برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
روش درست گرفتن مداد.jpg

15 روش کاربردی و آسان برای آموزش درست گرفتن مداد به کودک

گرفتن مداد یکی از مواردی است که اگر بچه ها در ابتدا آن را اشتباه یاد بگیرند ، آموزش مجدد آن بسیار دشوار است. در این مقاله چند روش آسان و کاربردی را با هم یاد می گیریم تا بتوانیم به کودکمان در درست گرفتن مداد کمک کنیم. با ما تا انتها همراه باشید . مطمئن باشید در پایان این مقاله روش های مفیدی را یاد خواهیم گرفت.

برای یک کودک در حال رشد ، تسلط بر هنر گرفتن مداد یک مرحله مهم است.  گرفتن مداد چیزی نیست که به طور طبیعی برای هر کودکی ایجاد شود ، بهبود گرفتن مداد یک فرایند تدریجی است.  شما باید فرزند خود را بشناسید و با مداد مناسب برای بهبود این عمل او را آموزش دهید. این امر در آینده هنگام نوشتن به او کمک می کند.  برای مادران ، معلمان ، مادربزرگ ها ، گرفتن مداد یک موضوع داغ است.  چگونه می توان نحوه ی درست گرفتن مداد را به کودک آموخت این قطعاً یکی از موضوعاتی است که در زمان نزدیک شدن کودک به سن دوره ی پیش دبستان، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

ویدئوهای آموزش نحوه ی گرفتن مداد در کودکان پیش دبستان و ابتدایی

اگر کودک شما شروع به نگه داشتن مداد در یک دستگیره مناسب کند ، شما میتوانید نفس راحتی بکشید. چون به مرور زمان بدون دستگیره هم به اینکار مسلط خواهد شد. از سوی دیگر ، اگر اصرار داشته باشیم که کودک به تنهایی از پس این عمل بربیاید ، ممکن است برای کودکان کوچکتر باعث ناامیدی و استرس شود.

چند نسل پیش ، بعضی از معلمان و والدین از تنبیه برای واداشتن کودک به گرفتن درست مداد استفاده می کردند.  امروزه تکنیک های دوستانه تری وجود دارد که می توانید از آنها برای یادگیری نحوه نگهداری صحیح مداد استفاده کنید.  همچنین توجه داشته باشید که گرفتن مداد نه تنها از نظر رشد حرکتی بلکه برای توسعه فعالیت عضلات در حال پیشرفت نیز مفید است . در اینجا برخی از مراحل متداول برای بدست گرفتن مداد آورده شده است.

راه مناسب برای نگه داشتن مداد چیست؟

کودک خود را تشویق کنید از مشت زدن یا گرفتن محکم مداد خودداری کند.  اگر مداد بیش از حد محکم نگه داشته شود ، ممکن است  بشکند یا کاغذ را سوراخ کند. گرفتن بیش از حد محکم نیز می تواند منجر به گرفتگی دست ها و انگشتان شود و بر مدت زمانی که می توانند بنویسند تأثیر بگذارد.

 اگر کودک شما شروع به نگه داشتن مداد در یک دستگیره مناسب کند ، شما میتوانید نفس راحتی بکشید. چون به مرور زمان بدون دستگیره هم به اینکار مسلط خواهد شد. از سوی دیگر ، اگر اصرار داشته باشیم که کودک به تنهایی از پس این عمل بربیاید ، ممکن است برای کودکان کوچکتر باعث ناامیدی و استرس شود.

سن ایده آل برای شروع استفاده از مداد برای کودکان

اکثر بچه ها پس از رسیدن به سن 12 تا 13 ماهگی ممکن است مداد رنگی یا مداد را گرفته یا بگیرند و آن را فشار داده یا روی کاغذ بکوبند.  آنها معمولاً این کار را با توجه به استفاده بزرگسالان از کاغذ و قلم یا خواهر و برادرشان انجام می دهند.  با گذشت زمان ، توانایی نقاشی و نوشتن آنها به تدریج  در تمام دوران کودکی افزایش می یابد . 

به یاد داشته باشید که پزشک از شما می پرسد آیا کودک یک ساله شما می تواند یک تکه کوچک غذا را با دو انگشت برداشته باشد؟  او می خواهد بداند که آیا عضلات حرکتی او در حال پیشرفت است یا خیر ، اولین بررسی برای اطمینان از اینکه مهارتهای حرکتی خوب او (توانایی انجام کارها با عضلات کوچک در دستانش) خواهد بود. این مهارت ها ، همراه با قدرت دست و بازو و هماهنگی چشم و دست ، زمینه اولیه را فراهم می کند.

در سه سالگی می توانید نحوه نگهداری مداد را به فرزند خود آموزش دهید.  و نگران نباشید ، روشهای سرگرم کننده زیادی برای آموزش این مهارت حرکتی خوب وجود دارد.

در سه سالگی ، فرزند شما باید بتواند خطوط افقی و عمودی بکشد ،  در چهار سالگی ، خطوط افقی و عمودی را که از یکدیگر عبور می کنند تشخیص دهد، یک خط مستقیم بکشد.  درپنج سالگی، خطوط را ردیابی کند ، یک مربع نشان دهد و یک دایره را برش دهد.

خبر خوب این است که بسیاری از کارهایی که کودک در دوران پیش دبستانی انجام می دهد (دستخط ، کاردستی ، کار با خمیر بازی) به طور طبیعی مهارت های او را توسعه می دهد.  حتی تلاش برای رنگ آمیزی در خطوط یک فعالیت مهم است که باعث ایجاد قدرت و کنترل در ساعد می شود.  برای بچه های بزرگتر ، پیچ و خم و نقطه به نقطه تمرین بسیار خوبی برای ترسیم خطوط مستقیم است ، که برای ایجاد حروف زیاد باید به آنها تسلط داشته باشند.  

در نهایت ، آنها می توانند برخی از حروف  را روی کاغذ بنویسند. اکثر کودکان از قدرت و کنترل خوب حرکتی برای گرفتن مداد با کمک گرفتن از انگشت تا رسیدن به سن 4 سالگی برخوردار نیستند.  هنگامی که کودک شروع به استفاده از انگشت می کند ، معمولاً از پنج انگشت خود برای گرفتن مداد استفاده می کند.  به این می گوییم دستگیره پنج انگشتی یا نارس.

این ویدئو را ببینید:

شعر آموزش گرفتن مداد توسط خانم روحی

روش های صحیح گرفتن مداد

1. گرفتن کامل مداد به عنوان سه پایه شناخته می شود تا به کودک در درست گرفتن مداد کمک کند.

در این روش کودک، نوک انگشت اشاره و انگشت شست را روی مداد قرار می دهد ،در حالی که محور مداد را با کمک جانبی انگشت میانی تثبیت می کند. بنابراین ، سه پایه ای در اطراف مداد تشکیل میشود و به همین خاطر به این نام نامگذاری شده است.

2. چهارپایی یکی دیگر از روش های اموزش درست گرفتن مداد به کودک است.

یکی دیگر از دستگیره های معمولی که توسط بسیاری از کودکان استفاده می شود ، چهارپایی است.  در اینجا کودک نوک انگشت وسط خود را مستقیماً همراه با انگشت اشاره و انگشت شست روی مداد قرار می دهد.  در این حالت ، تثبیت محور مداد با استفاده از طرف جانبی انگشت حلقه انجام می شود.  این نوع دستگیره  برای مداد مناسب و کاملاً کاربردی  هست.  اگر فرزند شما بر یکی از این دو روش تسلط داشته باشد ،عالی است.

این روش برای مدادها به عنوان بهترین روش ها در نظر گرفته می شوند به این دلیل که هر دو دسته کودک را قادر می سازد تا مداد را محکم نگه دارد  و این در حالی که به کودکان اجازه می دهد از انگشتان خود برای حرکت دادن نوک مداد به شیوه ای دقیق که برای نوشتن و طراحی صاف لازم است استفاده کنند. 

3. به کودک خود مداد مثلثی بدهید تا بتواند مداد را درست بگیرد.

یکی از ساده ترین گزینه ها این است که به کودک خود مداد مثلثی بدهید.  هنگامی که آنها شروع به آشنایی با ابزارهای مختلف (رنگ ، مداد ، موم و غیره) می کنند.  استفاده از مداد رنگی یا موم با شکل مثلثی به آنها کمک می کند تا به طور طبیعی از سه پایه خوب استفاده کنند.

4. دستکش ساخته شده با جوراب یکی دیگر از روش های آموزش درست گرفتن مداد به کودک

می توانید با ایجاد حفره هایی روی جوراب ها دستکش های جذابی از آنها تهیه کنید تا انگشتان از آنها خارج شوند.  این امر به ثابت نگه داشتن انگشتان هنگام گرفتن مداد کمک می کند.

5. برای آموزش درست گرفتن مداد به کودک چیزی را روی انگشتان و کف دستش بکشید 

می توانید چیزی جذاب (مانند دهان تمساح) را در نیمه بیرونی کف دست و انگشتان خود بکشید تا توجه کودک را به سمت دست در حالی که مداد را در دست گرفته است جلب کنید.

6. روش دیگر برای اموزش درست گرفتن مداد به کودک : چند نقطه روی مداد قرار دهید

میتوانید نقاطی را روی مداد بکشید تا به بچه ها نشان داده شود که انگشتان دقیقاً برای نگه داشتن مداد در کجا قرار دارند.

7. از مدادهای کوچکتر استفاده کنید تا کودک بتواند بهتر مداد را بگیرد.

مداد کوچکتر باعث اشغال فضای کمتری برای قرار دادن انگشتان غیر ضروری روی آن می شود. نوشتن با یک مداد کوچک کودک شما را مجبور می کند که  برای نگه داشتن مداد فقط از انگشت شست و سبابه استفاده کند.  می توانید مدادها را از وسط نصف کرده و انتهایی را که یک طرف آن بسته است  به آنها بدهید.

به یاد داشته باشید که علاوه بر آموزش ترفندهایی برای نگهداری صحیح مداد ، آنها به ماهیچه های قوی در دست ، شانه ها و حتی عضلات اصلی خود نیز نیاز دارند تا بتوانند با کنترل بنشینند و بنویسند.

8. روش چرخاندن مداد روشی برای آموزش درست گرفتن مداد به کودک

اگر ترفند مدادهای خیلی کوتاه کار نمی کند ، به آنها نشان دهید که چگونه مداد را بگیرند و آن را بچرخانند تا به خوبی در دست آن ها قرار گیرد.  به سادگی مداد را در محل خود بچسبانید و سپس آن را کج کنید تا در حفره دست ، بین انگشت اشاره و انگشت شست ، حالت گودی پیدا کند.

9. برای آموزش درست گرفتن مداد ، به آنها اجازه دهید با انگشت کوچک و انگشت حلقه خود چیزی را نگه دارند

می توانید یک دستمال کاغذی بدهید تا کودک آن را در کف خود پنهان کرده و با انگشت کوچک و انگشت حلقه آن را نگه داشته و یک قلم به او بدهد.  به این ترتیب ، او نمی تواند از این انگشتان برای نگه داشتن قلم خود استفاده کند و باید آن را با سه انگشت نگه دارد.  مهم نیست که چه چیزی در دست می گذارد ، مادامی که ناراحت کننده نباشد ، نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک.  این وسیله می تواند پنبه ، یک توپ ، یک اسباب بازی لاستیکی کوچک  یا یک گلوله خمیر بازی باشد.  این روش به کودک کمک می کند تا دو طرف دست خود را جدا کند.

همچنین  میتوانید وسایل دیگری (مانند یک تکه موم تخت) به کودک بدهید و به او بگویید که با انگشت یا کف دست آن را بگیرد.  این به آنها کمک می کند تا با گرفتن وسایل خوب آشنا شوند. 

هنگام نوشتن ، این به آنها کمک می کند انگشتان پشتی خود را از مداد دور نگه دارند.  این  روش به ویژه برای بچه های چپ دست که همیشه این کار را دشوار می دانند مفید است.

10. از یک نوار الاستیک ( کش ظریف لاستیکی) استفاده کنید تا به درست گرفتن مداد توسط کودک کمک کنید.

همچنین می توانید یک نوار لاستیکی یا همان کش لاستیکی را به مداد وصل کنید تا کودک روی مچ دست خود قرار دهد.  کش مداد را به عقب می کشد.

این ویدئو را تماشا کنید:

استفاده از کش برای خوش خط نوشتن با مداد ،خانم روحی، دوره ی پیش دبستانی و اول ابتدایی

11. داستان اتومبیل راهی برای آموزش درست گرفتن مداد به کودک

هنگام نشان دادن گرفتن مداد در دست مانند یک خانواده در ماشین توضیح دهید.  مامان و بابا در جلو و سه بچه در عقب.  قرار دادن صحنه های سرگرم کننده و نسبی در دستورالعمل ها و آموزش ها به بچه ها کمک می کند تا آنها را به خاطر بسپارند و درک کنند. 

12. به کودک زمان دهید و صبور باشید تا بتواند کم کم مداد را درست بگیرد.

شما فقط باید سعی کنید برای مدت طولانی بنویسید تا ببینید چقدر زود دست شما خسته می شود.  تصور کنید که مدادی برداشته اید و تصور کنید که ماهیچه های شما برای نگه داشتن چیزی که به نظر می رسد نسبتاً آسان است ، با مشکل روبرو می شوند.  احساسی که بعد از 10 دقیقه نوشتن دارید احتمالاً همان احساسی است که فرزند شما در ابتدا دارد.  تمرین به آنها امکان می دهد ماهیچه های خود را تقویت کنند . پس صبور باشید و به کودکتان زمان دهید.

13. مثال زدن یا تکرار کردن درست گرفتن مداد در حضور کودک

نوشتن و رنگ آمیزی زیاد در حضور و همراه فرزندان خود انجام دهید.  هرچه بیشتر شما را در انجام این کار مشاهده کنند ، بیشتر از شما پیروی خواهند کرد.

14. از آداپتور یا قلم مخصوص استفاده کنید تا کودک را به درست گرفتن مداد ترغیب کنید.

آداپتورها اجسام لاستیکی کوچکی هستند که روی نوک مداد می نشینند و به شما اجازه می دهند انگشتان خود را قرار دهید.  انواع مختلفی دارد ، و این بر عهده کودک است که کدام  را  ترجیح می دهد.  اما مداد و قلم های مخصوص یادگیری نیز وجود دارد که با استفاده از یک دسته طراحی شده اند تا به بچه ها آموزش دهند کجا انگشتان خود را قرار دهند.  البته این وسایل که ساده و کاربردی هم هستند بیشتر در کشورهای پیشرفته به فراوانی در اختیار خانواده و کودک قرار دارند و در کشور ما همان روش های سنتی هنوز اجرا می شود و این وسیله ها چندان در بازار نوشت افزارها یافت نمی شود.

مشاهده کنید: 

آموزش استفاده از انگشتی ، دستگیره یا اداپتوربرای نوشتن با مداد، خانم روحی

15.  از دستگیره های مداد برای آموزش نحوه درست گرفتن مداد به کودک استفاده کنید.

بسیاری از والدین و معلمان با این وسیله امیدوار می شوند که به فرزندان خود کمک کنند تا گرفتن مناسب مداد را بیاموزند. این وسیله براحتی در لوازم التحریر فروشی هست. اگر مطمئن نیستید که کدام گزینه را امتحان کنید ، در مورد گزینه ها با معلم مهربان یا مدرسه فرزند خود صحبت کنید.  انواع مختلف زیادی برای انتخاب وجود دارد.

در مورد گرفتن دستگیره های مدادی چه نکاتی را باید به خاطر بسپارید:

به یاد داشته باشید ، همه بچه ها متفاوت هستند و در حالی که گرفتن سه پایه توصیه می شود و اکثر بچه ها آن را دریافت می کنند ، ممکن است برای همه بچه ها مناسب نباشد ، اگرچه این نتیجه ایده آل خواهد بود.  با آموزگار کودک خود ارتباط برقرار کنید و در صورت نگرانی با یک متخصص کاردرمانی صحبت کنید.  در حالی که بسیاری از بچه ها در روز اول نمی توانند مداد را در دست بگیرند ، سر کلاس حاضر می شوند ، اما اگر بتوانند ، مطمئناً مزیتی برای آنها خواهد بود.  مهمترین مسئله این است که مطمئن شوید فرزند شما می تواند مداد خود را به گونه ای در دست بگیرد که به او اجازه دهد تا هر زمان که می خواهد حروف بنویسد و بنویسد.  در این عصر فناوری کشیدن و کلیک کردن ، هنر دست خط یک هنر ارزشمند است که ما باید آن را در کودک خودمان بخوبی تقویت کنیم.

بسیاری از کودکانی که مشکل نوشتاری دارند ، ماهیچه های دست ضعیف یا توسعه نیافته دارند.  آنها از در دست داشتن مداد خسته می شوند و ممکن است سعی کنند انگشت شست خود را دور مداد بچرخانند تا آن را در دست بگیرند.  به این ترتیب مانور یا کنترل دقیق مداد ، که برای نوشتن مناسب ضروری است ، برای آنها بسیار دشوار می شود.  کودکان همچنین ممکن است مداد را محکم بگیرند یا از تمام دست خود استفاده کنند.  چنین مواردی همچنین مدیریت کنترل مورد نیاز برای نوشتن را برای آنها مشکل می کند.  بنابراین دست خط کودک درشت و بهم ریخته می شود.

کودکانی که نیاز به کمک بیشتری دارند

اگر کودکی نتواند مداد یا مداد رنگی را به درستی نگه دارد حتی پس از اعمال همه این تکنیک ها و تغییرات اساسی ، ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشد.  کودک ممکن است از مشکلات مربوط به هماهنگی ، قدرت دست یا مشکلات مربوط به مهارت های حرکتی بینایی رنج ببرد که ممکن است دلیل عدم تسلط او بر گرفتن مداد باشد.

در چنین شرایطی ، بهتر است با یک کاردرمانگر مشورت کنید تا بفهمید که آیا کودک با این مشکلات روبرو است و آیا برای حل مشکل مداخله لازم است یا خیر.  به یاد داشته باشید که مداخله زودهنگام نقش مهمی در درمان چنین اختلالات یا مشکلاتی دارد که بر روی گرفتن مداد تأثیر می گذارد.  بنابراین ، در صورتی که احساس می کنید فرزند شما در تسلط بر گرفتن مداد دچار مشکل است تاخیر نکنید.

در صورتی که با استفاده از همه ی این روش ها همچنان کودک شما در درست گرفتن مداد مشکل دارد، با روان شناسان و کاردرمانان برجسته مام پلاس از طریق قسمت نظرات کاربران در تماس باشید و سوال، انتقاد یا پیشنهاد خود را مطرح کنید.

 


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود