برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

کاردرمانی کودکان در اتاق تاریک _ بهبود دقت بینایی

یکی از روش های رایج برای درمان و غلبه بر مشکلات حسی استفاده از اتاق تاریک است . اتاق های تاریک اجزای محوری برای کمک به کودکان و افراد دارای معلولیت هستند که لذت بازی را تجربه کنند، راحتی پیدا کنند و مهارت های پردازش حسی خود را بهبود بخشند.

کودکان  چگونه از اتاق های تاریک بهره می برند؟

اتاق تاریک محیطی است که به طور ویژه طراحی شده است که نیازهای حسی کودکان را برآورده می کند و مشارکت آن ها را در یادگیری تسهیل می کند. این یک فضای کنترل شده و متمرکز بر حس است که به طور عمدی برای پشتیبانی از نیازهای منحصر به فرد هر کودک ایجاد شده است .

گذراندن زمان در یک محیط آرام اتاق تاریک تأثیر مثبتی بر مهارت های حرکتی ظریف و درشت و همچنین پردازش لمسی، شنوایی و بصری دارد. با ارائه حس آرامش و فضای آرامش بخش یک اتاق تاریک، کودکان را قادر می سازد تا رفتارهای منفی خود را خود تنظیم کنند که در نها یت تمرکز را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، اتاق‌های تاریک نیز می‌توانند برای توسعه مهارت‌های حسی دانش‌آموز، مانند رشد بصری و تحریک بصری مورد استفاده قرار گیرند . ‌

۸روش درمانی برای استفاده از اتاق تاریک

 در اینجا نه روش درمانی برای استفاده از اتاق تاریک وجود دارد:

• درمان عاطفی : اتاق‌های تاریک نیز می‌توانند برای درمان هیجانی، به‌ویژه برای کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده شوند. محیط آرام و جذاب می تواند به  کاهش اضطراب کمک کند .

• تحریک بصری : استفاده از نورها، رنگ‌ها و الگوها در یک اتاق تاریک می‌تواند باعث تحریک بصری شود و به رشد بصری و تمرکز کمک کند.

• رشد مهارت‌های شناختی : اتاق‌های تاریک را می‌توان با پازل‌ها، بازی‌ها و نمایش‌های تعاملی که مهارت‌های شناختی کودک را به چالش می‌کشد و توسعه می‌دهد، مجهز شود.

• تقویت مهارت‌های ارتباطی : عناصر تعاملی در یک اتاق تاریک می‌توانند دانش‌آموزان غیرکلامی را تشویق کنند تا ترجیحات خود را به اشتراک بگذارند و باعث توسعه مهارت‌های ارتباطی شوند.

• رشد مهارت‌های حرکتی : اتاق‌های تاریک اغلب شامل تجهیزاتی هستند که فعالیت بدنی را تقویت می‌کنند و به رشد مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف کمک می‌کنند.

• آرامش : محیط آرام یک اتاق تاریک می تواند فضای امنی را برای کودکانی که بیش از حد تحریک شده اند فراهم کند تا آرام شوند و کنترل را دوباره به دست آورند.

• توسعه مهارت های اجتماعی : فعالیت های گروهی در یک اتاق تاریک می تواند تعامل و همکاری را تشویق کند و رشد مهارت های اجتماعی را تقویت کند .

• یادگیری فردی : اتاق‌های تاریک را می‌توان برای پاسخگویی به نیازها و ترجیحات خاص دانش‌آموزان تطبیق داد و یک محیط یادگیری شخصی‌سازی شده را فراهم کرد.

آیا ایجاد یک اتاق تاریک یا فضای حسی در خانه آسان است؟

یک اتاق تاریک می تواند به سادگی یک چادر کوچک با پتوهای سنگین و پدهای تصادف باشد که در گوشه ای آرام از خانه برپا کرده اید. گاهی اوقات، هنگامی که کودک شما بیش از حد تحریک می شود، فقط به فضایی برای کاهش استرس نیاز دارد، مکانی که بتواند روی چیز دیگری تمرکز کند که برای نیازهایش کار می کند. هر کاری که بتوانید انجام دهید بهتر از نداشتن چیزی خواهد بود، زیرا همچنان مکانی برای آرامش ایجاد می کند یا به آنها اجازه می دهد تا مهارت های دیگر را از طریق اشیایی که در فضا قرار می دهید بهبود بخشند.


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود