برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
بیماری-های-فصل-گرما.jpg

بیماری های شایع کودکان در فصل تابستان

فصل تابستون برای بچه ها نماد تعطیلات و خوش گذرونیه و شور و ذوق زیادی براش دارن. اما چی میشه اگه این ذوق به خاطر یه سهل انگاری کوچیک کور بشه؟

مقدمه

فصل تابستان به زودی فرا می رسد و جاذبه های خیره کننده این فصل برای مردم بسیار جذاب و هیجان انگیز است. اما فصل تابستان مانند دیگر فصل ها با خود بیماری های مخصوصش را دارد. در این فصل، با گرم شدن هوا و شروع تعطیلات بعد از تعطیلی مدارس سفرهای بین شهری و دید و بازدیدهای خانوادگی آغاز می شود و در طی این سفرهای بین شهری در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی کودکان دچار بیماری های زیادی می گردند. 

در حالی که سرماخوردگی و سرفه معمولا در ماه های زمستان روی ما تاثیر می گذارند برخی بیماری ها در فصل گرم تابستان نسبت به بقیه فصول شایع تر هستند. از شایع ترین بیماری های کودکان در فصل تابستان می توان به اسهال و استفراغ اشاره کرد.

اگر می خواهید سلامتی خود و کوچولوی دوست داشتنی تان را در فصل تابستان حفظ کنید بهتر است شایع ترین بیماری های فصل تابستان را بشناسید و راه های پیشگیری آن را رعایت کنید. بهترین راه حل برای جلوگیری از این بیماری ها انجام اقدامات پیشگیرانه و آگاهی از شرایط و عوامل محرک و بیماری زا هستند. ما امروز قصد داریم که برخی از بیماری‌های شایع در فصل تابستان که ممکن است کودک شما دچارش شود را به شما معرفی می کنیم.

انواع بیماری ها

عفونت ویروسی تنفسی یا سرماخوردگی

در فصل تابستان با شروع سفرها ، ارتباط نزدیک افراد و عدم شست و شوی کافی احتمال انتقال ویروس ها از جمله کرونا به بچه ها بیشتر می شود که می تواند با تب، آبریزش بینی و عطسه بروز پیدا کند. 

آبله مرغان

یک بیماری شایع دیگری که در میان نوزادان که در فصل تابستان بیشتر رخ می دهد، آبله مرغان است. این ویروس در زمانی که آب و هوا گرم شود بسیار فعال شده و توسط هوا پخش می شود. علائم این بیماری، زخم‌های دردناک بر روی تمام بدن، گلودرد، سردرد و تب است. بدن کودک حداقل یک هفته طول می کشد تا بهبود پیدا کند و توصیه می شود که بیمار به صورت ایزوله نگهداری شود. واکسن و داروهایی برای درمان این بیماری وجود دارد اما توصیه می شود که اگر کسی دچار این بیماری شده، برای مدتی از اعضای خانواده جدا زندگی کند.مهمترین نکته اجتناب از کندن ضایعات است تا وقتی که کل ضایعات دلمه ببندند. 

زردی

در فصل تابستان به علت گرمی هوا و کم آب شدن بدن نوزاد احتمال بروز زردی بیشتر میشود. این بیماری عمدتا به دلیل مصرف غذا و آب آلوده رخ می دهد و می تواند نتیجه هپاتیت باشد. هپاتیت نوع A از طریق مدفوع و دست آلوده منتقل می شود و اگر به موقع درمان نشود می تواند به اختلال عملکرد کبد و تولید بیش از حد صفرا منجر شود. 

تب

تب نیز یکی از علایم شایع در کودکان می باشد که میتواند نشان دهنده عفونت های ویروسی، تنفسی یا گوارشی باشد. مهمترین نکته در زمان تب، کم کردن لباس های کودک بویژه در هوای گرم و مایع درمانی کودک است. ممکن است علت افزایش دمای بدن شیرخوار گرمی هوا، کاهش آب بدن یا زیاد بودن لباس های کودک باشد.  اگر باز هم شیرخوار تب دار بود باید معاینه کامل و در صورت نیاز درخواست ازمایش انجام شود.

اسهال و استفراغ

یکی از شایعترین بیماری ها در فصل تابستان اسهال و استفراغ یا به اصطلاح پزشکی گاستروانتریت می باشد.  علل متعددی باعث بروز اسهال و استفراغ در کودکان و بخصوص شیرخواران می گردد. یکی از شایعترین علل اسهال و استفراغ در سفر مسمومیت های غذایی می باشد. استفاده از غذاهای بین راهی، آلودگی این غذاها، شستن نادرست و غیر صحیح دست ها، نگهداری غذا بیرون از یخچال از جمله علل مستعد کننده به گاستروانتریت می باشند.  در فصل تابستان مصرف میوه های درختی به صورت نشسته توسط والدین و کودکان زیاد می شود که می تواند آلوده باشد و خود عامل بسیار مهمی برای بروز دل پیچه و اسهال و استفراغ در کودک گردد.  شنا کردن در آب های راکد و غیر بهداشتی در طی سفر در فصل تابستان نیز علت دیگری برای بروز اسهال و استفراغ، عفونت پوستی، عفونت انگلی و … می باشد.  در طی سفر استفاده از توالت های بین راهی و شستن نادرست دست ها خود عاملی برای انتقال انواع ویروس ها و ابتلا به اسهال و استفراغ می باشد.  همچنین اگر مادر دست های خود را قبل از شیردهی به درستی ضدعفونی نکند میتواند عاملی برای انتقال عفونت به شیرخوار هنگام شیردهی باشد.  بهترین راه برای پیشگیری شست و شوی مکرر دست ها ، خوردن میوه های شسته شده و و رعایت نکات بهداشتی است.

عفونت گوش

یکی دیگر از بیماری های شایع در بین کودکان عفونت گوش است که معمولا عارضه ی یک سرماخوردگی ویروسی می باشد و به صورت بیقراری و درد گوش بروز پیدا میکند. معمولا میزان بروز عفونت گوش در شیرمادرخواران بعلت وجود انتی بادی در شیر مادری کمتر است. 

عفونت ادراری 

یکی دیگر از بیماری های شایع عفونت ادراری است که در فصل تابستان بعلت سفر رفتن ، استفاده از توالت های عمومی، شستن غلط شیرخوار از عقب به جلو و شستن شیرخوار در دستشویی های غیربهداشتی و عمومی افزایش پیدا می کند. بسیاری از کودکان به علت ترس یا  کثیف بودن توالت های عمومی از رفتن به دستشویی طی سفر خودداری میکنند که خود می تواند عاملی برای بروز یبوست و عفونت ادراری در کودکان باشد. 

بیماری سرخک

سرخک عموما در طول فصل تابستان و در میان کودکان مستعد و حساس به وجود می آید. این بیماری توسط یه ویروس ایجاد شده و از طریق هوا و یا تماس فیزیکی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. علائم این بیماری عبارتند از: به وجود آمدن جوش یا دانه هایی روی پوست، تب، سرفه، آب ریزش بینی، گلو درد، و مشکل در بلعیدن غذا و مایعات. افراد مبتلا اغلب اشتهای خودشان را هم از دست می دهند. توصیه می شود که واکسن MMR را به کودک تزریق کنید تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود.

  • واکسن MMR (ام‌ام‌آر) نوعی واکسن است که سیستم ایمنی فرزند شما را در برابر ۳ ویروس سرخک، سرخجه و اوریون مقاوم می‌کند. در تولید این واکسن از ویروس‌های غیرفعال شده استفاده شده است. برای این‌که بدن به‌صورت دائمی از عفونت این ویروس‌ها در امان باشد، این واکسن باید در ۲ دوز تزریق شود. دوز اول واکسن MMR باید در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و دوز دوم نیز در سن ۴ تا ۶ سالگی به کودک تزریق شود. در برخی موارد برای بزرگسالانی که بیشتر از ۱۸ سال دارند و مستعد ابتلا به این ویروس‌ها هستند نیز این واکسن تجویز می‌شود. توصیه می‌شود اگر بعد از تولد نوزاد قصد سفر به کشورهای دیگر را دارید، حتما دوز اول واکسن را تزریق کنید تا بدن نوزاد به‌صورت کوتاه‌مدت در برابر این ویروس‌ها مقاوم شود. میزان مقاومت واکسن MMR در برابر این ویروس‌ها تا حدود ۸۵ درصد است.

اوریون

اوریون یک بیماری ویروسی است و عمدتا کودکان را در تابستان تحت تاثیر خود قرار می دهد . این بیماری مسری بوده و از طریق عطسه فرد آلوده منتقل می شود. تورم غدد لنفاوی گلو، درد عضلانی ، سردرد، تب ، کاهش اشتها و ضعف از علائم این بیماری است. تزریق واکسن MMR برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود. 

اگزما یا عرق سوز شدن

خارش پوست و یا عرق سوز شدن پوست بیماری شایع دیگه ای بین کودکان در طول فصل تابستان است. به خاطر گرما، پوست در برخی از قسمت‌های بدن به خارش می افتد. علاوه بر این، عرق کردن باعث بدتر شدن این وضعیت می شود. این مشکل ممکن است که خودش را به صورت جوش های کوچک روی گردن، صورت، زیر بغل و بدن کودک نشان بدهد. لباس کودکان باید گشاد و شل مانند باشد تا کودک اذیت نشود و همچنین با حمام کردن کودک تان میتوانید سلامتی فرزندتان را تامین کنید.

گرمازدگی

گرمازدگی در فصل تابستان و در میان کودکان و نوزادان بسیار شایع است. سر درد، خشک شدن پوست، گرفتگی عضلات، ضعف، استفراغ، افزایش ضربان قلب یا تنفس سخت، از علائم اصلی گرمازدگی در تابستان هستند. البته اولین علامت آن سرگیجه است که معمولاً مجموعه‌ای از دیگر عوارض مانند حالت تهوع، تشنج و … را به دنبال دارد. اما هنگامی که علائم شدید شوند، خطر کما را در پی دارند. برای جلوگیری از گرمازدگی، پزشکان توصیه می‌کنند که خیلی لباس نپوشید.

چرا که به‌طور معمول، لباس زیاد گرما را در داخل بدن به دام می‌اندازد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، اقامت در مناطق خنک‌تر به جلوگیری از شرایط گرمازدگی کمک می‌کند. برای کاهش این مشکل، استفاده از برخی نوشیدنی‌ها با طبع خنک توصیه می‌شود.

مسمومیت غذایی

مهم‌ترین علت مسمومیت غذایی، مصرف مواد غذایی یا آب آلوده است. این مورد توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها، سموم و مواد شیمیایی گسترش می‌یابد. این‌ عوامل بیماری زا پس از ورود به بدن انسان، باعث شروع درد معده، حالت تهوع، اسهال یا استفراغ می‌شوند. گوشت نیمه پخته، غذاهایی که در کنار جاده‌ها به فروش می‌رسند و آب آلوده، ناقلان اصلی این بیماری میکروبی هستند. در تابستان هوا گرم‌تر است و گسترش این بیماری‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد.

آفتاب سوختگی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، برای انسان مضر است. زیرا باعث نفوذ اشعه ماورا بنفش به بدن می‌شود. 

در روزهای گرم تابستان که فرد برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، این حالت را تجربه می‌کند. پس از آن حس سرما ایجاد می‌شود و حالت لرز، حالت تهوع، استفراغ و تب به وجود می‌آید. فرد در بعضی مواقع علائمی شبیه به علائم آنفولانزا را تجربه می‌کند. اگر سلول‌های پوست بیش از حد بسوزند، ممکن است تاول‌هایی روی پوست ایجاد شوند و در مراحل بعدی، لایه‌ای از پوست خشک ایجاد شود. بهترین راه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، توصیه به استفاده از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر است. همچنین شما باید به فکر راه‌هایی جهت مرطوب نگه داشتن پوست باشید.

راه های جلوگیری از بیماری های شایع در تابستان

فرا رسیدن تابستان، تغییرات فصلی را به همراه دارد که می‌تواند برخی از افراد را در برابر بیماری‌های خاص آسیب‌پذیر کند. در اینجا چند نکته مفید برای کمک به سلامتی شما در تابستان آورده شده است:

  • نوشیدن آب کافی: نوشیدن روزانه حدود دو تا سه لیتر آب باعث می‌شود که بدن مایعات از دست رفته ناشی از تعریق زیاد را دوباره ذخیره کند. 

  • محافظت در برابر آفتاب: از پوشش‌های محافظ مانند کلاه و عینک آفتابی برای کودک خود استفاده کنید. ضد آفتاب باید حدود ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن روی پوست قرار بگیرد. کرم‌های ضد آفتاب با طیف گسترده از پوست در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کنند. این اشعه‌ها باعث پیری و آفتاب سوختگی پوست می شوند.

  • بهداشت مناسب: بسیاری از بیماری های شایع تابستان توسط ویروس‌هایی ایجاد می‌شوند که از طریق استحمام و شستشوی مرتب دست‌ها از بین می‌روند. در هنگام مسافرت باید الکل و مواد ضدعفونی کننده دست نیز همراه داشته باشید.

  • خوردن غذای سالم: ماه‌های گرم تابستان شما را به خوردن و نوشیدن مواد غذاهای ناسالمی مثل نوشابه، تنقلات مضر و غذاهای خیابانی وسوسه می‌کند. یک رژیم غذایی سالم برای تابستان، شامل غذاهای غنی از فیبر مانند غلات، میوه‌ها و سبزیجات است. زیرا این‌ها حس گرسنگی را کنترل می‌کنند و مانع پرخوری می‌شوند.

  • سبک زندگی مناسب: خواب کافی و انجام تمرینات ورزشی با شدت کم، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در صورت امکان، در خانه بمانید و فعالیت‌های مفیدی را برای فرزند خود برنامه ریزی کنید و از گرمای متلاطم خارج از منزل خودداری کنید.


تکتم روحانی

تکتم روحانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود