برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
20211013_151543.jpg

7 روش خلاقانه آموزش اشکال هندسی به کودکان پیش دبستانی و دبستان،بهمراه بازی،شعرو کاربرگ

چرا آموزش اشکال هندسی به کودک بسیار مهم است؟ انواع مختلف اشکال برای کودکان چیست؟ نحوه آموزش این اشکال به کودکان با کمک بازی ها و فعالیتها. در این مقاله به پاسخ این سوالات و سوالات بیشتر پرداخته شده است .همچنین 4 بازی جذاب و شعر و کاربرگ نیز برای تثبیت این آموزش ارائه می شود. با ماهمراه باشید و پاسخ ها را ببینید...

آموزش اشکال هندسی به کودک پیش دبستانی و ابتدایی اهمیت ویژه دارد. کودکان دارای قابلیت های یادگیری پویا هستند که با مهارت های مشاهده ای آنها تقویت می شود.  با این حال ، والدین باید هنگام آموزش کودکان پیش دبستانی اقدامات کوچکی انجام دهند.  اشکال و رنگهای اولیه بر کودکان تأثیر می گذارد.  آنها سعی می کنند با نگاه به اجسام مختلف اطراف ، محیط اطراف خود را درک کنند.  انواع اشیاء و ساختارها به کودکان در یادگیری اشکال کمک می کنند.  به عنوان والدین باید شکل های متفاوتی را برای کودکان در سنین پایین معرفی کرد.  اشکال مختلفی برای مهد کودک وجود دارد که می تواند به بچه ها در یادگیری و درک اشکال اولیه کمک کند.

شعر اشکال هندسی پیش دبستانی و اول ابتدایی 

آموزش نقاشی حیوانات با اشکال هندسی 

چرا آموزش اشکال هندسی مهم است؟

امروزه در هر پیش دبستانی اشکال اولیه برای کودکان آموزش داده می شود.  درک ضرورت شکل گیری فعالیت ها برای بچه های مهد کودک بسیار مهم است. 

چند روش که کودکان تحت تأثیر اشکال اولیه هندسی قرار می گیرند عبارتند از:
 

  • اطلاعات بصری

  • علائم و نشانه ها

  • حروف و اعداد

  • مفاهیم ریاضی

  • طبقه بندی و مقایسه

  • حل مسئله

  • تقارن

هچنین مشاهده کنید:

شعر اشکال هندسی خانم روحی

کاردستی اشکال هندسی خانم روحی

داستان اشکال هندسی خانم روحی

آموزش اشکال هندسی در کاردرمانی کودکان

با آموزش اشکال هندسی ، بچه ها نحوه سازماندهی اطلاعات بصری را بیاموزند

کودکان به شدت محیط اطراف خود را مشاهده می کنند و هر روز با اشکال هندسی مختلف روبرو می شوند.  آموزش اشکال هندسی اولیه برای کودکان به آنها کمک می کند تا مشاهدات خود را درک کنند.  اطلاعات بصری که آنها جمع آوری می کنند شامل اشکال مرکبی است که از ترکیبی از اشکال اساسی تشکیل شده است.  نام اشکال برای کودکان آنها را قادر می سازد تا اشکال اصلی را در اشکال مرکب تشخیص دهند.  به عنوان مثال ، وقتی کودک به ماشین نگاه می کند ، جعبه ای مستطیل شکل به نظر می رسد.  با این حال ، کودکان هنگامی که اشکال هندسی اصلی را یاد می گیرند ، یاد می گیرند که اشکال مرکب را در خودرو تشخیص دهند.

آموزش اشکال هندسی به آموزش علائم و نشانه ها کمک می کند.

نمادها برای کودکان بسیار مهم است.  اما کمی طول می کشد تا بچه ها به آن عادت کنند.  بچه ها مدتی طول می کشد تا بتوانند شکلهایی را که می بینند واقعاً نامگذاری کنند.  با این حال ، این به این معنی نیست که کودک قادر به درک اشکال اصلی نیست.  از طرف دیگر علائم نشان دهنده اطلاعات و جزئیات خاصی است.  اشکال هندسی اولیه برای کودکان به آنها کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود ذخیره کنند.  معمولاً کودکان 5 تا 6 ساله هستند که علائم و نشانه ها را دنبال می کنند.

با آموزش اشکال هندسی به بچه ها کمک کنید حروف و اعداد مختلف را تشخیص دهند.

کودکان نوپا ممکن است بین همه الفبایی که می بینند گیج شوند.  به عنوان والدین ، ​​آموزش حروف و اعداد مختلف می تواند چالش برانگیز باشد.  بچه ها تمایل دارند حروف مشابهی مانند "س" و "ص" را با هم مخلوط کنند.  صبر هنگام اصلاح این اشتباهات مهم است.  یادگیری اشکال هندسی برای کودکان به آنها کمک می کند تا حروف را از یکدیگر متمایز کنند.  بنابراین همه پیش دبستانی ها قبل از حرکت به حروف و اعداد ، اشکال یادگیری را برای کودکان پوشش می دهند. یعنی تا حد امکان کودک در ابتدا باید انواع اشکال هندسی را یا بگیرد.

مفاهیم اولیه ریاضی را می توان آموزش داد:

هنگامی که کودک راحت می تواند اشکال هندسی را تشخیص دهد ، می تواند عملیات ریاضی ساده مانند جمع و تفریق را یاد بگیرد.  اشکال اصلی برای کودکان شامل توپ ، جعبه کبریت ، تاس و غیره است ، بنابراین می توانید شیء مورد نظر خود را انتخاب کرده و آموزش ریاضیات ساده را به فرزندان خود شروع کنید.

🔻🔻کلیک کنید:

بازی جذاب آشنایی با اشکال هندسی

بازی و فعالیت جذاب برای یادآوری و یادگیری اشکال هندسی، مناسب مهد، پیش دبستانی واول ابتدایی

تمرین شناختی تقویت حافظه ی فعال یا حافظه ی کاری کودک با اشکال هندسی

با آموزش اشکال هندسی، طبقه بندی و مقایسه در کودک شکل می گیرد.

مهارتهای تشخیص چهره  به سرعت در بین بچه هایی که می توانند اشکال هندسی مختلف را دسته بندی و مقایسه کنند ، توسعه می یابد.  با یادگیری تفاوت بین اشکال ، بچه ها ویژگی های صورت و تفاوت های آنها را درک می کنند.  همچنین لازم به ذکر است که اشکال مختلف برای کودکان دلالت بر مکان ها یا ویژگی های جغرافیایی متفاوتی دارد.  آیا توجه کرده اید که در نقاشی بچه ها کوه ها و تپه ها همیشه مثلث هستند و خانه ها دارای ساختار مربع یا مستطیل با سقف مثلثی هستند؟ 


 

با آموزش اشکال هندسی،حل مسئله توسعه می یابد.

توسعه مغز و مهارت های تفکر برای بچه های پیش دبستانی یا مهد کودک واقعاً مهم است.  شکل و رنگ مستقیماً مسئول رشد مغز هستند.  بچه ها ساختارها را تجزیه و تحلیل می کنند و با نقشه برداری ذهنی دو بعدی شروع می کنند و سپس به تدریج ، با پیشرفت سن ، نقشه برداری سه بعدی را شروع می کنند.  این نگاشت ذهنی اشکال نقش مهمی در رشد توانایی حل مسئله در کودکان ایفا می کند.


 

شعر جذاب اشکال هندسی پیش دبستانی و اول ابتدایی

آموزش تقارن بوسیله ی آموزش اشکال هندسی اولیه.

بچه ها دوست دارند در پارک ها یا زمین ها بازی کنند.  این برای توسعه مهارت های حرکتی آنها مهم است.  با این حال ، کودکان بیشتر از بزرگسالان تعادل خود را از دست می دهند.  با بزرگ شدن ، همه ما دچار زخم و کبودی روی زانو شده بودیم.  این زمانی اتفاق می افتد که بچه ها نمی توانند مفهوم اصلی تعادل و مرکز ثقل را درک کنند.  در حال حاضر حتی اگر اصطلاحاتی مانند مرکز ثقل برای بچه ها جذاب به نظر برسد ، آموزش تقارن با کمک اشکال اولیه برای بچه ها بسیار مهم است.  این به آنها کمک می کند تا نحوه موقعیت یابی و توسعه مهارت های حرکتی را درک کنند.


 

انواع مختلف اشکال برای کودکان

مشاهده کنید🔻🔻 :

ویدئوی شعر اشکال هندسی( سه گوش، چهارگوش و دایره)

ویدیوی آموزش اشکال هندسی با شعر جذاب


اشکال مختلف برای کودکان از اشکال اصلی تا اشکال مرکب در دسترس است.  اشکال اصلی اشکال ساده ای هستند که نمی توان آنها را به اشکال ساده تری  تجزیه کرد ، مثالهایی شامل مربع ، دایره ، مثلث و ... شکلهای مرکب را می توان به اشکال ساده تری تقسیم کرد. 

چند شکل برای درک بهتر

مثلث

3 وجه دارد

مثال: کوه ها و تپه ها به شکل مثلث هستند

مربع                             

 4 وجه دارد                   

مثال:خانه های کوچک یا کلبه ها به شکل مربع هستند 


مستطیل                                   

4 وجه دارد         

مثال: ماشین ها و اتوبوس ها به شکل مستطیل هستند

دایره (گردی)                                    

  بدون وجه               

  چرخ ها و توپ ها به شکل دایره هستند

فلش(پیکان)

7 وجه دارد

مثال : تابلوهای علائم دارای شکل پیکان هستند


ستاره

10 وجه دارد

مثال: ستاره دریایی و انیسون ستاره ای(نوعی گل) شکل هستند


لوزی

4 وجه دارد

مثال: کریستال ها  و الماس ها دارای شکل لوزی هستند


قلب

بدون وجه

مثال: توت فرنگی ها به شکل قلب هستند.

🔻🔻برای اشکال بالا یک ویدئوی جذاب ببینیم:

ویدوی یادآوری اشکال هندسی(مستطیل، دایره، مربع،ستاره،لوزی)


اشکال هندسی اولیه برای کودکان

شکلهایی مانند مربع ، مثلث ، دایره و مستطیل ابتدا به بچه ها آموزش داده می شود.  هنگامی که کودک نحوه طبقه بندی و نامگذاری این اشکال را آموخت ، اشکال پیچیده تری به او آموزش داده می شود.  پیشنهاد می شود که زمان زیادی صرف شکلهای اولیه برای کودکان شود.  این امر به این دلیل است که این اشکال اولیه پایه ی یادگیری اشکال پیچیده تر هستند.  ممکن است کمی طول بکشد تا بچه ها مفاهیم اشکال اولیه و ارتباط آن ها با اشکال پیچیده تر را درک کنند ، اما ما به والدین پیشنهاد می کنیم که صبور باشند.
 

همچنین مشاهده کنید:

ویدئوی آموزش مربع، مستطیل و دایره، کلاس دوم

اشکال هندسی پیشرفته برای کودکان

هنگامی که کودک با اشکال اولیه آشنا می شود ، آماده یادگیری اشکال پیشرفته هستند.  این اشکال شامل فلش(پیکان) ، ستاره و قلب است.  اشکال پیشرفته شامل ساختارهای سه بعدی در پیش دبستانی نیست زیرا ممکن است آنها را گیج کند.  بچه هایی که تصور روشنی از اشکال اصلی دارند ، می توانند به سرعت این موضوع را حل کنند.

چگونه می توان اشکال هندسی را با کمک بازی ها و فعالیت ها به کودکان آموزش داد؟

تا به حال ، ما دیدیم که شکل های اساسی چقدر می توانند برای رشد مغز کودک مهم باشند. آموزش اشکال هندسی بدون فعالیت می تواند دست و پا گیر باشد زیرا کودکان درک چیزی را که نمی توانند مشاهده کنند برایشان مشکل است.  فعالیت ها و بازی ها به بچه ها کمک می کند تا هنگام سرگرمی بهتر یاد بگیرند.

اکنون ، ما چند فعالیت و بازی را برای کمک به بازی و یادگیری فرزند شما بررسی می کنیم:

کلیک کنید:

شعر اشکال هندسی خانم روحی

تدریس اشکال هندسی، پایه ی دوم ابتدایی

 

فلش کارت  اشکال هندسی برای کودکان

فلش کارت ها در حین آموزش به کودکان یک ابزار واقعاً سرگرم کننده و تعاملی هستند.  آنها را می توان در فروشگاه ها خریداری کرد یا با دست تهیه کرد.  برای تهیه مجموعه ای از فلش کارت ها می توانید روی کارت هایی که از کاغذ ضخیم ساخته شده اند اشکال مختلف بکشید.  از این کارت ها برای بازی با فرزند خود استفاده کنید.  از فرزند خود بخواهید که یک کارت برداشته و نام شکل ترسیم شده روی کارت را نام ببرد.  تابلویی را برای اینکار قرار دهید و به آنها اجازه دهید نمرات بالای خود را ببینند و تشویق شوند.


تطابق رنگ وشکل برای اموزش اشکال هندسی

 برای اینکار باید اشکال هندسی را بکشید و نام آنها را بنویسید.  اشکال رنگارنگ برای بچه ها راحت تر به خاطر سپرده می شود.  از فرزندان خود بخواهید هر روز صبح قبل از رفتن به پیش دبستانی یا مهد کودک به نمودار زیبا نگاه کنند.


شکار شکل ها راهی برای آموزش اشکال هندسی به کودک

درست مانند شکار گنج ، شکار اشکال برای کودکان پیش دبستانی سرگرم کننده و آسان است.  از مجموعه ای از فلش کارت ها با اشکال مختلف روی آنها استفاده کنید.  از فرزند خود بخواهید که یک کارت را برداشته و شکل را مشخص کند و هنگامی که شکل را تشخیص داد ، از او بخواهید تا شیئی به همان شکل را در اطراف خانه پیدا کند.  این کار بچه ها را درگیر خود می کند و به آنها کمک می کند تا اشکال اصلی را با محیط اطراف خود مرتبط کنند.

🔻🔻در مام پلاس ببینید:

ویدئوی آموزش تفاوت و شباهت اشکال هندسی،یادآوری اول دبستان
 

بازی های پازل برای آموزش اشکال هندسی اولیه

دو نوع پازل برای یادگیری اشکال اولیه در دسترس کودکان است. 

اولین مورد شامل قطعاتی از اشکال اساسی رنگ روشن برای کودکان است.  این اشکال باید بر روی تخته ای با حفره هایی شبیه به اشکال نصب شوند.  این تخته ها با قطعاتی از شکل اولیه برای کودکان در مغازه های نوشت افزار و فروشگاه های اسباب بازی موجود است.

نوع دوم یک پازل معمولی با قطعات بزرگتر است.  هنگامی که یک کودک در اشکال هندسی اولیه مهارت دارد ، می تواند سعی کند قطعات یک تصویر را به هم وصل کند.


ما به شما پیشنهاد می کنیم سراغ معماها  یا پازل هایی با تصاویر میوه ها و گل ها بروید تا سطح را برای فرزندتان آسان نگه دارید.

تفاوت بین اشکال هندسی معمولی و نامنظم چیست؟

اشکال هندسی منظم آنهایی هستند که دارای زوایای مساوی و اضلاع مساوی هستند.  اشکال نامنظم دقیقاً برعکس هستند ، یعنی زاویه ها و اضلاع آنها متفاوت است.


نمونه هایی از اشکال هندسی منظم عبارتند از مربع ، دایره ، مثلث متساوی الاضلاع و غیره.

نمونه هایی از اشکال هندسی نامنظم عبارتند از مستطیل ، قلب ، مثلث راست زاویه و غیره.

 

انواع مختلف اشکال سه بعدی که با استفاده از مستطیل ها و دایره ها شکل می گیرند چیست؟

  • استوانه- دایره ها

  • مکعبی - مستطیل

  • مکعب - مربع

  • هرم - مستطیل و دایره

  • چهار گوش - مثلث

دو نوع مختلف شکل چیست؟

اشکال هندسی:

اینها اشکال ساده ای مانند مستطیل ، مربع ، مثلث و ... هستند که ماهیتی هندسی دارند.  آنها اساس انواع دیگر اشکال را تشکیل می دهند.
 

اشکال ارگانیک:

این اشکال دارای ماهیت منحنی هستند و احساس طبیعی در آنها وجود دارد (به عنوان مثال ، شکل ایجاد شده پس از ریختن جوهر روی کاغذ از نوع ارگانیک است).  اینها برای چشم آرامش بخش و آرامش بخش هستند.

چند نمونه شعر آموزش اشکال هندسی

شعر 1:

سه گوش

سلام سلام آی بچه ها

کوچیکترا بزرگترا

سلام به روی ماهتون

به چشمون سیاهتون

میخواین بگم اسمم چیه؟

به من میگن سه گوش خانم

گوشه هامو ببین و ببین

این و این و این

چهارگوش:

برو برو سه گوشه

کم داری تو یک گوشه 

من که منم چهارگوشم 

چهارگوش بازیگوشم 

هر کی بگه چهار گوشه 

میدوم میرم یه گوشه 

گوشه هامو ببین و ببین 

این و این و این و این

دایره(گردی)

گوشه چیه؟گوشه چیه؟

میخواین بگم اسمم چیه

به من میگن یه گردی

گوشه ندارم هیچی

گوشه مال سه گوشه

گوشه مال چهارگوشه

شعر 2

آی بچه های مهربان   سلام به روی ماهتان

منی که رنگا رنگم     این همه هم قشنگم 

آدمکم آدمک               عروسکم عروسک

بچه ها کار دستی ام     شگفتی هستی ام 

معلم هندسه               آورد من ومدرسه 

نگاه کنید با دقت        با مهر وبا محبت 

ترکیب نازی دارم    شکل ریاضی دارم 

خوب و قشنگ وشکیل   مربع ومستطیل 

یک عالمه خاطره     مثلث و دایره 

شکل های خوب وزيبا  کوشید ؟ کجایید شما ؟

من که سه گوشم این جا       مثلثم بچه ها

چار تا دیوار چار دلیل    به من می گن مستطیل 

بی گوشه وبی دیوار     دایره ام من انگار 

شکل های نازو دیدیم   حرفا شونا شنیدیم

شعرآموزشی3

سه گوش 🔼

سلام سلام آی بچه ها

کوچیکترا بزرگترا

سلام به روی ماهتون

به چشمون سیاهتون

میخواین بگم اسمم چیه؟

به من میگن سه گوش خانم

گوشه هامو ببین و ببین

اینه و اینه این

چهارگوش ⏹

برو برو سه گوشه

کم داری تو یک گوشه 

من که منم چهارگوشم 

چهارگوش بازیگوشم 

هر کی بگه چهار گوشه 

میدوم میرم یه گوشه 

گوشه هامو ببین و ببین 

اینه و اینه و اینه و این

دایره ( گردی)⏺

گوشه چیه؟گوشه چیه؟

میخواین بگم اسمم چیه

به من میگن یه گردی

گوشه ندارم هیچی

گوشه مال سه گوشه

گوشه مال چهارگوشه

کلام پایانی در آموزش اشکال هندسی:

مزایای مختلف آموزش اشکال هندسی اولیه یکی از مهمترین موضوعاتی است که در برنامه درسی مهد کودک و پیش دبستانی به آن پرداخته شده است.  حتی اگر فرزند شما در حال یادگیری اشکال در مدرسه است ، پیشنهاد می شود که والدین به او دربازی اشکال هندسی کمک کنند.  این به این دلیل است که شناسایی اشکال و نامگذاری اشکال دو هدف متفاوت هستند.  بچه ها تمایل دارند اسم شکل را فراموش کنند.

شروع به آموزش هندسی اشکال اولیه به فرزند خود کنید و سعی کنید آنها را با اشیاء اطراف خود مرتبط کنید.  این به بچه ها کمک می کند تا مفهوم اشکال اصلی را با محیط اطراف خود ارتباط دهند.  ما پیشنهاد می کنیم والدین با اشکال هندسی اصلی شروع کرده و به تدریج به اشکال پیشرفته حرکت کنند.  زمان بیشتری را صرف شکل های اصلی کودکان کنید تا پایه و اساس شکل های پیشرفته را ایجاد کنند.

کاربرگ های آموزش اشکال هندسی به کودکان:


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود