برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
مهارت حل مسئله در کودک.png

مهارت حل مسئله در کودکان در کودکان ۳تا۱۴سال

آموزش حل مسئله به کودکان شامل دادن ابزار عاطفی به آنها برای دیدن واقع بینانه زندگی، سنجش گزینه ها و تصمیم گیری، در خطر اشتباه و تلاش مجدد است در این پست والدین کودکان 《۳تا۱۴》سال و والدین کودکاسال یاد می گیرند تا مهارت حل مسئله کودکانشان را تقویت کنند .

مهارت حل مسئله یکی از مهارت های جدی و مهمی است که لازم است والدین به کودکشان آموزش دهند.

کودکی که فاقد این مهارت است به جای صرف انرژی برای حل مشکل، ممکن است وقت خود را برای اجتناب و فرار از مشکل  صرف کنند یا بدون شناخت انتخاب های خود وارد عمل می شوند. ممکن است، ممکن است هنگامی که کودکی اورا آزار دهد بجای حل مشکل دست به کارهای خطرناکی بزند. 

 

یا ممکن است زمانی که مورد تمسخر قرار می گیرند از کلاس خارج شوند زیرا نمی توانند به راه دیگری برای متوقف کردن آن فکر کنند  

"چگونه مهارت های حل مسئله را به کودکان آموزش دهیم؟ ( گروه سنی 3 تا 14 سال به صورت کلی )" 

 

چه درگیری مربوط به بازی با اسباب بازی باشد ، چه معادله ریاضی سخت ، یا فشار منفی همسالان ، کودکان در هر سنی روزانه با مشکلات و چالش هایی روبرو می شوند. "به عنوان والدین یا معلم ، ما همیشه نمی توانیم در آنجا باشیم تا هر مشکلی را برای فرزندان خود حل کنیم. در واقع ، این وظیفه ما نیست. وظیفه ما این است که به فرزندان خود بیاموزیم چگونه خودشان مشکلات را حل کنند.زیرا فقط از این طریق می توانند به افراد با اعتماد به نفس ، مستقل و موفقی تبدیل شوند.

 بچه هایی که مهارت حل مسئله دارند به جای اینکه تسلیم شوند و یا ناامید شوند وقتی با چالشی روبرو می شوند ، احساسات خود را مدیریت می کنند ، خلاقانه فکر می کنند و تا زمانی که راه حلی پیدا نکنند پافشاری می کنند.

■بنابراین چگونه مهارت حل مسئله را به بچه ها یاد دهیم؟" 

خب ، به سن آنها بستگی دارد. با رشد و تکامل توانایی های شناختی و اندازه چالش های کودک ، رویکرد شما در آموزش مهارت های حل مسئله نیز باید افزایش یابد.

. حل مسئله با ارائه مدل:

 وقتی با چالشی روبرو شدید ، "برای کودک خود" با صدای بلند فکر کنید. ارائه مدل کمک می کند که چگونه می توانید مهارت های حل مسئله مشابهی را که با هم کار کرده اید ، به کار ببرید و مثالهای واقعی را بیاورید که او می تواند در زندگی خود پیاده سازی کند. در عین حال ، به فرزند خود تمایل به اشتباه نشان دهید. همه با مشکل روبرو می شوند ، و اشکالی ندارد. گاهی اوقات اولین راه حلی که امتحان می کنید جواب نمی دهد و این هم اشکالی ندارد! هنگامی که حل مسئله را ارائه می دهید ،توضیح دهید که مواردی وجود دارد که از کنترل ما خارج است. همانطور که در حال حل یک مشکل پیش رو هستیم باید بر روی مواردی تمرکز کنیم که در واقع می توانیم کنترل کنیم. برای مثال :چرخ ماشین پنچر شده است و ما می خواهیم به مدرسه برسیم و عجله داریم 

 در مام پلاس ببینید👈🏻 مقدمه ای بر حل مسئله های زندگیمان

"حل مسائل را تمرین کنید"

وقتی مشکلاتی پیش می آید، برای حل مشکلات فرزندتان برای آنها عجله نکنید. در عوض، به آنها کمک کنید تا مراحل حل مسئله را طی کنند.زمانی که به کمک نیاز دارند، راهنمایی کنید، اما آنها را تشویق کنید تا مشکلات را خودشان حل کنند. اگر آنها قادر به ارائه راه حلی نیستند، وارد عمل شوید و به آنها کمک کنید تا به برخی از آنها فکر کنند.اما همیشه خودتان راه حل را در اختیار آن ها قرار ندهید و به آنها نگویید که چه کاری انجام دهند. 

"در صورت بروز مشکل از فرزندان خود راهنمایی بخواهید."

این به آنها می آموزد که اشتباه کردن و مواجهه با چالش ها معمول است. همچنین این فرصت را به آنها می دهد تا مهارت های حل مسئله را تمرین کنند. بعلاوه ، وقتی نشان دهید که نظرات آنها ارزشمند است ، آنها اعتماد به نفس پیدا می کنند و می توانند به تنهایی مشکلات را حل کنند

کودکان 3تا5سال

برای ورود به ذهنیت حل مسئله ، کودکان خردسال باید ابتدا ،مدیریت احساسات خود را یاد بگیرند. به هر حال ، برای یک کودک کوچک دشوار است که منطقی باشد .

یکی از راه های تحقق این امر استفاده از فرآیند مربیگری احساسات است که توسط جان گوتمن شرح داده شده است. ابتدا به بچه های خود بیاموزید که همه احساسات قابل قبول هستند. هیچ احساسات "بد" وجود ندارد. حتی احساسات به ظاهر منفی مانند خشم ، غم و ناامیدی می توانند درس های ارزشمندی را به ما بیاموزند. 

مراحل آموزش حل مسئله به کودک

مرحله اول: نامگذاری و تأیید احساسات:

وقتی کودک شما ناراحت است ، به او کمک کنید تا احساسی را که دارد انجام دهد. چیزی مانند این بگویید: "من می فهمم که ناراحت هستی زیرا خواهرت با اسباب بازی مورد نظر شما بازی می کند." 

مرحله دوم: پردازش احساسات:

 کودک خود را به فضای آرامش خود راهنمایی کنید. بگذارید بدنش را آرام کند و احساساتش را پردازش کند تا بتواند در حل مسئله ، یادگیری و ... رشد کند.

مرحله سوم حل مسئله:

راه حل های طوفان فکری را با کودک خود انجام دهید ، بیشتر از صحبت کردن در هنگام مکالمه ، گوش دادن را انجام می دهید. این اجازه می دهد تا کودک شما مهارت های حل مسئله خود را تمرین کند ، و احتمالاً راه حل هایی را که خودش ارائه داده است ، واقعاً اجرا می کند.

●تکنیک "قسمت سخت را به من نشان بده"اجرا کنید:

هنگامی که کودک شما دست و پنجه نرم می کند یا احساس ناامیدی می کند ، این روش را امتحان کنید. به سادگی بگویید ، "قسمت سخت را به من نشان بده." این به کودک شما کمک می کند تا ریشه مشکل را شناسایی کند ، و باعث می شود ترس او کمترشود و حل آن آسان تر می شود. و هنگامی که هر دو مشکل واقعی را درک کردید ، از کودک خود بخواهید تا راه حل هایی ارائه دهد. "باید راهی وجود داشته باشد که بتوانید آن را برطرف کنید " یا "باید کاری باشد که بتوانید انجام دهید " اکنون که فرزند شما "قسمت سخت" را شناسایی کرده است ، احتمالاً می تواند راه حلی پیدا کند. در غیر این صورت ، به او کمک کنید تا برخی از ایده ها را بررسی کنید.

 ●با بازی های خلاق مشکل راحل کنید:

به فرزندتان اجازه دهید فعالیتها و بازیها را براساس علاقه خود انتخاب کند. بازی فرصت های زیادی را برای پیمایش و حل خلاقانه مشکلات فراهم می کند. کودکان اغلب از طریق بازی بهتر می آموزند. بازی با وسایلی مانند بلوک ، پازل ساده و ... می تواند روند حل مسئله را به فرزندتان بیاموزد. کودک شما حتی در حین بازی پازل انتقادی فکر می کند: این قطعه پازل در کجا جای می گیرد؟ این چه کاری انجام می دهد؟ پس بازی های خلاق ، تفکر خلاق و حل مسئله را تشویق کنید و زمینه را برای کودک بوجود بیاورید.

●باکتابهای داستان حل مسئله کنید:

داستانهای متناسب با سن را با شخصیت هایی که مشکلاتی دارند ، بخوانید.شخصیت ها می خواهند در داستان ، نوعی از مشکلات اولیه اجتماعی ، که ممکن است فرزند شما با آن درگیر باشد حل کنند . این تجربیات را به وقایع مشابه زندگی شخصی فرزندتان مرتبط کنید و از فرزند خود بپرسید که چگونه شخصیت های این داستان ها می توانند مشکلات خود را حل کنند. راه حل های مختلف را تشویق کنید و درباره نتایج احتمالی هر یک بحث کنید. این نوعی خواندن گفتگو محور است که به طور فعال کودک را در تجربه خواندن درگیر می کند. تعامل با متن به جای گوش دادن منفعلانه می تواند در رشد مهارت های سواد آموزی مانند درک در کودکان در سن پیش دبستانی تاثیر خیلی خوبی داشته باشد .با پرسیدن سوالاتی در مورد چالش های شخصیت ها ، همچنین می توانید توانایی های حل مسئله فرزندتان را تقویت کنید

تحمل باخت و شکست در کودکان را در مام پلاس بخوانید
 
نحوه برخورد با یک مشکل، نحوه برخورد با ناامیدی یا نحوه برخورد با افرادی که با آنها در تعارض قرار می گیریم برخی از مسائل مرتبط با حل مشکل هستند. اگر به کودکان بیاموزیم که این موقعیت‌های متضاد را مدیریت کنند، از ایجاد عادت‌هایی که بعداً در همه این زمینه‌ها ریشه‌کن کردنشان بسیار دشوار است، جلوگیری می‌کنیم.
 
از سوی دیگر، یادگیری حل مشکلات و تعارضات نیز راهی برای آموزش تصمیم گیری به کودکان است. آموزش تصمیم گیری سالم به کودکان یکی دیگر از وظایف مهم والدین است. هنگامی که کودکان مهارت های حل مسئله را یاد می گیرند، همچنین می آموزند که می توانند به توانایی خود در تصمیم گیری خوب خود اطمینان داشته باشند.
 
بزرگ‌ترین مشکلی که بسیاری از کودکانی که مهارت‌های حل مسئله ندارند، این است که نمی‌دانند چه زمانی مشکل دارند یا نمی‌توانند گزینه‌های موجود برای حل آن را ارزیابی کنند. این کودکان ممکن است بدون فکر کردن، واکنش تکانشی نشان دهند . اولین قدم این است که به کودکان کمک کنید تا یاد بگیرند که چگونه شناسایی گزینه های آنها می تواند به آنها کمک کند تا مطمئن شوند که انتخاب های سالمی دارند.
 
بنابراین، نکته اصلی این است که با آموزش کودکان برای شناسایی مشکل شروع کنید. گاهی اوقات به سادگی با شناسایی مشکل می توان تا حد زیادی در حل آن پیش رفت. هنگامی که کودکان مشکل را شناسایی کردند، باید به آنها آموزش داد که قبل از انجام هر کاری چندین راه حل ممکن را ایجاد کنند . علاوه بر شناسایی آنها، کودک باید بتواند مزایا و معایب آنها را ببیند و آنها را ارزیابی کند تا مناسب ترین و چرایی آنها را بیابد.
 
هنگامی که کودک چندین گزینه و پیامدهای احتمالی هر کدام را تشخیص داد، باید تصمیم بگیرد که کدام گزینه بهترین است. در این مرحله، بسیار مهم است که به کودکان آموزش دهیم که اگر یک گزینه را انتخاب کردند و مشکل حل نشد، همیشه می توانند چیز دیگری را امتحان کنند. هدف تشویق آنها به ادامه تلاش برای حل یک مشکل تا زمانی است که موفق شوند.

راهبرد حل مسئله به روش حذف حالت های نامطلوب را در وب سایت مام پلاس ببینید

■ تقویت حل مسئله کودکان 7_5سال :


● مراحل حل مسئله را آموزش دهید:

یک فرآیند ساده حل مسئله برای کودک خود ارائه دهید ، روشی که می توانید به طور مداوم آن را اجرا کنید. 
به عنوان مثال ، شما می توانید پنج مرحله زیر را امتحان کنید: ▪

مرحله 1چه احساسی دارم؟

به کودک خود کمک کنید تا بفهمد که در آن لحظه چه احساسی دارد (ناامیدی ، عصبانیت ، کنجکاوی ، ناامیدی ، هیجان و غیره). مشاهده و نام بردن از احساسات ، بار آنها را تقسیم می‌کند  و به شما فرصت می دهد تا یک قدم به عقب برگردید و ریشه یابی کنید
مرحله 2: مشکل چیست؟

کودک خود را راهنمایی کنید تا مشکل خاص را شناسایی کند. در بیشتر موارد ، به او کمک کنید تا مسئولیت بخشی از آنچه را اتفاق افتاده است برعهده بگیرید به جای اینکه با انگشت اشاره به دیگران اشاره کند. به عنوان  مثال ، ممکن است کودک شما بگوید ،  "محمد در اردو برای من مشکل درست  کرد" اما جمله ی "به دلیل مشاجره با محمد ، در اردو به مشکل برخورده ام." معمولا جمله صحیح تری است.

▪مرحله 3: راه حل ها چیست؟


 کودک خود را تشویق کنید تا حد امکان راه حل ارائه دهد. در این مرحله ، آنها حتی نیازی به راه حل های "خوب" ارائه دهند . آنها فقط در اینجا باید طوفان و بارش فکری داشته باشند و هنوز ایده هایی را که ایجاد کرده اند و بیان می کنند ارزیابی نمی کنند. 

▪مرحله 4: چه اتفاقی می افتد اگر؟ 

  • _اگر کودک شما هر یک از این راه حل ها را عملی کند  چه اتفاقی می افتد؟
  •  _آیا راه حل بی خطر و منصفانه است؟
  • _ چه احساسی در دیگران ایجاد خواهد کرد؟ 
  •  برای کودک شما مهم است که هر دو پیامد مثبت و منفی رفتارهای خود را در نظر بگیرد.


 مرحله 5: کدام یک را امتحان می کنم؟
 از کودک خود بخواهید یک یا چند راه حل را امتحان کند. اگر راه حل جواب نداد ، درباره علت ان بحث کنید و به یک راه حل دیگر بروید. کودک خود را تشویق کنید تا زمان حل مشکل به "تلاش "و "استمرار"خود ادامه دهد. این مراحل را به طور مداوم تمرین کنید تا برای کودک خود روتین شود که در هنگام چالش چه مراحلی را در ذهن بگذارند .

●کاردستی اتلاف وقت یا تقویت مهارت حل مسئله؟

 کاردستی نوعی دیگر از بازی است که می تواند به کودکان بیاموزد تا مشکلات را با خلاقیت حل کنند و چندین ایده برای حل مسئله  داشته باشند.سفال ها،رنگ ها ، جعبه های مقوایی ، نوار ، کاغذ و غیره را برای کودک خود فراهم کنید. آنها با این مواد ساده انواع خلاقیت ها و بازی های مبتکرانه را ارائه می دهند. این "اسباب بازی های باز" "راهی مستقیم و مشخص برای بازی" ندارند و به کودک شما اجازه می دهد خلاقیت ایجاد کند و به طور مستقل ایده پردازی کند و بازی کند .

●سوالاتی را با^ پایان باز ^بپرسید!

  • پرسیدن سوالات باز توانایی تفکر انتقادی و خلاقانه کودک را بهبود می بخشد و درنهایت باعث می شود آنها بهتر بتوانند مشکلات را حل کنند.
  •  نمونه سوالات باز شامل: 
  • _چگونه می توانیم برای حل این مسئله با هم کار کنیم؟ 
  • _چگونه آن کار را انجام دادی؟
  • _ این را از کجا می دانی؟
  • _ از آنچه ساختی یا خلق کردی به من بگو! _فکر می کنی  چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 
  • _فکر می کنید اگر بعد از این اتفاق یا رفتار (هر اتفاقی )چه اتفاقی بیفتد؟از این اتفاق  چه چیزی  یاد می گیری؟ چه چیزی آسان بود؟ چه  چیزی سختی بود؟
  • _ اگر باز هم این اتفاق بیوفتد دفعه بعد به طور متفاوت چه کاری انجام می دهی؟

نمونه ای از سوالات باز را در بالا دیدید سوالات باز پاسخ صحیحی ندارند و نمی توان با "بله" یا "خیر" ساده به آنها پاسخ داد. شما می توانید سوالاتی را به صورت پایان باز بپرسید شاید در حال حاضر مشکلی را حل نکند یا به صورت سریع به او کمک نکند اما به مرور باعث می شود کودک بر روی مهارت های تفکر خود تمرین کند .و دد طولانی مدت تاثیر زیادی بر روی مهارت حل مسئله دارد.


 

■کودکان7-9 سال

● مشکلات را به قطعات و بخش های کوچک تر تقسیم کنید!:

 این مرحله  پیشرفته تری از "قسمت سخت را به من نشان بده" است.(مرحله قسمت سخت را به من نشان بده درکودکان5_3سال را مطالعه کنید)
 هرچه کودک شما بزرگتر شود ، مشکلات او نیز بزرگتر می شوند. هنگامی که کودک شما با چالشی رو به رو است که طاقت فرسا یا غیر قابل پذیرش برای او است ، او را تشویق کنید تا آن را به تکه های کوچکتر و قابل کنترل تبدیل کند. 
به عنوان مثال :

  • بگذارید بگوییم فرزند شما در کلاس تاریخ نمره ضعیفی دارد.
  • _ چرا نمره اینقدر پایین است؟
  • _ دلایل ایجاد این مشکل چیست؟

^ طبق معمول ، بارش مغزی فرزندتان را بشنوید و از او سوال های باز بپرسید تا در صورت گیر افتادن فرزندتان شما اطلاعات کافی از مسئله برای کمک به او داشته باشید.^
_ اگر نمره پایین نتیجه انجام ندادن تکالیف است ، شاید کودک شما بتواند لیستی از این تکالیف را تهیه کند و یکی یکی آنها را حل کند. 
_ اگر مشکل محیط است،بررسی کنید ، چه چیزی باعث می شود که کودک شما در امتحانات با مشکل روبرو شود؟
شاید او در کلاس توسط دوستان به سرگرمی های ناسالم یا آسیب زننده مشغول شده باشد و در درخواست کمک به مشکل بخورد و وقت کافی را برای مطالعه در خانه نگذراند و غیره 
 هنگامی که این "تکه ها" را شناسایی کردید ، به فرزند خود کمک کنید تا یکی یکی آنها را حل کند تا مشکل برطرف شود. 

《 این یک روش تعاملی است که کودک شما می تواند مراحل حل مسئله را بیاموزد و به روند کار اطمینان داشته باشد》

●دست ها بالا !تسلیم شوید

گاهی ممکن است کودک شما هنگام مواجهه با مشکلات احساس "گیر افتادن" کند. و قبل از اینکه هیچ اقدامی کند دست هایش را بالا بگیرد و تسلیم شود  آنها ممکن است متوقف شوند و قبل از تلاش برای یافتن راه حل از آنها درخواست کمک کنند. فرزندتان را تشویق کنید که چالش ها را بپذیرد و در عوض مشکلات را حل کند.


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود