برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
ترک عادت فحش دادن در والدین.jpg

3 روش ترک عادت فحش دادن در والدین

مانند هر عادت بدی، ترک فحش دادن دشوار است. گاهی اوقات متوجه نمی‌شوید که فحش می‌دهید. با این حال، مطمئناً می‌توانید عادت‌های فحش دادن خود را با تشخیص اینکه مشکل دارید و این به خانواده ممکن است آسیب بزند و نیاز به تلاش واقعی برای اصلاح آن دارید، تغییر دهید. در این مقاله سه روش فوق العاده به شما معرفی می شود. اگر سوال یا پیشنهادی داشتید در قسمت نظر کاربران به ما اعلام کنید

روش 1: آموزش خود برای ترک فحش دادن

 

 

 1. از یک دوست یا همسر خود کمک بگیرید تا عادت فحش دادن را ترک کنید.

 

 

 

 

به اشتراک گذاشتن یک تجربه یا کار دشوار با یک دوست یا شریک زندگی، کل تجربه را قابل تحمل تر و حتی لذت بخش تر می کند. 

 

 دعوت کردن از یک دوست برای کمک به شما در تلاش برای توقف فحش دادن می تواند به یکی از این دو روش کار کند:

 

 می‌توانید یا به دوستی که او هم مشکل فحش دادن دارد، مرتبط شوید و با هم برای حذف بد زبانی تلاش کنید، یا می‌توانید از یک رفیق خوش زبان بخواهید که زبان شما را زیر نظر بگیرد و هر زمان که لغزش کردید به شما یادآوری ملایمی بدهد.

 

 در هر صورت، داشتن کسی که شما را به خاطر لغزش‌های فحش‌آمیزتان مسئول بداند، شما را مجبور می‌کند به اسلحه‌هایتان بچسبید و یک بار برای همیشه این عادت بد را ترک کنید.

 

 

 2. راه دوم برای ترک فحش، شناسایی محرک ها و اجتناب از آن هاست.

 

 

 

 

هرکسی محرک های فردی خود را دارد که او را تحریک می کنند و منجر به میل شدید به فحش دادن و بددهنی کردن می شوند. برای برخی از مردم این ترافیک است که تحریک کننده هست، برای برخی دیگر صف در خواربارفروشی و این برای انواع مردم مختلف است. اگر بتوانید محرک های دقیق خود را مشخص کنید، ممکن است بتوانید از آنها اجتناب کنید - با ترک کار 30 دقیقه بعد ، برای جلوگیری از ساعت شلوغی یا خرید آنلاین برای اجتناب از قرار گرفتن در صف و...

 خودتان را از هر موقعیتی که باعث افزایش احساسات منفی می شود دور کنید و بهتر می توانید آنچه از دهانتان بیرون می آید را کنترل کنید.

 

 

 

 3. از قلک یا کوزه ی فحش استفاده کنید.

 

 

 

 قلک یا کوزه ی فحش، یک روش آزمایش شده است که به بسیاری از افراد کمک کرده است تا عادت فحش دادن خود را ترک کنند. معمولاً شامل گرفتن یک کوزه یا جعبه پول بزرگ یا قلک (چیزی که به راحتی نمی توانید در آن نفوذ کنید) است که هر بار که یک کلمه فحش می دهید، مقداری پول در قلک میریزید . شما می توانید به دو صورت به عنوان یک مجازات یا به عنوان یک پاداش تاخیری به این قضیه نگاه کنید:

 این یک تنبیه است، زیرا شما باید هر بار با یک مقدار پول خداحافظی کنید. اما این یک جایزه نیز هست، زیرا هنگامی که ظرف پر شد (یا با موفقیت فحش دادن را متوقف کردید - هر کدام که زودتر موفق شد) باید پول را برای چیزی خرج کنید - مثلا یا باید پول را اهدا کنید به موسسه خیریه یا چیزی برای فردی که نیازی دارد بخرید.

 اگر چندین نفر را مجبور به ترک فحش دادن کرده اید، نگه داشتن قلک در دفتر کار ایده خوبی است. همه یکدیگر را مسئول خواهند دانست و مطمئن خواهند شد که هیچ کس سعی نمی کند یواشکی از قربانی کردن پول خود اجتناب کند. پس از پر شدن شیشه یاقلک ، می توانید با خرید یک دستگاه قهوه ساز جدید برای کل طبقه خود جشن بگیرید.

 

 

 

 4. با بستن یک کش به مچ دست خود در مورد فحش دادن هشدار دهید.

 

 

 

 

 این روش معادل قرار دادن قلاده شوک الکتریکی روی گردن سگ برای از بین بردن رفتارهای بد و ناخوشایند است. اساساً، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کش یا کش مو به دور مچ دست خود ببندید و هر بار که خود را در حال فحش دادن می‌بینید، محکم آن را بکشید.

 تفکری که در پشت این موضوع وجود دارد این است که مغز شما فحش دادن را با درد مرتبط می کند و به مرور زمان باعث می شود که شما از نظر ذهنی از استفاده از کلمات بد اجتناب کنید.

 اگر واقعاً در مورد این روش جدی هستید، می‌توانید به یک دوست (ترجیحاً فردی که مستعد کمی بداخلاقی است) اجازه دهید تا کش را برای شما ببندد. فقط سعی کنید به یاد داشته باشید که با این موضوع موافقت کرده اید.

 

 

 5. وقتی که فحش میدی فکر کن که مادربزرگت همیشه در گوشی ایستاده.

 

 

 

 

راه دیگری برای آموزش به خود که هر زمان که احساس کردید فحشی می آید، زبان خود را گاز بگیرید این است که تصور کنید کسی در حال گوش دادن است. همیشه. این می تواند مادربزرگ شما، رئیس شما یا پسر یا دختر کوچولوی شما باشد، فقط به شرطی که از فحش دادن و بددهنی در مقابل او خجالت بکشید.

 هر زمان که فحش می دهید یا بددهنی می کنید، آنها را با حالتی شوکه یا وحشت زده در کنار شما تصور کنید. این باید به شما کمک کند.

 

 

 6. از موسیقی صریح و سایر رسانه‌های فحش‌آمیز خودداری کنید. 

 

 

 

 

 عادات فحش دادن و بددهنی کردن بسیاری از مردم، به ویژه عادات نوجوانان، تحت تأثیر محتوای صریح بسیاری از موسیقی ها ، فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی مورد علاقه آنها است. اگر احساس می‌کنید که اینطور است، و قسم می‌خورید که شبیه خواننده رپ مورد علاقه‌تان باشید، ممکن است به یک بررسی واقعیت نیاز داشته باشید تا به خود یادآوری کنید که مردم در دنیای واقعی اینگونه صحبت نمی‌کنند. سعی کنید ایستگاه رادیویی خود را به موسیقی پاپ بی‌صدا تغییر دهید یا حداقل نسخه‌های تمیز آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را دانلود کنید.

 

 

 روش 2.  تغییر نگرش

 

 

 1. خودتان را متقاعد کنید که فحش دادن یک چیز منفی است.  

 

 

 

 

فحش دادن در زمینه های مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد - ممکن است زمانی که عصبانی یا ناامید هستید، زمانی که می خواهید بر یک نکته تأکید کنید یا زمانی که می خواهید خنده دار باشید، فحش بدهید. فحش دادن به دلایل مختلف عادتی ناخوشایند است. این تصور حماقت یا عدم آموزش را ایجاد می کند، حتی اگر اینطور نباشد. اگر فحش دادن شما متوجه شخص دیگری شود، می تواند خیلی بد باشد یا به عنوان نوعی قلدری تلقی شود. همچنین می‌تواند برای شنوندگان بسیار توهین‌آمیز یا آزاردهنده باشد، بنابراین چشم‌انداز شغلی شما را محدود می‌کند یا در ارتباط با همسرتات و بر روی تربیت فرزندتان تاثیر سوء داشته باشد.

 ممکن است عادت فحش دادن شما در کودکی ایجاد شده باشد، اگر در خانه و خانواده خود با بد زبانی مواجه شده باشید. یا ممکن است از نوجوانی شروع شده باشد، زمانی که از کلمات فحش آمیز استفاده می‌کردید تا جلوی دوستانتان باحال به نظر برسید.

 

 دلیلش هرچه باشد، نگاه کردن به گذشته و سرزنش مردم فایده ای ندارد. مهمترین چیز این است که تشخیص دهید مشکلی دارید و متعهد شوید که آن را حل کنید.

 

 

 2. تفکر مثبت را تمرین کنید تا بر عادت ترک فحش شما تاثیر بگذارد.

 

 

 

 

  مثبت اندیشی برای ترک فحش ضروری است. این به این دلیل است که مردم معمولاً زمانی که از چیزی شکایت می‌کنند، در حالت بد خلقی هستند یا به طور کلی منفی هستند، تمایل بیشتری به فحش دادن دارند. با مثبت اندیشی، نیاز به بددهنی و فحش را به کلی از بین می برید. مسلماً، یادگیری چگونگی مثبت اندیشی می تواند دشوار باشد. اگر متوجه شدید که به سمت افکار یا احساسات منفی گرایش دارید. فقط بایستید، یک نفس عمیق بکشید و از خود بپرسید "آیا واقعاً مهم است؟"

 به عنوان مثال، از خود بپرسید "آیا واقعاً مهم است که من چند دقیقه برای جلسه خود تاخیر داشته باشم؟" یا "اگر نمی توانم کنترل از راه دور را پیدا کنم و به جای آن مجبور باشم کانال های تلویزیون را عوض کنم واقعاً مهم است؟" قرار دادن موقعیت در دیدگاه درست می تواند به شما کمک کند تا آرام شوید و بر احساسات منفی غلبه کنید.

 علاوه بر این، باید در مورد توانایی خود در ترک فحش مثبت فکر کنید. اگر دیدگاه منفی دارید و در مورد توانایی خود برای موفقیت شک دارید، از همان ابتدا خود را برای شکست آماده کرده اید. به خود یادآوری کنید که اگر مردم بتوانند سیگار را ترک کنند یا با رژیم گرفتن چندین کیلو وزن کم کنند، قطعاً شما هم می توانید فحش دادن را کنار بگذارید!

 

 

 3. با خودت صبور باش تا بتوانی با آرامش عادت فحش را کنار بگزاری.

 

 

 

 

 فحش دادن عادتی است که احتمالاً در طی چندین سال آن را گرفته اید و به عنوان بخشی از گفتار روزانه خود به آن تکیه کرده اید. مانند هر عادت ریشه‌ای، ترک آن یک شبه غیرممکن خواهد بود. آموزش دادن به خود برای ترک فحش دادن یک فرآیند است، روزهای خوب و روزهای بد خواهید داشت، اما مهم است که به آن ادامه دهید. به خود یادآوری کنید که چرا این کار را انجام می دهید و تصور کنید وقتی در نهایت این عادت را ترک کردید، چقدر احساس خوبی خواهید داشت.

 

 واقعاً به این فکر کنید که چرا می خواهید از فحش دادن دست بردارید. شاید از ایجاد تصور نادرست در شغل جدید می ترسید یا نمی خواهید الگوی بدی برای فرزندان خود باشید. از این به عنوان انگیزه ای برای ادامه تلاش استفاده کنید.

 هر کاری انجام می دهید، تسلیم نشوید. کنترل خود را به کار ببندید و به خود یادآوری کنید که می توانید هر کاری را که در ذهن دارید انجام دهید!

 

 

 روش 3. الگوهای گفتار خود را تغییر دهید

 

 

 1. به عادات فحش دادن خود توجه کنید.  

 

 

 

 

یک فحش منفرد اینجا و آنجا قابل بخشش است - اما اگر متوجه شدید که دائماً فحش می‌دهید و نمی‌توانید بیش از یک یا دو جمله را بدون پرتاب کردن یک کلمه توهین‌آمیز پیش ببرید، آن وقت است که باید بدانید بعنوان والدین مشکل دارید.

 

  اولین قدم در آموزش خود برای ترک فحش دادن این است که :

 

▪️از زمان انجام آن آگاه شوید. 

 

▪️ آیا فقط در اطراف افراد خاص یا در موقعیت های خاص فحش می دهید؟  

 

▪️ آیا فحش خاصی وجود دارد که همیشه از آن استفاده می کنید؟  

 

▪️ سعی کنید علت نفرین و نقشی را که کلمات دشنام در الگوهای گفتار شما بازی می کنند، شناسایی کنید.

 

 هنگامی که شروع به توجه به عادات فحش دادن خود می کنید، ممکن است از اینکه چقدر برای بیان خود به فحش دادن متکی هستید، شوکه شوید. با این حال، خیلی از آن ناامید نشوید، تشخیص اینکه چند بار فحش می دهید اولین قدم برای رفع مشکل است.

 وقتی شروع به توجه به عادات بد دهانی و فحش گویی خود کردید، بدون اینکه متوجه شوید شروع به بررسی عادت های دیگران خواهید کرد. این نیز چیز خوبی است، زیرا متوجه خواهید شد که فحش دادن چقدر ناخوشایند است و چه تأثیر منفی بر جای می گذارد.

 

 

 2. جایگزین های فحش و ناسزا را با جایگزین های بی ضرر جابه جا کنید.

 

 

 

 

  هنگامی که عادات اصلی فحش دادن خود را شناسایی کردید، می توانید شروع به حذف کلمات ناسزا از صحبت های معمولی خود کنید. این زمانی است که شما بدون دلیل واقعی فحش می دهید - عصبانی نیستید - شما فقط از کلمه نفرین به عنوان شکل گفتار استفاده می کنید. شما می توانید این مشکل را با جایگزین کردن کلمه فحش با یک جایگزین بی ضرر، شاید چیزی که با همان حرف شروع می شود یا با صدای مشابه، که باعث توهین نمی شود، اصلاح کنید.

 

  در ابتدا ممکن است با گفتن این کلمات احساس احمق بودن خواهید کرد، اما بعد از مدتی به آن عادت خواهید کرد. استفاده از چنین کلماتی حتی ممکن است نیاز شما را به بیان منفی خود بخود از بین ببرد.

 

 حتی اگر لغزش کردید و کلمه فحش ممنوع را گفتید، فوراً آن را به جایگزین انتخابی خود تغییر دهید . با گذشت زمان، مغز شما این دو را به هم مرتبط می کند و می توانید فعالانه یکی را بر دیگری انتخاب کنید.

 

 

 3. دایره لغات خود را گسترش دهید.  

 

 

 

 

معمولاً از کلمات دشنام «به دلیل نیاز به کلمه بهتر» استفاده می شود. مشکل این بهانه این است که کلمات بهتر زیادی وجود دارد، که هر کدام به شما اجازه می‌دهد که منظور خود را بسیار شیواتر و مختصرتر از یک کلمه نفرین بیان کنید. با گسترش دایره لغات خود و جایگزینی متداول ترین کلمات دشنام دهنده خود با مجموعه ای از گزینه های جایگزین، باهوش تر، دلپذیرتر و آرام‌تر از همیشه خواهید بود.

 فهرستی از دشنام‌های مورد علاقه خود تهیه کنید، سپس از فرهنگ لغت یا اصطلاحنامه استفاده کنید تا طیف وسیعی از گزینه‌های جایگزین را پیدا کنید.  

 همچنین می توانید با مطالعه کتاب ها و روزنامه های بیشتر دایره لغات خود را گسترش دهید. هر کلمه توصیفی را که علاقه شما را قلقلک می دهد یادداشت کنید و سعی کنید آنها را در یک جمله به کار ببرید. همچنین سعی کنید واقعاً به صحبت های دیگران گوش دهید و کلمات و عباراتی را که آنها برای بیان خود استفاده می کنند یادداشت کنید، نه اینکه به فحش دادن متوسل شوید.

 

امیدواریم مطالب عنوان شده توانسته باشه راه حل های مفیدی برای والدین گرامی در جهت برطرف کردن این مشکل  ارائه دهد و کمکی به این قضیه کرده باشه. در صورتی که سوالی یا نظری داشتید در قسمت نظرات کاربران عنوان کنید.


فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود