برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

تمرینی ساده برای اموزش تقویت ادراک فضایی و مهارت جهت یابی در کودکان

آگاهی فضایی، درک کودک شما از بدن خود در ارتباط و تعامل با محیط فیزیکی آن و یک مهارت مهم برای بازی، توسعه و یادگیری است. این بازیها یک تمرین سادس که موجب تقویت ادارک فضایی کودک و شناخت مفاهیم چپ و راست و بالا و پایین و...میشه.همچنین موجب افزایش توجه و تمرکز کودک هم میشه.

چرا تمرینات ادراک فضایی برای کودکان مهم هستند؟

ادراک فضایی یک مهارت مهم برای یادگیری کودکان است و می تواند به آنها در زندگی روزمره کمک کند . تمرینات آگاهی فضایی به رشد توانایی کودک برای تجسم اشیا کمک می کند. این به حل مسئله کمک می کند، خلاقیت را افزایش می دهد، حفظ حافظه را افزایش می دهد و به طور کلی دانش آنها را از دنیای اطرافشان گسترش می دهد.

هنگامی که کودک شما در اطراف اتاق راه می‌رود، سعی می‌کند توپی را بگیرد یا در زمین بازی سرگرم می‌شود، از مهارت‌های آگاهی فضایی خود استفاده می‌کند. آگاهی فضایی درک موقعیت شما نسبت به سایر اشیاء در فضا است. بنابراین، نوزاد نمی‌تواند به راحتی دستش را برای جغجغه دراز کند، زیرا آنها هنوز نمی‌دانند که جغجغه چقدر فاصله دارد و تا چه حد باید دستان خود را برای گرفتن آن دراز کنند. به طور مشابه، یک کودک نوپا قبل از اینکه بتواند توپ را کاملا بگیرد، نیاز به تمرین دارد. 

همانطور که می بینیم، آگاهی فضایی یک شبه ایجاد نمی شود. همانطور که بچه ها دنیای اطراف خود را تجربه می کنند، به کار روی این مهارت ها ادامه می دهند و با گذشت زمان و تجربه مهارت پیدا می کنند. از این رو، دادن فرصت‌های فراوان به کودکان برای افزایش آگاهی فضایی‌شان یک ضرورت برای حمایت از رشد آنهاست. فعالیت های آگاهی فضایی یک راه ایده آل برای کار بر روی مهارت های فضایی است. روزانه آنها را در برنامه زندگی کودک خود قرار دهید و تفاوت را ببینید.

۹ فعالیت سرگرم کننده برای تقویت مهارت های آگاهی فضایی در کودکان

1. اسباب بازی مورد علاقه خود را پیدا کنید

اسباب بازی مورد علاقه فرزندتان را (البته با اجازه آنها!) در جایی از اتاق مخفی کنید و به آنها ماموریت دهید تا آن را پیدا کنند. جست‌وجوی اسباب‌بازی در اتاق به مهارت‌های فضایی کمک می‌کند، زیرا کودک شما زانو می‌زند تا آن را زیر تخت یا داخل کمد پیدا کند. حتی می توانید آنها را راهنمایی کنید تا در جستجوی اسباب بازی به آنها کمک کنید. برای مثال، می‌توانید بگویید: «اسباب‌بازی شما روی چیزی نگه داشته می‌شود و نه «زیر» چیزی.

2. ساخت و ساختارشکنی

بچه ها عاشق بازی با لگوها، بلوک هاو اسباب بازی های مشابه هستند. ساختن برج و سپس شکستن آن چیزی است که بیشتر بچه ها از آن لذت می برند. جالب است که در حین انجام این کار، بچه ها نه تنها اوقات خوبی را سپری می کنند، بلکه روی آگاهی فضایی خود نیز کار می کنند. چه کودکی در حال ساخت برج با استفاده از قطعات بلوک، ایجاد یک قلعه یا حل چالش های لگو باشد، آنها از درک خود از موقعیت اشیاء مختلف در یک فضای معین استفاده می کنند.

3. پر کنید و بریزید 

این فعالیت را در بالکن، حیاط خلوت یا حمام خود انجام دهید. جایی که برایتان مهم نباشد که همه چیز کمی خیس شود. انواع و اندازه های مختلف ظروف را به کودک خود بدهید. یک سطل پر از آب در اختیارشان بگذارید و ببینید که پر شده و از ظرفی به ظرف دیگر آب می ریزند. این فعالیت به آنها فرصتی می دهد تا با مایعات کار کنند و بفهمند که چگونه رفتار متفاوتی با اجسام جامد دارد. آنها همچنین خواهند دید که چگونه ریختن آب از ارتفاع کمتر باعث ریختن آب در مقایسه با ریختن آن از ارتفاع بیشتر می شود.

4. آنچه را که می شنوید انجام دهید 

در این فعالیت کودک باید آنچه را که می شنود انجام دهد. به عنوان مثال، می توانید جملاتی مانند، "یک اسباب بازی بردارید و آن را روی تخت نگه دارید" یا "سه دور دور میز دور بزنید و غیره" بگویید. از بیش، زیر، اطراف، بالای و غیره. چند دور از این فعالیت هر روز برای تجدید نظر و تمرین این مفاهیم فضایی کافی است.

5. از مسیر مانع عبور کنید

با قرار دادن اسباب‌بازی‌ها، کوسن‌ها، کیسه‌های حبوبات و غیره در اتاق بازی یا هر جا که فضای بیشتری دارید، یک مسیر برای کودکتان درست کنید. حالا اجازه دهید فرزندتان از موانع عبور کند تا به مقصد نهایی برسد. از کودک خود بخواهید از روی کوسن ها بپرد، روی کیسه لوبیا سقوط کند و سعی کنید هنگام عبور از موانع به اسباب بازی ها برخورد نکند. اگر حیاط خلوت دارید، حتی می توانید خلاقیت بیشتری در مسیر موانع داشته باشید. 

6. الگوها را دوباره بسازید

الگوها به بهبود مهارت های دیداری-فضایی و دیداری-حرکتی کمک می کنند. این فعالیت را می توان با بچه هایی که از اشکال مختلف شناخت دارند انجام داد. می توانید با کشیدن اشکال در یک الگو شروع کنید. اکنون از کودک خود بخواهید که شکل بعدی را تشخیص دهد یا ترسیم کند. می‌توانید با درخواست از آنها برای تشخیص اینکه کدام دو شکل بعدی در الگو ظاهر می‌شوند، سطح دشواری را افزایش دهید.

7.یک معما حل کنید

پازل ها یکی از بهترین ابزارها برای بهبود آگاهی فضایی هستند. هنگام حل یک پازل، بچه ها باید موقعیت یک قطعه پازل را قبل از اضافه کردن آن به حل پازل تجسم کنند. آنها همچنین یاد می گیرند که قطعات مختلف پازل را دستکاری و درک کنند و چگونه آنها را در یکدیگر قرار می دهند تا پازل را کامل کنند. می توانید چند پازل یا یک مجموعه پازل  بخرید تا به کودکتان اجازه دهید آنها را در زمان بازی حل کند و روی آن مفاهیم فضایی کار کند.

8. چقدر فاصله دارد؟

درک فاصله نیز برای آگاهی فضایی بسیار مهم است. این فعالیت باعث ایجاد آگاهی در مورد فاصله و دور یا نزدیک بودن اشیا می شود. به کودک خود توضیح دهید که چگونه می تواند فاصله بین دو جسم را با استفاده از یک روش ساده مانند اندازه گیری فاصله با پاهای خود اندازه گیری کند. نشان دهید که چگونه می توانند با پاهای خود فاصله بین آنها و تلویزیون را پیدا کنند. هنگامی که کودک شما این ایده را دریافت کرد، به او اجازه دهید تا با استفاده از اندازه گیری پای خود بفهمد که اشیاء دیگر چقدر از موقعیت فعلی خود فاصله دارند، تمرین کند.

9. چپ یا راست

با استفاده از این فعالیت ساده مفهوم فضایی چپ و راست را آموزش دهید. با گفتن مسیرهای چپ و راست به کودک خود و نحوه استفاده از دست چپ و راست خود برای شناسایی این جهت ها شروع کنید. چیزهایی که به سمت دست چپ می‌افتند در سمت چپ هستند، در حالی که چیزهایی که به سمت دست راست آنها قرار می‌گیرند در سمت راست هستند. حالا یک شی را نام ببرید و از آنها بخواهید تشخیص دهند که در سمت چپ یا راست آنها قرار دارد. حتی می توانید یک شی به آنها بدهید و به آنها دستور دهید که آن را در یک طرف خاص نگه دارند تا درک آنها را بررسی کنند.

اگرچه آگاهی فضایی در دوران کودکی شروع به رشد می کند، اما یک فرآیند مادام العمر است. با آموزش آگاهی فضایی به بچه ها، آنها را آماده می کنیم تا به راحتی کارهای روزمره را انجام دهند. برخی از بچه ها این مهارت ها را خودشان در حین کاوش در دنیای اطراف خود به دست می آورند، در حالی که برخی برای درک این مفاهیم به کمک کمی نیاز دارند. از این فعالیت های ساده و در عین حال موثر با بچه های خود استفاده کنید و مهارت های آگاهی فضایی آنها را به خوبی تنظیم کنید.
 


سینا طوسی

سینا طوسی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود