برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
ویژگی والدین  در فرزند پروری موفق-min.jpg

ویژگیهای بارز والدین موفق در فرزند پروری سال 1400

اگرچه راه های کوتاهی برای فرزندپروری خوب وجود ندارد ، اما ویژگی هایی وجود دارد که می توانید آنها را برای بهبود چشمگیر فرزندپروری خود پرورش دهید. این ویژگی ها چیست؟

ویژگی های بارز والدین که در فرزند پروری موفق هستند

فرزندپروری یکی از عمیق ترین تجربیات ایجاد کننده رشد است که تا به حال می شناسید. این شما را به چالش می کشد که انسان بهتری باشید ، وضعیت زندگی خود را بالا ببرید و دید خود را گسترش دهید. این همچنین فرصتی نادر را به شما ارائه می دهد: فرصتی برای درمان زخم های دوران کودکی خود با والدینی که  همیشه در دوران کودکی می خواستید .

ویژگی هایی که همه ما می توانیم برای توسعه آنها تلاش کنیم

1. شوخ طبعی

والدین با شوخ طبعی سالم محبوب ترین بزرگسالان در این منطقه هستند. جای تعجب نیست که چرا بچه های آنها از آوردن دوستان به خانه لذت می برند. شوخ طبعی خوب گفتگوی آزاد و بی بند و باری را در خانواده ها تشویق می کند و از استرس های زندگی رهایی می بخشد. همچنین باعث کاهش هورمون های استرس ، تحریک اندورفین و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مهمتر از همه ، این امر باعث می شود که اوقات فراغت خانواده بیشتر شود. در مقابل ، والدینی که از HDD (اختلال کمبود شوخ طبعی) رنج می برند ، واقعاً ناتوان هستند و تمایل دارند فرزندان خود را با خود  به پایین بکشانند. شوخی نکردن  نگرانی ها و بارها را بیشتر می کند و اضطراب بی دلیل را در جوانان ایجاد می کند. شوخ طبعی خود را حفظ کنید و روحیه بازیگوشی و سرگرمی را به فرزندان خود منتقل کنید.

2.انعطاف پذیری

والدین انعطاف پذیر تمایل به فکر باز و سهل انگاری دارند. آنها اختلافات را بدون مشکل حل می کنند و هرگز در فریاد کبریت شرکت نمی کنند. به هر حال ، بچه ها به طور طبیعی سرپیچی می کنند. والدین انعطاف ناپذیر سرکشی و عصیان را در فرزندان خود افزایش می دهند و همیشه درگیری ها را تشدید می کنند. حق فرزند خود را برای داشتن صدا در تصمیم گیری های خانواده به رسمیت بشناسید. در صورت امکان ، قبل از وضع قوانین ، یک جلسه خانوادگی برگزار کنید ، انتخاب کنید و فرزندان خود را درگیر گفتگو کنید. انعطاف پذیری به این معنا نیست که به فرزند خود اجازه دهید با قتل فرار کند. تعادل بین سازگاری و تسلط یافتن را پیدا کنید. فرزند شما با احترام و خویشتن داری بیشتر به شما پاداش می دهد.

 

3. تطبیق

والدین هماهنگ شنونده های خوبی هستند. آنها از ارائه توصیه ، قضاوت یا مقایسه خودداری می کنند. گوش دادن با کیفیت بهتر از هر توصیه یا توصیه ای کودکان را آرام می کند و دو نیاز اساسی دوران کودکی را برآورده می کند: نیاز به احساس درک و نیاز به تأیید. والدین هماهنگ به طور احساسی احساسات کودک خود را احساس می کنند. آنها می دانند که بچه هایشان چه موقع خوشحال ، ناراحت ، عصبانی یا افسرده هستند. آنها به طور مستقیم به نیازهای فرزندان خود پاسخ می دهند. به همین دلیل ، بچه های آنها به ندرت رفتارهای مخرب  انجام می دهند.

4.   مدل سازی خوب

گفته می شود که کودکان ده درصد آنچه شما می گویید و نود درصد کارهایی را که انجام می دهید جذب می کنند. به عبارت دیگر ، بودن فردی که می خواهید فرزند شما باشد قدرتمندترین انتخاب والدین است. الگوهای زندگی و تنفس در رفتار شما. کلمات ، اعمال و احساسات شما (گفتاری و ناگفته) به فرزند شما سپرده می شود و هویت اصلی او را شکل می دهد. چه بخواهید و چه نخواهید ، بچه ها بر اساس انتخاب والدین خود ارزش های شخصی و فلسفه زندگی را توسعه می دهند. وقتی صحبت از سلامت روانی فرزند شما می شود ، مدل سازی والدین به اندازه DNA واقعی است.

5.   توانمندسازی

کودکان با انگیزه های ذاتی متولد می شوند تا خود را تعریف کرده و استعدادها و استعدادهای منحصر به فرد خود را توسعه دهند ، از اولین قدم ها تا رانندگی با ماشین ، آنها سرسختانه می خواهند کارهایی را به تنهایی انجام دهند. والدین خوب استقلال را پرورش می دهند ، مسئولیت شخصی را تقویت می کنند و اعتماد به نفس را تشویق می کنند. آنها از تداخل ریزمدیریت یا افراط در فرزندان خود اجتناب می کنند و هرگز اجازه نمی دهند  تنبلی در زندگی فرزندشان ریشه دواند. توانمندسازی والدین پاداش سخت کوشی و موفقیت شخصی را به فرزندان خود نشان می دهد. چنین انتخابهایی به رشد روانی اجتماعی می افزاید و حس هدفمندی را در کودکان ایجاد می کند. و به یاد داشته باشید ، توانمندسازی منوط به موقعیت اجتماعی ، هوش یا حساب بانکی نیست - شما می توانید آن را هر روز بدون هزینه به فرزند خود منتقل کنید.

6. ساختار ، محدودیت و مرز

بیایید ساختار سالم را مرور کنیم : برنامه ها ، روال ها و روابط ثابت را در اختیار کودکان قرار دهیم. محدودیت های سالم : محدود کردن رفتارهای مخرب یا خطرناک در کودکان با تقویت قضاوت. مرزهای سالم : آموزش کودکان به احترام گذاشتن و احترام گذاشتن به فضای فیزیکی و احساسی بین افراد. هیچ کودکی با این ساختارها متولد نمی شود. والدینی که رهبری موثر را ارائه می دهند فقط می توانند به آنها آموزش دهند. ساختار سالم ، محدودیت ها و مرزها پایه و اساس عادت های خوب را که تا آخر عمر باقی می مانند ، پایه ریزی می کند. آنها همچنین با کاهش ترس و اضطراب در کودکان ، اعتماد به نفس را تقویت می کنند.

7. نوع دوستی

دیده شده که زندگی بچه ها وقتی درگیر فعالیت های نوع دوستانه می شوند ، تغییر می کند . آنها یاد می گیرند که جهان را فراتر از خواسته ها و نیازهای خود ببینند و در شمارش نعمت های خود مهارت پیدا می کنند. کمک به دیگران بهترین پادزهر است که میتوان برای بچه های خودخواه یا متکبر تجویز کرد . این امر انسانیت آنها را بیدار می کند ، باعث همدلی و مهربانی بیشتر می شود و دیدگاه های اجتماعی آنها را گسترش می دهد. از طریق سازمان های خیریه محلی یا ملی به دنبال فرصت های عملی یا کارآموزی برای فرزندان خود باشید. خدمات اجتماعی نه تنها بسیار عالی به نظر می رسد ، بلکه در رزومه یا برنامه های دانشگاه نیز خوب به نظر می رسد.

8. حمایت تحصیلی

والدین خوب همیشه به سرعت از مدرسه حمایت می کنند و عادات مطالعه قوی را در اسرع وقت در فرزندان خود پرورش می دهند. تدریس خصوصی ، ارزیابی های آموزشی ، دوره های آمادگی آزمون - از تمام امکانات مدرسه خود استفاده کنید. اگر پشتیبانی موجود نیست ، به خارج از مدرسه بروید. وقتی عادات مطالعه ضعیف ریشه دواند ، برگشتن آنها بسیار مشکل است. مشکلات یادگیری تشخیص داده نشده ، حتی خفیف ، ریشه بسیاری از مشکلات رفتاری و احساسی است. اگر فرزند شما از عهده تکالیف برآمده است ، به احتمال زیاد او به چالش کشیده نمی شود. با معلم صحبت کنید ، برای کارهای اضافی ترتیب دهید. اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما به سخت کار کردن عادت کرده اند تا وقتی  به مشکل برخورد سریع تسلیم نشوند.

9. رسانه های خلاق و فیزیکی

کودکان ، به ویژه نوجوانان ، تنش زیادی در بدن خود ایجاد می کنند و برای برطرف کردن این تنش به راههای روانی نیاز دارند. انجام بازی های رایانه ای یا ویدئویی ممکن است تا حدی تسکین دهنده باشد ، اما انتخاب های موثری برای رشد شخصی نیستند. یک تمرین قبلی 30-40 دقیقه ای سه بار در هفته می تواند علائم اضطراب آور و افسردگی را 50 تا 70  درصد  کاهش دهد-درست است ، 50 تا 70! با تنش کمتر ذخیره شده ، کودکان بهتر تمرکز می کنند ، ارتباط بهتری برقرار می کنند و بهتر می خوابند. آنها خودکنترلی بیشتری دارند و اگر به ورزش های گروهی یا هنرهای رزمی بپردازند ، از مزایای اعتماد به نفس بیشتر و مهارت های اجتماعی بهتر برخوردار خواهند شد. ابزارهای خلاقانه مانند نقاشی ، نواختن یک ساز ، نوشتن ، مدیتیشن یا یوگا نیز روشهای فوق العاده ای برای یادگیری آرامش و آرامش ذهن کودکان است.

10.   عادات غذایی سالم

کودکان عادات غذایی را از والدین خود به ارث می برند ، بنابراین توجه به آنچه خانواده شما در خانه مصرف می کنند بسیار مهم است. غذاهای فوری یا فست فود ، نوشابه های گازدار یا نوشیدنی های انرژی زا ، ممکن است باعث افزایش سریع انرژی شما شوند ، اما در طولانی مدت بدن و ذهن شما را سست می کنند. تحقیقات زیادی وجود دارد که ارتباط معنی داری بین رژیم های غذایی با قند بالا و چربی بالا و تعدادی از مسائل عاطفی مخرب مانند اضطراب ، افسردگی و ADD در کودکان را نشان می دهد. والدین خوب فرزندان خود را در مورد غذا آموزش می دهند و آنها را در تهیه غذا و برنامه ریزی غذا مشارکت می دهند. آنها انتخاب غذاهای سالم را سرگرم کننده می کنند و از تلاش های بچه هایشان استقبال می کنند. عادات غذایی در دوران کودکی اثراتی بر جای می گذارد که به ندرت محو می شوند. به فرزندان خود انتخاب های غذایی بهتری بدهید و شما پایه و اساس سلامت و تندرستی را می گذارید که آنها در بزرگسالی با خود حمل می کنند .

همچنین بخوانید:

روان شناسی خانواده ی موفق

فرزندپروری خوب به ندرت طبیعی است؛ این کار سالها طول می کشد و حتی همه ما اشتباه می کنیم. فرزندپروری شما را در هر سطحی آزمایش می کند: از نظر احساسی ، جسمی ، مالی ، حتی روحی.
آیا می خواهید نحوه موفقیت در زندگی را بیاموزید؟

 

خوب ، موفقیت در زندگی شامل نقش شما به عنوان والدین است.

در اینجا 7 ویژگی والدین موفق وجود دارد.

1. والدین موفق انتظار کمال ندارند.
والدین موفق انتظار کمال را نه از خود و نه از فرزندان خود دارند. "
فرزندپروری یک هنر است نه یک علم. والدین موفق می دانند که فرزندانشان نیز مانند خودشان کامل نیستند. این باعث می شود آنها فرزندان خود را بی قید و شرط دوست داشته باشند.

2. والدین موفق از شکست نمی ترسند.
یکی از بهترین راه ها برای یادگیری نحوه موفقیت در زندگی شکست است. والدین موفق می دانند که اشتباهات بخش عادی و حتی سالم والدین هستند. آنها بهترین تصمیمات را می توانند بگیرند و وقتی اشتباه می کنند ، از اشتباهات خود درس می گیرند و سعی می کنند دفعه بعد بهتر عمل کنند.

3. والدین موفق انتظار قایقرانی آرام را ندارند.

کودکان نظرات ، شخصیت ها و ترجیحات خود را دارند. به ناچار آنها باعث می شوند ما بگوییم "این از کجا آمده است؟" یا "به چه فکر می کردی؟" مسئولیت ما برای ارائه محدودیت و راهنمایی به آنها گاهی با میل فزاینده آنها به استقلال در تضاد است. والدین موفق از این برخوردها تعجب نمی کنند - آنها از آنها انتظار دارند. اما والدین موفق می دانند که مسئولیت آنها در قبال فرزندانشان این نیست که همیشه آنها را راضی یا خوشحال کنند. این تصمیمات سختی است که در بلندمدت به بهترین نحو ممکن خواهد بود.

4- والدین موفق تنها کار را انجام نمی دهند.

فرزندپروری موفق به این معنی است که به خود اعتماد داشته باشید ، اما تنها یک محیط بان نباشید. هیچ کس تجربه یا پاسخ به همه چالش های فرزندپروری را ندارد. اما هر یک از ما برخی از پاسخ ها را داریم و در کنار هم ، همه آنها را دریافت کرده ایم. بنابراین والدین موفق تمایلی به جستجوی خرد دیگران ندارند. آنها می دانند که در پایان روز ، تصمیم با آنها است ، اما قبل از رسیدن به آنجا ، خرد زیادی در طول راه در انتظار کمک به آنها است.

5. والدین موفق بیشتر تلاش می کنند.

یادگیری نحوه موفقیت در زندگی اغلب مستلزم کنترل فشار است. افراد موفق با فشارهای مشابهی که همه ما انجام می دهند مواجه هستند - مشاغل سخت ، همسر و فرزندان که به آنها نیاز دارند. اما آنها با این قانون زندگی می کنند: "آنچه را که میکارید  برداشت می کنید " آنها حس واضح اولویت را برای خانواده خود دارند و مایلند برای دستیابی به آن وقت بگذارند. آنها بیش از "والدین متوسط" می دهند ، بنابراین فرزندان آنها بیش از "فرزندان معمولی" خواهند بود. این والدین در پرورش و توسعه خود به عنوان بهترین والدین که می توانند کار کنند.

6. والدین موفق از والدین بودن لذت می برند 

آنها از والدین لذت می برند نه به این دلیل که آسان است یا فوراً پاداش می دهد ، بلکه به خاطر لذت و امتیاز محض همکاری با خدا در شکل دادن به زندگی منحصر به فرد و گرانبهای دیگر است. هر یک از والدین کودکان بزرگسال به شما می گویند که چقدر سریع بزرگ می شوند. والدین موفق خود را به یاد آن می اندازند و سعی می کنند هر روز با فرزندان خود لذت ببرند. آنها تا حد امکان خود را در فرزندان خود غوطه ور می کنند و فقط از آنها لذت می برند ، حتی در روزهای پوشک کثیف ، بیماری و ناامیدی. آنها فقط فرزندان خود را دوست ندارند. عمیقاآنها را دوست دارند و مشتاقانه منتظر گذراندن وقت با آنها هستند.

7. والدین موفق تلاش می کنند شخصی باشند که می خواهند فرزندانشان تبدیل شوند.

هیچ فرمول برای والدین وجود ندارد. شما نمی توانید بچه ها را مانند یک کامپیوتر برنامه ریزی کنید و نتیجه را تضمین کنید. اما کودکان ناظران و مراجع تقلید عالی هستند. آنها ارزشها و عادات افرادی را که بیشترین تأثیر را بر آنها دارند ، مشاهده می کنند ، می شنوند و آنها را جذب می کنند: والدینشان. والدین موفق آنقدر تصمیم می گیرند که بهترین الگو را برای فرزندان خود نشان دهند .

 

 به نظر شما چه چیز دیگری باعث می شود که یک نفر والدینی موفق باشد؟

نه ویژگی که می گویند احتمالاً کودک را در مسیر درست قرار می دهد

1- والدین با فرزندان خود رابطه مثبت دارند

آنها نسبت به فرزندان خود پاسخگو ، حساس و مراقبت مداوم هستند. طبق گزارش PsyBlog ، لیبی ربی ، روانشناس دانشگاه مینه سوتا ، آنها با این کار "پایگاه مطمئن" را برای دستیابی به اهداف خود برای کودکان فراهم می کنند . "مراقبت حساس در سه سال اول زندگی می تواند پیشرفت تحصیلی و شایستگی اجتماعی را تا بزرگسالی پیش بینی کند." وقتی صحبت از حمایت از یادگیری می شود ، مشارکت والدین مطمئناً حرف اول را می زند.

2- والدین از موقعیت اجتماعی- اقتصادی بالاتری برخوردار هستند

به طور کلی ، درآمد بالاتر به مدارس بهتر و فرصت های بیشتر مانند پیش دبستانی و تدریس خصوصی تبدیل می شود. از هر پنج کودک آمریکایی یک نفر در فقر بزرگ می شود و شکاف درآمد و دستاوردها در حال افزایش است. شان ریاردون ، محقق دانشگاه استنفورد ، برای مرکز تجزیه و تحلیل سیاست های آموزشی دانشگاه استنفورد می نویسد: "فاصله موفقیت آمیز بین کودکان خانواده های پردرآمد و کم درآمد در بین کودکان متولد 2001 در بین بچه هایی که 25 سال زودتر متولد شده اند تقریباً 30 تا 40 درصد بیشتر است ."

3- والدین مهارت های اجتماعی را به کودکان آموزش می دهند

یک مطالعه 20 ساله توسط محققان دانشگاههای پن پنسیت و دوک به این نتیجه رسید که کودکانی که در اوایل زندگی با دیگران کنار می آیند ، کمتر با مشکلات مربوط به سوء مصرف مواد روبرو می شوند و از نظر قانونی دچار مشکل می شوند و به احتمال زیاد مدرک دانشگاهی دریافت می کنند و 20 نفر شاغل هستند. سالها پس از فارغ التحصیلی مهد کودک "کمک به کودکان برای توسعه مهارت های اجتماعی و عاطفی یکی از مهمترین چیز مهم ما می توانیم انجام آماده سازی آنها برای آینده ای سالم است، گفت:" کریستین شوبرت، مدیر برنامه در رابرت وود جانسون بنیاد ، که تحقیقاتی بودجه . این مهارت ها از سنین پایین می تواند تعیین کند که آیا کودک به دانشگاه می رود یا زندان و آیا در نهایت شاغل یا معتاد است. "

نیز بخوانید:

روان شناسی افراد موفق

4- والدین انتظارات زیادی از فرزندان خود دارند

پروفسور UCLA ، نیل هالفون ، در مورد نظرسنجی خود از 6،600 کودک متولد 2001 ، اظهار داشت که "به نظر می رسد والدینی که در آینده فرزند خود به تحصیل در دانشگاه پرداخته اند ، صرف نظر از درآمد و دارایی های دیگر ، فرزند خود را در جهت رسیدن به این هدف اداره می کنند." با تجزیه و تحلیل استاندارد ریاضیات و خواندن ، امتحاناتی که والدین آنها انتظار دارند مدرک دانشگاهی بگیرند به طور قابل توجهی بالاتر از کسانی است که از تعامل والدین با حمایت کمتری برخوردار بودند. سعید هالفون گفت: "شگفتی بزرگ این بود که اهداف بلند مدت والدین برای فرزندانشان در پیش بینی توانایی های ریاضی و خواندن آنها چقدر قوی بود."
 

5- والدین تحصیلات بهتری دریافت کردند

والدینی که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس هستند به احتمال زیاد فرزندان خود را در کالج می بینند تا آنهایی که فاقد تحصیل هستند. اما حتی مدرک لیسانس هم تفاوت ایجاد می کند. یافته های گزارش "وضعیت آموزش" توسط وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده در سال 2001 نشان داد: "82 درصد از دانش آموزانی که والدین آنها دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر بودند بلافاصله پس از اتمام دبیرستان در کالج ثبت نام کردند. این نرخ برای کسانی که والدین آنها دبیرستان را به پایان رسانده اند اما دانشگاه نبوده اند (54 درصد) و حتی برای کسانی که والدین آنها کمتر از دیپلم دبیرستان (36 درصد) داشته اند کمتر بوده است. "

6- والدین در اولین فرصت ریاضی را به فرزندان خود آموزش می دهند

مطالعه 35000 کودک پیش دبستانی ها از ایالات متحده، کانادا و بریتانیا مشخص شد که توسعه مهارت های ریاضی اوایل نه تنها پیش بینی استعداد ریاضی، اما دستاورد خواندن بالاتر در سال های آینده است

7- یکی از والدین مادر شاغل است

بر اساس تحقیقات مدرسه بازرگانی هاروارد ، دختران مادران شاغل بیشتر به مدرسه می رفتند ، شغل بیشتری در نقش سرپرستی داشتند و 23 درصد بیشتر از همسالانی که توسط مادران خانه نشین پرورش یافته بودند ، درآمد داشتند. فرزندان مادران شاغل بیشتر در کارهای خانه و مراقبت از کودکان مشارکت داشتند.

8- والدین استرس ندارند

اگر یکی از والدین خسته باشد یا علائم سرخوردگی نشان دهد ، این احساسات به فرزندان خود منتقل می شود. کودکانی که والدینشان استرس دارند می توانند در معرض اختلالات خلقی ، از جمله ADHD ( اختلال نقص توجه و بیش فعالی) قرار بگیرند.

9- والدین به تلاش برای جلوگیری از شکست اهمیت می دهند

کسب و کار خودی نویسندگان توجه داشته باشید از مزایای یک " ذهنیت رشد "، که "رشد در چالش و می بیند شکست. به به بعنوان یک ذهنیت ثابت "که" فرض می کند که شخصیت ، هوش و تواناییهای خلاق ما با توجه به این که ما نمی توانیم به هیچ وجه معنی دار تغییر دهیم ، به عنوان یک سکوی دل انگیز برای رشد "است . به به به اجتناب از شکست به هر قیمتی راهی برای حفظ حس هوشمند یا ماهر شدن می شود.

در نهایت

والدین بیش از حمایت و راهنمایی ارائه می دهند. آنها ویژگی هایی را ارائه می دهند که فرزندانشان هنگام خروج از خانه و ورود به اجتماع می خواهند از آنها الگو بگیرند.


مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود