برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
اعتمادبه نفس درموفقیت های حرفه ای-min.jpg

تاثیر اعتماد به نفس در موفقیتهای اجتماعی

,اعتماد به نفس بخش کلیدی اثربخشی رهبری است. پیروی از یک رهبر با اعتماد به نفس بسیار آسان تر از کسی است که به نظر می رسد به خود شک دارد. اما اعتماد به نفس چیست و چگونه می توانیم آن را توسعه دهیم؟

تاثیر اعتماد به نفس در موفقیتهای حرفه ای

فرد هنگام انتخاب یک حرفه، عوامل زیادی را در نظر می گیرد. علاوه بر معیارهای معمول "درآمد خوب"، "تقاضا در بازار کار" و "معتبر بودن"، این واقعیت که حرفه انتخاب شده با ویژگی های شخصی مطابقت دارد نیز نقش مهمی ایفا می کند. با این حال، مهم نیست که فرد در نتیجه چه انتخابی می کند، ویژگی های فردی وجود دارد که در هر زمینه ای مهم است. یعنی - اعتماد به نفس. امروزه اعتماد به نفس کلید موفقیت است.

احساس اعتماد به نفس، امکانات بی حد و حصری را برای فرد باز می کند. بدون این ویژگی، رسیدن به موفقیت جدی در زندگی بسیار دشوار است. اعتماد به نفس به شما این امکان را می دهد که خود و رفتارتان را مثبت و واقع بینانه ارزیابی کنید. به میزان اعتماد به نفس یک فرد، موفقیت او در دستیابی به اهداف، به ویژه در حوزه حرفه ای، تا حد زیادی بستگی دارد. در مسیر خودتعیین و پیشرفت حرفه ای، اعتماد به نفس راه را برای موفقیت هموار می کند، از مرحله انتخاب حرفه و آموزش تا ایجاد شغل مداوم.

اعتماد به نفس زندگی را بسیار ساده تر، جالب و موفق می کند. فردی که این ویژگی را دارد در برقراری ارتباط با مردم مشکلی ندارد، آزادانه و راحت در مقابل هر مخاطبی صحبت می کند. او احساس خوبی دارد، کمتر بیمار می شود و شرایط استرس زا را بسیار راحت تر از دیگران تحمل می کند. از موفقیت با جنس مخالف لذت می برد و در فعالیت های حرفه ای به ارتفاعات بالایی می رسد.

افراد در خدمات اجتماعی ارزش رفتار مطمئن را می دانند. سیاستمداران، وکلا، روزنامه نگاران، مجریان تلویزیون اغلب کاستی های موجود در فعالیت های خود را دقیقاً با اعتقاد درونی خود به درستی آنچه می گویند جبران می کنند. بنابراین، دیگران شروع به باور بی قید و شرط می کنند. چنین تسلطی از طریق کار طولانی مدت روی خود به دست می آید.

خوشبختانه، اعتماد به نفس یک ویژگی شخصیتی نیست که از بدو تولد داده شود. این ویژگی شخصیتی را می توان مانند ماهیچه ها آموزش داد و رشد داد. درست مثل اراده و شهود. البته این کار بزرگی است که نظم و میل و حوصله می خواهد.


چگونه حس اعتماد به نفس را پرورش دهیم..

خودتان را معرفی کنید. برای شروع، باید تمام دستاوردهای خود را از دوران کودکی تجزیه و تحلیل کنید و ویژگی هایی را تعیین کنید که باعث تحقق این دستاوردها شده است. این ویژگی‌ها را فهرست کنید و فکر کنید که چگونه می‌توانند به شما در حل مشکلات مهم خود در این زمان کمک کنند.

سعی کنید صادقانه به سوالات خود پاسخ دهید: بهترین ویژگی های شما چیست؟ چه کاری را بهتر انجام می دهید؟ آیا دستاوردهایی دارید که به آن افتخار کنید؟ آیا کاری هست که نتوانید انجام دهید؟ پاسخ به این سؤالات به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و زمینه هایی را که باید روی خود کار کنید برجسته کنید.

سعی کنید چیزهایی را که در مورد خودتان دوست ندارید خلاص کنید. هر فردی ویژگی های مثبت و منفی دارد و نباید از این ترسید. آن ویژگی های شخصیتی را که دوست دارید در خودتان تغییر دهید برجسته کنید. با تلاش برای غلبه بر ویژگی های ناخواسته، بسیاری از افراد در زندگی به موفقیت می رسند. این کشمکش درونی بر سر خودشان بود که بسیاری از افراد موفق را مجبور کرد از صبح تا شب برای رسیدن به اهداف خاصی تلاش کنند تا به خود و دیگران ثابت کنند که بهترین هستند و احترام جهانی به دست آورید

البته، اگر ویژگی های مثبت ضعیفی داشته باشید، تبدیل شدن به فردی با اعتماد به نفس بسیار دشوار است. به هر حال، اعتماد به نفس باید بر اساس چیزی واقعی باشد، بر اساس شایستگی های واقعی شما، و اگر آنها وجود نداشته باشند، دیگر اعتماد به نفس وجود نخواهد داشت. برای داشتن چنین فضایل، باید دائماً روی خود کار کنید، ویژگی های شخصیتی مثبت خود را توسعه دهید و سخت کار کنید. شما باید برنامه ها و اهداف خود را داشته باشید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

هر یک از ما منحصر به فرد هستیم، بنابراین هر مقایسه ای ناعادلانه است. ما همیشه مغرضانه مقایسه می کنیم: بدترین چیزی که در مورد خود می دانیم با بهترین چیزی که در مورد دیگران فکر می کنیم. استعدادها، موفقیت ها و دستاوردهای شما کاملاً با آنچه به این دنیا آمده اید مطابقت دارد. بنابراین نمی توان آنها را با آنچه دیگران انجام می دهند مقایسه کرد.

با مقایسه، چیزی به دست نمی آورید، اما چیزهای زیادی از دست خواهید داد. به عنوان مثال، غرور، عزت نفس، اشتیاق و اشتیاق شما. مقایسه منجر به رنجش می شود.

راه امن تر این است که یاد بگیرید امروز خود را با آنچه دیروز بودید مقایسه کنید و ببینید فردا چگونه خواهید بود. به خودتان بگویید: «دیروز نتوانستم این کار را انجام دهم، اما امروز این کار را انجام دادم. من به خودم افتخار می کنم!". همیشه برای خود فرصتی برای تغییر برای بهتر شدن بگذارید.

سرگرمی خود را انتخاب کنید .

سرگرمی تجلی "من" درونی فرد، شخصیت و هدف زندگی اوست. اغلب، این یک سرگرمی است که بهترین درمان برای رنجش، استرس و حتی افسردگی است. چیزی را پیدا کنید که باعث خوشحالی و افتخار شما شود. با دستیابی به نتایج خاصی در سرگرمی خود، مطمئناً عزت نفس خود را افزایش خواهیم داد. اگر کاری را که دوست دارید انجام دهید، فردی شاد و هماهنگ خواهید بود، فردی با اعتماد به نفس خواهید شد.

یاد بگیرید که خودتان تصمیم بگیرید.
زندگی ما پر از انتخاب های کوچک و بزرگی است که باید انجام دهیم. و حتی اگر تصمیم بگیریم کاری انجام ندهیم، چیزی را انتخاب نکنیم - این نیز انتخاب ماست: همه چیز را همانطور که بدون تغییر بود رها کنیم. ما از مسئولیت تصمیم گرفته شده، عواقب این تصمیم می ترسیم، بنابراین، اغلب تصمیم را به دوش شخص دیگری منتقل می کنیم.عدم اطمینان در خود به خاصیت اصلی شخص تبدیل می شود حتی اگر از اوایل کودکی عادت داشته باشد هنگام تصمیم گیری به نظر دیگران اعتماد کند.

یک هدف مشخص برای خود تعیین کنید،

در حالی که به چندین راه برای رسیدن به آن فکر می کنید. هدف باید ملموس یا قابل تجسم باشد و به وضوح بیان شود. باید قابل انجام باشد، مطابق با واقعیت.

هدف از این جهت با رویا متفاوت است که نه تنها تصویری دارد، بلکه راه های واقعی برای دستیابی به آن نیز دارد. بدون ابزار و اقدامات مشخصی که نزدیک شدن به هدف را ممکن می کند، تنها می توان رویا و خیال پردازی کرد.

فقط به قدرت خود تکیه کنید و اهدافی را تعیین کنید که بدون کمک خارجی می توانید به آنها برسید.

به آینده خود مثبت فکر کنید.

اگر به کاری که انجام می دهید اعتقاد نداشته باشید و خود را برای شکست از قبل آماده کنید، بعید است که به هیچ نتیجه ای برسید. افراد موفق از قبل انتظار دارند که موفق شوند و واقعاً به آن ایمان دارند. کسانی که خوشحال هستند، انتظار خوشبختی دارند. افراد مشهور انتظار محبوبیت دارند. می بینید که همه این افراد خود را برای افکار و نتایج مثبت آماده می کنند، یا به عبارت دیگر، عادت مثبت اندیشی و دیدن هر رویدادی را فقط به صورت مثبت در خود ایجاد می کنند.

یاد بگیرید که در مورد آینده خود مثبت فکر کنید. این حداقل تاثیر مثبتی بر سلامت روحی و جسمی شما خواهد داشت.

سعی کنید اطراف خود را با افراد خوب احاطه کنید .

آشنایان و دوستان بر افکار، احساسات و اعمال ما تأثیر می گذارند. اگر با افراد منفی احاطه شده اید که به خاطر آنها از خودتان مطمئن نیستید، ارتباط با آنها را به حداقل برسانید.

تسلیم فشار افرادی نشوید که به شما اعتقاد ندارند یا از شما حمایت نمی کنند. در غیر این صورت کاملا وابسته به شرایط و نظر شخص دیگری خواهید بود که در نهایت اهمیت بیشتری نسبت به نظر شما خواهد داشت. تبدیل شدن به یک فرد موفق غیرممکن است.

اطراف خود را با افراد مثبتی احاطه کنید که به افزایش عزت نفس شما کمک می کنند. چنین دوستانی را انتخاب کنید که با لذت بردن از زندگی، به شما کمک می کنند تا شاد شوید.

تأثیر عزت نفس بر موفقیت فعالیت حرفه ای

S. L. Rubinstein نوشت که یک شخص واقعی که در خودآگاهی منعکس می شود، خود را به عنوان "من" به عنوان موضوع فعالیت خود درک می کند. او تأکید کرد که یک فرد در درجه اول با نگرش به کارش تعیین می شود، بنابراین عزت نفس او با آنچه که او به عنوان یک فرد اجتماعی برای جامعه انجام می دهد تعیین می شود. این نگرش آگاهانه اجتماعی به کار، به گفته اس. ال. روبینشتاین، هسته اصلی خودآگاهی شخصیت است.

فردی که عزت نفس پایینی دارد به جز نزدیک ترین دوستانش مورد قدردانی کسی قرار نمی گیرد. به راحتی می توان فهمید که عدم اطمینان نوعی علامت برای دیگران است، زیرا هیچ کس بهتر از خود فرد را نمی شناسد و او پیشاپیش شکست خود را امضا می کند و در نتیجه عدم اطمینان خود را نشان می دهد که از تأثیر منفی عزت نفس پایین صحبت می کند. روی زندگی یک فرد

عزت نفس مهم است زیرا نشان دهنده اعتماد فرد به توانایی های حرفه ای و شخصی، احترام به خود و کفایت او نسبت به آنچه اتفاق می افتد است. عزت نفس بالا، عزت نفس با ارزیابی هوشیارانه (واقع بینانه) از قابلیت ها و توانایی های فرد بهینه است. عزت نفس پایین منجر به درماندگی آموخته شده می شود - فرد در مقابل مشکلات و مشکلات از قبل تسلیم می شود، زیرا به هر حال قادر به هیچ کاری نیست. عزت نفس متورم مملو از ادعاهای بیش از حد در مورد توجه به خود و تصمیمات عجولانه است.


سطح آرزوها «عزت نفس در عمل» است. سطح بالای آرزوها نشان می دهد که فرد می خواهد در زندگی به دستاوردهای زیادی برسد، از نردبان اجتماعی یا حرفه ای بالا برود و جایگاه خود را در آفتاب به دست آورد. او برای این کار آماده ریسک پذیری و انجام کارهای دشوار است. سطح پایینی از آرزوها در افرادی اتفاق می افتد که برای آنها مهم تر از دست ندادن آنچه به دست آورده اند برای جلوگیری از شکست است.

مکان کنترل نشانگر مسئولیت یک فرد است. افرادی که منبع کنترل بیرونی دارند به دنبال توضیحی برای هر چیزی هستند که در تلاقی شرایط و اعمال افراد دیگر اتفاق می افتد. یک مرکز کنترل داخلی از مسئولیت پذیری در قبال اعمال خود و توانایی نتیجه گیری از اشتباهات خود صحبت می کند (گاهی اوقات منجر به سرزنش بیش از حد خود می شود).

به گفته سانفورد و دونووان، اعتماد به نفس ضعیف، ریشه بسیاری از مشکلاتی است که یک کارمند می تواند داشته باشد، از پرخوری تا اعتیاد به الکل. بنابراین اگر انسان خود را دوست نداشته باشد و به خود احترام نگذارد، کاری را انتخاب می کند که میزان پیچیدگی آن کمتر از توانایی های او باشد و مرتکب اشتباهات دیگری می شود که بر اساس نظر خود او است که شایسته آن است.


موفقیت همیشه نتیجه دلایل درونی است نه بیرونی. یعنی هر چیزی که می تواند به انسان در رسیدن به موفقیت کمک کند در خود اوست. این علائم درونی که یک فرد موفق را از یک فرد ناموفق متمایز می کند، اول از همه شامل سه عامل است:

عزت نفس /جامعه پذیری/ انرژی.

S. Yu. Kolesnikov (مدیر توسعه پرسنل و سازمانی گروه شرکت های SBS) معتقد است که اعتماد به نفس فرد را مجبور می کند برای چیزی که قبلاً برای خود غیرقابل تحمل می دانست مبارزه کند ، که فرصت های جدیدی را باز می کند. عزت نفس بالا به جلوگیری از تاخیر در انتخاب گزینه های عمل کمک می کند. یک فرد موفق پس از انتخاب یک جهت استراتژیک، بدون چرخش آن را دنبال می کند. او متوجه می شود که راه های دیگری نیز وجود دارد که به هدفش می رسد، اما اعتماد به نفس او را متقاعد می کند که راهی که انتخاب کرده حداقل بدتر از راه های دیگر نیست و به هدفش خواهد رسید. جاه طلبی سالم و میل به بهترین بودن نقش سوخت را ایفا می کند و به مدیر و شرکتی که او رهبری می کند اجازه می دهد تا به جلو حرکت کنند.


به گفته R. Burns، عزت نفس بالا تسلط خوب بر تکنیک تماس های اجتماعی را تضمین می کند، به فرد اجازه می دهد ارزش خود را بدون تلاش خاصی نشان دهد.

بسیاری از کارهایی که شخص انجام می دهد یا از انجام آنها امتناع می ورزد به سطح کرامت فرد بستگی دارد. کسانی که خود را استعداد خاصی نمی دانند، برای اهداف عالی تلاش نمی کنند و وقتی در انجام کاری به خوبی شکست می خورند، ناراحتی نشان نمی دهند. شخصی که خود را شیئی بی ارزش می داند، اغلب تمایلی به تلاش برای بهبود سرنوشت خود ندارد. در عین حال، کسانی که برای خود ارزش زیادی قائل هستند، تمایل دارند با استرس زیادی کار کنند. آنها این را دور از شأن خود می دانند که به اندازه کافی خوب کار نکنند.

آنچه مردم درباره خود فکر می کنند تأثیر عمیقی بر کل زندگی آنها دارد. افرادی که از اهمیت خود آگاه هستند تمایل دارند هاله ای از رضایت را در اطراف خود پخش کنند. آنها کمتر به حمایت و تایید دیگران وابسته هستند، زیرا یاد گرفته اند خود را تحریک کنند. چنین افرادی با کارآفرینی و ابتکار خود، سازوکار اجتماعی را به چرخش در می آورند و بر این اساس، سهم بزرگی از مزایای جامعه را به دست می آورند.

. عزت نفس کافی یک حرفه ای میزان اختلاف بین سطح آرزوهای او و سطح واقعی عملکرد، دقت هدف گذاری، پاسخ عاطفی کافی به نتایج مختلف فعالیت ها را تعیین می کند.

 

NV Samoukina معتقد است که وضعیت داخلی همراه با فعالیت مؤثر برای دستیابی به موفقیت حرفه ای از اهمیت بالایی برخوردار است. او می نویسد که انسان وقتی کاری مهم و معنادار انجام می دهد، احساس آرامش و اعتماد به نفس می کند. NV Samoukina خاطرنشان می کند که افراد موفق در تلاش خود به سمت بالا وابستگی بیش از حد به موقعیت خود نشان نمی دهند: آنها به خود و توانایی های خود بسیار مطمئن هستند. این قاطعیت و اعتماد به نفس است، حتی در غیاب استعداد درخشان،

به گفته N.V. Samoukina، اگر یک فرد با استعداد، اما خجالتی و ناامن رقیب باشد، دلایل اصلی موفقیت است.

به گفته محققان آمریکای شمالی، یک تصویر  معمولی از یک کارآفرین موفق، شامل ویژگی های شخصی مانند ارزیابی واقع بینانه هنگام انتخاب گزینه های جایگزین، انتقاد پذیری در ایده توانایی های فرد و در عین حال، سطح بالایی از آرزوها، تمایل است. ریسک‌های معقول، غلبه بر ارزیابی‌های فرصت‌طلبانه و پیش‌بینی خوب توسعه رویدادها. بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، کارآفرینان از فروتنی رنج نمی‌برند؛ عزت نفس آن‌ها یکسان است و حتی گاهی از همکاران موفق نیز فراتر می‌رود. این یک نتیجه‌گیری روش‌شناختی مهم است که به ما امکان می‌دهد ارزیابی‌های خود کارآفرینان را یا بیش از حد برآورد شده یا کافی در نظر بگیریم.

Yu.A. Borisov، I.A. برعکس، در تصویر دنیای مدیران ناموفق، هیچ تصوری از خود به عنوان رهبران مسئول و خودمختار در محدوده صلاحیت آنها وجود ندارد، هیچ نقشی شاهانه و نگرش معنایی نسبت به مدیریت مؤثر زیردستان یا افراد وجود ندارد. وابستگی موفقیت مدیریت به ویژگی های ساختاری و محتوایی خودآگاهی و حوزه انگیزشی- معنایی امری طبیعی است. این به شما امکان می دهد تعداد و کیفیت انحرافات در این پارامترهای شخصی را از مقیاس های مربوطه استاندارد فرهنگی پذیرفته شده به عنوان معیاری برای انتخاب حرفه ای در نظر بگیرید.

SV Slavnov خاطرنشان می کند که جنبه عملیاتی، از جمله ویژگی های مهم حرفه ای شخصی و ایده های مربوط به آنها، از نقطه نظر پیش بینی مناسب بودن حرفه ای بسیار مهم است، در حالی که حوزه انگیزشی ("محتوای معنوی حرفه": اشتیاق برای "ذهنیت" از این حرفه، انگیزه "سطوح بالای موفقیت"، تلاش برای خودسازی در حرفه، منبع داخلی کنترل حرفه ای") برای رشد حرفه ای اهمیت بالایی دارد.

در مطالعه تصویر یک حرفه ای موفق، SV Slavnov ارزیابی های زیر را از ویژگی های شخصیتی در بین کارمندان باتجربه نشان داد:

1/او به سرعت و به راحتی در تماس است.

2/ احساسات خود را به خوبی کنترل می کند.

3/مراقب است،

4/ با عزت نفس کافی، چشم انداز وسیعی دارد. و غیره.

 

با توجه به کارهای انجام شده توسط محققان فهرست شده، می توان نتیجه گرفت: عزت نفس حلقه مرکزی در خود تنظیمی داوطلبانه است، جهت و سطح فعالیت انسان، نگرش او به جهان، مردم، به خودش را تعیین می کند. به عنوان یک عامل تعیین کننده مهم برای همه اشکال و انواع فعالیت های انسانی و رفتار اجتماعی عمل می کند. عملکردهای نظارتی و محافظتی را انجام می دهد و بر رشد فرد، فعالیت ها، رفتار و روابط او با سایر افراد تأثیر می گذارد. انعکاس میزان رضایت یا نارضایتی از خود، سطح عزت نفس، عزت نفس، مبنایی را برای درک موفقیت یا شکست خود، دستیابی به اهداف سطح معینی ایجاد می کند، یعنی. سطح ادعاهای شخصیتی

افراد با عزت نفس کافی یا بالا نسبت به کسانی که عزت نفس پایینی دارند خوشبین ترند. آنها با موفقیت وظایف پیش روی خود را حل می کنند، زیرا به توانایی های خود اطمینان دارند. چنین افرادی کمتر در معرض استرس و اضطراب هستند، آنها دنیای اطراف خود و خود را مهربانانه درک می کنند.

عزت نفس صحیح به انسان رضایت اخلاقی می دهد و کرامت انسانی او را حفظ می کند.

با توجه به اصل وحدت آگاهی و فعالیت (SL Rubinstein)،

عزت نفس حرفه ای به عنوان خود نگرش کارمند نسبت به نتیجه مقایسه واقعی و ایده آل "من یک حرفه ای هستم" تلقی می شود که در نتیجه فرآیند خودارزیابی (در زمینه فعالیت حرفه ای سازمان) شکل می گیرد. خدمات، در مقایسه با دیگران و با خود).

با توجه به اصل وحدت آگاهی و فعالیت (SL Rubinstein)، فعالیت انسان تعیین کننده شکل گیری آگاهی و خودآگاهی، فرآیندهای ذهنی، ویژگی های انسان است و آنها به نوبه خود تنظیم کننده فعالیت او هستند، شرایط اجرای کافی آن

در نتیجه می توان نتیجه گرفت که مطالعات انجام شده توسط  محققان   وابستگی موفقیت فعالیت حرفه ای به سطح عزت نفس فرد را نشان داده است. همه محققان  به اتفاق آرا استدلال می کنند که عزت نفس ناکافی یا دست کم گرفته شده و بیش از حد بر رفتار و فعالیت های اجتماعی فرد تأثیر منفی می گذارد.


چگونه عزت نفس خود را بسنجیم

در زیر فهرستی از عواملی است که می توانید برای سنجش عزت نفس خود از آنها استفاده کنید و در حالت ایده آل، اصلاً نباید از آنها استفاده کنید.  شما می توانید افکار خود را دوباره برنامه ریزی کنید تا لیست زیر به شما کمک کند، اما به نیروی محرکه زندگی شما تبدیل نشود . اینها همه عوامل بیرونی هستند.

با داشتن عزت نفس سالم، آنها نباید ارزش یا موفقیت شخصی شما را قضاوت کنند. اگر فردا هر یک از این معیارها به طور ناگهانی تغییر کند، نباید روی عزت نفس شما تأثیر بگذارد. اینکه آیا آنها معیاری برای ارزش شخصی شما خواهند بود یا نه، یک موضوع انتخابی است.

1. ظاهر

متأسفانه زیبایی از دیرباز با عزت نفس همراه بوده است. صنعت مد و صنعت آرایشی و بهداشتی و گاهی صنعت داروسازی کاملاً به آن وابسته است. در تمام دنیا به مردم می گویند: ما فقط زمانی خوب هستیم که جذاب به نظر برسیم. ظاهر مطمئناً می تواند در شرایط خاص اعتماد به نفس ایجاد کند و   حتی در جایی به یک مزیت تبدیل شود، اما آیا عزت نفس باید به مدل مو بستگی داشته باشد؟

اگر این تنها معیاری است که عزت نفس خود را بر اساس آن قرار می دهیم و به تنهایی خلق و خوی ما را تعیین می کند، گره گشایی از چنین عقده ای آسان نخواهد بود. این دشوارتر است زیرا دنیای ما زیبایی را ترجیح می دهد و شبکه های اجتماعی به هیچ وجه در اینجا کمکی نمی کنند . مهم است که افزایش کوتاه مدت اعتماد به نفس به دلیل پوشیدن شلوار جین مورد علاقه خود را با نگرش عمومی خود اشتباه نگیرید.

بهترین راه برای رهایی از این عادت چیست؟به جای گوش دادن به نظرات دیگران، خودتان تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما زیبایی است، چه چیزی در بدن شما زیبا است.

مفیدترین راه برای نگاه کردن به مسائل استرس زا این گونه است که شما به جای مقایسه خود با دیگران، که تقریباً هرگز به هیچ چیز خوبی منجر نمی شود، روی خود تمرکز می کنید .

بنویسید:"عزت نفس من به ظاهر ربطی ندارد."

2. رفاه

اهمیت شما به اندازه حساب بانکی بستگی ندارد، اگرچه دوباره به ما آموزش داده شد که رفاه مالی را با مقیاس فرد مرتبط کنیم. یک فرد فقیر می تواند همان عزت نفس و عزت نفس یک مولتی میلیونر را داشته باشد. اگر ارزش شما با مقدار پول تعیین شود، آیا هرگز از آن به اندازه کافی بهره خواهید برد؟ هر چه پول بیشتر باشد، دارایی بیشتری به دست می آوریم، اما هر کسی که در قرعه کشی برنده شده باشد، می داند که ابتدا لذت کوتاه مدتی را تجربه می کنید و سپس به آن عادت می کنید . همین مشکلات (البته نه مالی) در صورت داشتن کیف پول تنگ به وجود می آید. اما اگر فردا تمام پول خود را از دست بدهید، از این به یک آدم بی ارزش تبدیل نمی شوید.

بنویسید:"ارزش من با ثروت تعیین نمی شود."

3. نظر دیگران

این بدترین بدی هاست. تعداد زیادی مقاله در مورد اینکه چگونه از نگرانی در مورد اینکه مردم در مورد شما چه فکر می‌کنند دست بردارید، وجود دارد. اما واقعیت همچنان باقی است: اکثر ما نمی توانیم خودمان را تغییر دهیم - و چندین دلیل خوب برای آن وجود دارد.

اول از همه، ما بدون احساس "من" یا عزت نفس خود به دنیا می آییم، آنها را بعدا به دست می آوریم  و بنابراین  تصویری از شخصیت ما با نگاه کردن به افراد دیگر - والدین، خواهر و برادر، دوستان، معلمان. به یک معنا، تصور ما از اینکه چه کسی هستیم و چگونه هستیم بر این فرض استوار است که دیگران چگونه ما را درک می کنند. اگر اصلاً به فکر دیگران در مورد خود اهمیت نمی‌دادیم، نمی‌توانستیم نسبت به آنها توجه و خیرخواهی کنیم.

نکته این است که نظرات دیگران را در نظر بگیرید، یعنی بهدردبخور باشند، اما در عین حال نگذارید ارزیابی دیگران در برداشت شما از خود غالب شود.

به همین دلیل مهم است که به آرامی خود را بررسی کنید، خود را ارزیابی کنید و نظر خود را تدوین کنید. در غیر این صورت، ما به تلاش برای راضی کردن دیگران، وزن دادن به خود و اجازه دادن به دیگران برای هدایت اعمال ما ادامه خواهیم داد.

وقتی بیش از حد نگران نظر دیگران هستیم، همه چیز به هم می‌ریزد،  در بهترین حالت مردم قضاوت خود را بیان می کنند و به امور خود باز می گردند. اعمال ما به ندرت بر دیگران آنقدر که فکر می کنیم تأثیر می گذارد - اما ترس از نظرات دیگران به شدت بر ما تأثیر می گذارد .

نگاه کنید: شما در حال خواندن این سطرها هستید و از خود می پرسید که مردم در مورد شما چه فکر می کنند و آیا واقعاً شما را آزار می دهد یا خیر. اما در مورد آنچه که خود در مورد دیگران فکر می کنید فکر نمی کنید. نگرانی بیش از حد در مورد دیدگاه دیگران، مرتبط ساختن آن با عزت نفس و دست بالا گرفتن از دیگران، همگی مضر هستند.

اگر حس خودبزرگ بینی شما بسته به چشمان کنجکاو بالا و پایین می رود - و این یک عامل بیرونی است - در یک شیب لغزنده هستید.

 

 ایرادی ندارد که از دوستان و خانواده تأیید بخواهید، به شرطی که فرد مستقلی باشید. این فقط در صورتی زندگی را سخت می کند که مثلاً از نظرات غریبه ها بترسید و در نتیجه از هرگونه  اعمال نظر خودداری کنید

هر یک از ما شخصی داریم که به او می گوییم: "نظر شما برای من مهم است." سعی کنید این عبارت را جلوی آینه بگویید.

وقت آن است که عزت نفس خود را تقویت کنید.

«ارزش شخصیت من را افراد دیگر تعیین نمی‌کنند، بلکه خودم تعیین می‌کنم».

4. دستاوردهای شما

بسیاری از گفتگوها با داستانی در مورد آنچه اخیراً به دست آورده ایم آغاز می شود - این یکی از موضوعات مربوط به وظیفه است، مانند صحبت در مورد آب و هوا. اما قضاوت کردن خود بر اساس دستاوردهایتان  این ایده که ما فقط در صورت داشتن برخی دستاوردها به معنای چیزی هستیم، از دوران کودکی، زمانی که برای موفقیت در مدرسه مورد تحسین قرار گرفتیم، در ذهن ما منجمد شده است. والدین گفتند که به ما افتخار می کنند و البته شنیدن چنین کلماتی خوشایند است.

البته والدین صرفاً به دنبال ایجاد انگیزه در فرزندان خود هستند و اگر موفقیت با پاداش همراه نبود، ما برای آن عجله نمی کردیم. اما مادران و باباها نیز بهتر است به فرزندان خود بگویند که به ویژگی های انسانی خود افتخار می کنند، به تلاش ها و تلاش های خود، و نه فقط برای یک نتیجه خوب. کودکان باید بدانند که مورد محبت و قدردانی قرار می گیرند، مخصوصاً زمانی که شکست می خورند یا نمره بدی می گیرند. در غیر این صورت، جای تعجب نیست که ما ترس شدیدی از شکست ایجاد کنیم. و طبیعتاً با بزرگ شدن، مقیاس تعهداتی که می توانیم در آن گیر کنیم بزرگتر می شود. فقط الان امتیاز دانستن جدول ضرب نیست، بلکه کار شماست که پول، خوراک و غیره می آورد. و غیره.

 صرف نظر از وجود یا عدم وجود دستاوردها.بنویسید:

«عزت نفس من به مدال ها، جوایز و افتخارات بستگی ندارد. شکست از ارزش شخصیت من کم نمی کند."

5. زندگی شخصی

می توان یک کتاب کامل در مورد این موضوع نوشت - خشم من از آنچه جامعه بر ما تحمیل می کند بسیار زیاد است. این سوال دشوار است (عمدتاً برای زنان)، زیرا برای اکثر ما عشق مهمترین چیز در جهان است - آیا جای تعجب است که به طور قابل توجهی بر ما تأثیر می گذارد؟

بنویسید:
"ارزش من به حضور یا عدم حضور شریک زندگی مربوط نمی شود."

6. محبوبیت در شبکه های اجتماعی

بی‌اهمیت به نظر می‌رسد، اما من شک ندارم که میلیون‌ها زن جوان (و شاید هم مرد) به رسانه‌های اجتماعی اجازه می‌دهند بر عزت نفس آنها تأثیر بگذارند. نسل ما این است که به طور فعال در درگیر  جامعه به اینترنت ، و این یک راه جدید برای مقایسه خود با دیگران و توسط نظرات افراد دیگر در مورد خودمان تحت تاثیر قرار است .

آخرین پست شما چند تا لایک گرفت؟ چند نفر داستان شما را خوانده اند؟ چند فالوور جمع کرده اید؟ آیا هیچ کدام از آنها را از دست داده اید؟ آیا تا به حال اتفاق افتاده است که پست از موفقیتی که انتظارش را داشتید لذت نبرد؟ آیا احساس می کنید اهمیت کمتری نسبت به فردی با هزاران فالوور دارید؟


این امروز به یک مشکل واقعی تبدیل شده است. ممکن است با ذکر این موضوع که لایک ها بر نگرش ما نسبت به خودمان تأثیر می گذارند سرگرم شوید، اما عادت به پیگیری تعداد آنها چنان در زندگی روزمره ما جا افتاده است که می تواند روحیه ما را بالا ببرد یا خراب کند. از رسانه های اجتماعی همانطور که می خواهید استفاده کنید - اگر از محبوبیت یک پست به وجد آمده اید یا افسرده شده اید زیرا پنج نفر به طور مرموزی فالوورهای شما را ترک کرده اند.

بنویسید:
"شبکه های اجتماعی عالی هستند، اما ربطی به عزت نفس من ندارند."

 

 

اکنون که به عوامل منفی اصلی که اغلب بر عزت نفس تأثیر می گذارند نگاه کردیم، بیایید به این فکر کنیم که چه چیزی می تواند از این نظر برای ما مفید باشد. اگر از دستورالعمل های زیر برای ارزیابی شخصیت خود استفاده کنید، اعتماد به نفس برای شما آسان تر خواهد بود.

این معیارها حتی زمانی که خاکستری می شوید، پیر می شوید و به زندگی خود نگاه می کنید، مرتبط باقی می مانند.

در اینجا معیارهایی وجود دارد که با آنها می توانید خود را به روشی بسیار مثبت قضاوت کنید:

چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کنید؛

توانایی شما در مراقبت از دیگران؛ توانایی همدلی؛

چگونه روزهای سختی را پشت سر می گذارید

چقدر قادر به عشق ورزیدن هستید؛

چقدر پاسخگو هستید

آیا می توانم به تو تکیه کنم

آیا شما یک فرد صادق هستید

آیا شما فردی وفادار هستید

چقدر یکپارچه و اصلی هستید آیا ایده ای دارید که چه چیزی خوب است

و آنچه بد است

آیا برای عدالت ارزش قائل هستید و آیا شفافیت دارید؟

اصول اخلاقی؛

آیا عزت نفس دارید؛

آیا شما حس شوخ طبعی دارید؛

آیا شما فردی سپاسگزار هستید

آیا آنها با خود صادق هستند؟

آیا به احساسات خود گوش می دهید

آیا می دانید چگونه بدون توجه به موقعیت خود را کنترل کنید؟

سعی کنید حداقل برای یک روز فهرستی تهیه کنید که در آن بتوانید برخی از این معیارهای عزت نفس سالم را پیاده سازی کنید. اگر چیزی را  از قلم انداختم  ، چند نکته از خودتان اضافه کنید.

برای اینکه این توصیه مفید باشد، باید ارزش‌های خود را تعریف کنید، بنابراین بروید کاغذ و خودکار بیاورید. برای چه چیزی در زندگی ارزش قائل هستید؟

اگرچه نباید به مقایسه خود با دیگران عادت کنید، اما ممکن است ساده تر باشد که با این سؤالات شروع کنید: "به چه ویژگی هایی در مردم اهمیت می دهید؟"، "چه چیزی را تحسین می کنید و به چه چیزی حسادت می کنید؟" سعی کنید چیزی کمتر سطحی نسبت به "توانایی درست کردن یک شام خوشمزه" پیدا کنید (اگرچه این نیز یک کیفیت قابل ستایش است).

پنج چیز را که بیشتر برایتان ارزش قائل هستید فهرست کنید و در مورد آنها فکر کنید - فقط آنها را جدی بگیرید. پس از اتمام، تعریف جدید خود را از موفقیت بنویسید - یا حداقل آنطور که دوست دارید آن باشد. آیا او هنوز با ظاهر بیرونی مرتبط است - پول، لباس های مد روز و غیره؟ یا موفقیت همچنان احساس رضایت، خواب آرام و رضایت از خود (از جمله موارد دیگر) است؟ آیا این منعکس کننده خود واقعی شما است یا اینکه دیگران چگونه شما را درک می کنند؟ نتیجه اقدامات خود را چگونه ارزیابی می کنید؟ مشکل خواهد بود. هر یک از ما یک ایده کمی تحریف شده از موفقیت داریم، که معمولاً بر روی انواع قلوه سنگ تمرکز می کند، و در نتیجه، ما یک تصور تحریف شده از شایستگی های خود داریم. اما ارزش این را دارد که تلاش کنید تا روی خودتان کار کنید.

معیارهای داخلی و خارجی را مقایسه کنید - کدام یک را ترجیح می دهید؟ چه چیزی را بیشتر دوست داری؟ با کمک کدام یک از آنها می توانید به هدف برسید؟ کدام قابل اعتمادتر است؟ چه چیزی به شما رضایت می دهد؟

 مطمئناً می توانید با موفقیت بیرونی جذب شوید و می خواهید پول در بیاورید (مثلاً من می خواهم) ، زیبا بپوشید ، اما این یک انتخاب است. یک لیست از ارزش ها شما را تعریف می کند (مثلاً وفاداری)، دیگری (جایی که پول مهم است) - این فقط بخشی از زندگی است که در هیچ جهتی بر عزت نفس شما تأثیر نمی گذارد. و سپس برای اینکه به خود ثابت کنید ارزش چیزی را دارید، نیازی به ارتقا ندارید. شما صرفاً به این دلیل که می خواهید برای ارتقاء تلاش می کنید و صرف نظر از نتیجه، شما فردی ارزشمند هستید. اگر همه اینها را به وضوح درک کنید، مرحله بعدی مانند ساعت پیش خواهد رفت.

همه این کارها عزت نفس شما را افزایش می دهد و عزت نفس سالم باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود که شانس موفقیت شما را افزایش می دهد، چه موفقیت های کوچک، خارجی که انتخاب می کنید، چه موفقیت های بزرگ درونی که شما را به عنوان یک فرد تعریف می کند و در نوبت، حمایت. عزت نفس. ایجاد عزت نفس کافی اساساً برای دستیابی به موفقیت واقعی در زندگی مهم است، بنابراین اینجاست که باید شروع کنید.

تست "چقدر اعتماد به نفس دارید؟"

دستورالعمل: به سؤالات آزمون فقط باید «بله» یا «خیر» پاسخ داد.

 

  1. آیا اغلب به طور ناگهانی احساس خستگی می کنید، اگرچه، در واقع، بیش از حد کار نمی کنید؟ ("بله" - 1 امتیاز، "نه" - 0 امتیاز).
  2. آیا تا به حال شک کرده اید که در را پشت سر خود قفل کرده اید؟ ("بله" - 1 امتیاز، "نه" - 0 امتیاز).
  3. آیا اغلب بی دلیل ناراحت می شوید؟ ("بله" - 1 امتیاز، "نه" - 0 امتیاز).
  4. آیا برایتان مهم است که صندلی جایی که در تئاتر می نشینید وسط ردیف باشد؟ ("بله" - 1 امتیاز، "نه" - 0 امتیاز).
  5. آیا برای آماده شدن برای ملاقات غیرمنتظره مشکل دارید؟ ("بله" - 1 امتیاز، "نه" - 0 امتیاز).
  6. آیا گاهی اوقات از یک تماس تلفنی می ترسید؟ ("بله" - 1 امتیاز، "نه" - 0 امتیاز).
  7. آیا اغلب خواب می بینید؟ ("بله" - 0 امتیاز، "نه" - 1 امتیاز).
  8. آیا در تصمیم گیری سریع هستید؟ ("بله" - 0 امتیاز، "نه" - 1 امتیاز).
  9. آیا برای شما ناخوشایند است اگر روی لباستان لکه ای پیدا کنید و مجبور شوید به جایی مثل این بروید؟ ("بله" - 0 امتیاز، "نه" - 1 امتیاز).
  10. آیا دوست دارید آشنایی های جدیدی پیدا کنید؟ ("بله" - 0 امتیاز، "نه" - 1 امتیاز).
  11. آیا تا به حال می خواهید قبل از رفتن به تعطیلات آن را رها کنید؟ ("بله" - 1 امتیاز، "نه" - 0 امتیاز).
  12. آیا شب ها با احساس گرسنگی شدید از خواب بیدار می شوید؟ ("بله" - 1 امتیاز، "نه" - 0 امتیاز).
  13. آیا گاهی می خواهید با خودتان خلوت کنید؟ ("بله" - 0 امتیاز، "نه" - 1 امتیاز).
  14. اگر به رستورانی بدون همراه بیایید، در حالی که یک رستوران رایگان وجود دارد، پشت میزی می نشینید که بازدیدکنندگان از قبل در آن نشسته اند؟ ("بله" - 0 امتیاز، "نه" - 1 امتیاز).
  15. آیا اساساً در اعمال خود بر اساس آنچه دیگران از شما انتظار دارند هدایت می شوید؟ ("بله" - 1 امتیاز، "نه" - 0 امتیاز).

بیایید خلاصه کنیم.

0 امتیاز. شما آنقدر بیش از حد اعتماد به نفس دارید که می توان حدس زد که در پاسخ های خود کاملاً صادق نیستید.

1-4 امتیاز شما از رفتار بی پروا افرادی با سیستم عصبی ناپایدار و آسیب پذیر آزاد هستید. برخی عدم اطمینان یک نقص نیست، بلکه دلیلی بر انعطاف پذیری روان شما است.

5-8 امتیاز شما نیاز شدیدی به احساس اعتماد به نفس دارید. افراد دیگر تقریبا همیشه می توانند به شما تکیه کنند. درست است، به دلیل این ویژگی شما، گاهی اوقات نمی توانید مستقیماً احساسات خود را به اندازه کافی بیان کنید.

9-12 امتیاز نیاز شما به اعتماد به نفس آنقدر قوی است که اغلب در معرض خطر این هستید که چیزها را نه آنطور که واقعا هستند، بلکه آنطور که در ذهنتان هستند ببینید. اگر حداقل گاهی آماده ریسک کردن نیستید، لحظات شادی در زندگی شما بسیار کم خواهد بود.

13-15 امتیاز بدنام، از درون تحت فشار، محدود و اغلب مضطرب هستید. ترس شما از موقعیت های پیش بینی نشده به قدری زیاد است که حتی با برنده شدن در لوتو، در اینجا نیز قبل از هر چیز دچار تردید و ترس می شوید. نیاز شما به ثبات، برای ثبات کاملاً قابل درک است، اما کوچکترین تغییر در شرایط می تواند "اصول" اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. به نظر می رسد که شما به سادگی از رشد شخصیت خود می ترسید. اگر شروع به کار روی خودتان نکنید (شاید با کمک یک روانشناس باتجربه)، این ناامنی می تواند غم و اندوه و حتی دردسر زیادی برای شما به همراه داشته باشد.


مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود