برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
مسولیت پذیری -min.jpg

چگونه مسئولیت پذیر باشیم

 مسئولیت پذیر بودن در ابتدا سخت به نظر می رسد ولی مسولیت پذیری قابل تحسین است ،همه ی ما می توانیم به فرد مسولیت پذیر اعتماد کنیم با ما همراه باشید تا خصوصیات یک فرد مسولیت پذیر را با هم بررسی کنیم

چگونه مسئولیت پذیر باشیم

 مسئولیت پذیر بودن در ابتدا سخت به نظر می رسد، اما اگر به آن ادامه دهید، برای شما عادی خواهد شد! برای مسئولیت پذیری، باید به وعده های خود عمل کنید و به تعهداتی که باید  انجام دهید احترام بگذارید. شما باید زمان و پول خود را سازماندهی کنید و همچنین از نیازهای فیزیکی و عاطفیخود و دیگران مراقبت کنید.تمایل به مسولیت پذیری قابل تحسین است.

مسولیت پذیری مراقبت از خود و دیگران


 

1/بدون اینکه از شما خواسته شود، پس ازکثیف شدن ،تمیزکنید.

 وقتی نامرتبی و شلوغی ایجاد می کنید، آنهارا تمیز کنید. فقط نامرتبی را در آنجا نگذارید تا شخص دیگری پیدا کند. شما نامرتبی  ایجاد کردید، بنابراین شما باید آن را تمیز کنید. به این فکر کنید که اگر شخص دیگری وارد آشفتگی شود یا کسی قبلاً آن را تمیز کرده باشد چه احساسی خواهد داشت.]

به عنوان مثال، اگر در حین تهیه ساندویچ کثیف کاری  زیادی ایجاد کردید، زمانی را برای کنار گذاشتن مواد صرف کنید، خرده های ریخته شده را پاک کنید و ظرف هایی را که کثیف کرده اید بشویید یا در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

2/وسایل را در جای مناسب خود قرار دهید تا بعداً مجبوربه انجام آن نشوید.

 وظیفه شما این است که ازوسایلی که دارید، از کفش گرفته تا کلیدهایتان، منظم باشید. اگر پس از پایان استفاده از وسایل، آنها را در جای مناسب قرار دهید، بعداً برای پیدا کردن وسایل مشکلی نخواهید داشت. نه تنها به سازماندهی وسایل کمک می کند، بلکه نشان می دهد که برای وسیله های  که دارید ارزش قائل هستید. 

🔺به عنوان مثال، هنگام ورود به منزل، همیشه کلیدهای خود را روی قلاب یا میز قرار دهید تا بدانید کجا هستند.

3/بدون اینکه از شما خواسته شود کارها را انجام دهید. 

انجام کارهایی که از شما خواسته می شود مسئولیت پذیری است. اما برای اینکه نشان دهید میتوانید به خود و دیگران اهمیت دهید، باید قبل از اینکه از شما خواسته شود، کارهایی را انجام دهید. این نشان می دهد که شما به اندازه کافی مسئولیت پذیر هستید تا ببینید چه کاری باید انجام شود و از بقیه افراد خانواده مراقبت کنید.

🔺به عنوان مثال، شاید متوجه شده باشید که امروز هیچ کس زباله ها را بیرون نبرده ، این کار را فقط به دیگری واگذار نکنید. خودتان ابتکار عمل را به دست بگیرید.

🔺از طرف دیگر، شاید مادر یا همسرتان برای شام برنامه ریزی نکرده باشد. با هم برنامه ریزی کنید و برای همه شام ​​درست کنید.

4/نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح دهید.

وقتی خانواده، دوستان ویا حیوانات خانگی دارید، مسئولیت پذیر بودن ممکن است به معنای این باشد که نیازهای آنها را بالاتر از نیازهای خود قرار دهید. این بدان معنا نیست که شما از خودتان مراقبت نمی کنید. اما به این معنی است که اگر کسی که دوستش دارید در حال حاضر نیاز داشته باشد، ممکن است بعداً  از خودتان مراقبت کنید.

🔺به عنوان مثال، شاید واقعاً نیاز به غذا خوردن داشته باشید، اما یکی از اعضای خانواده شما دچارصانحه می شود که در حال حاضر نیاز به مراقبت دارد. بدیهی است که ابتدا باید قبل ازصرف غذا خود به او کمک کنید.

🔺گاهی اوقات، اولویت دادن به نیازهای دیگران با تعیین اینکه واقعاً «نیازها» و «خواسته‌های» ما چیست، شروع می‌شود. به عنوان مثال، شاید شما می خواهید با دوستان خود بیرون بروید، اما والدین شما نیاز دارند که در خانه بمانید تا ازخواهر یا برادر کوچکتر نگهداری کنید. ممکن است  به بیرون رفتن با دوستانتان  نیاز داشته باشید، اما بیشتر یک خواسته است.

5/مقاوم باش.

 اگر می‌خواهید مسئولیت‌پذیر باشید، باید روتینی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد و به آن پایبند باشید. به عنوان مثال، فقط ده ساعت متوالی مطالعه نکنید و سپس به مدت 3 هفته از مطالعه دست بکشید. در عوض، هر روز 1 ساعت را صرف بررسی مطالب درسی کنید.

ثابت ماندن همچنین به این معنی است که به قول خود پایبند باشید و به تعهداتی که در قبال خود و دیگران می دهید عمل کنید.

قابل اعتماد بودن نشان می دهد که مردم می توانند برای انجام کاری که می گویید به شما وابسته باشند.

مسولیت پذیری نشان دادن بلوغ در روابط

1/خود را مسئول اعمال خود بدانید. 

این بدان معناست که وقتی کاری را اشتباه انجام می دهید، آن را به عهده بگیرید. شما اشتباه خواهید کرد. همهاشتباه می کنند. با این حال، جایی که نشان می‌دهید مسئول هستید، زمانی است که می‌توانید بگویید اشتباه کرده‌اید.

-حتی اگر هیچ کس شما را در حال انجام اشتباه "ندیده" نباشد، به شخص مناسب بگویید این اشتباه شما بوده است. به عنوان مثال، اگر به طور تصادفی عینک افتابی دوستی را شکستید، سعی نکنید آن را پنهان کنید. بگویید: "ببخشید، من تصادفاً عینک آفتابی شما را شکستم. آیا می توانم آنها را تعویض کنم؟"

-شما نمی توانید هیچ اشتباهی را که در گذشته انجام داده اید تغییر دهید، پس با خودتان مهربان باشید. با این حال، شما باید مالکیت آنچه را که رخ داده است – بدون سرزنش دیگران – به منظور حرکت به جلو.

2/حقیقت را بگویید تا روابط خود را معتبر نگه دارید. 

دروغ های سفید، مانند اینکه به کسی بگویید که روسری جدیدش را زیبا است در حالی که نازیبا است ، معمولاً مشکلی نیست. با این حال، وقتی اجازه می دهید دروغ های بزرگ وارد روابط شوند، مانند دروغ گفتن در مورد کاری که با وقت خود انجام می دهید، می تواند عواقب بزرگتری داشته باشد. سعی کنید تا جایی که می توانید صادق باشید، زیرا صداقت نشان می دهد که به اندازه کافی برای گفتن حقیقت مسئولیت دارید.

به علاوه، وقتی دروغ می‌گویید، باید دروغ‌های خود را ثابت نگه دارید، که ممکن است دشوار شود.

3/با عزیزان و دوستان در تماس باشید. 

اجازه ندهید روابط شما از بین برود. گردهمایی ها یا میزبانی مهمانی ها را ترتیب دهید تا مسئولیت خود را نشان دهید و نشان دهید که فعالانه سعی می کنید باعزیزانتان وقت بگذرانید.

-در مواقعی که دیگران به شما نیاز دارند پیشنهاد کمک کنید. شما هرگز نمی دانید چه زمانی ممکن است نیاز به درخواست لطف داشته باشید.

-برای ملاقات حضوری وقت بگذارید. شما باید به اندازه کافی مسئولیت پذیر باشید تا زمان خود را به خوبی سازماندهی کنید و از قبل برای دیدن افرادی که می شناسید برنامه ریزی کنید.

-وقتی در جمعخانواده و دوستان  هستید، گوشی خود را زمین بگذارید. افراد مقابل خود را قبل از رسانه های اجتماعی قرار دهید.


 

4/به جای سرزنش کردن، راه حل هایی برای مسائل پیدا کنید.

 مشکلات در هر رابطه ای پیش می آید. به جای سرزنش کردن طرف مقابل، سعی کنید راهی برای حل آن پیدا کنید. یک فرد مسئول به جای اینکه تصمیم بگیرد که تقصیر چه کسی است به دنبال راه حل است.

-به عنوان مثال، ممکن است شما و یکی از اعضای خانواده بازدن پیامک اشتباه باعث ناراحتی بین شما شود

-به جای سرزنش کردن طرف مقابل، کنار هم بنشینید و سعی کنید بفهمید که چگونه می توانید بهتر عمل کنید. شاید بتوانید موافقت کنید که درنوشتن پیامک های  خود دقیق تر باشید یا زمانی که احساس می کنید اطلاعات کافی ندارید، توضیح بخواهید.

-به همین ترتیب، به جای پرداختن به موضوع، به کسی حمله نکنید. حملات شخصی شما را به جایی نمی رساند.

5/قبل از صحبت کردن فکر کنیدتا صحبت کردن شما مفید

باشد

 افرادی که با حرف های خود مسئولیتی ندارند، اولین چیزی که به ذهنشان می رسد را فریاد می زنند، از جمله نام بردن از دیگران. در عوض، زمانی را برای فکر کردن به سخنان خود اختصاص دهید. اجازه ندهید عصبانیت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

-اگر آنقدر عصبانی می‌شوید که نمی‌توانید آنچه را که می‌گویید کنترل کنید، سعی کنید تا 10 را در سرتان بشمارید و نفس‌های عمیق و آرام می‌کشید. حتی می توانید به طرف مقابل بگویید: "من به یک لحظه نیاز دارم تا قبل از ادامه مکالمه ما آرام شوم. نمی خواهم چیزی را بگویم که منظورم نیست."

6/یاد بگیرید که به افکار و احساسات دیگران فکر کنید.

 همدلی احساسی است که دیگران احساس می کنند. وقتی چیزی می گویید یا کاری را انجام می دهید، به این فکر کنید که چه احساسی در طرف مقابل ایجاد می کند. اگر مطمئن نیستید، در نظر بگیرید که چه احساسی در شما ایجاد می کند. اگر احساس بدی در شما ایجاد می کند، در مورد آنچه که در مورد انجام یا گفتن فکر می کنید تجدید نظر کنید.

-شما مسئول احساسات دیگران نیستید. با این حال، شما مسئول آنچه به آنها می گویید و نحوه رفتارتان در اطراف آنها هستید. یک فرد مسئولیت پذیر همدلی را دارد که به احساس دیگران در یک موقعیت خاص فکر کند.

 

زمان خود را برنامه ریزی کنید

1/برای برنامه ریزی زمان خود برنامه ریزی کنید. 

چه برنامه ریز روزانه داشته باشید و چه از یک برنامه تلفنی استفاده می کنید، یک برنامه به شما کمک می کند تا مسئولیت های خود را حفظ کنید. به شما یادآوری می کند که چه کاری باید انجام دهید. بعلاوه، به شما نشان می دهد که زمان خود را کجا می گذرانید. قرار ملاقات هایی که دارید، مکان هایی که هر روز می روید و کارهایی که باید هر روز انجام دهید را بنویسید.

صبح شما پایه و اساس کل روز شما را تنظیم می کند. صبح ها زمان زیادی را برای بیدار شدن و شروع به کار در نظر بگیرید - قبل از اینکه مجبور شوید بیدار شوید، فقط زنگ ساعت خود را برای 5 دقیقه تنظیم نکنید.

برای هر روز یک هدف تعیین کنید—گاهی اوقات فقط نام بردن از آنچه می خواهید می تواند به تحقق آن کمک کند. به این فکر کنید که مثلاً به چه چیزی می خواهید برسید یا چه کسی را می خواهید ملاقات کنید.
 

2/قبل از تفریح ​​مراقب وظایف خود باشید. 

یکی از جنبه های مسئولیت پذیری این است که وظایف خود را به زمانی که از آن لذت برده اید موکول نکنید. ابتدا با انجام کارهایی که باید انجام دهید شروع کنید و سپس می توانید استراحت کنید و بعد از آن لذت ببرید.

-به عنوان مثال، اگر نیاز به شستن ظروف دارید اما می خواهید بیرون بروید، ابتدا ظرف ها را بشویید. سپس می توانید بدون اینکه مسئولیتی بالای سرتان باشد بیرون باشید.

3/بررسی کنید که چقدر در رسانه های اجتماعی وقت می

گذرانید. 

رسانه های اجتماعی می توانند زمان زیادی را بدون اینکه شما متوجه شوید، از دست بدهید. ممکن است فکر کنید زمان کافی برای انجام کارهایتان ندارید، اما اگر تلفن، تبلت یا رایانه خود را زمین بگذارید، احتمالاً وقت کافی ندارید.

سعی کنید از برنامه ای استفاده کنید که زمان صرف شده با تلفن یا رایانه شما را محدود می کند. می تواند به شما در آموزش مسئولیت پذیری با وقتتان کمک کند.

4/در زمان خود صرفه جویی کنید تا به جامعه خود نیز

برگردانید.

 در حالی که مراقبت از زندگی شخصی شما بسیار مهم است، مراقبت از جامعه خود نیز بسیار مهم است. شما عضوی از جامعه بزرگتر خود هستید و باید در تبدیل آن به مکانی بهتر برای زندگی مشارکت کنید. هر ماه زمانی را فقط برای کار داوطلبانه در نظر بگیرید.

 

-کار داوطلبانه نباید خسته کننده باشد! مهم نیست که چه چیزی را دوست دارید، از طبیعت گرفته تا کتاب، می توانید راهی برای مشارکت در آن علاقه در حین کار داوطلبانه پیدا کنید. به عنوان مثال، می توانید برای تمیز کردن یک پارک محلی کار کنید یا در قفسه بندی کتاب ها در کتابخانه محلی خود کمک کنید.

5/تعهدات بلند مدت خود را حفظ کنید. 

وقتی چیزی سرگرم کننده و جدید است، متعهد شدن به آن آسان است. با این حال، زمانی که این تازگی از بین می رود، کمی دشوارتر می شود. چه در یک باشگاه باشید، چه نقش رهبری در یک سازمان اجتماعی را برعهده بگیرید یا داوطلب شوید، باید برای طولانی مدت در آن حضور داشته باشید.

وقتی متعهد به انجام کاری هستید، به آن پایبند باشید. این بدان معنا نیست که شما باید آن را برای همیشه انجام دهید. با این حال، اگر مثلاً یک سال نقش رهبری را بر عهده می‌گیرید، حداقل برای آن سال به آن ادامه دهید، مگر اینکه به دلایلی مطلقاً نتوانید.

6/یاد بگیرید که برای خود اهداف تعیین کنید . 

چند هدف را انتخاب کنید که می خواهید به آنها برسید. آنها می توانند اهداف بلندمدت باشند، مانند دکتر شدن یا تبدیل شدن به یک دوست بهتر. از طرف دیگر، آنها می توانند کوتاه مدت باشند، مانند مرتب کردن تخت خود هر روز یا دویدن 5K در عرض یک ماه. هر چه که هستند، آنها را یادداشت کنید و برنامه ای برای اینکه دقیقا چگونه با آنها برخورد خواهید کرد ارائه دهید.

پس از تعیین اهداف، مراحل مشخصی را که می توانید هر روز برای رسیدن به آن اهداف بردارید، بیابید. برای مثال، اگر می‌خواهید با سرعت 5K بدوید، برنامه‌ای برای پیاده‌روی یا دویدن در هر روز برای رسیدن به 5K در یک ماه تنظیم کنید.

 

کنترل پول خود را به دست بگیرید

1/اهداف پولی را برای خود تعیین کنید.

 چه هنوز در دبیرستان باشید و چه بزرگسال، باید برای پول خود اهدافی داشته باشید. به این ترتیب، چیزی برای کار و دلیلی برای کنار گذاشتن منظم پول دارید. به علاوه، نیازی نیست که دائماً از اطرافیانتان برای کمک به پول کمک بخواهید.

به عنوان مثال، شاید بخواهید برای یک ماشین پس انداز کنید. با تحقیق در مورد خودروهای منطقه خود تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید برای خرید یک ماشین هزینه کنید. سپس، هر بار که مقداری برای کمک به ساخت صندوق ماشین خود دریافت می کنید، شروع به کنار گذاشتن پول کنید.

2/راهی برای کسب پول نقد برای خود پیدا کنید.

 حتی اگر هنوز در خانه هستید، می توانید راه هایی برای کسب درآمد پیدا کنید. کارهای عجیب و غریب برای همسایه ها انجام دهید، یا از والدین خود بپرسید که آیا کاری دارند که به شما پول بدهند.

حتی می توانید یک شغل پاره وقت در خارج از خانه خود پیدا کنید. نگهداری از بچه یا نجات غریق معمولاً شغل پاره وقت خوبی در جوانی است.

 

3/براورد منابع و مصارف (بودجه) .

 بودجه فقط سندی است که نشان می دهد چه پولی دارید و به کجا می خواهید برود. یک بودجه ماهانه را امتحان کنید، جایی که میزان پول نقدی که در هر ماه دریافت می کنید را مستند کنید. سپس، مقادیری را برای چیزهایی که باید برای آنها خرج کنید، مانند غذا، و همچنین پولی که باید برای موارد اضطراری و خواسته های آینده پس انداز کنید، اضافه کنید. این مبالغ را از پولی که در هر ماه می‌آورید کم کنید تا مشخص شود چه چیزی می‌توانید برای چیزهای سرگرم‌کننده دیگر خرج کنید.

-شما می توانید از چیزی به سادگی یک تکه کاغذ و خودکار برای ایجاد بودجه استفاده کنید، اما همچنین می توانید از یک صفحه گسترده یا یک برنامه بودجه بندی برای کمک به شما در تشخیص آن استفاده کنید.

4/ از بدهکاری دائمی خودداری کنید. 

در کارت اعتباری خود بیش از آن چیزی که می توانید در هر ماه پرداخت کنید، قرار ندهید، مگر اینکه شرایط اضطراری داشته باشید. سعی کنید از دوستان و خانواده قرض نگیرید. در عوض، پول پس انداز کنید تا بتوانید برای هر شرایط اضطراری که پیش می آید آماده باشید.

بدهی به این معنی است که شما برای چیزهایی که خریداری کرده اید هزینه اضافی می پردازید. از طرف دیگر، به این معنی است که شما به یکی از دوستان یا اعضای خانواده پول بدهکار هستید. هیچکدام روشی مسئولانه برای خرج کردن پول نیستند، اگرچه موارد اضطراری اتفاق می افتد.

 


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود