برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

زندگی ما وآب قسمت دوم

والدین و معلمین و دانش آموزان عزیز😍با آموزش یکی دیگه از درس های علوم یعنی درس ششم زندگی ما و آب قسمت دوم اومدیم، ویدیو رو ببینید و بعد مطالبی که در پایین قرار دادیم رو مطالعه کنید. با وب سایت مام پلاس همراه باشید و اگر نظر یا پیشنهادی داشتید در قسمت دیدگاه با ما در میون بزارید.

فصل ششم: زندگی ما و آب

هدف: در این درس ابتدا با انواع خاک و ویژگی های آنها و اینکه آب در کدام یک بیش تــر نفوذ می کند و بعد چگونگی به وجود آمدن رودها و چگونگی تشکیل آبهای زیرزمینی و | عوامل آلوده کننده ی آنها و استفادههای چشمه، چاه و قنات و تأثیر عمق چاه ها در زمان خشک شدن آنها و در آخر نحوه ی تصفیه ی آب برای مصارف خانگی را می آموزیم.

برای درک بهتر تفاوت خاکها این فعالیت را انجام دهیم

در دو ظرف مانند هم به ترتیب خاک رس و ماسه ی نرم بریزید. مقدار کمی از مواد داخل هر ظرف را به دو انگشت به هم بمالید، چه تفاوتی را احساس میکنید؟ چه اتفاقی در هر کدام از خاک ها می افتد؟ در کدام خاک آب به مقدار زیادتری فرو رفته است؟

همان طور که خودتان هم متوجه شدید آبی که توسط خاک رس جذب شده بسیار بیش تر از ماسه است.

رود چگونه به وجود می آید؟

آبی که از بارش باران و ذوب برف ها به وجود می آید در سرازیری ها به راه می افتد؛ ابتدا جوی های کوچک و سپس رود را به وجود می آورد.

تشکیل آبهای زیرزمینی

مقداری از آب باران و برف در زمین فرو میرود وقتی این آب به سنگها یا خاک رس برسد در بالای آن جمع میشود. این آب را آب زیرزمینی مینامند در بیشتر استانهای ایران، رود و دریاچه وجـود ندارد و مردم برای مصرف خانگی یا کارهای کشاورزی از آبهای زیرزمینی استفاده می کـنداز چشمه چاه و قناتهایی که در شهر یا روستای شما وجود دارد چه استفاده هایی میشود؟ 

آب مصرفی خانه ها چگونه تهیه و قابل آشامیدن میشود؟

آب رودها را در پشت سد یا استخرهای بزرگ جمع میکنند و بعد آن را به تصفیه خانه میفرستند.

در تصفیه خانه گل و لای موجود در آب را میگیرند و به آن مواد میکروب کش هم اضافه میکنند. سپسر آب سالم و پاکیزه با لولـه بـه شـهرها و روستاها فرستاده میشود.

در وب سایت مام پلاس ببیند

آب چاه ها هم آب رود ها و چشمه ها ممکن است آلوده شوند، باتوجه به شکل دلیل آلوده شدن چاه ها چیست؟ 

به نظر شما چه چیزهای دیگری ممکن است آب های زیر زمینی راآلوده کند؟ 

دوشکل زیر را باهم مقایسه کنید به نظر شما کدام چاه زودتر خشک میشود؟ 

 

 

 

 

 


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود