برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش ریاضی به کودک.jpg

چگونگی آموزش آسان ریاضی به کودک دبستانی

وقتی صحبت از ریاضی می شود، بیشتر والدین و معلمان با این سوال مواجه می شوند که "چگونه ریاضی را به شکل آسان به کودک آموزش دهیم؟ ریاضی مطالعه اعداد، الگوها و اشکال و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر است. این یکی از مهمترین موضوعاتی است که همه بچه ها باید یاد بگیرند. با ما باشید تا چگونگی آموزش آسان ریاضی به کودک را با هم ببینیم...

فرقی نمی کند که در خانه میخواهید به کودک ریاضی را آموزش دهید و یا فقط می خواهید به پیشرفت فرزندتان در ریاضیات کمک کنید، به راحتی می توانید او را وادار به شروع تفکر ریاضی کنید.  نکته کلیدی این است که با آن همانطور که می خوانید رفتار کنید.  یعنی مطمئن شوید که هر روز در مورد ریاضی با فرزندتان صحبت می کنید، درست مثل اینکه سعی می کنید هر روز برای فرزندتان کتاب بخوانید.  همچنین می‌توانید بنشینید و در مورد موضوعات خاص جدی‌تر شوید و همچنین مطمئن شوید که بازی‌هایی که فرزندتان انجام می‌دهد ریاضیات را شامل می‌شود.

در این مقاله روش هایی به شما معرفی می شود که می تواند در آموزش ریاضی به کودک به شما کمک کند.

 روش اول: برای آموزش آسان ریاضی به کودک، آن را در زندگی روزمره بگنجانید.

 1. با بچه هایتان حساب کار کنید. 

 یکی از ابتدایی ترین درس های ریاضی که می توانید در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنید، شمارش است.  اگر به طور طبیعی شمارش را در گفتار خود بگنجانید، کودک شما شروع به استفاده از آن خواهد کرد.  شمارش معکوس و رو به جلو، سپس به شمارش دو، سه، چهار، پنج، و غیره ادامه دهید.  به عنوان مثال، می توانید تعداد آنها را بشمارید:
 بشقاب هایی که برای چیدن میز نیاز دارید.
 تعداد اسباب بازی هایی که روی زمین هستند.
 تعداد تابلوهای ایست در راه مدرسه.
 شمارش پله ها در یک راه پله.

 2. روی تشخیص اعداد ریاضی کار کنید.

 

فرزند شما نمی تواند ریاضی را روی کاغذ متوجه شود تا زمانی که اعداد را در هنگام نوشتن بشناسد.  همانطور که متوجه اعداد در جهان می شوید، آنها را به فرزند خود نشان دهید.
 برای یک کودک کوچکتر، یک پازل اعداد را امتحان کنید.
 برای یک کودک بزرگتر، شماره اتوبوس را در ایستگاه اتوبوس یا شماره خانه خانه را امتحان کنید.
 همانطور که کودک در تشخیص اعداد بهتر می شود، شماره تلفن یا پلاک ماشین را امتحان کنید.


 3. برای آموزش آسان ریاضی به کودک، راه های استفاده از آن را برجسته کنید.

 

بیشتر اوقات، شما از ریاضیات به صورت روزانه استفاده می کنید.  سعی کنید وقتی متوجه شدید که دارید از ریاضی استفاده می‌کنید، به بچه‌هایتان نشان دهید که ریاضیات کجاها مرتبط است، با صدای بلند فکر کنید.  حتما این کار را هر روز انجام دهید.  برای مثال، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
 مقایسه قیمت ها در فروشگاه مواد غذایی
 مواد تشکیل دهنده یک دستور غذا را اندازه بگیرید.
 محاسبه تخفیفی که برای خرید گرفته اید.

 4. روی اشکال هندسی کار کنید تا ریاضی را برای کودک آسان کنید.

 اشکال برای درک هندسه و ریاضی مهم هستند.  می‌توانید از فرزندتان بخواهید که در حین انجام کارها، شکل‌هایی را که با آن‌ها بازی می‌کند نام‌گذاری کند.  همچنین می‌توانید کارهایی مانند پخت بیسکویت ها را با اشکال اولیه انجام دهید که ترکیبی از یادگیری و سرگرمی است.  فراموش نکنید که اشکال سه بعدی را نیز در آموزش خود جای دهید.
 تعداد زیادی پازل مبتنی بر شکل برای کودکان کوچکتر وجود دارد.  این پازل ها معمولاً از کودک می خواهند که مجموعه ای از اشکال را مطابقت دهد یا اشکال مختلف را نامگذاری کند.
 برای یک کودک بزرگتر، سعی کنید یک جعبه ساده از کاغذ و نوار بسازید.  از آنها بخواهید تمام قطعات را با خط کش و قیچی اندازه گیری کرده و برش دهند.
 به اشکال در دنیای واقعی، مانند علائم توقف هشت ضلعی و مخروط های ترافیکی اشاره کنید.

 5. از سوالات تخمینی در آموزش ریاضی به کودک استفاده کنید.

در حالی که سؤالات مستقیم برای یادگیری اصول ریاضی مفید هستند، سؤالات تخمینی به بچه ها کمک می کنند که در مورد یک مسئله فکر کنند، نه اینکه فقط یک پاسخ اساسی را ارائه دهند.  این نکته برای بچه‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر کاربرد دارد، اما ممکن است لازم باشد سؤال را تنظیم کنید.

 به عنوان مثال، یک سوال تخمینی می تواند این باشد: "به نظر شما چقدر آب ، این پارچ را پر می کند؟"  اجازه دهید فرزندتان دست خود را در تخمین امتحان کند و سپس می توانید آزمایشی انجام دهید تا ببینید حدس زدن کودکتان چقدر نزدیک بوده است.  برای بچه های کوچکتر، ممکن است لازم باشد ابتدا به آنها نشان دهید که یک فنجان چقدر آب در خود جای می دهد.
 برای بچه های بزرگتر، می توانید سؤالات پیچیده تری را امتحان کنید، مانند "چقدر طول می کشد تا وان حمام پر از آب شود؟"
 

روش دوم:  با بازی های نشسته ریاضی را آسان به کودک آموزش دهید.

 1. اعداد ریاضی را با دست بنویسید.

 اگر فرزند شما اعداد را تشخیص می دهد، کار روی نوشتن اعداد چندان جهشی نیست.  برای مثال، می‌توانید از فرزندتان بخواهید نحوه نوشتن یک عدد را تقلید کند.

 همچنین می توانید اعداد را بنویسید یا آنها را با نقطه یا خط تیره ترسیم کنید و از فرزندتان بخواهید آنها را ردیابی کند و بکشد.سپس سعی کنید اعداد را خودش بنویسد.
 می توانید روش های لمسی بیشتری مانند رسم اعداد با فوم اصلاح یا روی شن را امتحان کنید.

 2. با روش نقطه ای به کودک ریاضی آموزش دهید.

روش نقطه‌ای شامل ترسیم نقطه‌هایی توسط کودک شما می‌شود تا به او در حل مسائل جمع و تفریق کمک کند.  به عنوان مثال، اگر سوال 3 + 5 باشد، برای جواب، فرزند شما در یک گروه 3 نقطه و در گروه بعدی 5 نقطه می کشد.  سپس کودک تمام نقطه ها را می شمرد تا به جواب برسد.
 ابتدا با اعداد کمتر از 10 شروع کنید.  هنگامی که کودک، اعداد پایین تر از 10 را به خوبی شناخت می توانید اعداد بزرگ تر از 10را معرفی کنید.
 این روش برای ضرب و تقسیم نیز کاربرد دارد.  به عنوان مثال، اگر مسئله حل ضرب 4 در 6 باشد، کودک 4 گروه 6 نقطه ای را ترسیم می کند، سپس برای دریافت پاسخ می شمرد.  می توانید با پرسیدن سؤالاتی مانند "اگر 4 گروه 7 تایی بود چه می شد؟" دقت کودک را به چالش بکشید.
 برای ریاضیات پایه، می توانید به کودکان خود یاد دهید که از انگشتان خود برای اضافه کردن استفاده کنند، شبیه به روش نقطه.

 3. برای آموزش آسان ریاضی به کودک،روی پیوندهای عددی تمرکز کنید.

راه دیگری برای کمک به فرزندتان برای درک مفاهیم ریاضی استفاده از پیوندهای عددی است.  یعنی با کار روی تمام جفت هایی که با هم جمع می شوند کار کنید تا پنج (0+5، 1+4، 2+3، 3+2 و غیره) بسازید و از آنها بخواهید این جفت ها را با روش نقطه حل کنند.  سپس می‌توانید روی جفت‌های پیوندی ۱۰ تایی کار کنید.

4.  برای آموزش آسان ریاضی از حفظ کردن استفاده کنید. 

در حالی که کار بر روی درک مفاهیم به خودی خود به کودک شما کمک می کند ریاضیات را بیاموزد، جفت کردن آن با مقداری حفظ می تواند مفید باشد.  حفظ کردن می تواند ریاضیات را سریعتر کند، به طوری که آنها نیازی به فکر کردن در مورد هر مسئله ای ندارند.
 برای مثال می توانید با استفاده از فلش کارت ها، جداول زمان را به خاطر بسپارید.
 یکی از تمرین‌هایی که درک و حفظ را با هم ترکیب می‌کند این است که از فرزندتان بخواهید 3، 4، 5 و غیره بشمارد.  فرزند شما باید در مورد سوال فکر کند و در نهایت متوجه خواهد شد که ضرب کردن فقط نوعی جمع کردن است.  در عین حال، شمارش مکرر با این اعداد به حفظ کردن آن ها کمک می کند.

 5. از وب سایت ها برای ایده های جدید در ریاضی استفاده کنید.

 اگر فعالیت‌های مشابه بارها و بارها خسته‌کننده می‌شوند، آنچه را که آموزش می‌دهید با ایده‌های جدید تکمیل کنید.  وب‌سایت‌های آموزشی مکان بسیار خوبی برای انتخاب ایده‌های جدیدی هستند که شما و فرزندتان دوست خواهید داشت.
 احتمالاً می‌توانید کاربرگ ها و بازی‌های سرگرم‌کننده پیدا کنید تا به کودکانتان کمک کند ریاضیات را بهتر بیاموزند.

روش سوم: استفاده از اسباب بازی ها و بازی های مرتبط با ریاضی

 

 1. برای آموزش آسان ریاضی،ساخت اسباب بازی را تشویق کنید.

  اسباب‌بازی‌هایی مانند بلوک‌های به هم پیوسته و آنهایی که لوله‌ها و اتصالات دارند، راه بسیار خوبی برای درگیر کردن فرزندتان در روابط فضایی هستند. علاوه بر این، این اسباب‌بازی‌ها به کودک شما کمک می‌کنند تا از قطعات به ایده‌های پیچیده‌تر و بزرگ‌تر حرکت کند.

 بشین و با بچه ات بازی کن وقتی فرزندتان شما را در حال ساخت یک کشتی موشکی یا یک قلعه می بیند، او هم ترغیب می خواهد سازه های خودشنچ را بسازد.

 2. اوریگامی را برای آموزش ریاضی، امتحان کنید.  

یکی دیگر از راه‌های عالی برای درگیر کردن بچه‌ها در هندسه لمسی، آموزش اوریگامی است. به طرح‌های بسیار ساده برای بچه‌های کوچک‌تر بچسبید، که طرح‌های پیچیده‌تر را خسته‌کننده می‌دانند.

 کارها را جلوتر ببرید. یک دسته از فیگورهای مختلف اوریگامی درست کنید، سپس از فرزندتان بخواهید تعداد آنها را در هر گروه بشمارد.

 کودکان ممکن است بیشتر از گلدان ها، گل ها و غیره به مجسمه های اوریگامی به شکل حیوانات علاقه مند باشند.

 3. موسیقی را در ریاضی بگنجانید.  

بچه هایی که موسیقی یاد می گیرند عموماً در ریاضی بهتر عمل می کنند. برای اولین بار، مهارت های اولیه شمارش برای عملکرد خوب در موسیقی مورد نیاز است. به علاوه، تفکر انتزاعی فرزند شما در ساخت موسیقی پیوندهای قوی با تفکر مورد نیاز برای ریاضیات دارد.

 کودکان در هر سنی، از جمله نوجوانان ، از یادگیری موسیقی سود خواهند برد.

 

 4. طراحی بازی برای آموزش ریاضی به کودک

برای کودکان بازی های رومیزی و فضایی طراحی کنید تا بتوانند با بازی ریاضی را یاد بگیرند.

 

5. برنامه های آموزشی را در یاد دادن ریاضی به کودک،امتحان کنید. 

 کودکان همچنین می توانند با برنامه های ساخته شده برای رایانه و تبلت های کودکان، روی این مهارت آموزش ریاضی کار کنند. حتی می‌توانید برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان هم پیدا کنید.


 بهترین زمان برای تدریس ریاضی چه زمانی است؟
 
 یک مطالعه تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که دانش‌آموزان در کلاس‌های ریاضی که در صبح برگزار می‌شوند، عملکرد بهتری نسبت به کلاس‌های بعد از ظهر دارند
.  

8 مفهوم مهم ریاضی کلاس اول چیست؟

 1. اعداد از 1 تا 100 را بشمار و بنویس.

 2. با 1، 2، 5 و 10 بشمارید.

 3. معکوس بشمار

 4. از هر عددی به جلو بشمارید.

 5. از هر عددی معکوس بشمارید.

مفاهیم ریاضی کلاس دوم چیست؟

 در کلاس دوم، دانش آموزان با رویکردهای پیچیده تر

به جمع و تفریق ادامه می دهند و شروع به درک

الگوهای منتهی به ضرب می کنند.  کسرهای ساده نیز

امسال معرفی شده اند.  یادگیری هندسی درک دانش

آموز از اشکال و اجزای آنها را گسترش می دهد.

سرفصل های ریاضی پایه سوم چیست؟

  برای ریاضی کلاس سوم، از دانش آموزان انتظار می

رود که مفاهیم واقعی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را

بدانند. با این اطلاعات می توانند مسائل و معادلات کلمه

ای دو مرحله ای را حل کنند.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود