برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش عدد اول و عدد مرکب.jpg

5 فعالیت برای آموزش و تثبیت یادگیری اعداد اول و مرکب

اعداد اول و مرکب یکی از آن مهارت‌هایی هستند که دانش‌آموزان به تمرین بیشتری برای آن نیاز دارند. اما یادگرفتن و درک اعداد اول و مرکب به آنها کمک می کند تا در سال های آینده با کسرها، فاکتورگیری و معادلات مشکلی نداشته باشند. در این مقاله مام پلاس به شما 5 فعالیت مفرح برای آموزش و تثبیت یادگیری این مطلب معرفی می کند. با ما همراه باشید...

معرفی اعداد اول و اعداد مرکب

 

 

همانطور که احتمالا قبلاً می دانید، اعداد اول اعدادی هستند که فقط 2 عامل دارند - عدد 1 و خودش. 2، 3، 5، 7 و 11 همگی نمونه هایی از اعداد اول هستند. اعداد مرکب اعدادی هستند که دارای 2 یا چند عامل هستند. 4، 6، 8، 10 و 12 نمونه هایی از اعداد ترکیبی یا مرکب هستند. درک زودهنگام این اصطلاحات بسیار مهم است.

 

توجه داشته باشید که یک عدد بسیار مرکب دارای تعداد زیادی فاکتوریا عامل است، و بیان این مفهوم برای دانش‌آموزان ممکن است به آنها کمک کند به یاد داشته باشند که یک عدد مرکب در مقایسه با یک عدد اول که فقط دو عامل دارد، دارای چندین عامل است.

 

 

چگونه تشخیص دهیم که یک عدد اول است یا مرکب ؟

 

 

روش های مختلفی برای تصمیم گیری در مورد اول یا مرکب بودن یک عدد وجود دارد.

دو روش اصلی وجود دارد که به دانش‌آموزان ابتدایی آموزش داده می‌شود تا تشخیص دهند که عددی عدد اول است یا مرکب. ابتدا عدد را فاکتور بگیرید. این روش بر استفاده از دانش دانش‌آموزان از ضرب برای تعیین همه عوامل یک عدد معین تمرکز دارد. دوم، دانش‌آموزان می‌توانند از دانش خود در مورد تقسیم استفاده کنند تا ببینند آیا می‌توان یک عدد را بر هر عدد دیگری غیر از 1 تقسیم کرد یا خیر.

 

 

اعداد مرکب بین 1 تا 100 عبارتند از…

 

 

4، 6، 8، 9، 10، 12، 14، 15، 16، 18، 20، 21، 22، 24، 25، 26، 27، 28، 30، 32، 33، 34، 35، 36، 38، 39، 40، 42، 44، 45، 46، 48، 49، 50، 51، 52، 54، 55، 56، 57، 58، 60، 62، 63، 64، 65، 66، 67، 69، 72، 74، 75، 76، 77، 78، 80، 81، 82، 84، 85، 86، 87، 88، 90، 91، 92، 93، 94، 95، 96، 98، 99، 100.

 

 

آموزش هر دو روش به دانش‌آموزان خود راهی عالی برای کمک به هر دانش‌آموزی است که بهترین روش را پیدا کند.

 

این 5 فعالیت برای آموزش اعداد اول و مرکب، تمرین زیادی را برای دانش آموزان فراهم می کند. یک فعالیت است که دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا عدد را فاکتور بگیرند و دیگری که از قوانین بخش‌پذیری استفاده می‌کند. فعالیت‌های باقی‌مانده به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا از روشی استفاده کنند که یادگیری آموزش عدد اول و عدد مرکب را تثبیت کند.

 

 

1. عبور از عدد اول

 

 

این یک فعالیت عالی برای آموزش اعداد اول و ترکیبی است.

این فعالیت ساده اما مؤثر است که دانش‌آموزان شما را وادار می‌کند همه اعداد اول و مرکب بین 1 و 100 را شناسایی کنند. سپس، تمام اعداد باقیمانده را رنگ می کنند تا همه اعداد اول را نشان دهند.

 

این فعالیت بر تقسیم پذیری یک عدد برای تعیین اول یا مرکب بودن آن تمرکز می کند. یعنی 100 فرصت برای تمرین تست بخش پذیری! این فعالیت را به عنوان یک چالش در نظر بگیرید تا ببینید چه کسی می تواند تعداد کل اعداد اول را در صفحه پیدا کند.

 

دانش‌آموزان می‌توانند به‌طور مستقل یا با همکلاسی خود روی این موضوع کار کنند. پس از اتمام، یک افزودنی عالی به یک دفترچه ریاضی می شود. داشتن آن نمودار از اعداد اول و مرکب، یک ابزار مرجع عالی در مسیر است.

 

2. تعیین عامل های اعداد و برچسب زدن عدد اول و مرکب

 

 

در این فعالیت، دانش آموزان تمام عوامل اعداد داده شده را فهرست می کنند. این نه تنها یک بررسی عالی از فاکتورسازی است، بلکه ارتباط مستقیمی بین فاکتورگیری و اعداد اول / مرکب ایجاد می‌کند.

 

این فعالیت بعنوان تمرین مستقل یا حتی به عنوان یک شریک یا کار گروهی کوچک عالی است. پس از اتمام فعالیت دانش آموزان، جداول را ورق بزنید و بگذارید معلم شوند. از آنها دعوت کنید تا توضیح دهند که چگونه تعیین کردند که عدد اول یا مرکب است.

 

اگر می خواهید کمی حرکت به روز خود اضافه کنید، چند کارت کوچک بردارید و هر یک از اعداد این کاربرگ را روی یک کارت بنویسید. سپس آنها را در کلاس یا در راهرو بچسبانید تا یک شکار اعداد اول و مرکب ایجاد کنید. از این برگه به ​​عنوان برگه پاسخ برای دانش آموزان استفاده کنید تا کار خود را در آن نشان دهند. از دانش‌آموزان خود بخواهید در ایستگاه‌ها حرکت کنند تا تشخیص دهند که اعداد اول هستند یا مرکب.

 

 

3. پازل اعداد اول و مرکب

 

 

برای تثبیت آموزش اعداد اول و مرکب میتوانید برای دانش آموزان پازل اعداد اول و مرکب بسازید . برای عدد اول رنگی متفاوت با عدد مرکب قرار دهید.

دانش‌آموزان از قواعد فاکتورگیری یا بخش‌پذیری برای تعیین اینکه هر عدد یک عدد اول است یا مرکب استفاده می‌کنند. سپس آنها در تصویر رنگ می کنند.

 

مطمئن باشید بچه ها این فعالیت را بسیار دوست خواهند داشت.

 

 

4. معمای عدد اول و مرکب

 

 

از سرنخ ها برای حل معماهای اول یا مرکب استفاده کنید.

این فعالیت ریاضی مبتنی بر معما باعث می شود دانش آموزان شما کارآگاه اعداد بازی کنند. دانش آموزان با استفاده از معماها و اعداد ارائه شده باید پاسخ صحیح هر معما را بیابند.

 

شما همچنین می توانید از این فعالیت به عنوان یک فعالیت گرم کردن ریاضی روزانه استفاده کنید. هر روز یک معما را برای دانش آموزان خود بخوانید یا طرح کنید. شما تصمیم می گیرید که آیا آنها برای انتخاب به پاسخ های احتمالی یا گزینه نیاز دارند یا می خواهید پاسخ صحیح را حدس بزنند. این یک راه عالی برای به کار بردن مهارت های تفکر سطح بالاتر است!

 

دانش‌آموزان شما عاشق کار کردن با سرنخ‌ها و حل معماها می شوند.

 

5. یافتن مسیر خانه ی زنبور با عدد اول و مرکب

 

 

با تمرین اعداد اول و مرکب به زنبور کمک کنید راه خانه خود را پیدا کند.

از دانش آموز بخواهید تا به زنبور کمک کند مسیر خود را به سمت خانه کندو پیدا کند. همانطور که آنها تعیین می کنند که عدد اول است یا مرکب، یک مسیر آشکار می شود.

 

دانش‌آموزان پس از تشخیص اول یا مرکب بودن هر یک از اعداد را رنگ می‌کنند. وقتی کار تمام می شود، مسیر زنبور عسل آشکار می شود. در فرآیند تکمیل این فعالیت، دانش‌آموزان روی 37 عدد کار خواهند کرد که احتمالاً بیشتر از یک تکلیف معمولی ریاضی است. اما با این پیچ و خم ریاضی جذاب، همچنان نشاط دانش آموز برای یادگیری برقرار خواهد بود.

 


برچسب ها

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود