خانه شما صحبت می‌کنند، بیاورید.

 

افسانه 8: پالت رنگ های خنثی برای افراد غیر ماجراجو  

 

 

صاحبان خانه اغلب این تصور غلط را دارند که اگر نتوانند طرح رنگی مناسب را انتخاب کنند، و به  رنگ های خنثی رضایت دهند احساس می کنند  اتاق را غیرماجراجو و بی روح  می کند . برعکس! خنثی ها نباید فقط از خانواده رنگ های بژ و خرمایی سرچشمه بگیرند! با طلایی گرم شروع کنید، رنگ های قهوه ای شتری غنی، رنگ های کرم کره ای و خاکستری چند رنگ خنثی هستند که هر چیزی جز خسته کننده! از آن‌ها در ترکیب با رنگ‌های مشکی، خاکستری و قهوه‌ای شکلاتی استفاده کنید تا رنگ‌های خنثی خسته‌کننده را تغییر دهید

 

افسانه 9: انتخاب رنگ در نور روز مهمتر از عصر است

 

 

آیا تا به حال توجه کرده اید که بسیاری از ما برای خرید رنگ در طول روز به فروشگاه لوازم خانگی مراجعه می کنیم؟ ما رنگ ها را در روز آزمایش می کنیم و فقط در روز مشاوره طراحی داریم؟ بسته به چیدمان اتاق شما، نور روز و نور مصنوعی می تواند نقش مهمی در احساس رنگ ها در زمان های مختلف روز داشته باشد. نقاشی نمونه های کوچک رنگ روی دیوار را در نظر بگیرید و قبل از اینکه به کل اتاق بپردازید، مشاهده کنید که رنگ در زمان های مختلف روز چگونه به نظر می رسد.

 

افسانه 10: اتاق خواب کودکان فقط باید از طرح های رنگی اولیه کودکان باشد

 

 

اتاق خواب بچه ها آن فضایی از خانه است که انگار  در انتخاب رنگ محدودیت دارد. رنگ های اصلی قرمز، زرد و آبی در بسیاری از اتاق های کودکان استفاده می شود، اما فراموش می کنیم که صدها رنگ دیگر برای انتخاب وجود دارد! استفاده از یک پالت رنگی از اشباع رنگ های مورد علاقه آنها را در سرتاسر رختخواب، دیوارها و دکورها برای زنده کردن اتاق معمول جوانان در نظر بگیرید.

 

کاربران دوست داشتنی مام پلاس شما دوست دارید از شر چه افسانه ها و قانونهای سخت در خانه خلاص شوید؟

 


خاطره کلاه کج

خاطره کلاه کج

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود