برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش_خواب_به_نوزاد_و_کودک_نوپا-min[1].jpg

آموزش خواب به نوزاد و کودک نوپا در سال 1402

خواب فرآیندی است که اهمیتش در زندگی همه افراد به ویژه کودکان ثابت شده است. خواب به فرآیند رشد کودک کمک می‌کند. میزان خواب و نحوه‌ی خوابیدن، حاوی اطلاعات مهمی از وضعیت جسمی و روحی کودک است. در این مقاله سعی داریم به شما والدین عزیز مام پلاسی ،کمک کنیم تا اطلاعات لازم را در خصوص خواب فرزند دلبندتان در اختیارتان قرار دهیم.

آموزش خواب به نوزاد و کودک نوپا

 

الگوی خواب کودک

 یکی از اولین و مهمترین مسائل نوزاد، داشتن الگوی مناسب خواب هست. بچه هایی که ساعات خواب منظمی دارند، آموزش پذیری بهتری هم ندارند.

هر چه سن نوزاد بیشتر میشه، نیازش به خواب و مخصوصا خواب نیمروزی کمتر میشه، تا جایی که بچه‌های بالای ۳ سال فقط خواب شب براشون کافیه. 

بعضی بچه ها خیلی راحت وقتی خوابشون میگیره هرجا باشند میخوابند و اصطلاحا (easy child) هستند.
 اما بعضی بچه ها نمیتونن خودشون رو به این درجه از آرامش و آرمیدگی برسونند که خوابشون ببره. این دسته از بچه ها که کم هم نیستند احتیاج به کمک پدر و مادر دارند.

 

نکاتی برای کمک به خواب نوزاد از تولد تا ۳ ماهگی

 نوزاد حدودا ۱۶ ساعت از ۲۴ ساعت را می خوابد،  هر بار بین ۲ الی ۴ ساعت در روز، و ۴ الی ۶ ساعت در شب و بعد از هشت هفتگی احتمالاً خواب روزانه  او کمتر و خواب شب بیشتر می‌شود بیشتر بچه‌ها تا ۴ الی ۶ ماهگی شب رو کامل می خوابن.

 اگه میخواین خواب نوزادتون بهتر بشه نکات زیر را رعایت کنید

1.هر دو ساعت بزارین نوزادتون بخوابه اگه اینکارو نکنین بیش از حد خسته میشه و سخت‌تر خوابش میبره.

۲. از دو هفتگی نوزادتون میتونین آموزش تفاوت شب و روز رو برا شروع کنین.

 راهکارهای آموزش تفاوت شب و روز به نوزاد
_ در طول روز تا میتونین باهاش بازی کنین و حرف بزنین.
_ فضای خونه رو روشن نگه دارین، نگران سر و صداهای عادی تو خونه نباشین.
_ حالا برعکس روز، شبا چراغ ها و صداهای تو خونه رو کم کنین ،محیط رو آرام نگه دارین.
در طول شب بیداری ها با نوزادتون بازی نکنین.

۳. یه حرکات نوزادتون توجه کنین، مالیدن چشم، دست زدن به گوش و بدخلقی نشانه هایی از این هستن که نوزادتون خسته س و زمان خوابشه.

۴‌. نوزادتون رو قنداق کنید چون فضای داخل شکم مادر براش تداعی میشه.

۵. صداهای آرامش بخش براش بزارید مثل صدای بارون،سشوار، هواکش یا هود.
 این صداها به نوزاد آرامش میدن، می تونید سرچ کنید و این صداها رو پیدا کنید.

* خواب نوزاد تو سه ماه اول معمولاً تنظیم نیست و ممکنه اذیتتون کنه ولی خبر خوب اینه که خیلی از بچه ها بعد از حدود سه ماهگی یاد می‌گیرند خودشون بخوابند.

نکاتی برای کمک به خواب کودک از ۳ تا ۹ ماهگی

 کودک حدودا ۱۴ الی ۱۵ ساعت از ۲۴ ساعت و دو الی سه بار در روز را میخوابد.

 خیلی از بچه های ۴ الی ۶ ماهه شروع به خوابیدن طولانی‌تر ۸ الی ۱۲ ساعت در شب می کند خیلی از بچه های این سن برای آموزش خواب آماده هستند.

*کودکان هر چند ماه یکبار، پسرفت خواب دارند. در این ویدئو توضیحاتی درباره پسرفت خواب ۴ ماهگی را برای شما قرار دادیم.

 اگه میخواین خواب فرزندتون بهتر بشه نکات زیر رو رعایت کنید

1. ساعتهای خواب کودکتون رو ثابت نگه دارین و هر روز رأس ساعت مشخصی بخوابونیدش، یه ساعت خواب مشخص برای شروع خواب شب  کنید و اون رو تغییر ندین.

* بهترین ساعت خواب برای کودک بین ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ شب هست.
* کودک بی قرار و یا پر انرژی نشانه خواب‌آلودگیِ او هست.
* ساعت خواب فرزندتون رو میتونین تغییر بدین تا این حالت ها توش دیده نشه.

۲. یک روتین مشخص برای زمان خواب کودکتان انتخاب کنید و هر روز و شب انجامش بدین، سعی کنید که ترتیب روتین رو رعایت کنید، کودک معمولاً علاقه خیلی زیادی به تکرار داره و یک برنامه ی مشخص آرومترش میکنه.

۳. کودکتان را تشویق کنید که خودش بخوابه وقتی که خواب آلوده ولی هنوز بیداره بذاریدش تو تخت خودش، وقتی که بیدار میشه چند دقیقه بهش فرصت بدید که بتونه خودش رو بخوابونه.

۴. هر روز سر ساعت مشخص نوزادتون رو بیدار کنید.

۵. انعطاف پذیر باشید، چون عادت های خواب کودک در طول رشد عوض میشه، این مراحل رو سعی کنید رعایت کنین تا اون بتونه خواب بهتری داشته باشه.

 

 سیکل خواب نوزاد

طول خواب کودک شما در روز چقدر است؟

بدن کودک همانطور که برای رشد مناسب به خوراک خوب نیاز داره، به خواب کافی هم نیاز داره بچه های کم خواب معمولاً بیشتر گریه می‌کنند، سخت تر آروم میشن و نمیشه باهاشون بازی کرد و به خاطر همین پیشرفتشون کندتر میشه.

خواب کودک از دو قسمت تشکیل شده، خواب سبک و خواب عمیق. اگه به منحنی  بالا توجه کنید، مشخصه که سیکل خواب کودک (مجموعه خواب سبک و خواب عمیق) بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه هست که این مدت برای کودکان کوچکتر از شش ماه، کمتر هم میتونه باشه.

 بین دو سیکل خواب، کودک کمی بیدار میشه و دوباره باید به خواب بره در واقع کودک برای اینکه در طول ۲۴ ساعت خواب کافی داشته باشه و خوابِ شبش طولانی تر بشه، باید یاد بگیره که در خوابهای روز حداقل دو سیکل بخوابه.

یه نکته که کمتر بهش توجه میشه اینه که کودک رو هر جوری که بخوابونیدش (مثلاً اگر در حین شیر خوردن یا روی پا تکون خوردن بخوابه)، هربار که در طول شب بیدار بشه دلش میخواد به همون حالت قبلی دوباره به خواب بره.

یکی از توصیه هایی که اینجا به همه مادرها میشه اینه که کودکتون رو از نوزادی به روتینِ غذا-بازی-خواب عادت بدین. به این معنی که به کودکتان بعد از خواب غذا بدین و بعد باهاش بازی کنید و وقتی که خسته شد بخوابونیدش و به همین ترتیب تکرارش کنید (در طول خوابِ شب قسمت بازی حذف میشه). به این ترتیب کودکتون عادت نمیکنه که با شیر بخوابه و خواب شبش هم بهتر میشه، البته اهمیت این روتین بعد از چهار ماهگی بیشتر میشه چون کودک از اون به بعد آگاه تر میشه.

 نکات مهم در مورد روتین غذا-بازی-خواب

_کودکان اگه برنامه روزانه شون بر اساس نیاز آنها چیده بشه، ( نه نیاز با والدینشون ) بهتر رشد می‌کنن.

_ این روتین برای بچه ها در هر سنی که باشند لازم و مفیده.

_ کودک معمولا بعد از خواب بهتر شیر یا غذا میخوره.

_ بعد از یک خواب خوب و غذا خوردن، کودک برای بازی کردن سرحالتره.

_ وقتی که کودک بعد از بازی کردن آماده خواب میشه، معمولاً خسته تره و بهتر میخوابه.

_ بهتره که در یک ساعتِ اول بعد از بیداری، شیر و غذا رو به بچه داد.

_ تا وقتی که کودکتون علائم خستگی رو نشون بده باهاش بازی کنید.

_ روتین قبل از خواب فراموش نشه.

 

منظور از توانایی چسباندن سیکل خواب

توانایی تنها خوابیدن بچه در اولِ خواب با توانایی بچه در چسباندن سیکل خواب متفاوته. به طور کلی هر کمکی که در طول شب به بچه بکنید هی بیدار میشه و ازتون میخواد که دوباره اون کار رو تکرار کنید.

نکاتی برای کمک به خواب کودک از ۹ تا ۱۲ ماهگی

 در این سن کودک معمولا در حدود ۱۴ ساعت از ۲۴ ساعت و دو بار در روز، هر بار ۱ الی ۲ ساعت میخوابه. خیلی از بچه های ۹ تا ۱۲ ماهه تمام شب رو می خوابن.

نکات زیر را رعایت کنید تا به خواب بهتر کودکتان کمک کنید

۱. تمام کارهایی که ۳ تا ۹ ماهگی برای کودکتون انجام می‌دادین را در ۹ تا ۱۲ ماهگی نیز ادامه بدین.

۲. برای همه ی کارهای روزانه زمان‌بندی مشخص داشته باشید، برای بازی، غذا، خواب های روز و شب. اگه انرژی کودکتون بیشتر از حالت عادی هست، نشانه اینه که خوابش میاد! در این حالت زودتر از معمول بخوابونیدش.

* عادتهای خواب بچه ها با رشدشون تغییر میکنه ولی نگران نباشید چون با تکرار این مراحل دوباره به حالت قبل برمیگردن.

نکته:بچتون صبح زود از خواب بیدار میشه؟

 شاید نکات زیر کمکتون کنن:

اتاق را تا جایی که ممکنه تاریک نگه دارید، نور برای بچه ها علامت شروع روز هست.

از صدای سفید استفاده کنید که صداهای مزاحم، کودک شما را از خواب صبح که سبک تر هست بیدار نکنه.

مطمئن بشین که جای کوچولوی شما به اندازه ی کافی گرمه، اول صبح سرد ترین موقع روزه.

شب کمی زودتر بزارید بخوابه. اگه کودک قبل از خواب شب بیشتر از بازه ی بیداری مناسب بیدار بمونه، صبح زودتر بیدار میشه.

مطمئن بشین که کودک شما میتونه خودش رو بخوابونه. اگه بچه ها اون موقع که شرایط خوابیدنشان بهترینه نتونن خودشون رو بخوابونن، احتمالش زیاد که اول صبح که سطح کورتیزول بالاست و خوابشون سبکه هم نتونن خودشون رو بخوابونن.

مقدار خوابی که کودکان احتیاج دارند

همه کودکان با هم متفاوت هستند ولی اگه درمجموع کودک شادی دارید، احتمالا خواب کافی داره ولی اگر اینطور نیست شاید کودک شما خواب کافی نداره و بهتره در طول شبانه روز مقدار خوابش را دنبال کنید تا بتونید کمکش کنید خواب بهتری داشته باشه.

 * به یاد داشته باشید کودک شما منحصر به فرده و نباید او را با بقیه هم سن و سال هایش مقایسه کنید.

 ● انتظار مقدار خوابی که در طول روز باید داشته باشید:

_ بیشتر کودکان خواب نیمروزی دارند.

_ مقدار زمان خواب نیمروزی یک الی دو ساعت هست.

 ● انتظار مقدار خوابی که در طول شب باید داشته باشید:

_ بیشتر کودکان بین ۶ الی ۱۰ شب و آماده خواب می‌شوند.

_ بیشتر کودکان در طول شب بیدار می‌شوند و به تنهایی نمی تونن بخوابند و احتیاج به کمک یکی از والدین دارند و از هر ده بچه، حداقل یک بچه ۳ الی ۴ بار در طول شب بیدار میشه.

* بیشتر والدین در این سن مشکل خواب کودکشان را دارند. معمولاً دلیل اینکه کودک در طول شب بیدار میشه ترس از جدایی هست و با بغل کردن و احساس امنیت دادن به کودک می‌توان این مرحله رو گذروند.

کودکان ۱۲ تا ۱۸ ماه

در این سن کودکان معمولاً بین ۱۳ الی ۱۸ ساعت در در طول شبانه روز می‌خوابند و بیشتر کودکان در این سن دو مرتبه خواب نیمروزی دارند و هرچه کودک بزرگتر میشود، دو مرتبه خواب نیمروزی به یک خواب بلند نیمروزی تبدیل می شود.

روشهای آرام کردن وخواباندن بدو تولد تا ۱۸ ماهگی

 بهترین کار برای خوابوندن بچه ها اینه که بزاریدشون تو تخت خودشون و بهشون اجازه بدید که خودشون یاد بگیرند، خودشون رو بخوابونن. اگه کودکتان را به موقع ( نه خیلی زود و نه وقتی که بیش از حد خسته شده ) بزارید تو تختش، احتمال اینکه بتونه خودش رو بخوابونه بیشتره، اینجوری میتونه خیالتون راحت باشه که کودکتون به بهانه‌های مختلف، نصف شب شما رو بیدار نمی کنه و خودش سیکل های خوابش رو می تونه به هم وصل کنه، ولی اگه شما دنبال روش های دیگه ای برای آروم کردن و خوابوندن کودکتان هستید.

میتونید از راهکارهای زیر استفاده کنید

* آروم کردن بچه ها از طریق ضربه های ملایم و ریتمیک، براشون خیلی آرامش بخش هست و راه خوبی برای خوابوندن بچه در تخت خودش هست. این کار روش های مختلفی داره که نمونه‌هایی از اون رو در ویدئو میبینید و چند نمونه را هم در پایین توضیح میدم:

 ۱. بچه رو به بغل بخوابونید، طوری که در خلاف جهت شما باشه و شما رو نبینه. (معمولاً بچه ها با دیدن شما سخت تر خوابشون میبره و گریه شون بیشتر میشه، پس سعی کنید که اصلاً در طول خوابیدن شما رو نبینه، و اگر صورتتون رو میبینه شما نگاه نکنید).

۲. دستتون رو به آرامی روی شونه اش بگذارید.

 ۳. دست دیگرتون رو به حالت یک کاسه در بیارید (مثل وقتی که می‌خواهین از شیر، آب بخورین) و آروم آروم به باسن یا ران کودکتون ضربه بزنید.

 ۴. ضربه ها رو تا جایی که می تونید با ریتم ثابت بزنید، مثلاً شبیه به ضربان قلب.

 ۵. یه آهنگ آروم و آرامش بخش براش بخونید، اگه فکر می‌کنید که آهنگ خوندن، آرامش کودکتون رو به هم میزنه، با هر ضرب صدای "شششش" در بیارید (صدایی شبیه به شوشششش، شوشششش) این صدا خیلی بچه ها رو آروم میکنه.

 ۶. همیشه امن ترین مدل خواب برای کودکتون خوابیدن به پشت هست، پس وقتی که آروم شد یا خوابید، آروم به پشتش برش گردونید و اتاق رو ترک کنید.

میتونید قبل از خواب داستان زیبا برای فرزندتون بخونید، برای مشاهده اینجا (دوستی مورچه و کبوتر) کلیک کنید.

 * می تونید دو دستی همین ضربه های ملایم و آرام رو امتحان کنید، به ترتیب زیر:

 ۱. در ادامه روش قبلی، ادامه بدید و به باسن یا ران کودکتون ضربه بزنید و شروع کنید به همون روش بر روی شونه هاش هم ضربه بزنید.

 ۲. ضربه ها رو یکی در میون بزنید، یعنی یکی به باسن، و بعد یکی به شانه و همینطور تکرار کنید. ریتم ثابت را فراموش نکنید.

۳. همانطور که کودکتان آروم و ریلکس میشه، ضربه ها رو آروم تر کنید. وقتی کاملا آروم شد ضربه ها رو قطع کنید ولی برای چند ثانیه ی دیگه دستتون رو روی بدنش نگه دارید.

 راه های دیگه برای آرام کردن کودک

_ به آرامی پیشونیش رو نوازش کنید.

 _ این ضربه های ریتمیک رو بر روی پشت تشک، کنار کودکتون بزنید.

_ با دستاتون شونه و باسن کودکتون رو محکم نگه دارید و آروم تکونش بدید.

 _ تختش رو خیلی آروم تکون بدید، اگر که کودکتون در حال گریه کردنه، میتونید با این روشها آرومش کنید.

 * بعضی وقتا بچه ها دقیقاً قبل از اینکه بخوابند یه گریه شدید می کنن. ولی اگه دیدین که خیلی ناراحته، ضربه ها را قطع کنید و بغلش کنید. 

*روش های مختلف رو امتحان کنید و ببینید که چه روشی برای شما و کودکتون مناسب تره.

نکته: بچه تون هربار چقدر میتونه بیدار بمونه؟

 بازه بیداری مناسب برای سنین مختلف

 بازه بیداری، زمانی هست که کودک شما بین خواب های روز و قبل از خواب شب میتونه بیدار بمونه. یکی از رازهای خواب خوب برای بچه، دونستن این بازه های بیداری هست. اگر بچه شما زیاد بیدار بمونه خیلی خسته میشه و یک نوع هورمون به نام کورتیزول در اون ترشح میشه کورتیزول استرس زا هست و باعث میشه که کودکتون نتونه به راحتی آروم بشه و بخوابه. همینطور باعث میشه که نتونه بیشتر از یک سیکل خواب بخوابه.

 * کودک هر چه بزرگتر میشه میتونه بیشتر بیدار بمونه و بازه بیداریش بیشتر میشه.

 * معمولاً بچه ها در هر ماه، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بیشتر از ماه قبل می توانن بیدار بمونن.

 همونطور که قبلا گفتیم، کودکان هر چند ماه یکبار، پسرفت خواب دارند. ۱۸ ماهگی نیز زمان یکی از این پسرفت خوابهاست که در این ویدئو، درباره این دوره، کامل برای شما توضیح داده شده است.

خواب کودک بزرگتر از دو سال

 راهکارهایی برای بچه هایی که از تختشون میان بیرون و میرن تو تخت پدر و مادر، یا از توی تخت خودشون، شب و نصف شب صداتون میزنن.
 

* تأکید می کنم که اگه میخواید تنها خوابیدن رو تو هر سنی، به بچه هاتون یاد بدین، باید تو رفتار باهاش خیلی مصمم باشید. 

خب وقتی از تو تختش صداتون میکنه...میتونید سریع جوابش رو بدید که مطمئن بشه نزدیک او هستید. ولی اگه مطمئن هستید که به چیزی نیاز نداره، داخل اتاقش نرید. مثلا اگه به اندازه کافی آب خورده، دیگه بهش آب ندید. یا اگه به تعداد کافی براش کتاب خوندید، لازم نیست بازم درخواستش رو قبول کنید.

 حالا اگه از تخت اومد بیرون چه کار کنید؟

_ اولین باری که از تخت میاد بیرون میتونید بهش بگید که وقت خوابه... لطفاً در تخت بمون! و بعد آروم برش گردونید تو تختش.

 _ هر بار بعدی که از تخت اومد بیرونط دیگه هیچ حرفی نزنید و فقط بدون نشان دادن هیچ احساس و عکس‌العملی، برش گردونید تو تختش.

 * فقط حواستون باشه که فقط بار اول حرف می‌زنید و بعد از آن نه تنها حرف نمیزنید ،هیچ عکس العملی، نه خوب و نه بد نشون نمیدید و باید کاملاً بی احساس رفتار کنید.

 _ این کارها ممکنه باعث بشه بچه گریه کنه، قرمز بشه، یا به سرفه بیفته. اگه این حالتها به کودک دست داد، میتونید به هر شیوه ای که همیشه آروم می‌شه، آرومش کنید و وقتی آروم شد دوباره بذاریدش تو تخت، شب بخیر بگید و از اتاق خارج بشید.

_ اگه شب تو تختش موند و صداتون نکرد، صبح روز بعد، تا از خواب بیدار میشه تشویقش کنید یا بهش جایزه بدید، حتی میتونید صبحانه مورد علاقشو درست کنید یا با فرد مورد علاقه اش تماس بگیرید. 

_ برای بچه‌های کوچکتر از سه سال می توانید روی دستشون مهر بزنید، که هر بار در طول روز می بینند، بهشون یاد آوری بشه.

 _ برای بچه های بزرگتر از سه سال جدول جایزه خیلی کمک میکنه.

 _ اگه در طول شب صداتون کرد و یا از تختش بیرون اومد نیازی نیست که فرداش بهش بگید، تلاش کنید که روز بعد رو مثبت شروع کنید.

نکته: میدونید بچه ها چند بار باید در روز بخوابند؟

 لطفاً توجه داشته باشید که این یک راهنما هست، و بچه ها باهم فرق دارند. شما با توجه به کودکتون و مقدار خوابش در هر دفعه از این جدول استفاده کنید و تعداد مناسب خواب رو برای کودک پیدا کنید.

راههای کمک به کودک نوپا

چگونه کمک کنیم که کودک از خواب خوشش بیاید؟

 با بچه 1_2_3 ساله مون چطور رفتار کنیم؟ چیکار کنیم که کودکمون تنها بخوابه؟ چیکار کنیم که از خوابیدن بدش نیاد؟

 بچه‌ها در این سن در مرحله رشدی خاصی قرار دارند که براشون مرحله سختیه. اونا دارن استقلال پیدا می‌کنند، دارن یاد می‌گیرند کارهای خودشان را خودشان انجام بدهند. چیزی که این بچه‌ها بیشتر از هر چیز نیاز دارند آسایش، آرامش و قدرت پیش‌بینی اتفاقی هست که میخواد براشون بیفته.

چیکار کنیم؟

 _ آرامش خودمونو در مقابلشون حفظ کنیم. باید تلاش کنیم نیازهای آنها را بشناسیم و طوری که پیش‌بینی کردند، پاسخشون رو بدیم. با این کار می‌تونیم بهشون احساس امنیت و آرامش بیشتری بدهیم. این آرامش بهشون کمک میکنه که راحت تر بخوابند.

 * در این سن هم داشتن روتین قبل از خاک خیلی مهم و لازمه.

 _ در طول روز اون توقعی که از خواب بچه داریم رو تبدیل به بازی کنیم. کودک را تشویق کنیم که بیاد با هم، عروسک مورد علاقه ش رو بخوابونیم.

 * توقعی که از بچه برای خواب داریم رو روی عروسکش اجرا کنیم.

 _ از قبل در مورد توقعاتی که برای خواب ازش داریم، باهاش صحبت کنیم.

_ حداقل یک ساعت زمان آرامش قبل از خواب خیلی مهمه که بچه های پر انرژی رو آروم کنه. در این مدت تلویزیون روشن نباشه و با لپ تاپ، آی پد و موبایل هم کار نکند.

 _ به نشانه های خستگی کودک قبل از خواب توجه کنیم. بچه های این سن و سال وقتی زیاد از حد خسته میشن، به خواب رفتن خیلی براشون سخت میشه. با اولین نشانه خستگی باید برای خواب آماده شون کنیم.

 _ اصلی ترین نکته آماده کردن کودک قبل از خوابه. از چند دقیقه قبل از شروع روتین بهش تذکر بدید. به طور مثال: پنج دقیقه مونده که بری بخوابی، دو دقیقه مونده که بری بخوابی...

 _ از کودک بپرسین آخرین کاری که قبل از خواب دوست داره انجام بده چیه؟ یا چی دوست داره با خودش تو تخته ببره؟

 _ بچه های ۲ تا ۴ سال معمولاً دوست دارند با بحث کردن، ساعت خوابشونو به تاخیر بندازند. مثلا میگن فقط یک بازی دیگه، یک کتاب دیگه... ما باید راهنماییش کنیم که فقط یک عروسک رو میتونه با خودش به تخت خواب ببره، یا مثلاً یک کتاب رو میتونه برای خوندن انتخاب کنه.

_ به بچه اطمینان بدین که تا وقتی که بخواب بره، شما کنارش هستین. وقتی که آروم و آماده خوابیدن میشه، یه دلیل پیدا کنید و اتاق رو ترک کنید. ولی حتما از سر موقعی که قول دادید برگردید.

 عمل کردن به قولتون باعث میشه که بچه بهتون اعتماد کنه، و این اعتماد باعث میشه که به مرور وقتی منتظر شماست، خودش به خواب بره و دیگه به شما برای نشستن کنار تختش نیاز نداشته باشه.

علائم خستگی و خواب آلودگی در نوزادان

 کودکان خردسال به راحتی میتونن بیش از حد خسته بشن و وقتی بیش از حد خسته میشن، خوابیدن براشون سخت تر میشه.  وقتی بتونید نشونه های گویای خستگی رو شناسایی کنید، قبل اینکه بدخلقی شون شروع بشه، میتونید کوچولوتون را برای خواب آروم کنید.

* نوزادان تازه متولد شده، احتمالا در صورتی که بیش از ۱ الی ۱/۵ ساعت بیدار باشن، خسته میشن.

برای مشاهده کلیپ لالایی جذاب میتونید اینجا (گنجشک لالا) کلیک کنید.

 علائم خستگی در نوزادان

_ کشیدن گوش

_ بستن مشت

_ خمیازه کشیدن

_ باز و بسته کردن تند تند پلک ها

_ مشکل تمرکز داشتن، ممکنه به نظر بیاد نوزاد چشماش چپ شده و به فضا خیره شده

_ اخم کردن و گرفتن قیافه نگران 

حرکات تند دست و پا یا خم شدن به عقب

* در سه الی شش ماهگی، کودکان پس از ۱/۵ الی ۳ ساعت بیدار ماندن، خسته می شوند. این زمان برای کودکان شش الی دوازده ماه ۲ الی ۳ ساعت هست.

 * در کودکان دوازده الی هجده ماه، کودک ممکنه اگه خواب صبح و یا خواب بعد از ظهرش رو از دست بده، بیش از حد خسته بشه.

 علائم خستگی در کودکان نوپا

_ آهستگی و کند شدن

_ چسبیدن به پدر و مادر

_ نق زدن و آه و ناله کردن

_ گریه کردن

_ درخواست دائمی توجه

_ خسته شدن و بی علاقگی به اسباب بازی ها

 * به پیشنهاد متخصصان خواب کودکان، اگه ۲ الی ۳ تا از علائم خستگی رو تو کوچولوتون دیدید، برای کودک زیر یکسال ۵ الی ۱۰ دقیقه و برای کودک نوپا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه وقت دارید که بخوابونیدش، قبل از اینکه بیش از حد خسته و کلافه بشه و خوابوندنش سخت تر بشه.

خواب کودک ۱ تا ۳ سال

 تو سر بچه های یک تا سه ساله خیلی چیزا میگذره و هر روز یک کار جدید یاد می‌گیرند. تو این سن بچه ها خیلی به شرایط اطرافشون حساسن و هر تغییری حتی کوچیک، ممکنه که خوابشون رو به هم بریزه.
 البته بگم که نصف شب بیدار شدن تو این سن خیلی رایجه. واقعیت اینه که نصف شب بیدار شدن تو بزرگترها هم رایجه، ولی ما یه قلت می خوریم و دوباره به خواب میریم، ولی بچه های این سنی قبل از اینکه دوباره به خواب برن، توجه پدر یا مادر رو میخوان.

 ولی خوب بعضی از تغییرات مثل عوض کردن خونه، آمدن نوزاد جدید به خانواده، یا برگشتن مادر (یا پدر) به سرکار و سپردن بچه به شخص دیگری، باعث میشه که بچه ها بیشتر از قبل نصف شب بیدار بشن و توجه بخوان.

هر دلیلی که وجود داشته باشه، بهترین کار اینه که نیاز کودک جواب داده بشه و آروم آروم دوباره به کودک، بهتر خوابیدن رو یاد داد. توجه دادن به کودک باعث میشه که بچه آرامش از دست رفته شو دوباره بدست بیاره.

چند تا نکته:

_ در این سن بچه ها به ۱۱ الی ۱۴ ساعت خواب در ۲۴ ساعت نیاز دارند.

_ به طور میانگین یک بچه ۱۲ ماهه، دوبار در روز، جمعا دو ساعت و نیم میخوابه.

_ تا حدود ۱۸ ماهگی معمولاً بچه ها یک بار در روز میخوابند.

_ در ۲ سالگی، بچه ها معمولاً یک بار حدود ۱/۵ الی ۲ ساعت میخوابند.

_ در ۳ سالگی، معمولاً یک بار می خوابند. هرچند که بعضی از بچه‌ها می‌تونن کل روز رو بیدار بمونن. ولی معمولاً ساعت های آخر روز خیلی خسته می شوند.

آخرین خواب بچه کی تموم بشه که خواب شبش به هم نریزه؟

 جوابش خیلی ساده هست، فقط کافیه که بازه بیداری مناسب سن کودکتون رو از زمان خواب شبش کمکم کنید.

برای خواب کودکم چه لباسی بپوشونم؟

 بهترین دما برای خواب بچه ها بین ۱۸ تا ۲۰ درجه هست. ولی اگه نمی تونید خونتون رو به این دما نزدیک کنید، بهتره که لباس مناسب دمای خونتون رو برای خواب، به بچه تون بپوشونید. 

* یک پتوی نوزاد شبیه به یک کیسه خواب شماره (tog) ۱/۵_۲ هست، اگر پتو تا شود به همان نسبت، شماره آن دو برابر می شود.

نشانه هایی که بچتون خیلی گرمشه

_موهاش نم داره

_گونه هاش سرخ شده

_عرق کرده

_تند تند نفس میکشه

_وقتی به دلش دست می زنید، خیلی داغه یا نم داره

_دونه های قرمز می زنه روی بدنش

آیا تنفس بچه ها ممکنه تو خواب قطع بشه؟

آپنه انسدادی خواب

دلایل آپنه انسدادی خواب چی میتونه باشه؟

_ لوزه بزرگ داشتن

_ ژنتیک

_ اضافه وزن

_ شرایط خاص مثل داون سندروم یا سلبرال پالسی

_ مشکلات دهان و فک که باعث باریک شدن راه تنفس بشه

_ زبان بزرگ داشتن

آپنه انسدادی خواب یعنی چی؟

_ یعنی وقتی که یه چیزی جلوی مجاری هوایی فوقانی رو بگیره و باعث بشه نفس کشیدن سخت و قطع بشه. در این حالت سطح اکسیژن بدن پایین میاد و دی اکسید کربن بالا میره.

_ وقتی بدن به این حالت میرسه یه علامتی به مغز میده، که ما رو بیدار کنه که بتونیم نفس بکشیم. بیشتر وقت ها همه اینها خیلی سریع اتفاق میفته.

_ این اتفاق بارها در طول شب میفته، و باعث میشه بچه نتونه به خواب عمیق فرو بره.

 علائم آپنه انسدادی خواب

۱. خواب نا آرام
 تکان تکان خوردن های دائمی در طول شب به طوری که هرگز به خواب عمیق فرو نرود

۲‌. وحشت شبانه 
وحشت شبانه یا راه رفتن در خواب

۳. شب ادراری
 شب ادراری (به خصوص در بچه ای که قبلاً این حالت را نداشته است)

۴. مشکلات رفتاری
 خواب‌آلودگی در روز یا مشکلات رفتاری

۵. خروپف 
خروپف، اغب با مکث، خُرخُر، نفس نفس زدن یا تنفس شدید هنگام خواب

۶. خواب در حالات غیر معمول

۷. نفس کشیدن از طریق دهان
 در بچه ای که لوزه بزرگ جلوی نفس کشیدن از طریق بینی را بسته باشد

۸. نفس کشیدن های نامرتب
 ممکن است بچه ای نفس های عادی و مرتب داشته باشد و ناگهان نفس های او نامرتب یا قطع شود

۹. عفونت های مکرر
 امکان به وجود آمدن عفونت مزمن در گوش، لوزه و گلو، در کودک

۱۰. دندان قروچه
 که ممکن است باعث درد در ماهیچه های فک، حساسیت دندان یا خرابی دندان ها شود
 تا اینجا علائم آپنه انسدادی خواب رو گفتیم.  برای مطلع شدن از نحوه درمان و دلایلش حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 اگر کودکی آپنه انسدادی خواب داشته باشه، چون نمیتونه خوب بخوابه ممکنه:

_ صبح به سختی از خواب بیدار بشه

_ تو روز همش خسته باشه و خوابش بیاد

_ مشکل عدم تمرکز یا بیش فعالی داشته باشه

_ در نتیجه آپنه انسدادی خواب میتونه در یادگیری بچه ها اثر منفی داشته باشه و تو بچه های بزرگتر، مربی یا معلم ممکنه فکر کنه که بچه ADHD، یا دیگر مشکلات یادگیری داره

 درمانش چطوره؟

_ اگر پزشک مشکوک بشه از بچه تست خواب میگیره

_ اگه آپنه خواب به ملایم باشه, ممکنه خواب بچه رو برای مدتی تحت نظر قرار بدن تا ببیند که بهتر میشه یا نه

_ اگه آپنه به دلیل لوزه بزرگ باشه، با جراحی و برداشتن لوزه خوب میشه

_ برای دلایل دیگه ممکنه پزشک پیشنهاد استفاده از دستگاه سی پپ (CPAP) روبده. سی پپ یک ماسک هست که دماغ، یا دماغ و دهان رو میپوشونه و هوا رو با فشار وارد میکنه که مجاری تنفسی باز بشن.

* اگه بچه شما این شرایط رو داشت حتماً با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید و نگرانیتون را بیان کنید. بعد از مشورت با پزشک، یه سری کارها رو هم که به هر حال برای بچه خوبه، میتونید تو خونه انجام بدید مثل:

_ ورزش مرتب (یوگا خیلی مناسبه)

_ برنامه غذایی سالم

_ استفاده از دستگاه بخار تو اتاق بچه

_ حالت خوابیدن بچه رو تغییر بدید

_ عوامل ایجاد حساسیت رو از اتاق بچه دور کنید. مثل دود سیگار و گرد و غبار

* آپنه انسدادی خواب تو خیلی از بچه‌ها خودش از بین میره، خیلی از بچه ها تو خواب خروپف می کنند و هر خروپفی دلیل آپنه خواب نیست، هرچند بهتره که پزشک چک کنه.

همه اطلاعات مربوط به تعداد ساعات خواب (نپ) روز و شب رو تو یک جدول براتون آوردیم

 * این اعداد خیلی مهم اند! چون اگه کودک به اندازه کافی نخوابه، در طول روز خسته و کسل و بی قرار میشه. میتونید با استفاده از این اعداد، و با توجه به علائم خواب در کودکتون، خواب روزش رو تنظیم کنید.

* پیشنهاد می کنم که چند روزی که از این جدول استفاده می کنید، در یک دفتر، دقیق ساعات خواب و بیداری کودکتون رو بنویسید. روتین تقریبی روزش بعد از چند روز مشخص میشه.

* این اعداد تقریبیه! مثلاً اگه یه جا، خواب مورد نیاز رو نوشتم ۱۲ ساعت، و کودک شما ۱۱ ساعت و نیم می خوابه  میتونه طبیعی باشه. ولی اگه ۹ ساعت به جای ۱۲ ساعت بخوابه، باید تلاش کنید که تایم خوابش بیشتر بشه.

 * یه درصد خیلی خیلی کمی از بچه ها هستند که ممکنه نیاز خوابشون خیلی کمتر از این اعداد باشه. 

* عدد ۳/۷۵ به معنی سه ساعت و ۴۵ دقیقه است.

برای دیدن پست های مرتبط میتوانید روی لینک های زیر کلیک کنید.

جدا کردن اتاق خواب کودک

چگونگی جدا کردن اتاق خواب کودک از والدین

جدا کردن اتاق خواب کودک از والدین

چرا کودکان اوتیسم مشکلات خواب زیادی دارند؟؟


فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود