برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

تدریس علوم چهارم ابتدایی مبحث بدن ما 1

تدریس علوم چهارم ابتدایی بدن ما (1) مبحث سلول امروز می خوایم درس بدن ما (1) را با هم مرور کنیم.بدن ما و همه ی جانداران از از سلول تشکیل شده است.سلول ها زنده هستند.نام دیگر سلول یاخته می باشد.سلول ها بسیار کوچک هستند هستند و اندازه ی یک سلول چقدر است ؟ میلیون ها میلیون سلول روی یک میلیمتر جای می گیرند.

 

بنام خداوند بخشنده ی مهربان

سلام به دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی

بچه ها ما امروز میخوایم درس نهم علوم چهارم دبستان را با هم مرور کنیم و فعالیت های کلاسی را انجام دهیم.

همانطور که در بالا راجب سلول توضیح دادیم در ادامه به شکل های مختلف سلول می پردازیم.

برای دیدن سلول ها از میکروسکوپ استفاده می کنیم.سلول ها شکل های مختلفی دارند.و بستگی به نوع فعالیتی که در بدن انجام می دهند.سایز و فعالیتشان فرق می کند.مانند سلول های دهان.سلول های معده.سلول های روده باریک.و....هر کدام شکل متفاوت و فعالیت خاص خود را دارند.

در این درس ما می خوایم بیشتر در مورد بدن و سلول ها صحبت کنیم.به مثال زیر توجه کنید :

یک روز کیارش هنگام بازی کردن زمین خورد و پوست دستش خراش برداشت و زخمی شد.مدتی طول کشید تا زخم او بهبود پیدا کند.به نظر شما پوست از بین رفته ی دست کیارش چگونه بهبود پیدا کرد ؟ آیا پوست جدیدی ساخته شد ؟

برای پاسخ دادن به این پرسش ها فعالیت های زیر را انجام دهید.

فعالیت :

یک تکه پارچه مشکی رنگ و کمی زبر را به آرامی به پشت دست خود بکشید.پارچه را از روی دستتان بردارید و به دقت به آن نگاه کنید.چه مشاهده می کنید ؟

بدن ما و همه ی جانداران از سلول (یاخته)  تشکیل شده است .سلول ها زنده هستند .پسوقتی سلول های پوست آسیب می بینند.سلول های جدیدی جای آنها را می گیرند و زخم بهبود پیدا می کند.لایه ی رویی پوست از سلول های مرده ای تشکیل شده است که به تدریج می ریزند.

فعالیت :

برای دیدن سلول های داخل دهان :

سلول هایی که در داخل دهان قرار دارند به راحتی جدا می شوند.به کمک آموزگار این سلول ها را با استفاده از گوش پاک کن از دهان خود خارج کنید و زیر میکروسکوپ مشاهده کنید . سپس شکل آنها را بکشید...


برچسب ها

خاطره کلاه کج

خاطره کلاه کج

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود