برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

کدگزاری حرکتی

حافظه ی فعال حافظه ای است که شما از آن در هنگام انجام فعالیت ها استفاده میکنید و بیشترین تاثیر حافظه فعال بر دانش آموزان و مشکلات یادگیری ریاضیات و درک مطلب است .با ما در مام پلاس همراه شوید با مشاهده ویدئوکدگزاری حرکتی ومطالعه ،چرا حافظه فعال مهم است

چرا حافظه فعال مهم است؟
حافظه فعال برای کنار هم قرار دادن اطلاعاتی که در حال یادگیری هستیم با پایگاه دانش فعلی خود (یعنی حافظه بلند مدت) مهم است. هنگامی که اطلاعات جدیدی می شنویم، برای فعال نگه داشتن اطلاعات به حافظه فعال خود تکیه می کنیم تا بتوانیم تمرکز، سازماندهی و حل مشکل را داشته باشیم. حفظ آسان اطلاعات به مهارت ها و دانش ما امکان می دهد تا به صورت خودکار عمل کنند و نیاز به فکر فعال برای هر مرحله از یک کار را به حداقل می رساند
 
حافظه فعال برای عملکرد تحصیلی بسیار مهم است زیرا بخش مهمی از عملکرد اجرایی است (مانند برنامه ریزی، شروع، نظارت بر کار، نظم دهی). در مدرسه، حوزه های یادگیری که به شدت تحت تأثیر حافظهفعال ضعیف قرار می گیرند عبارتند از: ریاضیات، درک مطلب، حل مسائل پیچیده و تست زدن.
 
بیشترین تأثیرحافظه فعال بر کار مدرسه از مشکلات ریاضیات و درک مطلب است
 
مثالا: حافظه فعال بسیار شبیه یک سطل است که می توانید با استفاده از یک لیوان آب آن را پر کنید. هر قطره ای که اضافه می کنید در سطل باقی می ماند مگر اینکه با گذشت زمان حافظه به دلیل عدم استفاده مکرر تبخیر شود.
 
در کودکانی که حافظه فعال ضعیفی دارند، بسیار شبیه به این است که سطل سوراخی در پایین آن دارد. می‌توانید، لیوان‌های آب (اطلاعات/دانش) اضافه کنید، اما به طور مداوم تخلیه می‌شود.
 
 
 
 
 

 چگونه می توانید تشخیص دهید که فرزند من در حافظه کاری مشکل دارد؟

حافظه فعال ذخیره مقدار کمی از اطلاعات به شکلی است که به راحتی قابل دسترسی است. برنامه ریزی، درک، استدلال و حل مسئله را تسهیل می کند. استفاده از حافظه فعال در افکار بشر کاملاً فراگیر است،
کودکانی که حافظه فعال شان مشکل دارد برخی از نشانه های زیر را دارند
 
1/در سازماندهی وتکمیل یک کار با چند مرحله مشکل دارند .
2/جزئیات را در دستورالعمل‌ها از دست می دهید و نمی‌تواند پیگیری فعالیت‌های  خود شوند.
3/در کلاس درس در نوشتن و شمارش اشتباه کنید.
 
4/هنگامی که علاقه زیادی به یک فعالیت ندارند، به راحتی حواسشان پرت می شود.
 5/صبر کردن برای رسیدن نوبت برایشان دشوار است (مثلاً صحبت را قطع می کند یا سؤالی می پرسد و سپس فراموش می کند که وقتی به او می گویند چه بگوید).
6/مهارت‌های سازماندهی ضعیفی دارند (مثلاً وسایل خود را به راحتی گم می‌کنند).
7/نشان دادن توانایی های زبانی متوسط اما عملکرد تحصیلی ضعیف.
8/در خواندن مشکل دارند
 
9/مشکلاتی را با محاسبات ریاضی در ذهن خود نشان دهند و درحل مسئله پیچیده دچار چالش می شوند.
 
با وجود کار بسیار سخت، پیشرفت آهسته ای را نشان دهید (یعنی این مشکل از تلاش نیست، فقط این است که  این بچه ها نمی توانند اطلاعات را به اندازه کافی برای دستکاری و پردازش نگه دارند).
در شروع یا تکمیل کار خود به طور مستقل مشکل دارند  کودکان را در مسیر درست نگه دارد و وظیفه فعلی را یادآوری کند.
 
 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود