برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

کاردرمانی در اختلالات یادگیری

اختلال نوشتن چیست ؟ اختلال یادگیری چیست ؟ کاردرمانی کودکان چه کمکی به خواندن و نوشتن بچه ها میکند ؟ چند نوع اختلال یادگیری داریم ؟ ایا اختلال یادگیری درمان دارد؟

بسیاری از خانواده ها کودکانی با ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان هم نشانه از بهنجار بودن آنان است. هوششان نرمال است. به خوبی صحبت می کنند. مانند دیگر کودکان بازی می کنند و ارتباط اجتماعی کمابیش مناسبی دارند. در خانه نیز کارهایی را که والدین به آنان واگذار می کنند به خوبی  انجام می دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. ولی وقتی به مدرسه می روند و می خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند مشکلات جدی خودشان را نشان می دهند.

 

این والدین معمولا گزارشی از نارضایتی معلم از عملکرد تحصیلی کودکشان دریافت می کنند و بسیار نگران می شوند. نقص یا ناتوانی عملکرد می تواند به شکل نداشتن توانایی کامل در گوش کردن، فکرکردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن یا انجام محاسبه های ریاضی ظاهر شود. اختلال یادگیری یا ناتوانی در یادگیری اصطلاحی است که در متون علمی برای این موارد استفاده می شود.

اصلا یادگیری به چه معناست ؟

تعریف علمی و تخصصی یادگیری به نقل از ویکی پدیا

 

یادگیری (به عربی: تعلم) کارکردی است که با آن، دانش، رفتارها، توانمندی‌ها یا انتخاب‌های نو یا موجود به ترتیب، درک یا تقویت و اصلاح می‌شوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب دادهها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گسترهٔ تجارب منجر شود. توانایی یادگیری، در دسترس انسان‎ها، جنبندگان و گیاهان و انواعی از ماشین ها قرار دارد. روند یادگیری در طول زمان، هرم یادگیری را دنبال مینماید. یادگیری به صورت آنی انجام نمی‎شود، بلکه بر پایه دانسته‌های گذشته رشد می‌کند. بر همین پایه، دید ما یادگیری می‌تواند در راستای یک روند تعریف شود تا مجموعه‌ای از دانش شیوهٔ انجام و گزاره‌هایی بر مبنای واقعیت باشند. یادگیری، در نهایت به تغییراتی می انجامد که معمولاً دائمی هستند.

 

یادگیری در انسان می‌تواند بخشی از فرایند تحصیل، توسعه فردی، و تمرینات باشد که ممکن است هدفمند یا به وسیله انگیزش انجام شود. یادگیریِ از طریق مطالعه، از روند خواندن ذهن متمرکز و هوشیار و از تأمل دقیق در مورد آنچه خوانده می‌شود حاصل می‌گردد. در ادامه، یادگیری از طریق استفاده از آموخته‌ها و جستجوی استفاده‌های احتمالی از آموخته‌ها است با اینحال این یک حکم کلی است و مطالعهٔ اینکه یادگیری چگونه رخ می‌دهد بخشی از روان‌شناسی تربیتی، عصب روانشناسی، تئوری آموزش و علوم پرورشی می‌باشد. یادگیری ممکن است در نتیجهٔ خوگیری یا شرطی شدن کلاسیک (همانطور که در بسیاری از تیره‌های جنبندگان دیده شده‌است) انجام شود یا اینکه می‌تواند نتیجهٔ کارهای پیچیده‌ای نظیر بازی (که صرفاً در جنبندگان هوشمند دیده شده‌است) باشد. یادگیری ممکن است خودآگاه یا ناخودآگاه انجام شود. یادگیری اینکه یک رویداد ناگوار، فرارناپذیر است و نمی‎شود از آن پیشگیری کرد درماندگی آموخته‌شده نامیده می‌شود. شواهدی وجود دارد که در انسان، در هنگام جنینی، یادگیری در 32 هفته پس از باروری شروع می‌شود، که گویای این می‌تواند باشد که دستگاه عصبی مرکزی به اندازهٔ کافی توسعه یافته‌است و آماده است تا حافظه شروع به کار کند

 

تعریف ارنست راپیکِت هیلگارد و مارکویز و جمعی از همکاران و روان شناسان از یادگیری اینگونه است: یادگیری عبارتست از تغییر نسبتاً پایدار در احساس، تفکر و رفتار فرد که بر اساس تجربه ایجاد شده باشد. رفتارگرایانی از قبیل جان واتسون و اسکینر که سرشت انسان را انعطاف‌پذیر می‌دانستند، معتقد بودند که در رشد، یادگیری نقش اصلی را ایفا می‌کند. چنانکه آموزش اولیه می‌تواند صرف‌نظر از آن‌چه کودک از استعدادها، تمایلات، علاقه‌ها، توانایی‌ها، نژاد و اجداد به ارث برده، او را به هر نوع بزرگ‌سالی تبدیل کند. هرگنهان و السون (2005، ترجمهٔ سیف، 1385) گفته‌اند "یادگیری یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها در روانشناسی امروز و در عین حال یکی از مشکل‌ترین مفاهیم برای تعریف کردن است". روان‌شناسی چون هانس، معتقد بودند آن‌چه که به نظر می‌رسد، تابع برنامه زیستی فطری است، می‌تواند تحت تأثیر رویدادهای محیطی قرار گیرد. مک‌گرا، دنیس، گزل و تامپسون معتقد بودند که یادگیری و تجربه در تفاوت‌های رشدی نقشی ندارند؛ با این حال پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که تمرین یا تحریک بیش‌تر می‌تواند تا اندازه‌ای رفتارهای حرکتی را تسریع کند. هر یادگیری منجر به عملکرد نمی‌شود، چون افراد بسیاری از چیزها را می‌آموزند ولی امکان به کارگرفتن این آموخته‌ها برایشان پیش نمی‌آید

عوامل متعددی منجر به ضعف عملکرد تحصیلی در مدرسه می شود.

اگر به این علل توجه نشود ، چنین دانش آموزانی با عملکرد ضعیف به تحصیل خود  ادامه می دهند.

چه عواملی باعث ضعف در یادگیری کودکان میشوند ؟

ثابت شده است که علل بروز ناتوانی های یادگیری نسبتا مبهم است. برخی از مشکلات کنونی درباره مفهوم ناتوانی های یادگیری، بازتابی است از ناتوانی ما در اشاره دقیق به علل بروز ناتوانی های یادگیری که شاهدش هستیم؛ اما تجربه درمانگران به ما ثابت می کند که ناتوانی های یادگیری، مفهومی «چندرشته ای» است و پیوند میان کارشناسان رشته های گوناگون در این امر باید برقرار باشد.

 

  • 1- عوامل محیطی:

عوامل محیطی بسیاری وجود دارد که می تواند به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری بیفزاید و حتی شاید سبب ساز آن باشد. تغذیه مناسب و سالم کودک از جمله این عوامل است.

  • سرماخوردگی مزمن، مشکلات تنفسی، آلرژی ها و همچنین سقوط، آسیب دیدیگی مغزی و یا ضربه واردشده به سر در دوره ای که کودک در حال رشد است می تواند موثر باشد.
  • - همچنین کودک در حال رشد نیازمند درون داده های حسی است تا درباره محیط و خود و هردو بیاموزد؛ یعنی کودک به تجربه هایی نیاز دارد تا بیاموزد که چگونه بیاموزد. اگر این سطح کاهش زیادی داشته باشد کودک در ارتباط با دنیای بیرون دچار مشکل می شود؛

بنابراین انجام بازی هایی که مطابق هر دوره رشدی است نقش بسزایی در پیشگیری از اختلالات یادگیری دارد.

  • - صحبت کردن با کودک و درگیربودن او در فرایندهای کلامی مثل گفت و گوهای روزانه و قصه گویی برای او بسیار رشد دهنده خواهدبود.

از سویی دیگر بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری، مضطرب، نامطمئن و بی اختیار و سرکش هستند که ممکن است این رفتارها با حس ناامنی طبیعی، ناپایداری دریافت حس محبت و گرمی و پذیرش در منزل و محیط مدرسه پیوند داشته باشد. بنابراین ایجاد محیطی گرم، صمیمی و حمایت کننده از سوی والدین نقش موثری در بهبود ناتوانی یادگیری کودک دارد.

 

  • 2- عوامل فیزیولوژیکی:

برخی از متخصصان بر این باورند که علل اساسی ناتوانی های یادگیری، آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه های واردشده به دستگاه عصبی و مرکزی است.

 

  • 3- عوامل ژنتیکی:

شواهدی در دست است که نشان می دهد ناتوانی های یادگیری احتمالا در برخی خانواده ها بیش از دیگران دیده می شود. درواقع عوامل ژنتیکی در شمار وسیعی از ناتوانی های یادگیری نقش دارد.

 

  • 4- عوامل بیوشیمیایی:

اختلال های گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانی های یادگیری می شوند؛ مثل هایپوگلیسمی و کم کاری.

 

  • 5- عوامل هنگام و بعد از تولد:

اتفاقات حین زایمان که به آسیب دیدن جنین انجامد؛ مثل سیانوزه شدن کودک و یا بیماری های شدیدی که در روزهای اولیه زندگی بعد از تولد است، مثل زردی های شدید می تواند در ابتلای کودک به ناتوانی یادگیری موثر باشد.

 

  • 6- تاخیر رشد:

دیده نشدن نشانه های رشد جسمی و شناختی مطابق با سن کودک، نشانه ای است برای بروز اختلالات یادگیری در سال های آینده. مشکلات برخی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است از تاخیر رشد در برخی اجزای دستگاه عصبی مرکزی سرچشمه گرفته باشد که این گونه کودکان پس از بزرگ تر شدن بر این مشکلات غلبه می کنند.

**برای مطالعه ی پست تاخیر حرکتی  و بررسی رشد کودک اینجا کلیک کنید.**

  • 7- عوامل آموزشی

  1. تدریس ناکافی و ناصحیح به کودکان
  2. عدم فراگیری معلم از مهارت های لازم برای تدریس درس های پایه در مدارس
  3.  *  توقعات بیش از اندازه بالا یا بسیار پایین معلمان
  4. *  برنامه ریزی و طرح برنامه آموزشی ضعیف
  5. نداشتن فعالیت های برانگیزند
  6. تدریس عملی نادرست
  7. جای خالی آموزش مهارت های اجتماعی، یادگیری و حرکتی و جسمی و نپرداختن به یادگیری های زبان شفاهی

**برای مشاهده ی بخش آموزش وبسایت مام پلاس اینجا کلیک کنید.**

  • 8. اختلالات و نقائص همراه

 

  • نقص در پردازش شنیداری:

ضعف در توانایی درک و استفاده از اطلاعات شنیداری.  این افراد اغلب در زمینه های زیر دچار مشکل هستند: تمییز شنیداری، تمییز شنیداری شکل از زمینه،حافظه شنیداری، توالی شنیداری، هجی کردن و خواندن  بیان نوشتاری

برای مشاهده ی کاردرمانی کودک در پردازش شنیداری اینجا کلیک کنید.

  • نقص در پردازش دیداری :

ضعف در توانایی درک و استفاده از اطلاعات دیداری. ان افراد غالباً مشکلات زیر را دارند: تمییز دیداری، تمییز دیداری شکل از زمینه، توالی دیداری، پردازش دیداری حرکتی، حافظه دیداری، بسندگی دیداری، ارتباطات فضایی

برای مشاهده ی کاردرمانی کودک در پردازش بینایی اینجا کلیک کنید.

  • اختلالات یادگیری غیر کلامی :

برای افرادی استفاده می شود که پروفایل یادگیری و رفتاری آنان با اختلال در خواندن، نوشتن و ریاضیات هم پوشانی دارد اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. این افراد اغلب در بیان کلامی، واژگان، خواندن، درک، حافطه شنیداری و توجه به جزییات سالمند. اما مشکلاتی در زمینه های زیر دارند: حل مسئله و محاسبات ریاضی، تکالیف بینایی -فضایی و هماهنگی حرکتی، درک زبان بدن و سرنخ های اجتماعی

  • نقایص عملکردی اجرایی :

  عملکرد اجرایی به مجموعه ای از عملیات پردازشی عالی ذهن  اطلاق می گردد که بر اساس رفتارهای هدفمند، چهارچوبی برای رسیدن به هدف فراهم می کند. این قابلیت ها مربوط به قسمت های جلوی مغز و شبکه های وسیع عصبی است که با آن مرتبط می باشد.

  • نقایص عملکردی اجرایی :  عملکرد اجرایی به مجموعه ای از عملیات پردازشی عالی ذهن  اطلاق می گردد که بر اساس رفتارهای هدفمند، چهارچوبی برای رسیدن به هدف فراهم می کند. این قابلیت ها مربوط به قسمت های جلوی مغز و شبکه های وسیع عصبی است که با آن مرتبط می باشد

مطالعات علوم شناختی و علوم اعصاب نشان می دهد مهارت های عملکرد اجرایی در

سالهای اول زندگی شکل می گیرد و در دوران کودکی و نوجوانی قوی تر می شود؛ تکامل آنتا اوایل بزرگسالی ادامه می یابد و در این مدت در تکامل سایر توانایی های فردی نقش ایفا می کند. 
برای سنجش عملکرد اجرایی افراد روش های مختلفی وجود دارد. 
از مهارت هایی که مرتبط با عملکرد اجرایی در نظر گرفته شده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  •   شروع کردن : قابلیت آغاز کار به صورت مستقل  می باشد که با طرح ایده و استراتژی حل مسئله صورت می گیرد. در صورتی که فردی در این زمینه ضعیف باشد برای شروع کردن کارهایش احتیاج به راهکار و تلنگر  برای حل مسئله اجزای مهمی هستند.
  • برنامه ریزی :  برنامه ریزی و سازماندهی راه برای رسیدن به هدف. به وسیله برنامه ریزی فرد با پیش بینی حوادث آینده و تعیین مراحل کار و اهداف جزئی، می تواند به کارش نظم دهد. افرادی که در این حوزه ضعف دارد بی برنامه عمل می کنند. سازماندهی فرد را قادر می سازد کارش را به صورت یکپارچه جلو ببرد و در حل مسئله پراکنده عمل نکند. در سازماندهی و فعال نگه داشتن  فرد در محیط و در کارها نظم را برقرار می کند.
  • حافظه کاری  : قابلیت به روز رسانی مواد اطلاعاتی است که در انجام کارها لازم است آنها را به خاطر سپارد. این مهارت در تکمیل آزمونهای چند مرحله ، قابلیت به تاخیر انداختن یا مقاومت در برابر  انجام دستورالعمل های پیچیده  به کار می آید. بازداری تکانه های است که در رسیدن به هدف اخلال ایجاد می کنند. در صورت وجود مشکل در این مقوله فرد ظاهراٌ بدون فکر و تکانه ای عمل می کند و نمی تواند در کارش به خوبی تمرکز کند
  • بازداری :   قابلیت به تاخیر انداختن یا مقاومت در برابر تکانه های است که در رسیدن به هدف اختلال ایجاد می کنند. در صورت وجود مشکل در این مقوله فرد ظاهراٌ بدون فکر و تکانه ای عمل می کند و نمی تواند در کارش به خوبی تمرکز کند. کودکان و نوجوانانی که در این   مورد مشکل شدید دارند بهتر است از نظر نقص توجه و بیش فعالی بررسی گردند
  • تغییر :  فرد بتواند روش حل مسئله را بنا به موقعیت جدید سریعاً عوض کند، تمرکز خود را از یک مرحله به مرحله جدید معطوف سازد به عبارتی منعطف فکر کند. معمولاً فردی که در این مقوله مشکل دارد انگار در موضوعی "گیر می کند" و بر ادامه دستورالعمل قبلی اصرار می ورزد. مثلاً در اختلال در خود ماندگی یا اوتیسم این مهارت ضغیف می باشد.

**برای مشاهده ی منوی کامل مطالب اوتیسم و بیش فعالی  اینجا کلیک کنید .**

  •   کنترل هیجانی : یعنی تسلط بر هیجانات عاطفی است و با مهار و تعدیل تکانه ها ارتباط ضعیف می باشد. کنترل هیجانی از جمله مواردی است که در آزمون ها به راحتی  قابل مشاهده نیست.
  • نظارت :  به فرد قدرت ارزیابی و بازبینی می دهد و باعث می شود فرد بفهمد گفتار و رفتار او بر دیگران چه اثری می گذارد.

 

**برای مشاهده ی کاردرمانی کودک در افزایش هوش کودکان اینجا کلیک کنید.**

بررسی  تاثیر عوامل روحی و امکانات اموزشی در یادگیری 

برخی از عواملی که باعث ضعف عملکرد تحصیلی دانش آموزان می شود عبارتند از

  • تنبلی

برخی از دانش آموزان آنقدر تنبل وکسل هستند که وقت مناسب را به مطالعه اختصاص نمی دهند. آنها در حالی که وقت ندارند ، بازی می کنند ، همیشه می خوابند و تنها در آخرین دقیقه ها در انجام تکالیف خود عجله می کنند. چنین دانش اموزانی در حال برنامه ریزی برای شکست هستند و اگر حتی موفق به گذراندن مقاطع تحصیلی شوند ، نمره ی  متوسطی خواهند گرفت.

 

  • جدول زمانی نامناسب:

هر دانش آموزی بدون برنامه زمانبندی مناسب یا برنامه زمانبندی قابل اجرا در حال برنامه ریزی برای شکست است. ناراحت کننده است که بسیاری از دانش آموزان برنامه زمانی ندارند. آنها هیچ جهت گیری در زندگی ندارند. این اغلب منجر به شکست کامل یا عملکرد متوسط می شود

 

  • زمان مطالعه نامناسب:

این امر در بین دانش آموزان امروزی معمول است. آنها زمانی برای مطالعه کامل کتاب های خود ندارند. هیچ دانش آموزی نمی تواند ادعای عملکرد عالی بدون آتش زدن شمع نیمه شب داشته باشد

(اون ها نصفه شب درس میخونن)

اگر راه کوتاهی برای موفقیت وجود دارد ، من هنوز آن را پیدا نکرده ام. پس دانش آموزان باید با زحمت زیاد درس بخوانند تا سرآمد شوند

 

  • محدودیت مالی:

محدودیت مالی یکی از عوامل بازدارنده عملکرد دانشجویان در تحصیل است.

وقتی پولی برای خرید کتاب های درسی و سایر مطالب مورد نیاز برای رسیدن به قله موفقیت وجود ندارد ، نتیجه اغلب یک عملکرد متوسط است

 

  • کمبود امکانات آموزشی :

در دسترس نبودن امکانات آموزشی قطعاً مانع پیشرفت دانش آموزان می شود. بسیاری از دانش آموزان در امتحانات  خود را با شکست مواجه می کنند و یا بدتر از آن به دلیل ناکافی بودن مطالب مطالعه ، عملکرد تحصیلی ضعیفی از خود نشان می دهند.

دانش اموزانی که مطالب آموزشی کافی و تمرکز بیشتری دارند ، احتمالاً بیشتر از کسانی که چنین مطالبی ندارند ، شانس موفقیت دارند

با مراجعه به بخش آموزش مام پلاس میتوانید یک مجموعه ی کامل از تدریس معلمین خبره ی سراسر کشور دست یابید

*****برای مشاهده ی بخش آموزش مام پلاس  اینجا کلیک کنید. ***

*مهد کودک

*پیش دبستانی

*دبستان 

  • خانه ی آشفته:

خانه اشفته یک عامل بالقوه است که منجر به شکست کامل یا عملکرد تحصیلی ضعیف دانش آموزان در پیگیری تحصیلی می شود. خانه اشفته می تواند منجر به افسردگی شود ، بنابراین مانع پیشرفت می شود

  • شک و تردید :

شک یک غول است که در مرز سرزمین موعود (موفقیت) می ماند تا وحشت ایجاد کند و دانش آموزانی را که به سمت موفقیت حرکت می کنند بترساند.

 

تردید سیستم اعتقادی و میل به موفقیت را شکست می دهد و به این ترتیب مانع موفقیت  می شود. شک همیشه قربانی خود را شکست می دهد ، شک کننده بازنده است و باید بازنده باشد زیرا آینده او تاریکی ، شکست و عملکرد متوسط است.

 

  • عدم اعتماد به خدا:

وقتی دانش آموزان به توانایی خود تکیه می کنند ، در حال برنامه ریزی برای شکست هستند. بیشتر اوقات ، دانش آموزان موفقیت عقب افتاده یا عملکرد تحصیلی ضعیفی را تجربه می کنند زیرا از پیوستن به نویسنده موفقیت( خدا  )خودداری می کنند.

  • دلسردی:

دانش آموزانی که دلسرد شده اند ممکن است شکست بخورند. وقتی مشکلی در زندگی دانش آموزان وجود داشته باشد ، دلسردی ایجاد می شود. این امر اغلب منجر به شکست یا عملکرد ضعیف در زندگی دانش آموزان می شود

  • ناامیدی:

هنگامی که تردیدها و دلسردی ایجاد می شود ، مطمئناً دانش آموزان در یأس خواهند بود که مانع پیشرفت در زندگی می شود و فرد را محدود به عملکرد متوسط و شکست می کند

 

*برای دست یابی به مقالات بخش روان شناسی کودک و خانواده ی  مام پلاس اینجا کلیک کنید. *

 بررسی عوامل موثر بر یادگیری دانش اموزان : 

  • ایجاد جو مناسب:

 جو صمیمی و فضای راحت در کلاس از مهمترین ارکان یادگیری می باشد که اضطراب و نگرانی افراد را پایین می اورد. باید به عقاید دانش آموزان احترام گذاشت.در تصمیم گیری های خود با آن ها مشورت کنیم .اعتماد کردن به یادگیرندگان باعث رشد شخصیت آنها می شود.بیان نظر توسط یادگیرندگان باعث رشد شخصیت آن ها میشود.باید به گونه ای عمل کرد تا دانش آموزان سرشار از هیجان و شادی شوند زیرا در این حالت سخت کوش ترند که می توان با استفاده از بیانات شورانگیز، عوامل شادی بخش مثل سرود،نمایش، بازی، سرگرمی، مسابقه و … این محیط را مهیا کرد.توجه به علایق آنها نیز مهم می باشد همچنین اگر نسبت به ما احساس رابطه نزدیکی کنند. گوش دادن به مسائل و مشکلات یادگیرندگان و آشنایی با حالات روانی-عاطفی یادگیرنده در ایجاد فضای بدون تنش در کلاس موثر است.خوش اخلاق بودن معلم، باعث ایجاد آرامش و جذب یادگیرنده به کلاس درس می شود. شور و علاقه در تدریس در جذب شدن یادگیرندگان به مفاهیم بسیار موثر است.اگر معلم از تدریس خود لذت ببرد طبیعتا این لذت به دانش آموزان نیز منتقل می شود.معلم نباید مشکلات زندگی خود را به کلاس بیاورد زیرا در روند تدریس اثر منفی میگذارد.

 

 

  • تنوع در روش تدریس :

 تنوع به ایجاد جاذبه درسی منجر  می شود.اختصاص بخشی از وقت کلاس درس،به گفت و گو درباره روش تدریس و جو کلاس می تواند در بهبود و افزایش کیفیت روند یادگیری-یاددهی مفید باشد.

  1. ارائه  کنفرانس به وسیله فراگیران  داوطلب  باعث رشد فردی و اجتماعی و …  می شود.
  2. سخت گیری  در این  که  دانش آموز  با تلاش  مطلب  را فرا گیرد  نه اینکه  بوسیله  معلم  سهل و آسان  دریافت کندیکی  دیگر  از اقدامات  مورد نیاز است.
  3. شاگرد باید از لحاظ جسمی ، عاطفی ، عقلی و ... رشد کافی کرده باشد تا بتواند بخوبی یاد بگیرد و یادگیری زمانی برایش مفید خواهد بود که از هر نظر آمادگی لازم داشته باشد.
  4. او حتی اگر بعضی از جنبه‌های آمادگی را کسب نکرده باشد، یادگیری برایش خسته کننده و کسل کننده خواهد شد و پیشرفت زیادی نخواهد داشت.
  5. هر چه فرد آمادگی بیشتری برای رفتار معینی داشته باشد، برای انجام دادن رفتار ، به محرک کمتری نیاز دارد. مثلا  خنداندن یک انسان خوشحال بسیار ساده‌تر از خندان یک شخص غمگین است. 
  • میل و رغبت دانش آموز به یادگیری : 

یادگیری معلول انگیزه‌های متفاوتی است. یکی از این انگیزه‌ها که نقش مهمی در این راستا دارد میل و رغبت شاگرد به یادگیری  است. رغبت هر کس نیروی فعالیت را افزایش می‌دهد.

  1. برای اینکه شاگردان در ضمن یادگیری فعال باید به موضوعی که می‌خواهند قرار بگیرند علاقمند داشته باشند.
  2. برای ایجاد رغبت ، لازم نیست موضوعات درسی را به طور تصنعی جالب توجه نشان داد، همینکه مطالب و مفاهیم درسی بر اساس نیاز شاگردان تنظیم شده باشد و مسائل اساسی و واقعی آنان را مطرح سازد و به آنان در برخورد با پیرامون خودکمک کند، رغبت آنان برانگیخته خواهد شد.

  • داشتن هدف برای رسیدن به موفقیت :

یکی دیگر از عوامل ایجاد انگیزه ، هدف است. هدف به فعالیت انسان و جهت می‌دهد. اگر انسانی در طول زندگی خود هدفی نداشته باشد که به آن برسد، پویایی و حرکت خود را از دست خواهد داد. هدف ارزشمند، فرد را به خواستن و طلب کردن وادار می‌کند. در مدارس ، هدف‌های تربیتی باید انعکاس از احتیاجات و تمایلات شاگردان باشد و بطور واضح بیان شود.

آموخته‌ها و تجارب گذشته شاگرد ساخت‌شناختی وی را تشکیل می‌دهد. آمادگی شاگرد در حد وسیعی تحت تاثیر تجارب گذشته می باشد. فرد زمانی می‌تواند مفاهیم و مسائل جدیدی را درک کند که مفهوم و مساله جدیدی با شناخت های پیشین او مرتبط باشد. در واقع ، فرایند یادگیری همچون فرایند رشد است. همچنان که رشد جریانی دائمی است، یعنی گذشته ، حال و آینده آنان با هم ارتباط دارد، یادگیری نیز جریانی است که تجارب گذشته پایه و اساس وضع فعلی آن را تشکیل می‌دهد و آنچه فرد در آینده خواهد آموخت باید متناسب با تجارب او در زمان حاضر باشد.

  • موقعیت و محیط یادگیری :

از عوامل بسیار مهم در یادگیری می باشد. محیط مانند نور ، هوا ، تجهیزات و امکانات آموزشی طبیعی است هر چه امکانات آموزشی ، کتابخانه و منابع مختلف علمی مناسب‌تر و بیشتر باشد، یادگیری شاگردان در مقایسه با یادگیری شاگردان مدرسه‌ای که دارای فضای مناسب نیست و در آن جز کتاب درسی منابع دیگری یافت نمی شود بسیار متفاوت خواهد بود.محیط ممکن است عاطفی باشد. رابطه معلم و شاگرد ، رابطه شاگردان با هم ، رابطه والدین با هم و نگرش والدین و مربیان در زمینه تربیت کودکان ، همگی می‌تواند در سطح یادگیری افراد اثر گذار باشد. موقعیت آموزش منظم همراه با محبت و احترام متقابل ، نسبت به محیط‌های خشک و تهی از عواطف ، تاثیر بیشتری در یادگیری خواهد داشت.

اگر مجموعه عوامل موجود در محیط برای شاگرد برانگیزنده و قابل درک نباشد، مساله‌ای در ذهن او ایجاد نخواهد شد یا در صورت وجود مساله ، شاگرد توانایی حل آن را نخواهد داشت. به هر حال ، امکانات محیط آموزشی ، اعم از نیروی انسانی و تجهیزات ، وضع اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی خانواده نگرش والدین و مربیان نسبت به تحصیل و آموزشگاه و هزاران عامل محیطی دیگر می‌تواند در کیفیت و کمیت یادگیری شاگردان موثر باشد.

  •  نقش معلم :

در کنار شرایط و امکانات آموزشی نیرویی انسانی و بویژه معلم ، از مهمترین عوامل تشکیل دهنده محیط‌های آموزشی است. تاثیر موقعیت و امکانات مناسب بر افراد قابل انکار نیست. اما امکانات و تجهیزات بدون وجود معلم کارایی لازم را نخواهد داشت. معلم با شناخت امکانات به تجهیز مناسب محیط آموزشی می‌پردازد. محیط و امکانات آموزشی را سازماندهی می‌کند‌، موقعیت آموزشی مناسب را بوجود می‌آورد و با شناخت استعداد ، علایق و توانایی شاگردان ، آنان را در طریق صحیح یادگیری هدایت می‌کند.

البته چنین نقشی به دانش و اعتقادات معلم بستگی دارد. اگر چه کنجکاوی و ارضای آن را بدیهی ترین احتیاجات شاگردان است. اگر معلم با نظریه ها و اصول یادگیری آشنا نباشد و تدریس را فقط انتقال واقعیت‌های علمی بداند و تجارب یادگیری را منحصر به نشستن در کلاس ، گوش دادن و حفظ کردن مطالب شنیده شده یا نوشته شده در کتاب تصور کند، مسلم است که در تقویت کنجکاوی و پرورش استعداد و تفکر علمی شاگردان چندان موفقیتی به دست نخواهد آورد. زیرا شاگرد که همواره علاقمند به فکر کردن است. در بررسی عوامل مختلف باید فرصت حرکت و جنبش داشته باشد تا بتواند به هدف‌های آموزشی برسد. یادگیری بدون تلاش و فعالیت و تعامل با محیط صورت نخواهد گرفت

 

مرور مختصر برانواع اختلالات یادگیری و مدرسه

  • _دیس لکسیا  یا اختلال خواندن چیست؟

 اختلال یادگیری یا اصطلاح انگلیسی آن Learning Disabilityکه به اختصار به آن LD می گویند چیست ؟ 

 

  • • عدم پیشرفت تحصیلی کودک در مقایسه با توانایی هوشی کودک در زمینه خواندن، نوشتن، دیکته و یا انجام محاسبات ریاضی، اختلال یادگیری نامیده می شود، یعنی کودک علیرغم اینکه از لحاظ هوشی مشکلی ندارد اما در یکی یا همه زمینه های یاد شده دچار مشکل در یادگیری می باشد. 
  • • اختلال یادگیری اغلب سبب می شود موفقیت در تحصیل برای کودک عذاب آور شود و ممکن است موجب دلسردی، عزت نفس پایین، سرخوردگی و روابط ضعیف با همسالان شود.

• علت و درمان اختلال یادگیری چگونه است ؟ 


• ضعف کودک در مهارت های پایه و مرتبط با مهارت های تحصیلی منجر به ضعف او در مهارت های تحصیلی می شود و با توجه به اینکه کودک در کدام یک از این مهارت های پایه ضعیف عمل می کند منجر به اختلال خواندن ، اختلال نوشتن، اختلال دیکته و اختلال در ریاضی می شود که کودک می تواند در یک حیطه اختلال یادگیری داشته باشد و یا در همه حیطه های ذکر شده دچار اختلال یادگیری باشد . 


• مهارت های پایه شامل مواردی از قبیل موارد زیر میباشد :

  1. تشخیص و دقت دیداری
  2. حافظه دیداری
  3. تمیز دیداری
  4. اکمال دیداری
  5. حساسیت شنیداری
  6. مهارت های حرکتی ضعیف
  7. هماهنگی دیداری – حرکتی
  8. هماهنگی دیداری – کلامی
  9. ادراک دیداری، هماهنگی شنیداری – حرکتی

یک اختلال عصبی نسبتا رایج میباشد که موجب کاهش یادگیری میشود و فرد در نوشتن و خواندن مشکل دارد.این بیماری بخش هایی از مغز که مربوط به پردازش و شناخت و درک اطلاعات بینایی و یا شنوایی و تبدیل ان ها به مفاهیم معنادار میشود را درگیر میکند.به سطح هوشیاری و نیز نوع اموزش بستگی نداشته و گفته میشود یک بیماری ژنتیکی هست.بیماری هم در کودکان،هم در بزرگسالانی که از کودکی مشکل دارند یا بعلت اسیب های مغزی مثل ضربه مغزی و...دچار این اختلال شده اند دیده میشود.تشخیص زودهنگام و ورود مداخلات توانبخشی از جمله کاردرنانی و گفتار درمانی به کنترل علایم کمک بسزایی میکنند.

 

  • علایم:

علایم و شدت انها در افراد متفاوت است اما در این جا با اکثر انها اشنا میشویم :

  1.  اجتناب از خواندن و نوشتن و کلا اموزش.
  2.  انجام برخی مهارت های حرکتی درشت و ظریف به شکل غیر طبیعی مثل دوچرخه سواری و راه رفتن،گرفتن مداد در دست و... .
  3.  مشکلات گفتاری،شنیداری و نوشتاری بسیار از جمله:دیرتر قادر به حرف زدن نسبت به هم سن و سالان خود میشوند
  4.   مشکل در ایجاد تمایز بین صداهای مختلف حروف و کلمات
  5.  مشکل در هجا کردت و بخش بخش کردن کلمات و حروف
  6. سختی در تطبیق حروف با صدای حروف
  7. تلفظ اشتباه کلمات
  8. مشکل در درک مطلب خوانده شده
  9. مشکلاتی در زمینه دستور زبان
  10. مشکلاتی مربوط به یادگیری
  11. درک و بیان زمان مثل ساعت و ماه و...
  12. عدم مدیریت زمان و برنامه ریزی زمانی،نیز رنگ ها و...
  13. جا انداختن حروف و کلمات،تکرار کلمات
  14. برعکس نویسی
  15. مشکل در گفتن و نوشتن عبارات طولانی
  16. کندی در خواندن و نوشتن
  17. عدم پیشروی در خواندن متن و گیر کردن در موضوع

  1. دست خط ناخوانا
  2. عدم فهم انچه که مینویسند و... .
  3. حافظه کوتاه مدت ضعیف.
  4. ناتوانی در جهت یابی.
  5. تمرکز پایین و در حدود ۳۰درصد مبتلا به بیش فعالی و عدم توجه(ADHD).
  6. یادگیری خوب از طریق لمس و تماس دستی و نیز نمایش موضوعی.
  7. بعضا ایده پردازی های نامربوط و غیر منطقی به شکل مکرر.
  8. هنگام خواندن گاهی دچار سردرد و سرگیجه میشوند.
  9. مهارت های دستی ضعیف مثل اشکال در گرفتن توپ و قلم و... .
  10. عدم هماهنگی حرکات اندام ها و نیز با چشم.
  11. نسبت به درد خیلی حساس یا خیلی بی تفاوت هستند.
  12. حواب نامنظم.
  13. خیلی ساکت و یا خیلی شلوغ کار هستند.
  14. مشکلات شغلی در بزرگسالی.
  15. قدرت تصویر سازی محدود در صورت دیدن تصویری یا تجربه قبلی ان موقعیت یا موضوع و عدم تصویر سازی از طریق صدا یا کلمات.البته پردازش محدود در بعضی موارد دیده میشود.
  16. در شمردن اعداد بدون وستفا ه از انگشتان دست مشکل دارند،نیز در شمردن پول و اشیا به سختی می افتند.
  17. عدم توانایی در فهم هندسه و ریاضیات پیشرفته.
  18. در این افراد احتمال ابتلا به بیماری های خودایمنی مثل اسم و...بیشتر میباشد.

 

عوارض روحی اختلال خواندن در کودکان :

عوارض این اختلال هم غیر از برخی مواردی که اشاره شد،مشکلات روحی روانی مثل افسردگی،اضطراب،کاهش عزت نفس و... میباشد.

 

نقش کاردرمانی کودکان در این اختلال:

کاردرمانی کودکان در این اختلال هم مثل دیگر اختلالت یادگیری ،بسیار کارامد بوده و میتواند روند کاهش علایم را سرعت بخشد و فرد را به زندگی عادی برگرداند.

****برای مشاهده ی تمرینات مناسب برای بهبود اختلالات یادگیری اینجا کلیک کنید.***

از جمله این مداخلات:

  1. کمک به فراگیری مهارت های حرکتی بزرگ و ظریف بصورت ماهرانه
  2. کمک به یادگیری و فهم بیشتر الفبا و اعداد و...از طریق ابزارها و روش های گوناگون مثل فلش کارت و بازی درمانی و...
  3. کمک به رفع علایم افسردگی و دیگر عوارض روانی
  4. کمک به انجام هرچه بهتر مهارت های شغلی و حضوری فعال در جامعه
  5. در مجموع کمک به فعالیت بیشتر ذهنی و مسیر های عصبی مغزی برای کارکرد بهتر و مستقل فرد در زندگی،چرا که مغز مرکز کنترل بدن میباشد.

 

***برای مطالعه ی اطلاعات کاملتر راجع به اختلال خواندن اینجا کلیک کنید.***

  • اختلال دیکته نویسی کودکان و نقش کاردرمانی در درمان آن : 

نشناختن صدا و حروف مهم ترین اختلالات املایی است . دست خط ناخوانا و نامرتب ،یکی از نشانه‌های اصلی این اختلال  است.

با توجه به اینکه معمولا بیان محاوره ای کلمات و نوشتن رسمی آنها در بسیاری از موارد با یکدیگر تطابق ندارد لذا املا نوشتن کار دشواری است.

املا، به معنی جانشین ساختن صحیح صورت نوشتاری کلمات و حروف به جای صورت آوایی آن‌هاست.

ریشه ی لاتین املا فرانسوی است و به معنای مطلبی که کسی املا کند ودیگری بنویسد می باشد.

هر چند بروز این اشکالات معمولاً در 6 ماهه¬ اول سال تحصیلی دیده می شود امّا این را نمی توان به وجود اختلالات دیکته نویسی به دانش آموز نسبت داد. در صورت بروز مشکلات پس از 6 ماه اول سال تحصیلی، می توان گفت که کودک دارای اختلالات دیکته نویسی می باشد. اگر این اختلالات به موقع تشخیص داده شوند و برای درمان و رفع آن اقدام گردد، بدیهی است می توان امیدوار بود که کودک در نوشتن دیکته بدون هیچ مشکلی حتی در سال های بعد نیز موفق گردد. در غیر این صورت در تمام مقاطع تحصیلی این اختلالات همواره بروز خواهند کرد و در آینده نیز برای کودک مشکلات بسیاری به همراه دارد.

  • 7  راهکار موثر برای کمک به مشکلات دیکته نویسی

  1. كودك را تحسین كنيد.
  2. با کودک آموزش انفرادي داشته باشید.
  3. مهارت هجی کردن کودک را تقویت کنید.
  4. براي نشان دادن موفقيت كودك دروس ترميمي را ترتيب دهيد.
  5. کودک را در هر مرحله تشویق کنید.
  6. از لغاتي كه جزو خزانه ي لغات و كاركردي كودك است، استفاده كنيد.
  7.  مهارت هاي تجسمي را در هجي كردن رشد دهيد.
  • راههای پیشنهادی برای تقویت دانش آموزان ضعیف و درمان اختلالات یادگیری املا:

  1. - دقت به مشق کودک( رونویسی ) و تصحیح غلط ها و رعایت خط زمینه
  2. - توجه به دوره آمادکی کودک
  3. - مطمئن شدن از یادگیری حروف الفبای فارسی
  4. - بررسی دقیق تكلیف شب در خانه
  5. - توجه بیشتر به دانش آموزان كند نویس
  6. - پرهیز از حركات اضافی موقع گفتن املا
  7. - توجه به نوع نشستن کودک
  8. - استفاده از كارت تند خوانی
  9. - اطمینان از تلفظ صحیح حروفات توسط دانش آموزان
  10. - تصحیح املا توسط خود دانش آموزان  و . . . .

اختلال وارونه نویسی و کاردرمانی کودکان در درمان آن : 

اختلال قرینه نویسی زمانی اتفاق میفتد که کودک به جای اینکه از سمت راست شروع به نوشتن جملات و عبارات کند از سمت چپ اینکار را انجام بدهد .

مثلا وقتی معلم دیکته میگوید این کودکان املا را از سمت چپ شروع  به نوشتن می کنند.

  • توجه  داشته باشید: 
  • در این اختلال کودکان نمیتوانند سمت چپ و راست صفحه را از یک دیگر تشخیص بدهند.
  • در این اختلال هیچ گونه اشتباهی در جا اندازی کلمات یا اشتباه نوشتن حروف و باقی موارد وجود ندارد و اگر املای کودک را جلوی آینه بگیریم و تصحیح کنیم ، نمره کودک ۲۰ می شود.

بروز قرینه نویسی یا به عبارتی دیگر وارونه نویسی در ماه های اول ورود به ابتدایی برای کودکان می تواند عادی باشد ولی در صورت ادامه دار شدن این موضوع و عدم رفع آن تشخیص اختلال را میتواند بگیرد.

معمولا این کودکان به دلیل ضعف در یادگیری چپ و راست قبل از شروع دبستان این مشکل را تجربه کنند پس بهتر است در سنین پیش از دبستان یعنی سن ۴ تا ۷ سالگی روی این مهارت تمرکز کنیم و آن را کودکمان تقویت کنیم.

تمرینات کاردرمانی کودکان که به تقویت این مهارت کمک میکند عبارتند از :

  1. -آشنایی با اندام های بدن یا تن آگاهی
  2. -آشنایی با نسبی بودن دست چپ و راست و مفهوم هریک
  3. -آشنایی با سمت چپ و راست صفحه
  4. از تمرینات این اختلال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
  5. یک موز در یک دست و یک سیب در دست دیگر بگیرید و از کودک بپرسید موز یا سیب در کدام دست من است؟
  6. سپس دست جای میوه ها را تغییر دهید و مجدد سوال بپرسید.
  7. سپس از روبه روی بیمار بچرخید و در راستای وی قرار بگیرید سپس سوال های بالا را تکرار کنید مجدد.
  8. سپس میتوانید یک پارچه روی زمین پهن کنید و دوسمت آن را به وسیله یک نخ جدا کنید
  9. حال یک سری وسایل در سمت چپ و یک سری از وسایل را در سمت راست قرار دهید
  10. سپس به ترتیب از کودک بپرسید کدام وسیله در کدام طرف قرار دارد؟چپ یا راست؟
  11. حال میتوانید جای خود را تغییر دهید و از سمت دیگر نیز سوالات را تکرار کنید.

***برای مشاهده ی ویدئوی این تمرینات اینجا کلیک کنید .***

در جمع اوری مطالب اختلال خواندن ، دیکته و وارونه نویسی  تشکر از خانم مبینا جاجرمی کاردرمانگر

  • اختلال نوشتن و نقش کاردرمانی در درمان آن : 

اختلال نوشتن یا دیس گرافی یک نوع یادگیری بر مبنای زبان است که نوشتن کودک دچار اختلال میشود.کودکانی که دچار این اختلال هستند در نگه داشتن مداد،خودکار و نوشتن حروف و اعداد مشکل دارند.برای بیان نظرات و حرفای خود به صورت نوشتاری مشکل دارند و شرکت در آزمون های کتبی،همچنین نقاشی و رنگ آمیزی برایشان سخت است.

بد خطی در آن ها یک مشکل بسیار شایع است به طوری که دست خط آن ها قابل خواندن نیست.

برخی از علل این اختلال:عدم تکامل قابلیت حرکات دست-ناتوانی در پردازش بینایی و تشخیص صحیح حروف و کلمات-آسیب مغز-نقص در توجه و تمرکز-نقص در مهارت های حرکتی و ضعف در بینایی و ...

  • نشانه های این اختلال:

  1. محکم دست گرفتن مداد
  2. -دست خط بد و ناخوانا-
  3. خسته شدن هنگام نوشتن(اکثر کودکانی که دچار این اختلال هستند،از درد دست و مچ مینالند چون وضعیت قرارگیری مچ و آرنج آن ها مناسب نیست.)-
  4. خواندن کلمات با صدای بلند
  5. -مشکل در فاصله گذاری مناسب در جملات
  6. -رها کردن کلمات و جملات و عدم تکمیل آنها
  7. -مشکل با دستور و ساختار زبان
  8. -اجتناب از نوشتن تکالیف
  9. -کج نویسی-
  10. نامرتب نویسی
  11. -مشکل در گذاشتن نقطه و سرکش و سایر علامت های نگارشی
  12. -پررنگ نویسی
  13. - وارونه و قرینه نویسی

 

  • مثال هایی از این نوع اختلال:

فاصله مناسب بین کلمات را نمیتوانند به خوبی ایجاد کنند.درنوشتن معادلات ریاضی و یا از چپ به راست نوشتن دچار مشکل هستند.درون کادر ها و جداول کوچک به سختی مینویسند.اندازه کلمات آن ها با هم متناسب نیست یکی بزرگ و دیگری خیلی کوچک-هجی کردن کلمات مخصوصا کلمات انگلیسی و همچنین فارسی برایشان مشکل است.جملات آن ها پر از اشتباه گرامری است و سرسری . بدون رعایت ترتیب مینویسند مثلا جای فعل و فال را نمیتوانند تشخیص بدهند.

  • تمرین های کاردرمانی که به درمان این اختلال کمک میکند:

  1. روان نویس در اختیار کودک قرار دهیم
  2. -نحوه درست دست گرفتن مداد را به آن ها آموزش دهیم
  3. -از مداد های نسبتا باریک استفاده کنند
  4. -کاغذ های باطله را مچاله کنند تا عضلات آن ها درگیر شود
  5. -با قیچی کاغذ یا شکل های هندسی را برش دهند
  6. -خط های موازی با فاصله کم رسم کنند-شکل های نقطه چین را پررنگ کنند و از تکنولوژی کمک بگیریم و به آن ها نحوه تایپ کردن را بیاموزیم.

متخصصان کاردرمانی برروی افزایش قدرت دست و هماهنگی حرکات دست و هماهنگی چشم و دست کودک کار میکنند و با آموزش های مناسب شدت این اختلال را کمتر میکنند.

***برای مشاهده ی ویدئوی این تمرینات اینجا کلیک کنید .***

در جمع اوری مطلب اختلال نوشتن  تشکر از خانم سوگند لطفی کاردرمانگر

 

  • اختلال در ریاضیات و نقش کاردرمانی در آن :

اختلال در ریاضیات: نوعی از  اختلال یادگیری که با ناتوانی در انجام عملیات های ریاضی در ارتباط است.

متغیرهای گوناگونی بر توانایی های ریاضی تأثیر می گذارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. - عوامل شناختی
  2. - عوامل آموزشی نطیر کیفیت و کمیت برنامه های آموزش ریاضی
  3. - عوامل شخصیتی نظیر خودپنداره و نگرش نسبت به ریاضی
  4. - الگوهای عصب روان شناختی نظیر آسیب های عصب شناختی و ادراکی
  5. از میان عوامل مذکور، عوامل یا توانایی های شناختی در یادگیری ریاضی نقش بسزایی دارند.
  6. مهارت های ریاضی و توانایی های شناختی
  • توانایی های شناختی متعددی بر مهارت های ریاضی تأثیر دارند، که عبارتند از:

  • • توانایی درک روابط فضایی:  این توانایی به ویژه در یادگیری ریاضیات مقطع دبستان نقش بسیاری دارد و پیش نیاز یادگیری هندسه به شمار می آید. با مطالعه نیمرخ های شناختی کودکان با مشکل ریاضی می توان دریافت که مهارت های غیر کلامی آن ها از مهارت های کلامی آن ها پایین تر است در حالی که نیمرخ شناختی دانش آموزانی که هم در خواندن و هم در ریاضی مشکل دارند در هر دو حیطه کلامی و غیر کلامی پایین است. بطور کلی بیشتر دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، علاوه بر مشکل در درک روابط فضایی، در سایر مهارت های ادراکی مانند درک فاصله، اندازه و توالی اشیا نیز ، حل مسئله و هندسه مشکل دارند؛ این مشکلات بر مهارت هایی مانند اندازه گیری، برآورد  تاثیر می گذارد.
  • • استدلال : استدلال نیازمند تفکر انتزاعی است که بسیاری از دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در آن با مشکلات جدی مواجه هستند. بنابراین در آموزش آن ها به کارگیری موارد آموزشی محسوس و تا حد امکان در ارتباط با زندگی واقعی پیشنهاد شده است.

  • • اگرچه ویژگی های افراد دارای اختلالات ریاضی از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی مشخصات عمده آن عبارتند از:
  • 1.  مشکل در شمارش، یادگیری عدد و انجام محاسبات
  • 2.  مشکل در اندازه گیری، گفتن زمان، شمارش پول
  • 3.  مشکل در استراتژی های حل مسئله و ریاضیات ذهنی

 

نتیجه گیری : 

برای درمان و حل  اختلال یادگیری بچه ها چه کار کنیم؟

در این شرایط والدین افزون بر اینکه با مسائل تحصیلی کودک دست و پنجه نرم می کنند، با رفتارهای پرخطر، بی نظمی، پرخاشگری، مقاومت در برابر پذیرش قانون و رفتارهای افراطی توجه طلبی رو به رو هستند و درواقع مشکل یادگیری کودک در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و پدر و مادر از این رفتارها خسته نگران می باشند.

به طور کلی، این شرایط ممکن است تاثیر نامطلوبی بر ارتباطات اجتماعی کودک بگذارد؛ زیرانقطه ضعف در یادگیری می تواند اعتماد به نفس او را نشانه بگیرد و باعث بروز نوعی کمرویی در میان هم کلاسی ها شود و یا به اضطراب از قضاوت های اطرافیان بینجامد. در بعضی از خانواده ها که به این مشکل رسیدگی نمی کنند، کودک در طولانی مدت ممکن است به افسردگی نیز مبتلا شود.

 پدر و مادر بایستی بتوانند خونسردی خود را حفظ کرده و با علم براینکه رفتار کودکان ان ها عمدی نبوده و صرفا بخاطر ضعف پیش امده است او را در روند درمان و انجام تمرینات یاری کنند .

*برای دریافت مشاوره ، ارزیابی و.. با ما در ارتباط باشید .

*نظرات و سوالاتتون رو برامون کامنت کنید در اسرع وقت پاسخگو هستیم .

کاردرمانی کودکان علمی برای بهبود کیفیت زندگی شما و فرزندتان 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود