برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

وارونه نویسی و قرینه نویسی(آینه نویسی) در کودک

مشکل وارونه نویسی و قرینه نویسی(آینه نویسی) معکوس کردن حروف به این معنی است که فرزند شما حروف (یا اعداد) خاصی را به عقب یا وارونه می نویسد. گاهی اوقات از آن به عنوان آینه نویسی یاد می شود و با جابجایی حروف که به معنای تغییر ترتیب حروف است متفاوت است. در ویدئوی انتهای متن کاملا این مشکل توضیح داده شده . با مام پلاس همراه باشید...

در خدمت شما هستیم‌ با تمریناتی در رابطه با وارونه نویسی و قرینه نویسی(آینه نویسی) در کودک در بدو ورود به مدرسه.

دراین ویدئو  توضیح و راهکارهایی ارائه شده تا به حل این مشکل در کودک کمک کند.

جهت مشاهده ی مطالب  بیشتر در مورد اختلالات یادگیری کودکان  به لینک های زیر مراجعه کنید:

چرا کودکم اینقدر بدخط مینویسد

►چگونه فرزندم را برای سنجش تحصیلی کلاس اول  آماده کنم ؟

► چرا کودکم در ریاضیات ضعیف است ؟ (بررسی اختلال ریاضی )

خود را در یک تاکسی در یک روز سرد و بارانی تصور کنید که تراکم بر روی پنجره ها. شما می خواهید برای دخترتان که از خانه برای شما دست تکان می دهد بنویسید "بای-بای". برای اینکه توسط او خوانده شود، باید در داخل پنجره به صورت معکوس بنویسید، و حرکات نوشتاری معمول خود را برای انجام این کار تغییر دهید. این «آینه‌نویسی» است - نوشتن معکوس که وقتی در آینه مشاهده می‌شود، عادی به نظر می‌رسد.

آینه نویسی چشمگیر و مرموز است. برخی از افراد برجسته، معروف‌ترین آنها لئوناردو داوینچی، عمداً این کار را انجام داده‌اند، و در ادبیات و هنرهای تجسمی با تأثیری قدرتمند به تصویر کشیده شده‌اند .آینه نویسی مورد توجه روانشناسان است زیرا گاهی اوقات ممکن است در افرادی که سعی در نوشتن عادی دارند ایجاد شود.

اصطلاح اینه نویسی به این دلیل استفاده می شود که کاراکترها - اعداد و حروف بزرگ - معکوس هستند، اما وقتی در آینه به آنها نگاه می کنیم صحیح هستند. در مورد نوشته استاندارد، آینه باید به سمت راست یا چپ، عمود بر صفحه افقی نوشته قرار گیرد. همچنین ممکن است آینه‌نویسی عمودی وجود داشته باشد که اگر در آینه‌ای که در زیر یا بالا قرار داده شده است، درست به نظر می‌رسند.

در ابتدا ممکن است تصور شود که کودکانی که اغلب در مهدکودک رو در رو می‌نشینند، شخصیت‌ها را برعکس می‌کنند، زیرا آنها را روی برگه کودکی که با آنها روبرو می‌شود می‌بینند. اما این چنین نیست زیرا چنین مبدأ واژگونی کودکان را به سمت آینه‌نویسی دوتایی سوق می‌دهد - معکوس هم به صورت افقی و هم عمودی 

آینه نویسی با مقاله ای از آلفرد بوخوالد عصب شناس آلمانی در سال 1878 وارد ادبیات علمی شد (در آلمانی آینه نویسی را Spiegelschrift می نامند.) اما در طول 125 سال بعد، توضیحات برای این پدیده نه تنها کافی نبود، بلکه اغلب اشتباه بود. یکی از دلایل اصلی شکست توضیحات این است که آنها اغلب درگیر یک "مقصر" هستند - نوشتن با دست چپ. برای مدت طولانی، این گفتمان غالب با مشاهده کودکان چپ دست که شخصیت های معکوس، نام آنها یا حتی کلمات و جملات کامل را می نوشتند، پشتیبانی می شد. بنابراین در طول قرن بیستم، مجلات علمی آینه نویسی را تقریباً منحصراً توسط کودکان چپ دست منتشر کردند. حتی امروزه، چپ دستی اغلب توضیح مورد علاقه معلمان در هنگام تولید آینه‌نویسی توسط کودکان است.

آینه نویسی  یا وارونه نویسی چیست؟

آینه‌نویسی که با نام معکوس نوشتن یا معکوس کردن حروف نیز شناخته می‌شود، زمانی است که کودکان حروف یا اعداد خاصی را به عقب یا وارونه می‌نویسند

انواع وارونه نویسی

آینه نویسی خود به خود در کودکان

همانطور که هر معلم مهد کودک یا ابتدایی می داند، آینه نویسی در بین کودکانی که نوشتن را یاد می گیرند بسیار رایج است. این تولیدات صرفاً گیج شدن شخصیت‌های آیینه‌ای قانونی (مانند «b» و «d») نیستند، بلکه می‌توانند شامل معکوس کردن هر شخصیت و حتی کل کلمات و عبارات باشند. یک کودک ممکن است نام خود را منظم اما پشت به جلو امضا کند. جالب است که برخی از کاراکترها بیشتر از سایرین معکوس می شوند، به ویژه آنهایی مانند «3» یا «J» که در آنها شکل صحیح «رو به چپ» است.

در عوض، آینه‌نویسی دوران کودکی ممکن است چیزی در مورد چگونگی رشد کنش‌های نوشتن به ما بگوید. به طور خاص، به این معنی است که شکل کلی یک حرف سریعتر از جهت نوشتن آن یاد می شود.این یک ترفند ساده برای کودک است که یک شکل آینه ای کامل را که هرگز به آنها آموزش داده نشده است، به آسانی شکل صحیحی که به طور مکرر به آنها نشان داده شده است تولید کند.در حقیقت برای اکثر اقدامات، این تعمیم آینه ای مفید خواهد بود. زیرا هر کاری که ما به یک روش انجام می دهیم ممکن است در زمان دیگری به صورت معکوس انجام شود.

آینه‌نویسی غیرارادی بعد از آسیب مغزی

. آینه نویسی پس از سکته مغزی بسیار رایج است، هرچند معمولا گذراست برآوردهای فراوانی از 2.5 درصد (Gottfried et al., 2003) تا 13 درصد (Tashiro et al., 1987) متفاوت است، اما اگر فقط ضایعات نیمکره چپ در نظر گرفته شود، بسیار بیشتر است (24 درصد) (وانگ، 1992).

بررسی موارد منفرد تأیید کرد که آینه‌نویسی پس از سکته مغزی به طور عمده با آسیب به نیمکره چپ (93 درصد) و استفاده از دست چپ غیر غالب (97 درصد) مرتبط است (بالفور و همکاران، 2007). نمونه اولیه آینه‌نویس بزرگسال، راست‌دستی است که به دنبال سکته مغزی در نیمکره چپ، عملکرد حرکتی بازوی راست را از دست می‌دهد و مجبور می‌شود با دست چپ بنویسد.

با توجه به این مشخصات، آیا ارتباط قوی آینه‌نویسی با آسیب نیمکره چپ می‌تواند مصنوع استفاده اجباری از دست چپ باشد؟ آیا آینه‌نویسی در گروه‌های دیگر صرفاً با درخواست نوشتن با دست چپ ایجاد می‌شود؟ هنگامی که این تاکتیک امتحان شد، نرخ آینه‌نویسی را به همراه داشت که از نظر آماری بین افراد آسیب دیده نیمکره راست و چپ تفاوتی نداشت (14 درصد از 36 مورد در مقابل 20 درصد از 50 مورد) (بالفور و همکاران، 2007). . حتی در بین 86 فرد سالم، نوشتن با دست چپ حداقل در 7 درصد افراد معکوس ایجاد کرد. اما نوشتن با دست راست هرگز انجام نشد.

آینه نویسی عمدی

در سال 1896، اف جی آلن، استاد فیزیولوژی سالم از نظر عصب شناختی، تجربه ذهنی خود را از آینه نویسی روان با چپ دست ثبت کرد و حدس زد که این توانایی ممکن است نادر نباشد، بلکه به ندرت تمرین می شود. او پیشنهاد کرد که «آینه‌نویسی اغلب نشانه بیماری عصبی است. اما لازم نیست که بیماری علت وجود قوه باشد، بلکه فقط علت کشف آن باشد.» (ص 385). همانطور که قبلاً اشاره شد، آینه‌نویسی عمداً توسط برخی افراد آسیب‌دیده مغزی با ادراک معکوس پذیرفته می‌شود. همچنین توسط برخی افراد سالم، هرچند غیرعادی، انجام می شود. از تمرین‌کنندگان مشهور می‌توان به لوئیس کارول اشاره کرد که وارونگی‌های فضایی و منطقی را آزمایش کرد و آینه‌نویس ماهری بود. در میان 100000 نامه ای که او نوشت، مجموعه ای از "نامه های شیشه ای ظاهر" بود. طراحی شده برای خواندن در آینه آیینه نویسی در داستان ها و اشعار او نیز به چشم می خورد.

نشانه های ایینه نویسی

همانطور که گفته شد بر عکس نوشتن و وارونه نوشتن حروف و کلمات،شروع متون فارسی از سمت چپ و برعکس نوشتن اعداد از علایم و نشانه های اینه نویسی هستند.

نمونه های ایینه نویسی

نمونه های رایج دیگر از نوشتن آینه شامل معکوس کردن اعداد و حتی معکوس کردن جملات کامل است.

برخی از کودکان ممکن است اولین جمله را به جلو بنویسند، به لبه کاغذ برسند و درست زیر جایی که پایان دادند به نوشتن ادامه دهند: این یعنی جمله بعدی آنها به عقب است.

مثال رایج دیگر نوشتن کلمات مفرد به عقب است. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که بچه ها یاد می گیرند برای اولین بار نام خود را بنویسند و آن را برعکس می نویسند.

علت ایینه نویسی چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک کودک ممکن است برعکس بنویسد. این یک تصور اشتباه است که هر کودکی که حروف خود را آینه می کند، نارساخوانی دارد - در حالی که برخی از کودکان مبتلا به نارساخوانی می توانند با درست کردن حروف مشکل داشته باشند، آینه نوشتن همیشه نشانه این نیست.

برخی از کودکان ممکن است به صورت آینه ای بنویسند زیرا در مرحله اول به خاطر سپردن نحوه تشکیل حروف برایشان مشکل است. آنها ممکن است تصور کلی از شکل حرف داشته باشند، اما به سادگی فراموش کرده اند که قرار است به کدام سمت باشد. در این موارد، رفع آن با کمی پشتیبانی و راهنمایی بیشتر می تواند بسیار ساده باشد.

از سوی دیگر، برخی از کودکان در صورت داشتن مشکلات پردازش بصری ممکن است علائمی از برگشت حروف را نشان دهند. این بدان معناست که آنها برای تشخیص اینکه چگونه و چه زمانی تصاویر متفاوت هستند یا به چه سمتی باید روبرو شوند تلاش می کنند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی مشکلات پردازش بصری است. در این مورد، ممکن است کودک در تشخیص اینکه چگونه تصاویر متفاوت هستند (تبعیض بصری) یا جهتی که با آن روبرو می شوند (جهت بصری) مشکل داشته باشد

چگونه آینه نویسی کودکان را تست کنیم؟

تعدادی از استراتژی ها و فعالیت ها وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید تا ارزیابی کنید که آیا کودک شما آینه ای می نویسند یا خیر. مثلا:

  1. برگه های فعالیتی را به کودکان بدهید که از او بخواهد به ترتیب حروف الفبا را کپی کنند. این می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که کودکان با کدام حروف دست و پنجه نرم می کنند.
  2.  قبل از اقدام مراقب باشید سعی کنید به کودکان اجازه دهید مستقل و بدون وقفه بنویسند. این به شما نشان می دهد که چگونه آنها به طور طبیعی می نویسند. آیا آنها حروف خاصی را معکوس می کنند؟ آیا آنها شروع به نوشتن از سمت اشتباه صفحه می کنند؟
  3.  مراقب  کودکانی باشید که هنگام نوشتن حروف تردید می کنند. به عنوان مثال، هنگام نوشتن حروفی که دایره‌ای در آنها وجود دارد ، کودکان ممکن است چندین دایره را بارها و بارها بنویسند در حالی که سعی می‌کنند بفهمند روش صحیح به کدام سمت است.

هنگامی که درک بهتری از اینکه چه دانش‌آموزانی در حال نوشتن آیینه هستند و چه عاداتی را ارائه می‌دهند، به دست آورید، می‌توانید بهترین پشتیبانی ممکن را ارائه دهید. حتی می توانید دانش آموزانی را که با مسائل مشابهی دست و پنجه نرم می کنند، گروه بندی کنید. به این ترتیب دانش آموزان می توانند به طور موثر در بین همسالان خود یاد بگیرند.

چگونه می شود آینه نویسی را تصحیح کرد؟

بسیاری از کودکان به طور طبیعی با رشد و توسعه مهارت های دست خط خود، معمولاً در حدود 7 سالگی، از نوشتن معکوس خارج می شوند. در واقع، معکوس کردن حروف تا این سن بسیار رایج است.

این به این دلیل است که کودکان به تازگی سفر خود را به سمت خواندن و نوشتن آغاز می کنند. به عنوان بزرگسالان، ما به راحتی می توانیم بین حروف شبیه به هم تفاوت قائل شویم زیرا از قبل تفاوت آنها را می دانیم. با این حال، کودکان به تازگی این را یاد می گیرند، بنابراین انتظار می رود که گاهی اوقات آنها را گیج کنند.

با تبدیل شدن کودکان به خوانندگان و نویسندگان با تجربه تر، دانش خود را توسعه می دهند و شروع به درک تفاوت بین حروف مشابه برای خود می کنند. این بدان معناست که آنها می توانند تصمیم درستی را در هنگام تصمیم گیری در مورد طرز نوشتن حروف بگیرند.

با این حال، برخی از کودکان ممکن است به کمی حمایت و راهنمایی بیشتر در هنگام تصحیح حروف خود نیاز داشته باشند. اگر در کلاس خود یا در خانه فرزند بزرگتری دارید که هنوز با حروف متفاوت مشکل دارد، راه هایی برای کمک به او وجود دارد. به این ایده ها نگاهی بیندازید:

1. نقطه شروع.

برای کودکانی که جملات کامل را به صورت معکوس می نویسند، به سادگی علامت گذاری روی کاغذ با یک نقطه برای نشان دادن نقطه شروع به آنها کمک می کند تا به یاد بیاورند که از کجا باید شروع به نوشتن جملات خود کنند.

2. ردیابی روی حروف.

حرکت فیزیکی ردیابی حروف به ساخت حافظه عضلانی کمک می کند. هرچه کودکان بیشتر روی هر حرف ردیابی کنند، احتمالاً در آینده به یاد می آورند که چگونه آن را بنویسند - حتی بدون اینکه به آن فکر کنند.

3. هر بار روی یک حرف کار کنید.

اگر کودک دو حرف را با هم اشتباه می گیرد، بهتر است هر بار روی یکی تمرکز کنید. این به آن‌ها کمک می‌کند ابتدا بر آن حرف تسلط پیدا کنند، بنابراین وقتی نوبت به حرف بعدی می‌رسد، می‌دانند که از کدام طرف با آن روبرو نشوند .

4. با مطالب سرگرم کننده بنویسید.

لذت بردن در حین تمرین واقعاً می تواند نگرش کودک را تغییر دهد. سعی کنید با خودکار ژل بنویسید یا اگر شجاع هستید، چیزی کثیف بنویسید.

5. رویکرد چندحسی را امتحان کنید.

بیش از یک حس را درگیر کنید - بالاخره ما پنج حس را در اختیار داریم. به عنوان مثال، کودکان را تشویق کنید که حرف یا کلمه را بنویسند و همزمان آن را با صدای بلند بگویند.

آیا ایینه نویسی نادر است؟

اصلا! بسیار متداول است که کودکان خردسال در ابتدای تحصیل خود آینه نویسی را نشان دهند. با این حال، با معلم مناسب و حمایت خانه، کودکان باید بتوانند به طور مداوم این اشتباهات را اصلاح کنند.

در حالی که خطاهای آینه نویسی در کودکان خردسال رایج است، و به ندرت در بزرگسالان مشاهده میشود که به طور مداوم آینه نویسی را نشان دهند، آینه‌نویس‌های معمولی بسیار نادر هستند. اکثر دانش‌آموزان وقتی در خواندن و نوشتن قوی‌تر می‌شوند، از معکوس کردن رشد می‌کنند.

در واقع، آیا می دانستید که شاید تنها نمونه شناخته شده آینه نویسی لئوناردو داوینچی باشد؟

آیا معکوس کردن حروف نشانه نارساخوانی است؟

اغلب مفهوم معکوس کردن حروف بلافاصله با تشخیص نارساخوانی همراه است، اما این کمی اشتباه است. در واقع، نارساخوانی وضعیتی است که بر نحوه خواندن حروف و کلمات تأثیر می گذارد، در حالی که وارونه نویسی وضعیتی است که در آن یک بچه حروف خود را هنگام نوشتن برعکس می کند.

گوتسمن می گوید تخمین زده می شود که 30 درصد از بچه ها در مقطعی با اختلال نوشتن دست و پنجه نرم می کنند، اما به گفته گوتسمن ، تا کلاس دوم بعد از اینکه پایه محکمی در شکل گیری حروف به کودک داده شد، نوشتن حروف به عقب باید یک علامت هشدار باشد.

آن وقت است که باید ارجاع برای ارزیابی انجام شود. معلمان همچنین باید به دنبال ارائه های دیگری از تاخیر توسعه باشند:

•           آیا کودک مرتباً با اشیا یا افراد برخورد می کند؟

•           آیا آنها نسبت به همتایان خود در پاسخگویی به خواسته ها بسیار کندتر هستند؟

•           آیا آنها می توانند پروژه های صنایع دستی و هنری را به روشی سازمان یافته کنار هم بگذارند؟

همه این اطلاعات می تواند به تعیین آنچه در حال وقوع است کمک کند.

اگر در مورد بچه‌های کوچک‌تر نگرانی دارید، مک‌کارتر پیشنهاد می‌کند کار دانش‌آموز را ذخیره کنید و آن را به مداخله زودهنگام منطقه خود یا کمیته متخصصان آموزش ویژه ببرید، زیرا این به آنها نقطه شروعی می‌دهد که چگونه به کودک کمک کنند.

مک کارتر گفت به غیر از اختلال نوشتن، ممکن است مسائل دیگری نیز در جریان باشد.

او خاطرنشان می کند: "بینایی ضعیف ممکن است مانع از دیدن چیزهای نزدیک به آنها شود." «مشکل در ردیابی مطالبی که می خوانند ممکن است باعث تأخیر نیز شود. دامنه توجه عامل دیگری است. به یاد داشته باشید که تمرکز کردن با 20 نفر سخت است - افراد پر سر و صدا دیگر در یک اتاق هستند! اگر کودک گرسنه، بیمار یا خسته باشد، ممکن است توانایی نوشتن منظم یا دقیق را نداشته باشد.

دریافت پشتیبانی برای هر یک از این نگرانی ها ممکن است به دانش آموز شما کمک کند تا حروف، اعداد و کلمات خود را به درستی بنویسد.

در پایان

همانطور که گفته شد معکوس کردن حروف به این معنی است که فرزند شما حروف (یا اعداد) خاصی را به عقب یا وارونه می نویسد. گاهی اوقات از آن به عنوان آینه نویسی یاد می شود و با جابجایی حروف که به معنای تغییر ترتیب حروف است متفاوت است.

اگر درکودک خود یا اطرافیانتان علامتی از نشانه های این مورد اختلال در نوشتن را مشاهده کردید میتوانید با مراجعه به یک کاردرمانگر این مشکل را به اسانی رفع کنید.


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود