برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

رویکرد cimt در کاردرمانی فلج مغزی

رویکرد cimt یک رویکرد نسبتا جدید است که توانسته جایگاه خوبی در کاردرمانی کودکان و بزرگسالانی که درگیری در اندام فوقانی ( دست ،آرنج، شانه‌ ،انگشتان و... ) داشته است .

Constraint-Induced Movement Therapy

رویکرد cimt  چه کاربردی در کاردرمانی کودکان دارد؟

شاید در کلینیک کاردرمانی به شما گفته شود که می‌خواهند برای مدتی دست سالم کودکتان رو گچ بگیرند ،  ببندند یا به هر روش دیگه‌ای محدودش کنن !!
در ابتدای امر خانواده ها گارد و مقابله‌ی زیادی با یان روش می‌کنند می‌کنند و مثلا یک مادر جلوی شما می ایسته و میگه : ای بابا ، یه دستش که خودش کار نمیکنه اون دستشم که کار میکنه شما بگیرین ببندین ،هیچی دیگه بچم کلا از کار بیفته رو دستم 
یا مثلا پدری که با عصبانیت میگه : یعنی چی که الکی میخواین دست بچه رو گچ بگیرین خب همونقدر که با اون دست سالم کار میکنه هم از این به بعد دیگه کار نمیکنه که.... نه  !! من اجازه نمیدم .
اینجاست که کاردرمان محترم باید یه گلویی صاف کنه و بره بالای منبر شروع کنه توضیح دادن که ای عزیزِ دل انگیز ( اشاره به فیلم رضا مارمولک😂)  من نمی‌خوام دست سالم بچه ‌ی شمارو از کار بندازم بلکه هدفم اینه که دستی که کمتر کار میکنه و ضعیف تره رو وادار به حرکت کردن کنم . اینجوری قضیه رو در نظر بگیرین که شما یک ماشین پیکان و یک ماشین پرادو در خانه دارین خب هر وقت وارد گاراژ میشین میل و رغبتتون برای استفاده از کدوم ماشین بیشتره؟؟!!! قطعا پرادو بدون شک پرادو 
نه اینکه پیکان حرکت نکنه و نتونه شمارو به مقصد برسونه ها نه چون آپشن ها و مزایای پرادو بیشتر و بهتره پس شما ترجیح میدین پرادو رو سوار بشین تا پیکان رو...! 


کودک شمام دقیقا همین شرایط رو داره اون هروقت میخواد کاری رو با دست هاش انجام بده از همین روش استفاده میکنه نگاهی به گاراژش میندازه و میره سراغ پرادو ( دست سالم ) اینجوری اون پیکان بیچاره( دست مبتلا ) مدت ها و ساعت ها همینجوری بلااستفاده میمونه و چه بسا حتی باطری ماشین بیچاره خراب بشه و.... 
خب حالا بیاین با همین مثال وارد رویکرد cimt بشیم  
در یک روز خیلی معمولی بطور ناگهانی متوجه میشین که هرکار میکنین پرادو روشن نمیشه و الیته با توجه به نرخ تورم وسایل و این داستانا حالا حالا ها نمیتونین درستش کنین !!!
پس به ناچار و با لب و لوچه‌ی آویزون میرین سمت پیکان و بعداز کمی کلنجار رفتن با خودتون پیکان رو سوار میشین و میرین دنبال کار و زندگیتون

خب از کارای بیایم بیرون ببینم این وسط cimt چی میگه
این رویکرد میاد میگه آقاجان شما قبل از اینکه پرادو کلا بخواد خراب بشه و بعدا مجبور بشی بیای سراغ پیکان خب بیا از همون اول به این طفلکیم توجه کن و ازش بخواه 
مطمئن باش که بعد از مدتی با ویژگی‌های جالبی از اون هم روبرو خواهی شد . 
دقیقا همین اتفاق قراره تو جلسه‌ی کاردرمانی بیفته 
یعنی شما میای دست سالم بچه رو محدود میکنی و از دست مبتلا همون پیکان ساخت داخل استفاده میکنی 
حالا چی میشه اول اولش بچه کلافه و غرغرو میشه میگه بابا خب تا وقتی پرادو هست چرا پیکان؟؟!!!


ولی بعد از مدتی که پیکان خودش رو نشون میده متوجه میشه که نه خب بلخره کاچی به از هیچی!!
و شروع میکنه از دست مبتلا کار میکشه تو این روند کاردرمان عزیز فعالیت هایی رو به کودک شما میده که حرکات مختلف دست رو در دامنه‌های حرکتی متفاوت انجام میده و هی به سمت مغز دستور میره که لطفا این کارو انجام بده!
لطفا این کارو انجام بده !
مگه نه اینکه پرادو میتونست ۲۰۰ تا سرعت بره پس چرا من نتونم... :( 
واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم خب یه پیکان هیچوقت نمیتونه با یک پرادو رقابت کنه 
ولی میتونه کار شمار و راه بندازه و  در آینده ارتقا پیدا کنه 
مثلا بشه پراید یا در حد ایده‌آل بسته به تلاش شما خانواده‌ی عزیز و کاردرمان فرزندتون مثلا بهش پژو پارس 
خب این بهتره یا اینکه بعد از مدتی کودکتون کلا دست مبتلا رو ندیده بگیره و با هزاران مشکل ریز و درشت دیگه روبرو بشه...؟!! 
خب همه‌ی این هارو گفتم که به این برسم و یک دیدگاه کلی برای شما نسبت به این رویکرد ایجاد کنم 
حالا بریم به مطالب دقیقتر و علمی تر بپردازیم :

رویکرد cimt کاردرمانی کودکان یعنی استفاده اجباری از اندام مبتلا 

تمرینی است که جهت بهبود عملکرد اندام فوقانی در افراد باناتوانایی های حرکتی نورولوژیکال مانند فلج مغزی ، مشکلات ارتوپدی، سکته ی مغزی و... مورد استفاده قرار می گیرد. 

این تکنیک شامل ۲ جزء کلیدی است: 

  • اولاً باید حرکات بازوی غیر مبتلا (سالم) توسط یک اسپلینت، دستکش، گچ یا اسلینگ محدود گردد. این امر از استفاده از دست قوی تر جلوگیری می نماید. 
  • دوماً بازوی مبتلا باید تحت درمان فشرده قرار گیرد تا چگونگی حرکت کردن و عملکرد صحیح را یاد بگیرد. 

شما با تمرکز بر روی بازوی ضعیف تر ،سبب تحریک مغز جهت تقویت این حرکات خواهید شد. 


کاردرمانی کودکان و CIMT در فلج مغزی 

این روش  برای تمامی افراد فلج مغزی کاربردی نمی باشد .

فلج مغزی  در اثر آسیب به مغز در حال رشد ایجاد شده، که بسته به ناحیه و شدت ضایعه نواحی متفاوتی از بدن می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. 

به عنوان مثال بعضی از این افراد تنها نقائص حرکتی در پاهایشان دارند (دای پلژی) در حالیکه سایرین ممکن است ابتلا تنها در یک سمت بدنشان بوده (همی پلژی) یا تنها در یک اندام (مونوپلژی)، و یا در تمام اندامها باشد (کوادروپلژی) 
 تنها برای آن دسته از افراد فلج مغزی که همی پلژی( درگیری یکطرفه ) یا مونوپلژی( درگیری تنها در یک اندام) هستند، ایده آل می باشد زمانیکه تنها یک بازو دچار نقائص حرکتی است. 

برای مشاهده ی ویدئو آموزش لباس پوشیدن به کودکان فلج مغزی  کلیک کنید.


 پدیده ی نوروپلاستیسیتی و کاربرد آن در کاردرمانی  : 

استفاده اجباری از اندام مبتلا کار ساز خواهد بود چرا که اصول پایه های نوروپلاستیسیتی را پیاده سازی می کند. 

نوروپلاستیسیتی توانایی مغزی جهت سیم کشی مجدد (بازسازی) خود می باشد که این کار باعث شده عملکرد هایی که در اثر آسیب مغزی تحت تأثیرقرار گرفته اند، بهبود یافته و یا بازیابی گردند. 

بهترین روش جهت بهبود نوروپلاستیسیته ، انجام حرکات وظیفه محور خاص و با تکرار بالا می باشد (کاری که دقیقاً CIMT انجام میدهد). 
استفاده اجباری از اندام مبتلا تمرینی است که جهت بهبود عملکرد اندام فوقانی در افراد با ناتوانایی های حرکتی نورولوژیکال مانند فلج مغزی ، مورد استفاده قرار می گیرد. 


CIMT در فلج مغزی و تاثیر آن در کاردرمانی کودکان

رویکرد (cimt)  بر روی بهبود عملکردهای بازو و دست تمرکز نموده که این کار از طریق تمرینات عملکردی که نیازمند استفاده مداوم از بازوی آسیب دیده می باشد، حاصل می شود. 
با استفاده هرچه بیشتر از بازوی مبتلا، ترمیم عصبی بیشتر و پلاستیسیته در مغز اتفاق می افتد. 
هر چه مسیرهای عصبی قوی تر برای حرکت شکل بگیرند، بهبود حرکات به طور واضح تری احساس می شود. 
فعالیتهایی که میتوانید در طی استفاده اجباری از اندام مبتلا تمرین کنید: 

  1. _ برداشتن اشیاء کوچک 
  2. _ فشار دادن دکمه 
  3. _ پرتاب کردن توپ 
  4. تمرین کردن این تمرینات به صورت هر روزه می تواند به بهبود عملکرد بازو و دست مبتلای کودک شما کمک نماید. 

چرا درمان هایی مانند CIMT  در کاردرمانی کودکان ضروری هستند

خوشبختانه افراد CP همی پلژی یا مونوپلژی عملکرد اندام فوقانی یک سمت بدن آنها نرمال می باشد. 
حتی اگر چنانچه بازوی آسیب دیده نقائص حرکتی خفیفی داشته باشد باز هم بیشتر کودکان همی پلژی از بازوی غیر مبتلا بدون توجه به سمت مبتلا استفاده می نمایند. 
توانایی استفاده از تنها یک بازو جهت انجام فعالیتهای روزمره زندگی به طور مستقل می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و منجر به پیشرفت حرکات غیر طبیعی یا دفورمیتی های اسکلتی عضلانی گردد. 
کودکانی که صرفأ تنها با اتکا به بازوی سالم خود بزرگ می شوند، احتمالاً انجام CIMT  را برای خود سخت و دشوار می بینند و بنابراین آنها هرگز چگونگی استفاده از بازوی سمت مبتلا را یاد نمی گیرند. 
هرچند که CIMT می تواند یک روش بسیار مؤثر در جهت بهبود عملکرد دست باشد اما تنها رویکرد برای بهینه سازی نوروپلاستیسیتی نمی باشد. 
در نهایت بهترین نتایج زمانی حاصل می شود که میزان تکرار تمرینات با این روش زیاد باشد. بنابراین آنچه را که به شما انگیزه می دهد پیدا کرده و تمرین نمایید. 

برای مشاهده تمرینات کاردرمانی کودکان فلج مغزی کلیک کنید.

کاردرمانی کودکان علمی برای بهبود کیفیت زندگی شما و کودکتان 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود