برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش جدول ضرب.jpg

10روش آسان برای آموزش جدول ضرب به کودکان دوره ابتدایی

بالاخره در زندگی هر پدر و مادری زمانی فرا می رسد که باید به کودک خود جدول ضرب را بیاموزند. برای برخی از کودکان آسان تر از دیگران است، اما طبق تجربه ، همه کودکان به کمک نیاز دارند. جدول ضرب برای یادگیری ریاضی کودک بسیار مهم است. و البته در تمام جنبه های زندگی مدرسه و زندگی بزرگسالان به فرد کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید تا چند روش ساده و در عین کاربردی را برای آموزش جدول ضرب به کودک بیاموزیم...

جهش از یادگیری تفریق و رفتن برای یادگیری ضرب یکی از دلهره آورترین کارهایی است که دانش آموزان در مدرسه با آن روبرو خواهند شد و این فقط دانش آموزان نیستند که با موضوع مشکل دارند.

هنگام آموزش ضرب، مربیان اغلب با مفاهیم اشتباه شروع می کنند یا خیلی سریع دروس را انجام می دهند.  این امر میتواند دانش آموزان را دلسرد و مرعوب کند و در نهایت به نتایج یادگیری آسیب برساند.

خوشبختانه، استراتژی های شناخته شده ای برای اجتناب از این موانع وجود دارد.

از راهنمای زیر استفاده کنید تا ببینید چگونه می‌توانید آموزش و یادگیری ضرب را در ده روش ساده آسان کنید:

1. با ساده ترین شروع کنید و کار را ادامه دهید

هیچ کس هرگز نگفته است که یادگیری جدول ضرب برای کودک آسان است.  تا زمانی که فرزندتان احساس کند که آنها را یاد نگرفته ، باید آموزش را تکرار کنید.  اشتباه رایجی که مردم مرتکب می شوند این است که اعداد را به ترتیب قرار می دهند.  بسیار ساده تر و سازنده تر است که ابتدا با اعداد آسان شروع کنید.  این نه تنها به تقویت اعتماد به نفس کودک شما در هنگام یادگیری کمک می کند، بلکه انتقال از اعداد پایین به اعداد بالاتر را بسیار آسان تر می کند..

2. ضرب را به جمع ربط دهید

از شروع آموزش با حفظ کردن خودداری کنید.  دانش‌آموزان معمولاً در اولین تلاش برای به خاطر سپردن حقایق ضرب تلاش می‌کنند و این می‌تواند منجر به ترس از جدول ضرب شود.

ساده‌ترین راه برای شروع آموزش ضرب این است که مفهوم را بر حسب رابطه آن با جمع تطبیق دهیم - عملیاتی که دانش‌آموزان شما از قبل باید با آن راحت باشند.

قبل از انجام، مطمئن شوید که دانش‌آموزان شما اولین ستون ضرب را یاد گرفته ‌اند: این که ضرب جمع مکرر است.

از مثال‌های مرتبط، مانند مثال بالا، برای مفهوم‌سازی این واقعیت استفاده کنید و این به شما کمک می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند این ایده را تجسم کنند:

کمیت ها و اشیاء را تغییر دهید تا زمانی که فرزندتان به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشد تا بتواند ادامه دهد.

2 ×2همان 2 + 2 است

یا

3 × 4 همان 4 + 4 + 4 است

2. با مضرب های صفر و یک شروع کنید

3.ضرب در صفر: خاصیت صفر

برای کلاس خود مشخص کنید که افزودن صفر به یک عدد تأثیری بر هویت آن ندارد:

n + 0 = n

سپس توضیح دهید که در ضرب، هر عددی که در صفر ضرب شود نیز صفر است:

n x 0 = 0

دانش آموزان را تشویق کنید تا نمونه هایی از ویژگی صفر را در اتاق یا کلاس کشف کنند.  به عنوان مثال، کلاسی که دارای 25 صندلی است که روی هر کدام صفرمیمون  می‌نشیند، یعنی هیچ میمونی در کلاس وجود ندارد.

به صورت اختیاری، یک مثال سرگرم‌کننده از یک فعالیت ریاضی مهیج برای به ذوق آوردن و سرگرم کردن دانش‌آموزان شامل فکر کردن به مثال‌های خنده‌دار بزنید مانند :

 x یک میلیون = 0 ... یا ... 0 x ساندویچ ژامبون = 0.

4.ضرب در یک: ویژگی هویت

به طور خلاصه، ویژگی هویت بیان می‌کند که حاصل ضرب یک عدد معین و یک، خود آن عدد است: n x 1 = n.

درست مانند ویژگی صفر، در کلاس خود برجسته کنید که ضرب یک عدد در یک، مقدار یکسان را به همراه دارد.

می توانید با مثال های ملموس این مفهوم را برای کودک جا بندازید.

برای مثال،

یک گروه هشت تایی هشت میز است

یک ردیف در تقویم که هفت روز را نشان می دهد، هفت روز است.

به این ترتیب می توانید مفهوم عدد یک و هویت یک را برای کودک تثبیت کنید.

برای مرور، دانش‌آموزان شما اکنون باید بفهمند که ضرب را می‌توان به عنوان جمع مکرر در نظر گرفت.

آنها همچنین باید ضرب اعداد در صفر و یک را کاملا آموخته باشند. در حال حاضر آنها نیازی به دانستن اصطلاحات فنی ندارند، دانش آموزان باید بدانند که ویژگی صفر و یک چگونه کار می کند و چه کاربردی در ضرب دارد.

5.جداول ده و پنج

جداول ده نیز  بسیار ساده‌ هستند زیرا نیازی به درک نحوه عملکرد جداول ندارند.  برای ضرب کردن هر عددی در 10 کافی است در انتهای آن یک عدد صفر قرار دهید.

10= 1×10

40= 4 × 10

90= 9 × 10

و این با هر عددی کار می کند.

160=16× 10

370 =37× 10

جدول‌های پنج بار نیز بسیار ساده هستند و یادگیری آنها زیاد طول نمی‌کشد.  ساده‌ترین راه برای یادگیری جدول‌های پنج‌گانه طوطی‌سازی و یادگیری آن‌ها با ریتم است:

پنج - ده -  پانزده - بیست - بیست و پنج -  سی -  سی و پنج - چهل -   چهل و پنج - پنجاه و غیره.

وقتی نوبت به بقیه اعداد می رسد، توضیح چگونگی کارکرد ضرب مفید خواهد بود.هرگاه عددی را ضرب کنیم، هر ضریب که باشد، پاسخ بزرگتر می‌شود.  یک راه عالی برای توضیح این موضوع استفاده از اشیاء واقعی است.  لگو، سکه، سنگریزه؛  هر چیزی که بتواند نشان دهد چگونه وقتی یک عدد داریم و آن را در دیگری ضرب می کنیم عدد اول رشد می کند.

6. نشان دهید که چگونه ویژگی جابجایی کارها را آسان می کند

ضرب، درست مانند جمع، دارای خاصیت جابجایی است، به این معنی که ترتیب عوامل، حاصلضرب را تغییر نمی‌دهد (پاسخ).

به عبارت دیگر، دو عدد را می توان به هر ترتیبی ضرب کرد و حاصل ضرب یکسان خواهد بود.  به عنوان مثال، با ضرب 8 در 2 پاسخی مشابه با ضرب 2 در 8 به شما می دهد.

وقتی این موضوع را به طور مؤثر بیان می‌کنید، دانش‌آموزانتان را تشویق می‌کند.

به دانش آموزان خود نشان دهید که هر پاسخ تکرار می شود، بنابراین آنها فقط باید نیمی از جدول های باقی مانده را یاد بگیرند.  به عنوان مثال، توضیح دهید که یادگیری 3×6 با یادگیری 6×3 یکی است.

برای تقویت بیشتر ویژگی جابجایی، می‌توانید از یک مدل بصری مانند مدل بالا استفاده کنید و به نحوه چیدمان بلوک‌های زرد اشاره کنید.

از دانش آموزان خود بپرسید: «آیا این دو ترتیب یکسان نیستند؟ اگر تعداد کل واحدها را بشماریم یکسان هستند؟»

کمک به دانش آموزان در درک این ویژگی بخش کلیدی آموزش ضرب است.  برای اینکه دانش‌آموزان را وادار کنید خودشان این کار را انجام دهند و از طریق تجربه مستقیم بیاموزند، ازآن ها بخواهید مدل‌هایی برای نشان دادن این ایده ایجاد کنند و ثابت کنید که a x b به همان محصول b x a منجر می‌شود.

7. حفظ کردن را به مراحل آسان تقسیم کنید

در این مرحله، دانش‌آموزان شما آماده هستند تا جدول ضرب را حفظ کنند.

توجه داشته باشید که همیشه برای دانش آموزان واضح نیست که چرا باید حقایق ضرب را  یاد بگیرند.  اهمیت درک معنای پشت حقایق ضرب و نحوه استفاده از آنها در موقعیت‌های روزمره را بیان کنید.

-با اعداد آسان حفظ کردن را شروع کنید

-دانش‌آموزان را تشویق کنید و زمانی را برای تمرین شفاهی یا نوشتاری تعیین کنید.

حقایق ضرب جدید را یک به یک معرفی کنید، به تدریج و به تدریج مفهوم را به مراحل پیشرفته تر ضرب در 2، 3، 4 و غیره باز کنید.

-به ترتیب پیش بروید. پس از تسلط دانش‌آموزان به 0-3، به 4-7 و سپس 8-10 بروید.  بسته به ترجیح خود، می توانید 11 و 12 را نیز پوشش دهید. گنجاندن معماهای چالش برانگیزتر به شما کمک می کند دانش آموزان با پیشرفت بالا را بسنجید.

برای کمک به حفظ کردن، مطالب بصری را در کلاس خود نگه دارید. همیشه ایده خوبی است که یک نسخه تصویری از جدول در کلاس درس خود در دسترس داشته باشید.

8.بازی های ریاضی کلاس درس را بازی کنید

بازی های ریاضی کلاس درس می توانند ترس را از ضرب از بین ببرند.  این دو مثال تخصصی برای ضرب را در نظر بگیرید:

-ثابت ماشین حساب

اگر ماشین‌حساب‌های کلاس شما عملکرد ثابتی دارند، دانش‌آموزان خود را تشویق کنید تا از آنها برای کشف مضرب هر عددی برای یافتن پیوند بین ضرب و جمع استفاده کنند.

چگونه کار می کند:

فاکتوری مانند هفت را انتخاب کنید و آن را وارد کنید.

دکمه + را بزنید،دوباره 7 را وارد کنید سپس دکمه = را فشار دهید.  ماشین حساب باید مجموع دو هفت را نشان دهد.

در مرحله بعد، دکمه = را فشار دهید.  تابع ثابت به طور مداوم هفت را اضافه می کند و مضرب های افزایشی عدد را نشان می دهد (7، 14، 21، 28 و غیره)

در صورت تمایل، از دانش‌آموزان بخواهید فهرستی از مضربهایی را که پیدا کرده‌اند ثبت کنند و آنها را تشویق کنید که در فهرستی که به دست آورده‌اند به دنبال الگوها بگردند. با این روش دانش آموز الگوها را نیز تمرین می کند.

یا از این روش استفاده کنید:

-دو برابرش کن

دو برابر یک عدد به سادگی به این معنی است که عدد را دو بار اضافه کنید.  6 ×2در واقع 6 + 6 است و 8 ×2 همان 8 + 8 است.

-چهاربرابرش کن

عدد را دو برابر کنید و سپس دوباره آن را دو برابر کنید!  برای مثال، 4 × 5، 5 + 5 = 10 و 10 + 10 = 20 است. 4×5=20است!

9. بازی مضرب ها

این یک فعالیت ریاضی سرگرم کننده برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان است و دانش آنها را در مورد جدول ضرب تقویت می کند.

مرحله الف) یک جدول ضرب خاصی را برای استفاده برای فعالیت انتخاب کنید (مثلاً مضرب پنج)

مرحله ب) از دانش‌آموزانتان بخواهید بایستند و آنها را به ترتیب خاصی بچینند، به طوری که هر دانش‌آموز بداند نوبت اوست

مرحله ج) یک دانش آموز را برای شمارش «یک» انتخاب کنید.  بعد، کودک سمت چپ او «دو» را می‌شمرد.  کودک زیر "سه" و غیره را می شمارد.  وقتی دنباله به مضرب پنج می رسد، دانش آموز فریاد می زند "وزوز!" هر جا 5 یا مضرب عدد 5 بیان شد باید کودک (وزوز) بگوید.

بنابراین، دنباله به صورت زیر پیش خواهد رفت: یک، دو، سه، چهار، "وزوز!"، شش، هفت...

مرحله د) اگر دانش‌آموزی فراموش کرد «وزوز» بگوید یا در زمان نامناسبی بگوید، بیرون است و می‌نشیند.  دنباله شمارش تا زمانی که دانش آموزان به ده برابر پنج (یا به تشخیص معلم) برسند ادامه می یابد و سپس دوباره شروع می شود.

برندگان نهایی سه دانش آموزآخرهستند.  پاداش دادن به برندگان را به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت کلاس خود در نظر بگیرید.

10. لی لی ضرب

می توانید با استفاده از بازی های مورد علاقه بچه ها، به آن ها ضرب بیاموزید، مثلا همین لی لی بازی. البته لی لی بازی ضرب از لی لی بازی معمولی متفاوته. به این ترتیب که دو ردیف خانه ده تایی رسم می کنید در یک ردیف قسمت اول ضرب و در ردیف دیگر جواب ها نوشته شود. برای تشویق همیشه مقداری خوراکی یا جایزه های کوچک همراه داشته باشید. کودک بر روی ضربی که مدنظر شماست می ایستد و با صدای شما بر روی جواب میپرد . در صورتی که همه یا قسمت بیشتر جواب ها درست بود، جایزه دریافت می کند.در غیر این صورت مورد تشویق زبانی قرار میگیرد تا بتواند در دور بعد بهتر پاسخ دهد و در نهایت جایزه را دریافت کند.

به این ترتیب کودک هم تفریح میکند و هم از طریق بازی درس می آموزد.

نتیجه گیری

جدول ضرب جزء مباحث پایه ی ریاضی برای کودک محسوب می شود که آموزش آن باید جدی در نظر گرفته شود. روش هایی که عنوان شد تنها چند روش از ده ها روش آموزشی است که برای یادگیری جدول ضرب میتوان استفاده کرد. بازی در قالب آموزش نیز فراموش نشود.


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود